speedstream kort
Fra : Homer

Dato : 12-02-01 18:43

Hej

Jeg har et spørgsmål vedr. det netværkskort man får med Teledk's adsl.
Kan man bruge dette til hvis man vil koble 2 computere sammen, eller skal
jeg have et andet netværkskort installeret?

Fra : Eivind Olsen

Dato : 12-02-01 19:12

Speedstream kortet er et ATM netkort - hvis du har andet udstyr der kører
ATM kan du slf
bruge det - ellers er svaret nok nej
Du må endnu engang se om du kan lokke mulvarpen op til dagens lys, og
investere i et
ethernet kort.

det er nemlig sådan at man f.eks kan køre protocollen IP over flere
forskellige transportprotocoller
af et få par kan nævnes
ethernet
ATM
SDH(PDH)
xDSL

Hver af disse kan så benytte flere forskellige fysiske medier
f.eks kan ethernet benytte
tynd coaxial kabel
tyk coaxial kabel
twisted pair kabel (og at det er "twisted" betyder i denne forbindelse
"snoet" og ikke krydset, der findes nemlig også krydsede "twisted pair"
kabler ...:)
endvidere findes der categori 3 og 5 og 5e og 6 .... skærmede og uskærmede
osv.
fiber 10M
fiber 100M

for ATM findes der fiber, og her er varianten single mode eller multimode,
og man kan også lede ATM over twisted pair osv

for SDH findes der både elektriske og optiske muligheder, men optiske er det
mest benyttede, da SDH benyttes til lange transport afstande.

PDH er kun elektrisk - for 2mbit/s findes der 120ohm twisted pair kabel og
75 ohm coax
for 34 Mbit/s og 45Mbit/s (også kaldet en E3 og en DS3) findes der kun coax.

for xDSL findes der 2 tråds kobber, men standarden kan sandsynligvis også
fungere på andre medier

om det ene eller andet er bedre er vel en religiøs diskussion og man må vel
bare konkludere at til hjemmebrug, er IP over ethernet over twisted pair -
stort set det eneste der benyttes.

nå men det var sku da et langt svar er der stadig nogle der læste hertil
?

for mere info om netværk www.net-faq.dk
for mere info om kabling www.kabling.dk
for mere info om religion http://www.km.dk/index.htm
for info om priser på ethernet kort http://www.edbpriser.dk/ (hint søg efter
netkort...)

mvh

Eivind

PS: der skulle også findes en specifikation for IP over brevduer - hvem kan
RFC nummeret på den ?

Fra : Christian Mygind

Dato : 12-02-01 21:01

> nå men det var sku da et langt svar er der stadig nogle der læste
hertil?

Jeg gjorde - flot svar!

/Chr, imponeret!

Fra : Homer

Dato : 12-02-01 22:39

du skal have mange tak for det lange svar :)
Man skulle tro det var noget du arbejdede med dagligt.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 13-02-01 19:52

"Homer" <agent@mail.dk> skrev :

>du skal have mange tak for det lange svar :)
>Man skulle tro det var noget du arbejdede med dagligt.

Det er fint nok at du takker for svaret, men havde du virkeligt
behøvet at medsende der ganze molevitten en gang til ?

--
Venligst

jan@stevns.net - www.stevns.net
Der findes 3 slags mennesker, dem der kan tælle og dem der ikke kan

Fra : Homer

Dato : 14-02-01 00:01

ups....tænkte jeg ikke på, men jeg kan godt tælle :)

Fra : jan@stevns.net

Dato : 13-02-01 23:54

"Homer" <agent@mail.dk> skrev :

>ups....tænkte jeg ikke på, men jeg kan godt tælle :)

Så er vi 3