foder
Fra : marianne hellemose

Dato : 12-02-01 18:31

Ja det er simpelthen fantastisk hvor "dumme"
nogle mennesker er, jeg havde en nabo som troligt
slæbte det ene kilo dyre vand og billige tørfoder
hjem også efter at jeg havde sat et regnskab op
for hende med pris på hendes valgte foder og et
kvalitetsfoder, hun sagde at det var fordi så skulle
hun have flere penge op ad pungen, at det også holdt
tilsvarende længere var ligegyldigt.
--
Marianne

Hellemose Somali
marianne@hellemose.dk

SOME PEOPLE HAVE LIVES - OTHERS HAVE CATS

Fra : Nina El Falaki

Dato : 12-02-01 19:16

Hej Marianne

Har du også fortalt hende, at du kan fodre for 2,50 kr pr. kat .pr. dag,
mens man kan komme helt op på 10,- kr dagligt hvis man køber supermarkedets
billigste når det er på tilbud. Og så kan man jo også spare et par
dyrlægeregninger ved at fodre ordentligt.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : marianne hellemose

Dato : 12-02-01 20:46

ja og satte regnskabet op på et stykke papir
så selv en ti-årig kunne regne efter, men ok
det er også hende der synes at det er dyreplageri
at neutralisere og derfor jævnligt "bytter" killinger
for en ds. kattemad og som først tog til dyrlæge
med en såret kat da jeg stjernede fuldstændigt ud
og sagde "grimme" ting til hende

Fra : Nina El Falaki

Dato : 12-02-01 23:06

Hej Marianne

Hun lyder desværre som et håbløst tilfælde. Deprimerende!

Fra : marianne hellemose

Dato : 12-02-01 23:14

Ja Nina
hun har gjot mig så lynende vred med sin behandling
af kattene. I sommers gik alting helt galt så nu har hun
kun en indekat (de 3 voksne hunkatte blev aflivet de
havde alle tre killinger i alderen 6, 7 og 9 uger så der
var 11 moderløse killinger der på nær en blev byttet
for en ds. kattemad) jeg har sat "spion" på hende så
hvis hun prøver at gentage succen pudser jeg "dyre-
sheriffen" på hende

Fra : Gidde

Dato : 12-02-01 23:33

Shit. Det er vel efterhånden begrænset hvor meget venskab der er mellem
jer, vil jeg gætte på. Når jeg tænker på hvor sur nærmeste familie kan
blive, når man nævner at en ekstremt overvægtig hund ikke er en sund
hund, så vil jeg slet ikke tænke på, hvordan en type som din bekendt
reagerer på dine gode råd. Hvorfor har vi ikke bare en lov på området,
som man kan henvise til....det ville gøre det så meget lettere. Suk, hun
er nok et ganske håbløst tilfælde.....forstår hun hvorfor fødselskontrol
kan være smart i den 3. verden? Så var der måske en chance for, at hun
kunne forstå problematikken omkring for mange katte = lav status også?
Suk, jeg føler med dig...det er frustrerende at kende den slags.
- Gitte

Fra : Gidde

Dato : 12-02-01 23:33

Fra : Sidsel & da Gang O' ~

Dato : 13-02-01 07:48

Jeg kender en der også mente det var fedt at fodre med Whiskas (whatever) -
katten fik urinvejsproblemer, og idag må de fodre med det dyre Hill's fra
dyrlægen til begge deres katte, og det kan de så fortsætte med resten af
kattenes liv. Man kan lige så godt gøre det bedste fra starten, det er
billigere i længden.

Et menneske som du beskriver skulle slet ikke have lov at have dyr, hvordan
med hende selv har hun sådan 4-5 børn eller kan hun godt finde ud af
"birthcontrol" med hende selv? (Forhåbentlig ikke et af de freaks der bruger
abort som en løsning - ikke jeg har et problem med abort, men nogen bruger
det som prævention!)

- Jeg håber ved gud ikke hun har børn, så er der bare flere der lærer noget
helt forkert!

- Sidsel

Fra : Sten Hansen

Dato : 12-02-01 19:44

> [...]
>
> Hellemose Somali
> marianne@hellemose.dk
>
> SOME PEOPLE HAVE LIVES - OTHERS HAVE CATS

Min gamle fysiklærer sagde; "mod dumhed kæmper selv guderne forgæves".

Kære Marianne,

der er nogle mennesker, som ikke kan fatte hvad der er godt for deres
katte, men der er ikke noget at gøre.

mvh
Sten

Fra : Helle Andersen

Dato : 12-02-01 23:30

> [...]
> kvalitetsfoder, hun sagde at det var fordi så skulle
> hun have flere penge op ad pungen, at det også holdt

Og hvad mon hun vil synes om, at skulle "have
3.000,- op ad pungen" til en nyreoperation ?

--
Hilsen Helle
Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well. - Missy Dizick

Fra : marianne hellemose

Dato : 12-02-01 23:47

Hej Helle
Det at skulle have 3.000 op af lommen til dyrlæge
bliver aldrig aktuelt for hende en eneste gang har
hun været til dyrlæge HÅRDT presset af lille mig
men hendes ide om katte og sygdom er hvis den dør
er der nok en ny i lokalavisen hun havde en hunkat
på 3 år der fik sit første kuld 9½ md. gammel, da hun
blev aflivet i sommers (hendes sidste kuld var da 7 uger)
havde hun fået gennensnitlig 3½ kuld om året, vel at
mærke kuld på 6-8 killinger og var simpelthen slidt op
"mølædt" loppebefængt og radmager. Den "søde" dame
ville ikke engang købe p.piller til kattene (alle 3 voksne
var hunkatte)

Fra : Gidde

Dato : 12-02-01 23:50

- kvæl hende
Nej, ... men jeg får sådan lyst til at.....man bliver altså virkelig i
dårligt humør af sådan noget. Det må da være misrøgt ifølge
dyreværnsloven også???
- Gitte

Fra : marianne hellemose

Dato : 13-02-01 00:00

Hej Gitte
tja jeg har virkelig overvejet det (altså at kvæle hende)
men mine naboer gider ikke passe mine katte mens jeg
rusker tremmer, ang. at melde hende ja jeg ville såmænd
bare have fået at vide at dyrene jo havde vand og mad,
da det stod på ledte jeg som en gal efter "dyre-sheriffens"
adr. uden at kunne finde den, nu har jeg den så sker det igen
så vil jeg gøre mit til at det bliver sidste gang ved at pudse
ham på hende med div. fotos og skriverier i aviser til følge

Fra : Gidde

Dato : 13-02-01 00:15

Hæhæ...nej at blive korporlig er nok desværre ikke løsningen
Puha, det er en svær een at tackle. Personligt synes jeg, at
Dyresheriffen gør et godt arbejde...også selvom metoderne måske kan
drages i tvivl (myndighedernes generelle håndtering af den slags er nok
oftere tvivlsom, når det kommer til stykket). Til tider synes jeg
virkelig at det virker tvivlsomt om de "mere et5ablerede" foreninger med
katte- og dyrs velfærd som hovedmål mangler noget kampånd og vilje/evne
til at gå mere konfronterende til værks....på den anden side, så tror
jeg oplysning virkelig i længden nytter. Dyresheriffen må dog også kunne
opvise nogle effektive successer med sin fotodokumentation...om ikke
andet, så får han da til tider peget på div. autoriteters forløjethed.
Det er bare så drastigt et skridt at skulle tage...med risiko for
nabostrid til følge (hvis det altså drejer sig om en nabo) osv. Det er
så svært sådan noget....og jeg kunne forestille mig, at den "der
sladrer" oftest udsættes for mere forargelse end den, der egentlig gør
noget forkert.
- Gitte

Fra : marianne hellemose

Dato : 13-02-01 09:14

Ja dyresheriffen er måske lidt rabiat, men jeg
er kommet til den konklusion at det måske er
det der skal til for at "vække" folk. Jeg tror
egentlig at de etablerede foreninger gør deres
bedste men det er svært når politi og justits-
ministeriet ikke lever op til deres del, at tage
den lovgivning vi har alvorligt og håndhæve
den, jeg har leget med tanken om at starte
underskrift-indsamling til justitsministeren for
at få ham til at indskærpe over for politiet at
de har pligt til at tage den del af lovgivningen
seriøst. Omtalte dame er heldigvis ikke min nabo
mere. Det er nok rigtigt at det kan være svært at
være den der råber op, men det genere mig ikke,
i sidste måned fik jeg 20-25 amerikaner "på nakken"
på en af de int. lister, et eller andet sted tror jeg faktisk
at jeg trives godt med at ruske op i tingene, specielt
når det drejer sig om katte, jeg synes at jeg "skylder"
kattene at betale lidt af det tilbage som de har givet mig
gennem hele mit liv, så tager jeg gerne en spandfuld lort,

Fra : Gidde

Dato : 13-02-01 09:33

Hejsa
Fed indstilling at have. Der går sikkert mange rundt derude, som gerne
ville skride ind men ikke tør.... Hvad hulen skrev du dog til
amerikanerne? - Noget om declawing? - Twisties?
Rusk du endelig op, hvor der kan ruskes op, for det er der da stadig
brug for!
- Gitte

Fra : marianne hellemose

Dato : 13-02-01 10:37

Der var en underskrift-indsamling for at alle
opdrættere skulle registreres (i USA er de
ved at "drukne" i baggårdsopdrættere) og
man skulle så betale x antal kr. for at få en
tilladelse, men amerikanerne er hysteriske med
at lade nogen røre ved deres personlige frihed
og rettigheder, og jeg spugte bare "hvad med
kattenes rettigheder" de fleste opdrættere derovre
har kattene i bure, nogle er store ligesom vores løbegårde
men alt for mange er på størrelse med vores udstillingsbure
så jeg gjorde mig særdeles upopulær og ja declawing
blev også nævnt. jeg fik en privat mail af en af dem,hvor
han sagde at jeg kunne være glad for at jeg boede så
langt væk, jeg svarede at det var jeg også for jeg ville
nødigt have at nogle skulle tro at jeg var amerikaner
med den opfattelse af dyr og dyrevelfærd de har derovre

Fra : Gidde

Dato : 13-02-01 12:24

Sådan! Jeg troede ikke, at amerikanerne var så langt bagefter selv
indenfor den organiserede avl....deprimerende. Tja, de vil ikke ha' at
der pilles ved deres personlige frihed, og nu har de så fået en ny
præsident, der som det første går ind og piller ved kvindens ret til
selv at bestemme over hendes krop. Selvmodsigelsen og dobbeltmoralens
eget land!!
Det er vel lidt det samme herhjemme (omend i modificeret udgave), når
diskussionen kommer op om div. racekatte og deres tilbøjelighed til
skavanker som følge af avl. Hvor går grænsen og hvornår er det
menneskets frihed der varetages fremfor kattenes ve og vel - i USA er
det åbenbart generelt sådan at møbler, mennesker og forfængelighed
varetages mere end dyrenes tarv. Det er dog godt at de konfronteres med
mere europæiske holdninger på internationale NG'er, synes jeg, for
national stolthed kan også resultere i ændringer....det er jo pinligt at
udlandet konstant ryster på hovedet. Iøvrigt har jeg lagt mærke til, at
rigtig mange amerikanere ikke svarer til NG'en, men emailer privat -
ligegyldigt om det er positiv eller negativ respons de leverer -
underligt.
- Gitte

Fra : Sidsel & da Gang O' ~

Dato : 13-02-01 14:26

Nej, det kan I da ikke mene!
Ikke alle amerikanere er så dobbeltmoralske, men bestemt ikke alle danskere
er hellige! Declawing, ja det er en frygtelig ting, men sådan har de valgt
at gøre det, de fornuftige mennesker siger da også fra og får ikke deres
katte declawet. Der er enkelte mennesker i USA, det er ikke en stor
masse!!!! Jeg ved at dyrevelfærd i USA, ihvertfald for ildere er væsentligt
højere end i Danmark, de gør så meget mere for deres dyr (ihvertfald de
samvittighedsfulde, de rådne æbler er overalt!).
Der er ikke kun mishandlede katte i USA, der er også mange katte der trives
og forkæles hele deres liv. I Danmark findes der også dårlige katteejere, så
vidt jeg ved findes der også avlere med deres katte i bur i Danmark.

At skære alle amerikanere over en kam er dybt forkert, at Bush er valgt er
en sørgelig ting, men glem ikke at over ½ delen stemte på Gore. Det er
valgsystemet der ikke virker, ikke menneskerne. At Clinton var utro, at han
løj, han er menneske, ikke bedre ikke værre. Hvad er det statestikkerne
siger i Danmark for gifte mænd og kvinder?
Jeg snakker med en stor flok amerikanere, og jeg er sikker på at hvis jeg
kom til USA så ville jeg stort set overalt have nye folk at bo hos!

Ja jeg er meget pro-USA, og vil nok altid være det, jeg mener de har gjort
meget godt for os. - Og også meget godt for jeres katte, hvor er det lige
Hill's er "opfundet" - eller Iams, Purina - osv. jeg kunne blive ved. Hvem
er grunden til at I nu kan behandle jeres katte mod sukkersyge? Hvor kommer
vaccinen mod katteaids fra?
I har så meget at takke USA og deres forskning for, men alle lader til at
glemme det pga. nogle få rådne æbler!

: (

- Sidsel

Fra : Gidde

Dato : 13-02-01 14:40

Hej Sidsel
Det kan godt være det lyder som om vi skærer alle amerikanere over een
kam. Men
når man generaliserer kan man altså godt samtidig være bevidst om, at
der både
er gode og dårlige personer - både i landet der kritiseres og herhjemme.
Det jeg
harcelerer over er det officielle Amerika, hvor man ikke griber ind
overfor avl
på Twistykatte osv. Jeg er såmænd godt klar over at der findes
anstændige
mennesker i Gods own Country som gør et stort stykke arbejde for katte,
men
derfor kan der dog godt være store træk ved landets katte-politik som
jeg er
imod: Declawing (ja, det har de valgt, men det gør det ikke rigtigere)
og
bur-avl (måske findes det herhjemme, men det er jo absolut IKKE
velset!).
Jo de har givet os HIlls, og vi har givet dem bacon. At kineserne har
givet os
fyrværkeri og glasnudler gør heller ikke, at jeg ikke kan være tvær på
det
officielle Kinas overskridelser af menneskerettighederne......når jeg
generaliserer på den måde, så drejer det sig om en kritik af det ansigt
det
pågældende land viser os udadtil, ved at lade fx declawing være lovligt.
At man kan takke et land for nogle ting, ændrer ikke ved det, at andre
ting bør
kritiseres. Ligeledes kan man jo kritisere DK for konstant at kalde sig
et
foregangsland på CO2-området...samtidig med at 500 km ny motorvej
planlægges
osv. osv.
-Gitte

Fra : Sidsel & da Gang O' ~

Dato : 13-02-01 15:09

Du skal ikke komme og sige at det danske dyreværn er en dyt værd, jeg vil
stadig mene at fornuftige mennesker der kan tænke selvstændigt ikke får
deres kat declawet. Jeg er helt imod declawing, det svarer til hos mennesker
at få fjernet yderste led på alle fingre.

- Ja, jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal sige, jeg holder meget af USA (ja
jeg har været der.) og føler faktisk ikke at de er værre end danskere, det
er bare så meget nemmere at se deres fejl!

Jeg tror nu aldrig at jeg finder nogen der er enige med mig i min positive
holdning til USA, men jeg mener faktisk de har gjort meget godt, for os
alle.

Fra : marianne hellemose

Dato : 13-02-01 15:28

Jamen det vil jeg nu alligevel, vores dyreværnslov
er ganske god, det eneste der mangler er at politiet
og justitsministeriet tager den alvorligt og håndhæver den

Fra : Gidde

Dato : 13-02-01 16:56

> [...]

> jeg har været der.) og føler faktisk ikke at de er værre end danskere, det
> er bare så meget nemmere at se deres fejl!

Tja...jeg har aldrig råbt højt om hvor fantastisk det danske system fungerer i
forhold til håndhævelsen af dyrs rettigheder. Jeg mener dog faktisk at det ville
være muligt at beskytte dyrene langt bedre, allerede med den lovgivning vi har,
hvis ellers politiet og de andre myndigheder lærte noget om det...hvor mange
nyuddannede betjente ved fx noget om dyreværnslovgivningen? Næppe mange. Til
forskel fra USA er declawing og avl på katte som Twistykattene dog ikke lovligt
her, og trods de mange (store) mangler vores lovgivning måtte have, så synes jeg
dog, at vi har en noget bedre sikribng af dyrene end USA lader til at have.
Fornuftige mennesker...ja...men når lovgivningen tillader den slags, vil mange
almindelige mennesker gå udfra, at loven er vedtaget med udgangspunkt i
eksperters vurdering af declawing. Folks fornuft lægger sig ofte opad
lovgivningen, og når lovgivningen siger declawing er ok...

> Jeg tror nu aldrig at jeg finder nogen der er enige med mig i min positive
> holdning til USA, men jeg mener faktisk de har gjort meget godt, for os
> alle.

Det drejer sig nok ikke så meget om at være pro eller kontra USA - som jeg skrev
kan man altså godt komme til at generalisere udfra nogle officielle aspekter ved
et land, og samtidig være ganske bevidst om andre positive asåpekter ved
selvsamme land. Nogle lande er dog bedre med end andre, når det gælder
dyrevelfærd....her i landet ville det fx aldrig blive accepteret at benene på
levende heste knuses for at de kan eksporteres, mens det i øjeblikket kan ske i
Grækenland (og nej, jeg mener ikke at alle grækere er imod dyrevelfærd...slet
ikke).
Alle kan se at USA har biddraget med gode ting, men enhver kan vel også få øje
på en masse negative....blot fordi man har besøgt landet og kunne lide folket,
hindrer det vel ikke een i at mene, at USA bør kritiseres for ikke at stramme
lovgivningen, når det gælder dyrevelfærd??
Det er jo også en grov generalisering, når man påstår at amerikanerne elsker
deres biler...for en del af dem har jo slet ikke bil eller
kørekort....generaliseringen bliver dog derved heller ikke automatisk en
usandhed.
-Gitte

Fra : marianne hellemose

Dato : 13-02-01 15:08

Hej Sidsel
Nej det er heldigvis ikke alle amerikanere der er
"dumme" men jo det ER en meget stor del af
"katte-menneskerne" som er den del jeg kender noget til
både fra en liste med dem der har bur-katte og "declawer"
og fra en liste af dejlige mennesker der ligesom vi elsker
vores katte og ønsker det bedste for dem, der som
amerikanere skammer sig over den måde tingene foregår på
derovre både i racekatteverden og i kælekatteverdenen.
Hvad angår Hill's så fodrer jeg ikke med det og vil aldrig gøre
det, men det er en anden sag

Fra : Ulla

Dato : 13-02-01 16:25

Sidsel & da Gang O' Ferts feat. Terrible Turbo Terror Tyson
<dogs@worldonline,dk> skrev i en

> [...]
> at gøre det, de fornuftige mennesker siger da også fra og får ikke deres
> katte declawet. Der er enkelte mennesker i USA, det er ikke en stor

Men englænderne....... Citerer lige fra Jyllandsposten i søndags:

"Under henvsning til, at bestanden af gråspurve er halveret på 25 år,
opfordrer dyreværnsorganisationer nu katteejere over hele England til at
holde deres kæledyr inde om natten, udstyre dem med elektroniske halsbånd,
der blinker og bibber hvis katten foretager en voldsom bevægelse opadveller
give dem små vanter på forpoterne, så de ikke kan få kløerne i et bytte.
Og i flere områder i Australien er der allerede lovmæssigt indført et
generelt natligt udgangsforbud for katte."

de er skøre de englændere..... og australiere.....

--
Med Venlig Hilsen Ulla

"Alt hvad jeg behøver at vide har jeg lært af min kat"
Af: Suzy Becker

Fra : marianne hellemose

Dato : 14-02-01 09:40

JA englænderne er binde lad os håbe at de drukner
i mus i løbet af ½ år.
australierne kan jeg bedre forstå, fordi de prøver
blot at værne om den naturlige dyrebestand

Fra : Flemming

Dato : 14-02-01 14:36

On Tue, 13 Feb 2001 11:23:54 GMT Gidde <gjlo98@hum.auc.dk>
wrote in dk.fritid.dyr.kat:

> I USA er det åbenbart generelt sådan at møbler, mennesker og forfængelighed
> varetages mere end dyrenes tarv.

På sin måde har du ret men jeg syntes allievel hellere ikke at deres
menneskesyn er specielt godt jeg syntes fx. at det er helt vilt spærre
en dreng på 11 år inde i et fængsel på livstid (uden mulighed for
benådning), godt nok har han slået et andet menneske ihjæl og det er
langfra ok, men hvad hjælper den straf han har fået? efter min mening ikke
en skid.

Nå men nu kom vi lidt langt væk fra emmnet i denne NG, det var bare lidt om
USA og deres humane menneske/dyre syn...

+ Flemming S. Nielsen <culture@post3.tele.dk> +
+ Visit Flemming's STARBOY UNIVERSE at <http://starboy-universe.dht.dk> +
- "Did you ever ask those strangers what they're searching for? -
- Did they laugh and tell you they're not really sure...?" (G. O'Dowd) -

Fra : Ulla

Dato : 13-02-01 16:26

Gidde <gjlo98@hum.auc.dk> skrev i en news:3A886F52.D03A29F7@hum.auc.dk...
> Hæhæ...nej at blive korporlig er nok desværre ikke løsningen
> Puha, det er en svær een at tackle. Personligt synes jeg, at
> Dyresheriffen gør et godt arbejde...

Ham har jeg aldrig hørt om. Hvem er det??

Fra : Gidde

Dato : 14-02-01 09:20

Han er en lidt sjov figur....som tager ud - også på baggrund af anonyme
opkald - og undersøger dyrs forhold. Han skynder sig at fotografere og samle
bevismateriale, da det ifølge ham ikke er det politi og dyrlæge plejer at
være gode til....
Du kan finde ham på http://www.dyreret.dk/
Han er måske nok kontroversiel, men....vist også ganske effektiv i
enkeltsagerne.
-Gitte

Fra : marianne hellemose

Dato : 14-02-01 09:43

Han har stiftet en forening der hedder
"Alle dyrs ret" www.alledyrsret.dk
og er lige nu i gang med at samle underskrifter
til justitsministeren for at få et dyreværnspoliti.

Fra : Sidsel & da Gang O' ~

Dato : 13-02-01 07:51

> Og hvad mon hun vil synes om, at skulle "have
> 3.000,- op ad pungen" til en nyreoperation ?

Afliving er billigere Helle, hvis hun overhovedet gør det på en human måde!
:/

Sådan en so... :((((

Hvad ville hun sige til at føde hvert år?

- Sidsel