Norsk Skovkat/Maine Coon/Sibirisk kat
Fra : Benedikte Skibsted A~

Dato : 27-06-02 09:27

Hej

Som før nævnt er jeg pt. kun hundeejer, men da vi forhåbentlig snart flytter
i hus (inden for et år) Vil vi også gerne have en kat.
Jeg vil derfor høre om hvileke temperament forskelle der er på de tre nævnte
racer.

Svigerfamilien har en Maine Coon, dejlig kat, men kigger lidt efter den
Sibiriske (ved egentlig ikke helt hvorfor)
Håber der er nogen der kan hjælpe.

Mange hilsner
-Benedikte.

Fra : Pernille Scharff

Dato : 27-06-02 10:16

Hej Benedikte,

det er jo ikke nemt.

Sibiriske katte er ret svære at få fat på herhjemme, jeg tror du skal
importere fra Finland eller måske Sverige, så prisen bliver jo derefter.
Jeg ved af gode grunde ikke så meget om dem, men har fundet en ret
interessant side her: http://www.geocities.com/RainForest/2790/faq.html

Selv har jeg en Maine Coon og to norske skovkatte, og der er da
forskelle i temperamentet, men jeg har somme tider svært ved at se hvor
meget der er racespecifikt. Skovkattene er mere aktive og bedre
"jægere", og de er på en eller anden måde mere "selvstændige" - skal nok
selv bestemme hvornår de vil nusses og leges med osv. Men så får vi det
til gengæld også at vide så selv vi forstår at nu er det bare nu de skal
nusses på mavsen! Vores coon er noget mere flegmatisk i sin væremåde,
men han kan også finde på at ligge på gulvet og råbe op om at "jeg
ligger altså her og er klar til at blive kælet med". Jeg er nu ikke
sikker på om han måske har lært det af skovtøserne. Maine Coon'en er
lidt mere klodset end skovkattene, men jeg kan ikke helt gennemskue hvor
meget der skyldes racen og hvor meget det gør at vores Coon er
hankastrat mens skovserne er piger.

Generelt for de to racer vil jeg sige, at de er meget hyggelige og
sociale og gerne skal blande sig i alt, hvis de kan komme til det -
Maine Coon'en måske mere end skovkatten. De er ikke specielt larmende,
men de laver mange snakkelyde og svarer gerne, når man snakker til dem.
Det er ikke sofapudekatte, men heller ikke hyperaktive katte der
konstant drøner rundt - jo altså, en Maine Coon killing kan godt være
lidt af et DAMP-barn... Mine katte vil gerne pjatte med vand, og de har
det allesammen med at "grave deres mad ned" hvis de ikke kan spise op.
De vil også gerne checke vandskålen for fisk og være sikre på at der
ikke er is på vandoverfladen inden de drikker.

Jeg tror nok jeg vil anbefale dig at besøge nogle opdrættere og se
kattene "in action" så du får et bedre indtryk af hvilken race der
passer dig bedst!

Hilsen

Pernille (der startede med en af hver fordi hun ikke kunne bestemme sig)

Fra : Camilla Baird

Dato : 27-06-02 10:46

On 27/06/2002 10:26, in article afei1p$8ca$1@sunsite.dk, "Benedikte Skibsted
Als" <als@cs.auc.dk> wrote:

> [...]
>
> Svigerfamilien har en Maine Coon, dejlig kat, men kigger lidt efter den
> Sibiriske (ved egentlig ikke helt hvorfor)

Man kan også finde Sibirisk Kat I Tyskland. På KingCat Portal
http://www.kingcat.de kan du finde 5 Sibrische Katze opdrættere - den ene er
I USA, de andre i Tyskland.
--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Birgitte

Dato : 27-06-02 12:48

Der må også være en' opdrætter her i jylland, har desværre ikke haft held
med at finde hende, men jeg ved vi for 2 år siden blev kontaktet af en' der
havde en hun og lige havde importeret en ny han ung han hjem, hun ville
meget gerne låne en' af mine katte til en parring på hendes hunkat, men vi
afslog meget bestemt, at vi ikke mixede racer.
Husker desværre ikke hendes navn længere.
måske ved lidt surfen på de forskellige udenlanske sider kan man måske finde
frem til hende, da mange opdrætter skriver deres exportkatte ind på deres
hjemmeside.
Måske et forsøg.
Held og lykke.
Birgitte
www.truetrust.dk

---
DK. True Trust

Fra : Helle Andersen

Dato : 27-06-02 22:01

> Svigerfamilien har en Maine Coon, dejlig kat, men kigger lidt efter den
> Sibiriske (ved egentlig ikke helt hvorfor)
> Håber der er nogen der kan hjælpe.

Der er en opdrætter i Galten, der opdrætter både maine coon og
sibiriske katte: http://www.mainecoon.dk/

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Benedikte Skibsted A~

Dato : 04-07-02 16:14

Hej

Jeg vil bare sige tak for responsen på mit indlæg, er stadig lidt i tvivl
men hælder mest til Maine Coon eller Sibirisk Kat.

Hvis de oplysninger jeg har læst på de forskellige hjemmesider er rigtige,
har den Sibiriske Kat en anderledes pæls end andre katte, eller der mangler
noget, hvilket betyder at 70% af de personer der er allergiske overfor katte
rent faktisk kan tåle den Sibiriske Kat. Dette ser jeg som en helt klar
fordel, selvom jeg ikke er allergisk overfor katte.

Var der ikke en herinde der kun havde to katte fordi mangen er allergisk,
måske den Sibiriske Kat er en måde at få fyldt huset/lejligheden op på

Er det besværligt at indføre katte fra f.eks Tyskland, jeg så at der var en
opdrætter i Hamburg, hvilket jo er nogenlunde overkommeligt.

Mange hilsner
-Benedikte

Fra : Helle Andersen

Dato : 04-07-02 19:42

> Er det besværligt at indføre katte fra f.eks Tyskland, jeg så at der var
en
> opdrætter i Hamburg, hvilket jo er nogenlunde overkommeligt.

Næ, det er ikke spor besværligt. Det kræver blot rabiesvaccine og
helbredsattest. Opdrætteren skal have lavet en transfer, så katten kan
komme på felis danica stamtavle, men det er næsten som en
ejerskifteerklæring, som man jo også skal have indenfor Danmark.

--
Helle
DK Tick-Tag