La Celine
Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 26-06-02 22:31

Kære gruppe.

Er der mon nogen af jer, der har dyrket eller blot lyttet til Celine Dions
fransksprogede produktion, altså fra før hun blev "amerikansk"
verdensstjerne? Jeg har ikke selv et indgående kendskab til den del
af hendes karriere, men mener dog at kende mange af de gode
sange fra den periode.

Og dem er der mange af. Melodiske sange med flotte, sommetider
interessante tekster, der lyder himmelske i Dions smukt udtalende mund.
Sange, som aldrig har været verdenshits, men som nemt kunne have
været det, havde de blot været på engelsk, går jeg ud fra. For eksempel
"Mon rêve de toujours", som er stor som "My Heart Will Go On" og
oven i købet har lidt af den samme fløjteting. "Billy" med dens bølgende
melodi og underfundige tekst. Den specielle "La religieuse" - dramatisk
og magisk.

Men jeg tænker også, at Dion måske her er mere i sit es end ellers,
med det franske sprog og dets små særheder, som i alsidige sanger-
inders munde lyder som perfektioner. Eller måske er det bare hendes
allerseneste engelsksprogede udgivelser, som ikke helt lever op til
standard? Kommentarer ønskes fra kendere og andre.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 27-06-02 06:41

Hej "Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@hotmail.com>

> [...]
>verdensstjerne? Jeg har ikke selv et indgående kendskab til den del
>af hendes karriere, men mener dog at kende mange af de gode

Jeg har nogle opsamlinger af hendes franske albums som jeg en dag skal
have lyttet lidt mere til.

> [...]
>allerseneste engelsksprogede udgivelser, som ikke helt lever op til
>standard? Kommentarer ønskes fra kendere og andre.

Jeg tror det er en kombination. De seneste engelske udgivelser har
været i samme stil - og selvom det er godt sidder man tilbage og
ønsker sig nogle andre fraseringer af sangen. På den anden side, så er
det også det, der kendetegner hendes stil, så det er svært.

Dernæst tror jeg at fransk er hendes "hovedsprog", dvs. det hun lærte
først da hun var lille. Og selvom hun taler stort set perfekt engelsk,
så er der måske nuancer hun har lettere ved at udtrykke på sit
modermål.

Jeg synes jeg kan genkende det samme fra andre kunstnere. Prøv at lyt
når f.eks. Ricki Martin eller Shakira synger deres "engelske" hits på
spansk. Der er nogle andre nuancer - selvom jeg ikke forstår spansk
(eller fransk for den sags skyld).

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 27-06-02 10:45

"Lars Kim Lund"
> [...]
> når f.eks. Ricki Martin eller Shakira synger deres "engelske" hits på
> spansk. Der er nogle andre nuancer - selvom jeg ikke forstår spansk

Ja, det er rigtigt. Og så er det, man kan undre sig lidt over, at man (jeg)
aldrig nogensinde har hørt f.eks. Dion, Martin eller Shakira synge på
deres modersmål på dansk radio. Vi er stort set lige så engelskfikserede
som englænderne - bortset fra den dansksprogede musik.

Tilbage til Dion: Min fornemmelse er, at ved at lytte til hendes franske
sange får jeg et langt bedre indtryk af hendes stemmes styrker end
ved at lytte til albums som "Let's talk about love". Sproget har noget
at gøre med det, men det er selvfølgelig også bare sangene og
forskellige sangskrivningstraditioner. Under alle omstændigheder kan
det anbefales udenforstående at lytte til nogle af disse plader, gerne
i opsamlingsform, som Lars nævner.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 27-06-02 19:47

> [...]

>deres modersmål på dansk radio. Vi er stort set lige så engelskfikserede
>som englænderne - bortset fra den dansksprogede musik.

Det sker da at der kommer lidt fransk - lidt i bølger. Og en sjælden
gang er der noget fra lidt mere "eksotiske" steder - f.eks. var der et
tidspunkt hvor en israelsk sangerinde havde et par hits. Jeg kan ikke
huske navnet og jeg gider ikke finde lp'en frem fra det støvede arkiv.

F.eks. med Shakira, som jeg egentlig er kommet til at holde af. Prøv
at høre den spanske version af whenever. Jeg har den mistænkt for at
være orignal-versionen og jeg synes at "rytmen" i teksten passer bedre
til melodien. Hun bruger i det stykke den teknik med at "knække"
stemmen og det passer med sætningen i det spanske i højere grad end
den engelske.

Og så kan det være at jeg naturligvis tager fejl - men det har været
mit indtryk når jeg har lyttet til dem.

>Tilbage til Dion: Min fornemmelse er, at ved at lytte til hendes franske
>sange får jeg et langt bedre indtryk af hendes stemmes styrker end
>ved at lytte til albums som "Let's talk about love".

Nu lige netop det album synes jeg faktisk er et af hendes bedste -
hvis ikke det bedste. Og albummet lige inden var også rigtig godt (det
med temaet fra Titanic). Det sidste nye minder mest om suppe på gamle
ben, men der er da et par fornugtige sange på det. Jeg troede det var
det, du tænkte på.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 03-07-02 22:08

Lars Kim Lund wrote:
> [...]
> tidspunkt hvor en israelsk sangerinde havde et par hits. Jeg kan ikke
> huske navnet og jeg gider ikke finde lp'en frem fra det støvede arkiv.

Det kan næsten kun være Ofra Haza du taler om.. Jeg kan huske to sange; "Im
nin alu" og "Galbi". Førstnævnte blev samplet og brugt i DefJam remixet af
Eric B & Rakim's "Paid in Full".

-Sune

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 04-07-02 06:36

Hej "Sune Mika Salminen" <salminen@doktor.dk>

>Det kan næsten kun være Ofra Haza du taler om.. Jeg kan huske to sange; "Im
>nin alu" og "Galbi". Førstnævnte blev samplet og brugt i DefJam remixet af
>Eric B & Rakim's "Paid in Full".

Jep. Jeg når jeg tænker over det, har der også været noget italiensk i
de danske radioer. Laura Pausino (st?) og en eller anden fyr.

Så der er små undtagelser for at alt partout skal være på engelsk.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/