Vedligeholdelse
Fra : Sune

Dato : 26-06-02 22:50

Hej

Jeg har lige købt en brugt båd - min første (-: en meget stor dag .
Båden er en mindre motorbåd og mærket er With Vital.

Jeg savner lidt viden om vedligeholdelse, og har ikke rigtig kunne finde
noget på nettet.

Det er specielt sådan noget som de gummilister, der sidder på siden af båden
(fenderlister ?), hvordan behandler man dem. De er grimme og tørre.
Hvad med vedligeholdelse og reparation af glasfiberen, som mange steder har
mindre overfladerevner og små skrammer.

Hvad med afslibning og maling ?

Der hvor påhængsmotoren sidder, er der en træplade på hver side af hækken.
De træplader er helt opløste og skal skiftes. Er det en speciel slags træ
man skal bruge, og skal de behandles med noget specielt inden man sætter dem
på ?

Det var mange spørgsmål. Men ethvert tip eller enhver hjemmesideadresse vil
glæde mig. Også gerne tips om vedligeholdelse totakts-motorer.

mvh
Carsten

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 27-06-02 09:10

"Sune" <carsten_2002@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Båden er en mindre motorbåd og mærket er With Vital.
>
> Jeg savner lidt viden om vedligeholdelse, og har ikke rigtig kunne finde

Hej Carsten,

Til lykke med den nye båd!

Jeg er selv i fuld gang med min første sæson som bådejer (Bianca 28), og der
er meget nyt at lære

Jeg har haft stor fornøjelse af det lokale bibliotek, og jeg vil f.eks.
nævne:

"Politikens håndbog for bådejere" (den svarer på dine aktuelle spørgsmål)
"Båden længe leve" af Bent Lyman er en mindre sag men stadig brugbar
"El om bord" kan du ikke undvære (medmindre du har tjek på den side af sagen
i forvejen)
"Den lille søstærke" er et gratis hæfte, som Hempel udgiver (alt om maling,
lak og vedligeholdelse med Hempels produkter)

Der findes meget mere på bibliotekerne. Prøv evt søgefunktionen på
http://www.kkb.bib.dk/

Mvh,
Peter Ingsø Laursen

Fra : Bjarne Kristensen

Dato : 27-06-02 09:23

On Wed, 26 Jun 2002 23:49:59 +0200, "Sune" <carsten_2002@hotmail.com>
wrote:

>Det var mange spørgsmål. Men ethvert tip eller enhver hjemmesideadresse vil
>glæde mig. Også gerne tips om vedligeholdelse totakts-motorer.
>

>mvh
>Carsten

http://www.ask-alex.dk/

http://www.lav-det-selv.dk

Hilsen Bjarne

Fra : Carsten

Dato : 28-06-02 01:37

Tak for et par gode svar. Der er nok at gå i gang med.

mvh
Carsten