Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
millimeter kontra x gange forstørelse
Fra : NPS

Dato : 26-06-02 20:58

hvad svare x milimeter brændvidde til i x gange forstørrelse.

MVH

NPS

Fra : WebCat

Dato : 26-06-02 21:16

Det er et simpelt regnestykke. 35 - 70 er 2X zoom fordi 70/35=2 105/35=X3
zoom osv.
Et digital kamera med 7 mm - 21 mm har altså 3x zoom 21/7=3

Fra : NPS

Dato : 27-06-02 09:20

det forstår jeg godt, dvs 75-300 er et 4X zoom, men det jeg så ikke forstår
er, 75 forstørrer jo også en smule i forhold til det øjet ser, det jeg spørg
om er hvor mage gange den forstørre i forhold til det øjet ser, hvordan
regner man det ud.

MVH

NPS

Fra : thl

Dato : 27-06-02 09:41

"NPS" <nps@esenet.dk> skrev i en meddelelse news:3d1acac3$0$1518$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> om er hvor mage gange den forstørre i forhold til det øjet ser, hvordan

Regn med at øjet svarer til ca. 50mm.

Mvh
Thorbjørn

Fra : Amund Johansen

Dato : 27-06-02 12:21

"thl" <amagerfoto@pc.dk> wrote in

> Regn med at øjet svarer til ca. 50mm.

   Nei ... ? John Shaw skriver i "Nature Photograpy Field Guide" at det
vi ser tilsvarer ca. et objektiv rundt 100mm. Vi ser mye bredere, men
fokuserer ikke på alt om gangen. Øyets synsfelt er meget bredt - faktisk
ikke langt unna 180 grader.

mvh
Amund

Fra : thl

Dato : 27-06-02 15:49

"Amund Johansen" <nospam_amundjo@online.no.feil> skrev i en meddelelse
> [...]
> vi ser tilsvarer ca. et objektiv rundt 100mm. Vi ser mye bredere, men
> fokuserer ikke på alt om gangen. Øyets synsfelt er meget bredt - faktisk
Det ser ud til at du har lidt ret.
Jeg har lige lavet en ganske uvidenskabelig prøve, der havner jeg lige under 80mm.

mvh
Thorbjørn

Fra : JS

Dato : 27-06-02 17:42

"Amund Johansen" <nospam_amundjo@online.no.feil> wrote in message
> "thl" <amagerfoto@pc.dk> wrote in

Begrundelsen for at bruge 50mm som 'normal' optik er at det giver samme
dybde fornemmelse som vores syn.

mvh/JS

Fra : Ole Rosted

Dato : 27-06-02 11:16

On Wed, 26 Jun 2002 22:16:22 +0200, in dk.fritid.foto you wrote:

Jeg kom til at sende dette til WebCat privat, sorry!
Her følger det adresseret til gruppen.

>Det er et simpelt regnestykke. 35 - 70 er 2X zoom fordi 70/35=2 105/35=X3
>zoom osv.
>Et digital kamera med 7 mm - 21 mm har altså 3x zoom 21/7=3

Det var IMHO ikke liiige dét NPS spurgte om!

Fra : WebCat

Dato : 28-06-02 09:36

Jeg beklager. Hvad betyder IMHO ?

Fra : Gjøl

Dato : 28-06-02 10:23

"WebCat" <Webcat@post1.com> skrev i en meddelelse
> Jeg beklager. Hvad betyder IMHO ?
In My Humble(Holy)((Honest)) Opinion så kan du selv vælge iøvrigt er der
flere af slagsen på http://www.gaarde.org/acronyms/?lookup=A
God læsning

Fra : Ole Rosted

Dato : 28-06-02 20:11

On Fri, 28 Jun 2002 10:36:02 +0200, "WebCat" <Webcat@post1.com> wrote:

>Jeg beklager. Hvad betyder IMHO ?

Jeg skrev det i betydningen: "In my humble opinion", da jeg synes en
vis ydmyghed er påkrævet, når man går i rette med andre

Venlig hilsen Ole Rosted

Fra : WebCat

Dato : 01-07-02 20:23

En god holdning at have.