Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Foto printer
Fra : Torben Schou Jensen

Dato : 26-06-02 16:01

Jeg overvejer aktuelt at købe en god foto printer.
Printeren skal også bruges til andet end foto.
Den skal helst ikke være for stor, prinsen betyder ikke så meget, men
kvaliteten skal være i top.
Jeg har et Canon G2 kamera, hvis billeder skal printes ud på den.

Jeg har aktuelt kig på en af følgende:
-Epson Stylus C80
-Epson Stylus Photo 950
-Epson Stylus Photo 1290

1290 er den eneste der kan printe A3.

Nu til mit hovedspørgsmål.
Nogle printer drivere giver muligheden for at du ved f.eks. at printe ud på
4xA4 kan lave et samlet billede i A2 størrelse,
gælder det alle nye printer drivere eller er det kun visse mærker???

Mvh
Torben

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 26-06-02 16:44

Torben Schou Jensen wrote:
> [...]
> ud på 4xA4 kan lave et samlet billede i A2 størrelse,
> gælder det alle nye printer drivere eller er det kun visse mærker???

Jeg var for et par uger siden til demo med Epson 2100 A3+ printer. Jeg har
aldrig set noget så pænt!
Og så lover de at billedet kan holde i 45 år.
950'en blev også demonstreret og den printede også flot. Den kan bl.a.
printe på CD'er.

Og dit spørgsmål, jeg tror kun det gælder visse mærker (fx Lexmark), men mon
ikke de fleste har det.
Der findes også speciel software der kan gøre det. Søg i news:dk.edb.grafik
der har det været omtalt for ikke så lang tid siden.

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Madsen

Dato : 28-06-02 15:25

Madsen skrev:

> Snakkede de noget om prisen på de farvepatroner?

Nå, jeg har lige fået at vide i min ørebollesnegl at de kommer til at
koste omkring 150,- stykket. (incl. moms)

Thomas Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 26-06-02 16:46

Torben Schou Jensen skrev:

> 1290 er den eneste der kan printe A3.

Har du kigget på den nye 2100? Jeg er ret lun på den må jeg sige.
Den store fordel er at den har separate farvepatroner. Hvad jeg pt.
venter på er hvad farvepatronerne mon kommer til at koste.

http://www.goeckerprof.dk/epsonnyhed.htm
http://www.photo-i.co.uk/Reviews/printers/Epson_2100p.htm

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 26-06-02 16:51

Michael Lund Sørensen skrev:

> Jeg var for et par uger siden til demo med Epson 2100 A3+ printer.
> Jeg har aldrig set noget så pænt!

Hov, det er jo netop den printer jeg savler over for tiden, som
sagt. :)

Fra : Niels Svendsen

Dato : 27-06-02 03:04

Prøv ink-club
http://www.inkclub.com/index.asp?adid=clubmaj1dk
det er siden.

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 27-06-02 09:09

"Torben Schou Jensen" <tsj@sas.dk> wrote in

Jeg går selv i kønbstanker - her er hvad jeg har opsamlet de seneste par
uger:

> Jeg har aktuelt kig på en af følgende:
> -Epson Stylus C80

Kun 4 farve men til gengæld bruger den pigmentbaseret blæk som ifølge dem
som har forstand på den slags skulle holde meget længere. Blækket virker
bedst på Epson Archival Matte men også på andet matte papir. Kan også
bruges på glossy papir med specielle indstillinger.

> -Epson Stylus Photo 950

Har jeg ikke set på - for dyr

> -Epson Stylus Photo 1290

Har jeg ikke set på - har ikke brug for A3.

Hvad med Canon? Jeg går selv og venter på at Canon S820 kommer på markedet
inden for et par uger - den får gode reviews mange forskellige steder. (Jo
- jeg burde vurdere kvaliteten af printeren og dens output selv, men jeg er
overbevist om at kvaliteten er på næsten samme høje niveau - så derfor kan
jeg tillade mig at bruge andres vurderinger..)

Jeg har valgt Canon over Epson af følgende årsager:

- Ingen chip i patronen

- Separate patroner - selv i de billige modeller.

- Meget, meget hurtig (S820 printer A4 kant til kant på 3 min, S900 på 1,5
minut)

- Ingen problemer med tilstoppede printhoveder - jeg ville have en printer
som jeg kunne være sikker på virkede, også selv jeg kun bruger den en gang
om ugen. (Nu får jeg sikkert en masse kommentarer fra Epson ejere som ikke
har haft nogen problemer. Jeg har læst en del forskellige kommentarer og
det lader ikke til at der er identificeret nogen faktorer der
fremprovokerer tilstopningen, ud over manglende udskriftshyppighed. Jeg
kunne købe en Epson 810 til 1050 kr. og så bare printe løs, men jeg gider
ikke have den usikkerhed hængende over hovedet.) Da jeg ringede til Epson's
salgsafdeling for at få tilsendt et prøveprint spurgte jeg samtidig hvordan
de håndterede reklamationer vedrørende tilstoppede printhoveder. Svaret jeg
fik var at det var ikke noget stort problem og at det blev løst over
telefonen med rensning af printhoved, eventuel udskiftning af patroner (for
kundens regning) og reparation hvis problemet fortsætter.

Canon S900, A4, 6 farver (kr. 3350 inkl. moms)

Canon S9000, A3, 6 farver (samme som S900 men A3) (4750 inkl moms)

Canon S820, A4, 6 farver, halvt så mange dyser i printhovedet som S900 dvs.
halv hastighed (forventet pris ifølge Canon er 2700-2800 kr. men jeg tror
den kommer til at ligge omkring kr 2500 i netbutikkerne.)

Nå men du får sikkert også nogle svar fra nogle ganske tilfredse Epson
ejere..

--
Kind regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP

Fra : Madsen

Dato : 27-06-02 11:12

Kenneth Darling Soerensen skrev:

> Epson, men bør nok lige for en god ordens skyld nævne at jeg
> refererer de kommentarer jeg har læst på www.dpreview.com
> (Printers and Printing forum) samt i gruppen
> comp.periphs.printers.

Okay.
Jeg har heller ikke benægtet at Epson har problemer med tilstoppede
patroner. Jeg kan blot fortælle at jeg aldrig har oplevet det på min
nuværende Epson Stylus Color 1520, som efterhånden er så nedslidt at
jeg er pisket til at købe en ny. Det mest idiotiske ved printeren er,
at de gummidutter der samler papiret op er slidt ned, men dem kan man
ikke bare skifte. Man er i stedet nødt til at købe en helt ny indmad
og det kan slet ikke betale sig. Knapt så smart i mine øjne.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 27-06-02 10:33

> [...]

> bruger den en gang om ugen. (Nu får jeg sikkert en masse
> kommentarer fra Epson ejere som ikke har haft nogen problemer.

Ja, det gør du og jeg kan endda fortælle, at en tidligere arbejds-
kollega skiftede fra Canon til Epson fordi hans farvepatroner på hans
Canon BJC-et-eller-andet konstant tørrede ud, men sådan har vi jo
forskellige oplevelser med tingene. :)

Madsen.

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 27-06-02 10:59

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in

> [...]
> kollega skiftede fra Canon til Epson fordi hans farvepatroner på hans
> Canon BJC-et-eller-andet konstant tørrede ud, men sådan har vi jo

Netop

Jeg har som sagt ikke selv haft oplevelser med tilstoppede printhoveder på

Fra : Torben Schou Jensen

Dato : 28-06-02 09:33

Først tak for alle de gode svar jeg har fået på den her posting.

Jeg er selv nået frem til at det var et tiling-spørgsmål jeg havde,
altså at printe et billede på 4 A4 ark som sat sammen giver et A2 billede.
Alle nye Epson printer drivere skulle have den funktionalitet idag, siger de
ihvertfald selv.

Efter at have læst utrolig mange review på mange forskellige printere er jeg
nu sporet ind på at Epson Stylus Photo 950 efter min overbevisning bliver
valget, desværre koster den også derefter. Men hellere betale lidt mere for
kvalitet fremfor få noget du ikke helt er tilfreds med selv. Specielt det
med seperate ink-patroner kan jeg godt lide.

Mvh
Torben

Fra : max

Dato : 28-06-02 10:58

> [...]
> kvalitet fremfor få noget du ikke helt er tilfreds med selv. Specielt det
> med seperate ink-patroner kan jeg godt lide.

Der er nok ingen tvivl om at du i 950ern får en af de bedste
inkjet photoprintere,men som du selv skriver mange penge -
Og desværre slutter festen ikke der, for hvis du tror du sparer
penge ved at have 7 seperate blæk patroner, så har reklame
folket (igen) gjort deres arbejde godt.
Jeg er stadig betaget over 1200ens (udgået) fantastiske udprint her
år efter jeg købte den, "bedre" end noget jeg nogensinde kunne
opnå i mørkekammeret.. Dit projekt med at sætte 2 stykker A4
sammen til et billed er noget klam, og det tror jeg ikke på du blir
"helt tilfreds med"
mvh max

Fra : Per F Andersen

Dato : 28-06-02 11:41

> opnå i mørkekammeret.. Dit projekt med at sætte 2 stykker A4
> sammen til et billed er noget klam, og det tror jeg ikke på du blir
> "helt tilfreds med"

Jeg har en HP1120 printer som kan skrive i A3 - og der kan man også
sammensætte 2 A3 til en A2, men det er ret svært, selvom det kan lykkes, men
det bliver ikke det helt optimale.

-----------------------------------

Per F Andersen
eksamineret grafolog
http://www.grafolog.dk

Fra : poulthomsen

Dato : 07-08-02 08:24

Jeg bruger PhotoStylus 950 og den er særdeles god. Men det kniber med at
overholde
løfterne om økonomien. Når papir og blæk tælles sammen er den dyr at
bruge.

Jeg benytter Glossy papir i ruller, og den indbyggede saks fungerer
fint.

Bemærk ved print på CD, at den kræver CDere med en speciel printbar
overflade.

mvh

Poul

http://www.kandu.dk/