Elektrolyse af vand
Fra : Steen Jørgensen

Dato : 26-06-02 15:20

Ved elektrolyse af vand nedsænkes to elektroder i vandet, og der påtrykkes
en spændingsforskel over elektroderne. Nu skulle der gerne løbe en strøm
gennem vandet, og fri, gasformig brint frigives ved katoden og fri ilt boble
frem ved anoden.

Jeg mener at erindre, at min fysiklærer i folkeskolen kom lidt salt i vandet
"for at få strømmen til at løbe lidt lettere" - jeg mener at kunne huske at
han sagde, at hvis man anvendte 100% rent H2O ville der ikke løbe nogen
strøm - kan det passe?

Hvordan fungerer industrielle elektrolyseanlæg? Har man også en eller anden
form for "kunstige ioner" i vandet til at "katalysere" elektrolysen - noget,
som helst ikke skulle frigives under elektrolysen? Ulempen ved at komme salt
i vandet er jo, at fri klor bobler op sammen med ilten, og der dannes NaOH,
eller hvad? Er det muligt at foretage en 100% ren elektrolyse, og i så fald
hvordan?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-06-02 18:35

Steen Jørgensen skrev:

>Ved elektrolyse af vand nedsænkes ...

Jeps.

>Jeg mener at erindre, at min fysiklærer i folkeskolen kom lidt salt i vandet
>"for at få strømmen til at løbe lidt lettere"

Jeps - men det ødelægger processen som du selv anfører. Svovlsyre
derimod virker som en ren katalysator så kun brint og ilt
udskilles.

>jeg mener at kunne huske at han sagde, at hvis man anvendte 100% rent H2O
>ville der ikke løbe nogen strøm - kan det passe?

Njej ... der vil løbe en strøm, også ved en svag spænding, men
den er så bette at det kan være det samme.

>Hvordan fungerer industrielle elektrolyseanlæg?

Man har næppe brug for at spalte vand. Det kan derimod være
nyttigt at bruge en kobberplade som elektrolyt således at
kobberet transporteres over på det emne der udgør den anden
elektrolyt.

CuSO4 spaltes i Cu++ og SO4-- når det opløses i vand.

Ved minus:
Cu++ tiltrækkes, modtager 2 af de mange elektroner så der dannes
frit kobber som kan sætte sig på et velegnet emne (som derfor
skal sidde ved minuspolen).

Ved plus:
SO4-- tiltrækkes og snupper en kobberion (hvorfor kobberpladen
skal sidde ved plus) så der gendannes CuSO4 som spaltes osv ...

Kobberpladen bliver tyndere og tyndere, og kobberlaget på emnet
bliver tykkere og tykkere.

>Har man også en eller anden form for "kunstige ioner" i vandet til
>at "katalysere" elektrolysen

Tilbage til H2O som dit spørgsmål drejer sig om:

H2SO4 spaltes i 2H+ og SO4-- når det opløses i vand:

Ved minus:
H+ tiltrækkes, optager en elektron og danner H, venter tålmodigt
på en makker og danner derefter H2 som bobler op.

Ved plus:
SO4-- tiltrækkes, river 2H+ fri fra H2O (den korte forklaring) og
danner H2SO4. Der blev O-- tilovers som afgiver 2 elektroner til
den positive pol og danner O der venter tålmodigt på en makker
hvorefter der dannes O2 som bobler op.

--
Bertel

Fra : Thomas Lykkeberg

Dato : 30-06-02 16:10

On Wed, 26 Jun 2002 19:34:50 +0200, Bertel Lund Hansen

>Njej ... der vil løbe en strøm, også ved en svag spænding, men
>den er så bette at det kan være det samme.
Hvis der ikke er nogle ioner (H+, OH- eller andet) i det 100% rene
H2O, ja så kan der ikke løbe nogen strøm... Men 100.0% rent H2O er vel
ikke praktisk opnåligt? Ved omhyggelig titrering måske, meeen, det er
vist kun i teorien.

/Thomas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-06-02 16:57

Thomas Lykkeberg skrev:

>Men 100.0% rent H2O er vel ikke praktisk opnåligt?

Jo, destilleret vand er rent.

--
Bertel

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 30-06-02 16:12

Thomas Lykkeberg <thomasDOTlykkeberg@privatDOTdk> skrev:

> [...]
> H2O, ja så kan der ikke løbe nogen strøm... Men 100.0% rent H2O er
> vel ikke praktisk opnåligt? Ved omhyggelig titrering måske, meeen,

Der vil altid være H+ og OH- i vand pga. vands autoprotolyse:
H2O = H+ + OH-

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 30-06-02 17:04

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> skrev:

> Jo, destilleret vand er rent.

Du vil aldrig have 100,0% ren H2O, hvis vi med 100,0% rent vil have, at
stoffet udelukkende skal bestå af H2O molekyler.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-07-02 22:32

Morten Bjergstrøm skrev:

>Du vil aldrig have 100,0% ren H2O, hvis vi med 100,0% rent vil have, at
>stoffet udelukkende skal bestå af H2O molekyler.

Der findes i så fald ikke rene stoffer overhovedet.

--
Bertel

Fra : Henning Makholm

Dato : 02-07-02 00:25

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk>

> Der findes i så fald ikke rene stoffer overhovedet.

Hvad mener du? Fx (for nu at tage et helt åbenlyst eksempel) helium
kan i princippet godt findes helt rent. Men vand kan ikke, idet en vis
del af vandmolekylerne reagerer med hinanden og danner OH- og H30+ i
stedet.

--
Henning Makholm "Monarki, er ikke noget materielt ... Borger!"

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-07-02 10:50

Henning Makholm skrev:

>Hvad mener du?

Jeg troede at Morten mente at der var fremmede molekyler til
stede i væsken. Jeg ville ikke kalde et stof urent hvis
'problemet' kun var en spaltning i ioner.

Men det gik op for mig at Morten måske tænkte ligesom dig.

--
Bertel

Fra : Henning Makholm

Dato : 02-07-02 12:08

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk>

> Jeg troede at Morten mente at der var fremmede molekyler til
> stede i væsken.

Emnet i tråden var om der var *ioner* til stede i væsken så den kunne
lede strøm.

--
Henning Makholm "Okay, okay, life's a beach."

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 02-07-02 12:22

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> skrev:

> Jeg troede at Morten mente at der var fremmede molekyler til
> stede i væsken. Jeg ville ikke kalde et stof urent hvis
> 'problemet' kun var en spaltning i ioner.

Det var nok også lidt flueknepperi herfra og det var åbenbart ikke helt
tydeligt, hvad jeg mente.

Mit svar var en udløber af Lykkebergs udsagn om titrering af vand og
opnåelse (kan man sige det?) af vand helt uden ioner.

--
Morten http://miljokemi.dk