Lan på XP DK med ADSL
Fra : HX

Dato : 26-06-02 11:52

Hej i NG.

Jeg kører et adsl netværk på 3 computere, alle med Win XP pro DK.

Netværket er opsat via en Linksys router/hub, der er basis konfigureret, og
det virker da osse fint på
nettet.

Systemet er opsat på den simple måde, altså uden direkte værtscomputer.
Alle 3 maskiner er bare sat til Linksys´en, som så er forbundet til adsl
modemet.

Næhh, det er LAN delen der driller..

Både fordi det er mere sikkert, men også fordi at der kan være problemer med
denne type netværksopsætning via tcp/ip, har jeg under de advaceret
indstillinger slået "Fil og udskriftsdeling" fra på tcp/ip protokollen, og i
stedet prøvet at få LAN til at køre på ipx/spx protokollen.

Grunden til at jeg er nået dertil, er at jeg hele tiden har multi probs med
fil og udskriftsdeling via tcp/ip. I hele netværket findes såmænd
arbejdsgruppens computere, men prøver jeg at åbne de deri liggende mapper,
så fryser den pc´en. Uaset hvilken af de 3 maskiner jeg prøver det på, så
fryser den. Har også prøvet at sætte faste ip´er på dem efter routerens
standardgateway adresse, givet dem numre og opsat dns´erne. Det gik da helt
galt. Der var da slet igen ting der virkede ordenligt. Prøvede osse med bare
DHCP, med samme resultat.

Derfor som ovennævt prøvede jeg at slå fil og udskriftsdeling fra for
tcp/ip, og køre det igennem ipx..

Men det virker sgu´ heller ikke. Skal det være så svært at få LAN og
internet til at køre på XP, for der var da ingen problemer i win 98. Der
kunne jeg snilt tage min pc med ud til vennerne og sætte den direkte til
hubben, og så kørte det hele bare.

Håber der her er en forstandig sjæl der kan hjælpe mig længere væk fra
hovedspring fra storebælts broen.

For desperat er hvad jeg er efter at have rodet med XP og LAN i 1 mnd. Uden
at det fungerer.

Mvh.

HX

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 26-06-02 14:05

Jeg prøver lige igen:

"HX" <hxmalm@privat.dk> skrev:
> Ok, sorry. Jeg ser i hjælpefunktionen at "Netbeui" er
> en vpn forbindelse.
> Har nu prøvet at få kontakt til de andre pc´er den vej
> men osse uden held. Serverne er ikke tilgængelige.

Mit LAN er sat op således:
TCP/IP:
Std. Gateway: Routerens IP
IP-adresse: Fast eller via DHCP (begge virker)
Undernetmaske: 255.255.255.0
DNS: Fået tildelt af min udbyder (TDC)

Og så har jeg bare tilføjes NetBIOS og IPX.

Hvordan er din router sat op?

/Mikael

PS.
Gider du ikke lade være med at lave CC til mail,
når du alligevel skriver i NG.

Fra : Tinky Winky

Dato : 26-06-02 14:24

> [...]
> indstillinger slået "Fil og udskriftsdeling" fra på tcp/ip protokollen, og
> stedet prøvet at få LAN til at køre på ipx/spx protokollen.

Mener du Windows fil- og printerdeling når du siger LAN? LAN betyder local
area network, og er også det der bliver brugt til at dele ADSL forbindelsen.

> [...]
bare
> DHCP, med samme resultat.
>
> Derfor som ovennævt prøvede jeg at slå fil og udskriftsdeling fra for

Hvis du ikke kører fildeling over TCP/IP, men fx IPX eller NetBEUI er det
ligegyldigt om du selv sætter IP adresser eller bruger routerens DHCP.

Er det XP home edition?

Fra : HX

Dato : 26-06-02 15:39

"Tinky Winky" <twREMOVE@tinkywinkysfantasyplace.dk> skrev i en meddelelse

> Mener du Windows fil- og printerdeling når du siger LAN? LAN betyder local
> area network, og er også det der bliver brugt til at dele ADSL
forbindelsen.

Ja, det er kommunikationen mellem computerne i netværket.

> Hvis du ikke kører fildeling over TCP/IP, men fx IPX eller NetBEUI er det
> ligegyldigt om du selv sætter IP adresser eller bruger routerens DHCP.
>
> Er det XP home edition?

Nej, det er som nævnt i mit indlæg Win XP pro DK.
At det er ligyldigt med fast eller dynamisk ip ved fil og udskriftsdeling
udelukkende over IPX/SPX protokollen, er jeg helt klar over.
Problemet er at uanset om jeg kører fast ip eller DHCP eller om jeg prøver
igennem IPX/SPX og selvfløgelig slår "Fil og udskriftsdeling" på TCP/IP
protokollen fra, eller om jeg prøver at få forbindelse til de andre pc´er
igennem en NetBEUI opkaldsforbindelse, så fryser den maskine der prøver at
komme ind i den andens delte mapper.
Mikael Nørrelunds ovenstående metode, at give TCP/IP adrersser og køre fil
og udskriftsdeling kun via IPX/SPX, har jeg også afprøvet med samme
resultat.
Det skal lige nævnes, at jeg kører netværksopsætning uden værtscomputer, men
med alle pc´er direkte forbundet Linksys´en.

Mvh.
HX

Fra : Tinky Winky

Dato : 26-06-02 20:35

> forbindelsen.
>
> Ja, det er kommunikationen mellem computerne i netværket.

Helt præcist så er det fil og printerdeling der ikke virker, ikke? Altså at
man kan se computerne i "Andre computere" osv.

Fra : HX

Dato : 27-06-02 07:03

> local

> Helt præcist så er det fil og printerdeling der ikke virker, ikke? Altså
at
> man kan se computerne i "Andre computere" osv.

Jep. Men computerne vises skam i "arbejdsgruppcomputere."
Men jeg kan ikke åbne de delte mapper.

HX