Købt hus! Nu skal der trækkes kabler...
Fra : Ukendt

Dato : 25-06-02 22:26

Nu har jeg købt et hus - så der skal trækkes kabler!

Men hvilke?

Og hvad med udtag (dåser) ?

Jeg skulle gerne have 3 x 2 stik op i hhv. stue, kontor og soveværelse. I
kælderen skal der så laves krydsfeldt med HUB, Router, ADSLmodem etc.

Hvilke kabler skal jeg købe? (kat. 5E / 6 ??)
Hvilke dåser skal jeg købe? (skal vel overholde samme standard som
ovenstående)
Hvad koster det og hvor?

Links er meget velkomne!

Mvh
Allan

Fra : Arne Keller

Dato : 25-06-02 23:25

On Tue, 25 Jun 2002 23:26:09 +0200, "Allan Rasmussen" <jawa350 at
HOTMAIL . COM> wrote:

>Nu har jeg købt et hus - så der skal trækkes kabler!
>
>Men hvilke?
>
>Og hvad med udtag (dåser) ?

Cat 6 er absolut det mest fornuftige valg hvis du skal se på pris og
levetid.
Køb et komplet system, kabler, udtag, paneler fra samme producent, det
er det eneste der sikre at installationen kommer til at fungere efter
hensigten.

>Jeg skulle gerne have 3 x 2 stik op i hhv. stue, kontor og soveværelse. I
>kælderen skal der så laves krydsfeldt med HUB, Router, ADSLmodem etc.

Sørg for at få rigeligt med stik, eller i det mindste føringsveje hvor
du kan få brug for udtag i fremtiden.

>Hvilke kabler skal jeg købe? (kat. 5E / 6 ??)

Cat 6 af et anerkendt fabrikat, sørg for at få dokumentation på at at
det komplette systemet overholder den nu vedtagne standard.

>Hvilke dåser skal jeg købe? (skal vel overholde samme standard som
>ovenstående)

Dem som hører til systemet

>Hvad koster det og hvor?

Spørg et seriøst installationsfirma, der er prisen ofte fornuftig.
Hvis du ser på et kabelsystem kan producenten sikkert skabe kontakt
til en installatør i nærheden.

http://www.google.com/search?num=100&hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=utf-8&q=structured+cabling+system&btnG=Google+Search

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Kim Monberg

Dato : 26-06-02 07:46

Øh, er der noget jeg har misforstået?

Cat. kategorierne er ikke et fabrikat, men en standard hvilket kablerne
overholder..

Et system bør laves af en prof. med det rigtige udstyr, specielt hvis man
vil lave Cat.6 installation, som jo er 1gb installation, da selv
afisoleringen og udviklingen er vigtig ved denne hastighed, og hvis den ikke
bliver overholdt til prikke, kan der komme overhøring på parene, og dermed
fejl/dårligere netværk, da netenhederne hele tiden skal
fejlfinde/korrigerer..

Hivs man køber alt i Cat.6 udstyr, bør det være lige meget hvilken producent
man køber, da det jo er lavet efter en standard og bør kunne samles lige
meget hvem der har lavet de enkelte dele.
Det samme er gældende for Cat 5+5E (10mbit og 100mbit)
Så fabrikater bør være lige meget..

Ret mig lige hvis jeg tager fejl, ikke..

Hvis der skal vælges Cat6 netværk, bør man nok overveje en switch i stedet
for en hub, ellers kan det jo være lige meget med at cable et nyt hurtigt
netværk.

Desuden tror jeg personligt at kabler er fortid om nogle få år, så hedder
det fiber altsammen, små kabler på størrelse med en stoppenål overfører ALT
information, det være radio, tv og internet.

--
Mvh:
Monberg PC Trading

ps: Jeg er en nød til det quoteri, så jeg undlader helt, læs de andre
indslag i stedet.

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 26-06-02 09:11

On Wed, 26 Jun 2002 08:45:32 +0200, "Kim Monberg" <news@monberg.dk>
wrote:

>Så fabrikater bør være lige meget..
>
>Ret mig lige hvis jeg tager fejl, ikke..

Du tager ikke fejl. Det burde være lige meget. Det er det bare ikke i
den virkelige verden. Som du selv siger: Man kan lige så godt gøre det
ordenligt, og følge Arnes råd: En producent hele vejen igennem
kablingen.
--
Per K. Nielsen

Fra : Arne Keller

Dato : 26-06-02 21:29

wrote:

>Øh, er der noget jeg har misforstået?
>
>Cat. kategorierne er ikke et fabrikat, men en standard hvilket kablerne
>overholder..

Ja, Categori er kravene til enkeltkomponenter, det her ikke noget med
den samlede ydelse at gøre.

> [...]
>bliver overholdt til prikke, kan der komme overhøring på parene, og dermed
>fejl/dårligere netværk, da netenhederne hele tiden skal

Cat 6 er et 250 Mhz system som idag kan anvendes op til 1.2 Gbps.
I fremtiden forventes 2, 4 og måske 10 Gbps.
Du har helt ret at installationen er en meget vigtig parameter for at
få et velfungerende kabelsystem.

>Hivs man køber alt i Cat.6 udstyr, bør det være lige meget hvilken producent
>man køber, da det jo er lavet efter en standard og bør kunne samles lige
>meget hvem der har lavet de enkelte dele.

Det har vi arbejdet stenhårdt på i standardiseringsgruppen, det er
desværre ikke lykkedes. Selv om man anvender produkter som klarer
kravene i standarden er det ikke sikkert at den samlede channel klarer
channel kravene.

>Det samme er gældende for Cat 5+5E (10mbit og 100mbit)

Cat 5 findes ikke længere om 3-4 måneder, da denne udgår af
standarderne.
Men de samme krav er i princippet gældende for cat 5E.

>Så fabrikater bør være lige meget..

Det er det altså ikke, det samlede system skal være tunet til
hinanden.

>Ret mig lige hvis jeg tager fejl, ikke..

Du tager fejl

>Hvis der skal vælges Cat6 netværk, bør man nok overveje en switch i stedet
>for en hub, ellers kan det jo være lige meget med at cable et nyt hurtigt
>netværk.

Tjaaaaa...
Kablingen skal holde 10-15 år så længe holder en hub eller switch nok
ikke

>Desuden tror jeg personligt at kabler er fortid om nogle få år, så hedder
>det fiber altsammen, små kabler på størrelse med en stoppenål overfører ALT
>information, det være radio, tv og internet.

Det tror jeg bestemt ikke, det er også kun ganske få af de kabling
experter jeg kender som tror dette.
Derimod forventer man at kobberkablerne har lang tid igen, "fiber to
the desk" er derimod efter min mening stendød de næste mange år.

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 26-06-02 22:04

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote:

> Cat 5 findes ikke længere om 3-4 måneder, da denne udgår af
> standarderne.
> Men de samme krav er i princippet gældende for cat 5E.

Jeg tror vores installation på arbejdet er Cat 5, skal jeg regne med at
kablerne forsvinder i løbet af efteråret, eller bliver de bare
værdiløse....

Hvad mener du helt præsist med at Cat 5 forsvinder, bliver standarden
annuleret, og hvad med alle installationerne.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Arne Keller

Dato : 26-06-02 22:08

On Wed, 26 Jun 2002 23:03:37 +0200, "Ulrik Lunddahl"
<nospam037@lunddahl.dk> wrote:

>Jeg tror vores installation på arbejdet er Cat 5, skal jeg regne med at
>kablerne forsvinder i løbet af efteråret, eller bliver de bare
>værdiløse....

Rolig nu !
Regn trygt med at du stadig har kablerne til jul, så du kan ønske
noget andet

>Hvad mener du helt præsist med at Cat 5 forsvinder, bliver standarden
>annuleret, og hvad med alle installationerne.

Cat 3 og Cat 5 forsvinder ud af standarderne og anbefales ikke længere
til nye installationer.
I et apendix til standarden nævnes de dog stadig, så man teknisk kan
referere til gamle installationer.

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 26-06-02 23:07

> [...]

> til nye installationer.
> I et apendix til standarden nævnes de dog stadig, så man teknisk kan

Kan du henvise til nogen standarder ?

Fra : Arne Keller

Dato : 27-06-02 07:15

On Thu, 27 Jun 2002 00:07:28 +0200, "Ulrik Lunddahl"
<nospam037@lunddahl.dk> wrote:

>Kan du henvise til nogen standarder ?

ISO/IEC 11801 2ed, Annex I

-----
I.5 Component requirements
This International standard contains a revision of the cabling
components specified with respect to their minimum performance as
parts of installed links and channels. Specifically, Category 3 (100
ohm and 120 ohm), Category 4 (100 ohm and 120 ohm)and 150 ohm cabling
components have been removed and Category 6 and 7 requirements have
been included.
-----

Cat 5 / Class D forsvinder teoretisk ikke men ændres til kravene til
Cat 5E.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 26-06-02 16:31

> Køb et komplet system, kabler, udtag, paneler fra samme producent, det
> er det eneste der sikre at installationen kommer til at fungere efter
> hensigten.

ehhh,
Jeg har trukket en del kabler, og det med at det kun virker hvis det er fra
samme producent er lidt overdrevet.

Vi har brugt cat5e kabler fra én producent og cat5e vægdåser fra en anden.

Det virker altså perfekt.

Jeg har spurgt flere elektrikkere omkring netværk.
Deres mening og erfaring er, at det vigtigste er, forbindelse mellem stik og
kabel er iorden.

Men de elsker at trække data, for de kan tage meget mere i timen, fordi folk
tror det er en stor videnskab, men i virkeligheden er det, det samme arbejde
som at trække telefonkabler, hvor man idag også bruger tp kabler, typisk et
dobbelt cat5 eller 6 kabel, hvor det ene ryger til tlf og det andet til
netværk.

Sørg bare for du har det rigtige værktøj til at montere kablerne i dåserne
så kører det.

mvh

Thomas Jensen

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 26-06-02 20:50

"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> wrote:

> Jeg har trukket en del kabler, og det med at det kun virker hvis det er
fra
> samme producent er lidt overdrevet.

Det er nok fordi du definerer virker som at der kommer trafik hvis der
tillsuttes 2 100Base-TX enheder i hver ende af kablet.

> Vi har brugt cat5e kabler fra én producent og cat5e vægdåser fra en anden.
> Det virker altså perfekt.

Mange definerer ikke virker perfekt på samme måde som du dig, og du vil
sikkert være enig hvis du havde prøvet at fejlsøge på en dårlig kabling.

> Jeg har spurgt flere elektrikkere omkring netværk.
> Deres mening og erfaring er, at det vigtigste er, forbindelse mellem stik
og
> kabel er iorden.

Ja, naturligvis, hvis du ikke sætter skramlet sammen ordenligt fungerer det
jo slet ikke.

> [...]
et
> dobbelt cat5 eller 6 kabel, hvor det ene ryger til tlf og det andet til

Min erfaring er at det koster det samme, den efterfølgende test,
certificering og garanti samt materialerne gør det naturligvis dyrere.

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-02 22:44

> [...]
> netværk.
>
> Sørg bare for du har det rigtige værktøj til at montere kablerne i dåserne

Hmnn! Nu har jeg lige læst det som i har skrevet...
Så det ser altså ud til at jeg skal gå efter cat. 6 - og det er svært eller
let at installere. Desuden skal jeg have kontakt med et stort
installationsfirma - som tager mange penge for at trække kabler - eller også
skal jeg lade vær'... Hmnn...

Umiddelbart ser jeg ikke de store problemer i at installere det hele selv.
Der skal bores nogle huller, fræses nogle spor og trækkes nogle flexrør.

Så skal der indkøbes nogle dåser med to udtag i hver. De koster 300,- kr.
stykket hos den lokale EDB-forretning (kan det forresten være rigtigt??
Links til billigere?? Jeg har ikke kunnet finde nogle).

Desuden skal der købes kabel til 12 kr. meteren - eller 8 kr. meteren hvis
jeg køber mere end 100 meter... Koster det virkelig det. Jeg har set et sted
jeg kan få 305 meter for ca. 500,- kr.. Er det ikke en bedre investering...

Med hensyn til at koble kablerne sammen? Det kan enhver da gøre ik? Det er
jo bare sådan nogle klemmer man maser ledningen (Dem der er otte af) ned i
og så ellers bare huske at gøre det i den rigtige rækkefølge...

Er jeg helt wrong? Hvad tror i 50 meter ledning og 4 x Udtag (med 2 stik i
hver) vil koste? Jeg regner da selv med at det bør kunne gøres for en
plovmand (500 kr) + måske lidt til det løse (flexrør etc.)

Hvad siger i?

Mvh
Allan Rasmussen

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 27-06-02 00:51

On Wed, 26 Jun 2002 23:43:46 +0200, "Allan Rasmussen" <jawa350 at
HOTMAIL . COM> wrote:

>Der skal bores nogle huller, fræses nogle spor og trækkes nogle flexrør.

Hvis du vil spare penge så gør ovennævnte selv.

>Hvad siger i?

Derudover siger jeg at du bør lytte til Arne.
Du finder ikke nogen med mere kabelerfaring på den danske del af
Usenet, og som han siger er det en 10-15 års investering.
Gør det ordenligt.
--
Per K. Nielsen

Fra : Kim Monberg

Dato : 27-06-02 09:44

Hejsa

Hvis man endeligt skal gøre det selv, så vælg noget der er nemt at
monterer..

Bla. er LK's nye 125Serie til montering uden værktøj (Vægdåserne
ihvertfald)

jeg ved ikke med patchpaneler, men mon ikke de har lavet det lige så nemt
der?

--
Mvh:
Monberg PC Trading

Fra : Cubus

Dato : 27-06-02 18:30

> [...]
> ihvertfald)
>
> jeg ved ikke med patchpaneler, men mon ikke de har lavet det lige så nemt

I patchpanelerne anvendes præcis de samme monteringsvenlige hun-stik
som i vægdåserne, fastgøres med montagerammer.

--
Cubus

Fra : Arne Keller

Dato : 27-06-02 18:26

On Wed, 26 Jun 2002 17:30:37 +0200, "Thomas Jensen"

>ehhh,
>Jeg har trukket en del kabler, og det med at det kun virker hvis det er fra
>samme producent er lidt overdrevet.

Jeg skrev ikke at det ikke ville virke, jeg skrev at det ikke var
sikkert at det virker, standarden kan ikke garantere mix og match
installationer.

>Vi har brugt cat5e kabler fra én producent og cat5e vægdåser fra en anden.
>
>Det virker altså perfekt.

Det er muligt.

>Jeg har spurgt flere elektrikkere omkring netværk.
>Deres mening og erfaring er, at det vigtigste er, forbindelse mellem stik og
>kabel er iorden.

Der er mig bekendt ca 1900 ellektriker firmaer i Danmark.
Mindst halvdelen påstår overfor deres kunder at de har forstand på
kabling.
Mit gæt er at 190 firmaer rent faktisk kan lave velfungerende kabling.
Og højt sat er der vel 19 firmaer som har forstand på kabling, så de
behersker alle aspekter omkring design og installation.

> [...]
>dobbelt cat5 eller 6 kabel, hvor det ene ryger til tlf og det andet til

Det er bestemt ikke det samme som at trække telefonkabler, der er
væsentlig flere aspekter alene omkring den fysiske trækning af
kablerne.

>Sørg bare for du har det rigtige værktøj til at montere kablerne i dåserne
>så kører det.

Det rigtige værktøj er en forudsætning men ingen garanti

Fra : N/A

Dato : 27-06-02 20:54

Fra : Arne Keller

Dato : 27-06-02 20:54

On Thu, 27 Jun 2002 21:29:37 +0200, "Allan Rasmussen" <jawa350 at
HOTMAIL . COM> wrote:

>Hvad? Er det ikke okay bare at trække dem i et flexrør - eller hvordan?

Jo det kan det godt være, men bøjningsradius, max træk i kablet osv
skal overholdes.

>dåserne

>Hvilket værktøj skal der bruges? For mig at se skal der bare bruges en
>hobbykniv til at fjerne den yderste isolering. De 8 ledere skæres der
>automatisk "hul" i - når man maser dem ned i klemmerne...

Hvis man vil have Cat 5E eller Cat 6 patchkabler som overholder
standarden skal man nok ikke lave dem selv.

>Det eneste sted jeg kan se man skal bruge værktøj er hvis man skal lave
>sådan et "hanstik" til at smække i udtagene!
>Korrekt?

Ja og til afisolering og montering af paneler.