Trådløst netværk - hvilken hardware
Fra : Claus Nielsen

Dato : 25-06-02 21:58

Hej NG,

Jeg står og overvejer hvilke hardware jeg skal købe hvis jeg vil have
trådløst netværk hjemme.

Jeg har fundet 3 valg:
3COM - 2725 kr totalt
AirConnect Access Point 2000 1.533 kr.
AirConnect PC Card BlueTooth 1192 kr.

Intel: - 2687 kr totalt
Pro Wireless Gateway 1.799 kr.
Pro Wireless PC-Card 888 kr.

NetGear: - 2453 kr. totalt.
ME102GE Access Point / 11Mbit 1.658 kr.
MA401GE NIC / 11Mbit / PCMCIA 795 kr.

Er der nogen fordele / ulemper ved de ovenstående mærker? Jeg ville godt
have et kendt mærke - har en ide om at det er bedre?

Hilsen
Claus

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 26-06-02 00:57

"Claus Nielsen" <clausn@hotmail.com> wrote:

> Jeg står og overvejer hvilke hardware jeg skal købe hvis jeg vil have
> trådløst netværk hjemme.
>
> 3COM - 2725 kr totalt
> AirConnect Access Point 2000 1.533 kr.
> AirConnect PC Card BlueTooth 1192 kr.

I hvert får du ikke et 802.11b Access Point og et BlueTooth PC card til at
snakke sammen.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Henrik Hansen

Dato : 26-06-02 08:05

De er jo alle respekterede mærker....

Det vil være de små forskellige, og brugervenligheden i opsætningen jeg tror
du skal fokusere på.

Jeg har selv kigget wireless en del, er du sikker på at du i din
konfiguration har både PCI-kort/adapter og selve PC wireless-kortet med?

Vh. Henrik

Fra : WE

Dato : 26-06-02 10:38

Hold dig om muligt til samme mærke (uanset standarder).

En test i en tysk blad for et par måneder siden viste, at forskellige mærker
ikke altid kan lide hinanden (uanset WiFi...)

/WE

Fra : Kim Monberg

Dato : 26-06-02 12:10

Jeg selv bruger Trendware, det syntes jeg ikke jeg kan anbefale, med mindre
jeg bruger det forkert..
Det tyder på at man skal have samme horisontale plan med netkort som med ap,
ellers mister den MEGET forbindelse.

Desuden kan jeg heller ikke gå uden for huset, så taber den forbindelsen,
bar ejeg går lidt ned i haven (Og nej, det er ikke fordi strømstikket ryger
ud på min computer, da det bliver testet med en bærbar ;)

Så det vill jeg holde mig lidt væk fra, igen med mindre det er mig der gør
det forkert.

--
Mvh:
Monberg PC Trading

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-02 18:25

> [...]
ryger
> ud på min computer, da det bliver testet med en bærbar ;)

Øv, nu troede jeg lige at jeg kunne hjælpe med noget

Frank

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 27-06-02 08:26

"Kim Monberg" <news@monberg.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ud på min computer, da det bliver testet med en bærbar ;)
>
> Så det vill jeg holde mig lidt væk fra, igen med mindre det er mig der gør

Lad mig starte med at sige at selve det trådløse netværk har jeg ikke
erfaring med.

Men derimod antenner kender jeg lidt til. Vær opmærksom på at antenner skal
være orienteret i samme plan, horisontal(vandret), vertkalt(lodret) eller
cirkulært(højre eller venstredrejet) sidstnævnte benyttes fortrinsvis
tidligere i firbindelse med satellit kommunikation (ikke normal satellit
tv).

Eksempel: Hvis den ene antenne er horisontal og den anden vertikal, vil der
være 25-30 bd dæmpning p.g.a. de to antenners forskellige orientering.

Den forholdsvis store dæmpning udnyttes f.eks, ved satellit tv. Dette er
grunden til at man skiftevis benytter horisental og vertikal
antennepolarisering på hver anden kanal.

Hans L. Jørgensen
Horsensvej 94, Tebstrup
8660 Skanderborg

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 27-06-02 19:15

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
der
> være 25-30 bd dæmpning p.g.a. de to antenners forskellige orientering.

Skulle selvfølgelig være db (decibel), ikke bd.

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 28-06-02 18:19

> NetGear: - 2453 kr. totalt.
> ME102GE Access Point / 11Mbit 1.658 kr.
> MA401GE NIC / 11Mbit / PCMCIA 795 kr.

Hej Claus - det kan gøres billigere. Du kan evt. købe et PCI kort til din
stationære istedet for et access point. Et sådant kort koster kun ca 800,-

Fra : Claus Nielsen

Dato : 29-06-02 23:16

Hej Uffe,

Nu er det til en bærbar, så et PCI kort er nok ikke den bedste idé :)

Hilsen
Claus

Fra : Kjeld Holm

Dato : 30-06-02 00:01

> Hej Uffe,
>
> Nu er det til en bærbar, så et PCI kort er nok ikke den bedste idé :)

.... Jeg tror, at Uffe mener at du ikke behøver et access point, hvis du blot
vil køre trådløst mellem en stationær og bærbar PC - så kan du køre point to
point mellem de 2 trådløse netkort.

Jeg har iøvrigt kun hørt godt om netgear's grej. - dokumentationen
(vejledningen) skulle ikke være særlig god, men til gengæld er der en
udmærket rækkevidde, og hvis du skal køre krypteret, skulle Netgear's
løsning være een af de eneste på markedet, der ikke nedsætter hastigheden
ved kryptering

> NetGear: - 2453 kr. totalt.
> ME102GE Access Point / 11Mbit 1.658 kr.
> MA401GE NIC / 11Mbit / PCMCIA 795 kr.