Simkort kopiering??
Fra : Ole Olsen

Dato : 25-06-02 21:41

Er det egenlig ulovligt at kopiere simkort?...

Fra : Peter Dahl

Dato : 25-06-02 22:14

"Ole Olsen" <olesan@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Er det egenlig ulovligt at kopiere simkort?...

Næææh, det tror jeg ikke, - jeg har fulgt diskusionen her omkring kopiering
af simkort, og syntes det lyder spændende, jeg har selv en 9210, som jeg er
meget glad for, men den fylder altså for meget her om sommeren til at putte
i et par shorts... så p.t. bruger jeg min lille Alcatel 511. Jeg ville gerne
have "det samme simkort" tilgængeligt i begge telefoner, men en kopiering af
simkort er jo lidt anderledes end en unlock af en telefon .... Hvad nu hvis
kopisten tager en ekstra kopi ? Så har han vel i princippet adgang til at
benytte din konto ?

Peter

Fra : [4200] Alexandar

Dato : 25-06-02 22:19

Det kan da godt være at man kan kopiere SIM kortet. Men for at kunne bruge
kortet skal han jo også kende PIN koden og evt PUK koden. Hvad er
sandsynligheden for det?

Mvh
Alexandar

Fra : Ole Olsen

Dato : 25-06-02 22:19

Ja, det er rigtigt....
Men man kan ikke bruge 2 ad gangen....

Fra : Thomas Lykkeberg

Dato : 26-06-02 07:47

On Tue, 25 Jun 2002 23:18:31 +0200, "Ole Olsen" <olesan@stofanet.dk>
wrote:

>Ja, det er rigtigt....
>Men man kan ikke bruge 2 ad gangen....
Undskyld mit noget infoldige sprøgsmål, men hvorfor flytter I ikke
bare jeres SIM kort imellem de telefoner I vil bruge???

/Thomas

Fra : Kenneth Egholm

Dato : 26-06-02 17:29

"Thomas Lykkeberg" <thomasDOTlykkeberg@privatDOTdk> wrote in message

> Undskyld mit noget infoldige sprøgsmål, men hvorfor flytter I ikke
> bare jeres SIM kort imellem de telefoner I vil bruge???

Det kan man selfølgelig også, men det er jo ikke sikkert at man gider det..
Eksempel: Jeg bruger en Nokia 6250 (arbejdstelefon med skrue-bagplade der
gør det en lille smule besværligt at skifte sim-kort) på arbejde, men når
jeg kommer hjem bruger jeg en Nokia 3310. Når man kommer hjem, slukker man
bare arbejdstelefonen og tænder fritidstelefonen.

Smart. Det kunne jeg godt tænke mig, er der nogen der bor i nærheden at
Århus, der har anskaffet sig sådan en Chippy, der kan kopiere sim-kortene,
og som gider gøre det for mig ?

Der kan jo tales om et lille vederlag

MVH Kenneth.

Fra : N/A

Dato : 26-06-02 22:48

Fra : Ole Olsen

Dato : 26-06-02 22:48

Du ved åbenbart ikke så meget om det siden du ikke ved at det kan lade sig
gøre...

Fra : Fischer

Dato : 01-07-02 19:39

> Du ved åbenbart ikke så meget om det siden du ikke ved at det kan
> lade sig gøre...

Er der nogen speciel grund til at du åbenbart ikke vil fortælle hvilket
program man skal bruge?

*Fischer

Fra : Sn00py

Dato : 13-07-02 23:19

Hej hvis nogen har lyst at kopiere deres simkort så skriv til mig jeg har
selv kloned mine simkort og lagt dem ned på et silvercard så jeg har alle
ubydere på et kort max. 8 udbydrer på et silverkort...
det koster ca 600kr i udstyr at kopirer og brænde et kort
problemmet er at jeg sagtens kunne kopirere et kort for dem der har
lyst...men så kan jeg så bagefter osse kunne ringe på deres konto....fordi
jeg har KI og emsi værdi...
det er faktisk sådan at hvis jeg ex. er i usa og taber mit simkort så er det
bare at have de 2 værdier med så finde en som har en brænder til ex.
silvercard eller goldcard...ja også lige et tomt kort... jeg har altid
mit org kort i pungen hvis det skulle gå helt galt..
"
> Er der nogen speciel grund til at du åbenbart ikke vil fortælle hvilket
> program man skal bruge?
sim_scan og en smartmouse brænder og en brænder til silvercard det hele kan
købes hos vdg.nu eller keycard.dk

Fra : Thomas Lykkeberg

Dato : 17-07-02 20:01

On Sun, 14 Jul 2002 00:19:29 +0200, "Sn00py" <(fjern)snoopy@pc.dk>
wrote:

> [...]
>silvercard eller goldcard...ja også lige et tomt kort... jeg har altid
>mit org kort i pungen hvis det skulle gå helt galt..
Imponerende, så røg den sikkerhed..... Skulle du ikke lige holde det
lidt ind til kroppen, det er jo "ulovligt" det du foreslår.

Hvor lang tid tager det at "vriste" Ki nøglen ud af SIM kortet? Og kan
du gøre det med helt nye SIM kort?

Hvordan får du telefonen til at håndterer 8 udbydere på et SIM kort,
er det alt efter den indtastede PIN kode eller hva'?

Iøvrigt hedder det IMSI (International Mobile Subscriber Indentity)

/Thomas

Fra : Fischer

Dato : 01-07-02 16:14

> glem alt om chippy...kan ikke lade sig gøre med den...

Og Titanic kunne ikke synke .......

*Fischer

Fra : SteF

Dato : 28-06-02 21:01

Det nemmeste for at skulle undgå at skifte kort hele tiden fra en telefon
til en anden er at få et så kaldt "dobbeltkort"
Det er et kort "uden" nr. Mrn hvis du ikke svarer på dit alm nummer så
videre stiller den til automatisk til dit dobbeltkort UDEN at du betaler
ekstra for det.

Dog er der den ulempe at man kan ikke sende SMS fra dobbelt kortet...

Men... Hvis man har GPRS og bruger GPRS bæreren til at sende SMS med så er
det muligt at sende SMS fra dobbeltkortet også. Og samtidig får man dermed
automatisk nummeret på dobbeltkortet.

c"`)
SteF

Fra : SteF

Dato : 28-06-02 20:19

Nej det er ikke ulovligt at kopiere dem.

Men Det er så godt som umuligt at kopiere dem sp du kan bruge det til noget.
Der er noget i kortet som hedder en Keykode og der er noget med ca 115 MIA
kombinationer det kan køre med. og skulle du være heldig at få kopieret et
simkort så du kan ringe lige netop fra hans konto.

for ikke nok med at der findes de x antal MANGE koder så skifter den kode
også i kortet da den skal passe med en kode inde på Centralen.

Men held og lykke til den der forsøger sig.

Jeg må da sige at jeg er da nysgerrig at høre fra folk hvis det lykkedes for
dem.

SteF

Fra : Thomas Lykkeberg

Dato : 30-06-02 15:50

On Fri, 28 Jun 2002 21:19:28 +0200, "SteF"
<steffen_hesselager@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Men held og lykke til den der forsøger sig.
>
>Jeg må da sige at jeg er da nysgerrig at høre fra folk hvis det lykkedes for
Ditto, jeg vil da også MEGET gerne høre hvis det er muligt at kopierer
et SIM kort, så det kan bruges til at ringe fra bagefter. Der er visse
felter på SIM kortet som simpelthen ikke kan tilgåes hvis man blot
konnekterer igennem SIM kortets konnektor.

Læs iøvrigt denne artikel.

http://www.ing.dk/apps/pbcs.dll/artikkel?SearchID=73103160526599&Avis=IG&Dato=20020513&Kategori=ELEKTRONIK&Lopenr=105100028&Ref=AR

/Thomas

Fra : Fischer

Dato : 01-07-02 16:33

> [...]
> felter på SIM kortet som simpelthen ikke kan tilgåes hvis man blot
> konnekterer igennem SIM kortets konnektor.

Hvilke felter er det?
Har du evt. en kilde på nettet på den oplysning?

Jeg havde indtryk af at SIM-kortet var et standard lagringsmedie som
selskaberne selv kunne programmere / få programmeret.

> Læs iøvrigt denne artikel.

Den omhandler jo noget helt andet.
Nemlig at kunne læse kortets oplysninger vha. signaler fra telefonen mens
den er tændt.
I vores tilfælde har vi jo selve SIM-kortet i hånden.

*Fischer

Fra : Thomas Lykkeberg

Dato : 03-07-02 21:14

On Mon, 1 Jul 2002 17:33:23 +0200, "Fischer" <express@get2net.dk>
wrote:

>Hvilke felter er det?
>Har du evt. en kilde på nettet på den oplysning?
"Ki" nøglen er en nøgle (kode) som indetificerer SIM kortet, denne
nøgle kan IKKE læses ud af SIM kortet med "alm." udstyr (derfor
artiklen jeg ref. til)

Ki nøglen bruges sammen med en række krypteringsalgoritmer i SIM
kortet (A3,A5 og A8) til at kode transmissionen mellem telefonen og
basen. Ligeledes bruges det også til at authentikere mobilen over for
netværket med.

Læs evt.
http://www.mobileworld.org/gsm_faq_03.html
http://www.gematel.com/Edisi31/Analisis%20Teknologi/analisis2-e.html
http://www.isaac.cs.berkeley.edu/isaac/gsm.html
http://www.isaac.cs.berkeley.edu/isaac/gsm-faq.html
http://jya.com/gsm061088.htm

>Jeg havde indtryk af at SIM-kortet var et standard lagringsmedie som
>selskaberne selv kunne programmere / få programmeret.
Det er de også, men du kan ikke få Ki nøglen ud, når den først er lagt
i, det er vel en slags FINO (First In Never Out)

>Den omhandler jo noget helt andet.
>Nemlig at kunne læse kortets oplysninger vha. signaler fra telefonen mens
>den er tændt.
Ja, og nej ikke helt, prøv at læs den igen.

>I vores tilfælde har vi jo selve SIM-kortet i hånden.
Er ikke nok, men hvis det lykkes dig, kommer du 100% sikkert i hele
verdens medier.

Det påståes at man ved at "bombarderer" SIM kortet med RAND værdier
(læs ovenstående links) og derefter analyserer de SRES som kortet
svarer med, kan "regne baglæns" og deducerer Ki nøglen. Men det er
højest tvivlsomt, eftersom man derved skal have kendskab til A3
algoritmen på kortet. Da denne algoritme kan implementeres efter
operatørens eget ønske, kan man ikke sige noget generelt omkring den.

Der ligger dog en sikkerhed i SIM kortet, som gøre at man ikke kan
bombarderer kortet med RAND værdier inden for et meget kort tidsrum,
det tillader SIM kortet simplethen ikke.

Nogle steder på nettet er det påstået at man med det tyske D2 net's
SIM kort har været istand til at "klone" SIM kort på denne måde, men
det tog efter signe 11 timer at "analyserer" SIM kortet for dets Ki
kode.

A3 algoritmen (den oprindelige - hvilken er MEGET gammel) er bygget
omkring en COMP128 algoritme, som er frit tilgængelig på nettet, så
hvis du falder over et MEGET gammelt SIM kort, vil du sikkert have en
minimal chance for at ovenstående vil lykkes.

Til sidst vil jeg da godt sige at det IKKE er UMULIGT at klone et SIM
kort, men det er ikke noget man gør med "off the shelf" udstyr.

Happy hackin'

/Thomas

Fra : Fischer

Dato : 04-07-02 07:52

Tak for en lang redegørelse.

Men hvordan kan dette så lade sig gøre?:
http://www.multisim.com.tw/
Er det en and ..... ?

*Fischer

Fra : Thomas Lykkeberg

Dato : 04-07-02 20:25

On Thu, 4 Jul 2002 08:51:58 +0200, "Fischer" <express@get2net.dk>
wrote:

>Tak for en lang redegørelse.
>
>Men hvordan kan dette så lade sig gøre?:
>http://www.multisim.com.tw/
>Er det en and ..... ?
An(d)er det ikke, men prøv at køb den

Hvis det er så nemt at klone et SIM kort, ville det nok se lidt sort
ud for teleselskabernes økonomi!! Man skal ikke tro på alt hvad man
ser og hører på nettet eller i avisen eller på TV eller.......

/Thomas

Fra : Fischer

Dato : 05-07-02 06:50

> Hvis det er så nemt at klone et SIM kort, ville det nok se lidt
> sort ud for teleselskabernes økonomi!!

Hvis du selv ejer SIM-kortet og skal kende PIN-koden for at bruge det. Og i
øvrigt ikke kan bruge kopien og originalen på samme tid, så vil selskabernes
økonomi da ikke blive påvirket af en direkte kloning af et SIM. De vil slet
ikke opdage det.

Min fejl er, at jeg havde betragtet SIM-kortet som et lige ud af landevejen
digitalt lagringsmedie. Det ser jo desværre ikke ud til at være tilfældet.

Jeg er jo sådan set ligeglad med hvad Ki er - jeg vil bare have hele
indholdet af mit SIM-kort bit for bit kopieret over på et andet kort.
På samme måde som hvis du har en diskette indeholdende en krypteret fil.
Uden de rette redskaber kan du ikke se indholdet af den krypterede fil. Men
derfor kan du jo godt tage en kopi af disketten, selv om du ikke kan bruge
det til ret meget uden disse redskaber.

Men jeg må jo acceptere tingenes tilstand, men jeg holder øjne og ører åbne.

*Fischer

Fra : Thomas Lykkeberg

Dato : 05-07-02 21:51

On Fri, 5 Jul 2002 07:50:13 +0200, "Fischer" <express@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>økonomi da ikke blive påvirket af en direkte kloning af et SIM. De vil slet
Du kan "låne" et SIM kort i den tid det tager at kopiere det,
hvorefter du bare "misbruger" det på det groveste. Det vil få kunderne
til at tabe tilliden til hele GSM systemets sikkerhed, og salget vil
med garanti falde... derfor! Det kan godt være at du ikke ville gøre
det, men der er skam mange "svindlere" ude i den store grumme verden.
Se bare hvordan folk forsøger at undgå politiets fart kontroller med
radar jammere og laser jammere (hvorfor ikke bare overholde landets
færdselslove), for ikke at tale om folks utrolige trang til at skulle
"stjæle" TV ved fremstilling af pirat kort, og ikke at forglemme
musik, spil og video kopiering.... Kort sagt vi (folk) er nogle gemene
tyveknægte!! som har gjort vores forehavnede lovligt fordi "alle gør
det jo, så kan det da ikke være ulovligt".. bhaa!

Ups! der kom vist lidt galle.. undskyld. FUT

>Jeg er jo sådan set ligeglad med hvad Ki er - jeg vil bare have hele
>indholdet af mit SIM-kort bit for bit kopieret over på et andet kort.
Det kan du ikke. Igen, du har ikke fysisk (elektronisk) adgang til det
sted på SIM kortet hvor Ki nøglen ligger, så derfor kan du ikke lave
en bit for bit kopiering, uanset hvilken kortlæser du bruger.

> [...]
>derfor kan du jo godt tage en kopi af disketten, selv om du ikke kan bruge
Det er ikke det samme, fordi på en diskette har du fysisk
(elektronisk) adgang til der hvor de krypterede data ligger på
diskettens overflade, det har du ikke på et SIM kort. På en diskette
kan man sige at "pengeskabet" står piv-åbent, det gør det så absolut
ikke på et SIM kort.

>Men jeg må jo acceptere tingenes tilstand, men jeg holder øjne og ører åbne.

Hvorfor, kan da ikke bare få 2 SIM kort af din operatør?

/Thomas

Fra : Fischer

Dato : 06-07-02 07:57

Men
> Det er ikke det samme, fordi på en diskette har du fysisk
> (elektronisk) adgang til der hvor de krypterede data ligger på
> diskettens overflade, det har du ikke på et SIM kort.

Nej, det er så det der er gået op for mig.

> Hvorfor, kan da ikke bare få 2 SIM kort af din operatør?

Fordi Telmore ikke kan levere dette.

*Fischer

Fra : Fischer

Dato : 01-07-02 16:14

> Men Det er så godt som umuligt at kopiere dem sp du kan bruge det til
> noget. Der er noget i kortet som hedder en Keykode og der er noget med
> ca 115 MIA kombinationer ......

Nu er der jo ikke tale om at knække PIN og PUK-koderne i kortet, men
simpelthen en bit->bit kopiering.

*Fischer

Fra : Fischer

Dato : 01-07-02 17:00