snapper efter luft
Fra : Brizz

Dato : 25-06-02 20:50

Har lavet mig et 325l malawi akvarium hvor der går ca 20 fisk i af blandet
herkomst (malawi) Men de har det med at gå op i overfladen og snappe efter
luft. Stikke munden helt op over overfladen et par gange også smutter de ned
igen.. De virker ikke sløve eller syge på nogen måder. Det er bare engang
imellem de gør det men det er alle sammen der gør det.
Nogen der har en ide om hvorfor det gør det?

Noget helt andet.
Ph værdi. hvad er nemmest at måle det med og hvad skal den være i sådan et
malawi akvarie?
Er der egentlig andre ting jeg skal holde øje med andet end der er vand i og
pumpen kører
Det holder en temperatur på omkring 25-27 grader hvilket jeg vil mene er
helt ok.

Mvh. Brian

Fra : Carsten Gall

Dato : 25-06-02 23:36

Brizz <bs_jeg_gider_ikke_spammail@XXXgronaerten.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:cP3S8.9585$va.823213@news000.worldonline.dk...
> [...]
og
> pumpen kører
> Det holder en temperatur på omkring 25-27 grader hvilket jeg vil mene er

Grunden til at de snapper efter luft, skyldes at der ikke er ilt nok i
vandet!
Du nævner intet om hvor stor og hvilken pumpe du har på akvariet.
En stor cirkulations pumpe der trækker luft ned i vandet vil helt klart
hjælpe på
situationen.
Malawi ciklider er aktive fisk, der skal have meget foder, og med meget
foder følger der også meget
afføring med sig. Hvis dit filter ikke fungerer optimalt, eller at du
ikke er en ørn til vandskifte,
vil der hurtigt dannes nitrit i vandet, det er er heller ikke sundt for
dine fisk, og kan hvis du ikke
skifter vand ofte, forårsage at akvariet bliver en nitrat bombe, der kan
"vælte" biologisk med dødsfald til
følge. Samtiudigt kan en dårlig vand kvalitet, være fremmende for sygdom,
hos Malawier som oftest
"bugvattersot"

Glem blot alt om at måle Ph værdi i dit malawiakvarie, det er spild af
penge at købe et sådan målesæt,
da malawier er ret ligeglade med Phen, stortset. Brug hellere pengene til
en god cirkulations pumpe.

Det eneste andet jeg kan komme itanke på at du skal se efer er at der ikke
er nogen som får tæsk!

Carsten

Fra : Michael Sørensen

Dato : 26-06-02 00:29

> [...]
til
> en god cirkulations pumpe.
>
> Det eneste andet jeg kan komme itanke på at du skal se efer er at der

Jeg har også et 325 Liters akvarie, med 18 Malawi Chiklider i.
Som pumpe bruger jeg en Eheim 2026 professionel II.
Bør jeg også montere et indvendigt filter til at øger vandcirkulationen ?
Jeg syntes ikke at Eheim'en giver ret meget overflade bevægelse, i forhold
til selv min gamle indvendige Eheim pumpe i mit 128 liters akvarie.

Mvh. Michael

Fra : Carsten Gall

Dato : 26-06-02 00:41

Michael Sørensen <nospam_michaels@odense.kollegienet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Q07S8.9625$va.851834@news000.worldonline.dk...
> [...]
> Jeg syntes ikke at Eheim'en giver ret meget overflade bevægelse, i forhold
> til selv min gamle indvendige Eheim pumpe i mit 128 liters akvarie.

Det er meget svært at give nogen genreelle retningslinier.
I de år jeg har haft Malawiciklider, har jeg altid kun brugt et
indvendigt filter,
og det mest for cirkulationens skyld. Der sker vel ikke noget ved at du
evt. køber et
Aquaclear 802 eller tilsvarende Aquabee, med en filter svamp på, men sørg
for at
den suger luft med ned. På Aquaclear er det let, man stikker bare den
slange ned i hullet i pumpen
hvordan det er på Aquabee ved jeg ikke.

Carsten

Fra : Brizz

Dato : 26-06-02 21:20

> [...]
> Du nævner intet om hvor stor og hvilken pumpe du har på akvariet.
> En stor cirkulations pumpe der trækker luft ned i vandet vil helt

Jeg har en pumpe fra Akvanet. En via aqua 750 spandpumpe. Så vidt jeg kan se
og ved trækker den ikke luft med ned.

> [...]
kan
> "vælte" biologisk med dødsfald til følge.

Det har kørt i ca 1 uge nu og påregner at hive omkring 1/4 - 1/5 af vandet
af hver 14 dag. er det ok?

> Samtiudigt kan en dårlig vand kvalitet, være fremmende for sygdom,
> hos Malawier som oftest
> "bugvattersot"

Dårlig vandkvalitet. Hvordan? hvordan undgår jeg dårlig vandkvalitet. er det
mit vand i hanen der gør det eller hvad? Hvordan ser jeg den "bugvattersot"

> Glem blot alt om at måle Ph værdi i dit malawiakvarie, det er spild af
> penge at købe et sådan målesæt,
> da malawier er ret ligeglade med Phen, stortset.

Ok.

> Brug hellere pengene til en god cirkulations pumpe.

Er det ikke en cirkulationspumpe jeg har på nu da?

> Det eneste andet jeg kan komme itanke på at du skal se efer er at der
ikke
> er nogen som får tæsk!

Der bliver jo kæmpet lidt om teritorierne men det skal der jo til.. De er
alle kommet i samtidig jo... så lidt kampe skal der jo være. Men tæsk er der
ikke.

Brian

Fra : Carsten Gall

Dato : 26-06-02 22:40

Brizz <bs_jeg_gider_ikke_spammail@XXXgronaerten.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:vlpS8.86876$N46.2380043@news010.worldonline.dk...

> Jeg har en pumpe fra Akvanet. En via aqua 750 spandpumpe. Så vidt jeg kan
se
> og ved trækker den ikke luft med ned.

Kender den ikke! men hvis den ikke trækker luftbobler med ned i vandet
har du grunden
til dine problemmer der.

> Det har kørt i ca 1 uge nu og påregner at hive omkring 1/4 - 1/5 af vandet
> af hver 14 dag. er det ok?

Nej det er ikke nok! Omkring 100 liter om ugen er fint, det er ikke det
skidt du kan se,
men det usynlige der er farligt.

> Dårlig vandkvalitet. Hvordan? hvordan undgår jeg dårlig vandkvalitet. er
det
> mit vand i hanen der gør det eller hvad? Hvordan ser jeg den
"bugvattersot"

Dårlig vandkvalitet, er lig med for lidt vandskifte og evt lidt for meget
foder.
Det vil være for omstændigt at svare på alle de symptomer på sygdommen som
der kan være,
få hellere en snak med en der har Malawier.

> Er det ikke en cirkulationspumpe jeg har på nu da?

Man kan sige både ja og nej til det spørgsmål, for selvfølgelig sætter
den gang i cirkulationen,
men ikke nok!

Carsten

Fra : Brizz

Dato : 26-06-02 22:52

> Kender den ikke! men hvis den ikke trækker luftbobler med ned i vandet
> har du grunden
> til dine problemmer der.

Det vil jeg ikke mene den gør.

> Nej det er ikke nok! Omkring 100 liter om ugen er fint, det er ikke det
> skidt du kan se,
> men det usynlige der er farligt.

Ok..betaler heldigvis ikke selv vandet.. det er fælles regning i ejendommen

> Man kan sige både ja og nej til det spørgsmål, for selvfølgelig sætter
> den gang i cirkulationen,
> men ikke nok!

Hvad vil du foreslå som en cirkulations pumpe så? en indenvendig pumpe? Det
gør jeg helst ikke. Det er netop grunden til at jeg har købt en spandpumpe
så jeg er fri for at se på det, inde i akvariet.
Har netop nu hævet "udblæsningen" fra pumpen så den ligger lige under
overfladen så der er meget mere røre i vandet. og kan se der kommer lidt
luft med ned..men måske ikke nok...
Brian

Fra : Carsten Gall

Dato : 27-06-02 09:48

Brizz <bs_jeg_gider_ikke_spammail@XXXgronaerten.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:MHqS8.86923$N46.2384603@news010.worldonline.dk...

> [...]
> Har netop nu hævet "udblæsningen" fra pumpen så den ligger lige under
> overfladen så der er meget mere røre i vandet. og kan se der kommer lidt

Cirkulationspumper er almindeligvis indvendige pumper.
Selv om det afhjælper problemmet i øjeblikket, vil det komme tilbage
igen, når fiskene
er blevet større og vandet dårligere.
Og sandsynligvis, holder du dig ikke til de fisk du har nu, mon ikke der
med tiden kommer lidt flere i?

Carsten

Fra : Brizz

Dato : 27-06-02 11:27

> [...]
> igen, når fiskene
> er blevet større og vandet dårligere.
> Og sandsynligvis, holder du dig ikke til de fisk du har nu, mon ikke

Så det du siger der er at man ikke kan klare sig uden et indenvendigt
filter??
Eller at tilfører vandet ilt ved hjælp af en luftpumpe og en sten det kommer
ud i bunden eller noget?
Brian

Fra : Carsten Gall

Dato : 27-06-02 16:42

Brizz <bs_jeg_gider_ikke_spammail@XXXgronaerten.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:DLBS8.87206$N46.2399466@news010.worldonline.dk...
> [...]
> filter??
> Eller at tilfører vandet ilt ved hjælp af en luftpumpe og en sten det

Jeg siger ikke, at man ikke kan klare sig uden, men at der meget hurtigt
vil opstå det samme
problem igen, og at et indvendigt filter er en billig og enkel løsning på
problemmet.

I teorien skulle vandet få tilført ilt via luftboblerne, men i praksis er
det bare den meget større
omrøring i vandet der tilfører vandet ilt.
Den spandpumpe du bruger, er ikke et kendt mærke, og flere at de der
ukendte mærker, opgiver
en ganske stor gennemstrømning målt i liter, men fakta er at det er når
pumpen er ren og ny, samt at
filterspanden er tom. Noget andet er når spanden er pakket og pumpen er
snavset, så falder effekten
dramatisk!!
Efter min mening er det totalt spild af penge at købe de fine spandpumper
når det drejer sig om ciklide akvarier. Det der skal til der er masser af
bevægelse i vandet, og derved stor optagelse af ilt i vandet.

Carsten

Fra : Brizz

Dato : 27-06-02 19:35

> [...]
> pumpen er ren og ny, samt at
> filterspanden er tom. Noget andet er når spanden er pakket og pumpen er

Skal jeg ikke kunne sige om den gør. Men håber da ikke.

> [...]
> når det drejer sig om ciklide akvarier. Det der skal til der er masser af
> bevægelse i vandet, og derved stor optagelse af ilt i vandet.

Har igår aftes hævet udblæsnings slagen op til overfladen så der er meget
bevægelse der. For det var det jeg forstod på dig det bla. gjaldt om.
Håber det kan gøre det da jeg meget nødigt vil have et indenvendigt filter
i.
Brian

Fra : Brizz

Dato : 26-06-02 21:25

> Grunden til at de snapper efter luft, skyldes at der ikke er ilt nok i
> vandet!

Er det en luftpumpe der skal til. Sådan en der står og pusterluft ud igenne
en sten på bunden af akvariet. Eller vil det nok at sætte "udblæsningen" fra
pumpen op i overfladen så der kommer mere uro i vandet?

Brian