Nyt foder
Fra : Helle Nielsen

Dato : 25-06-02 19:16

Hejsa.

Vi har førhen købt Dyrlægens kattemad som kan købes i Føtex til ca. 31 kr
for en pose med 1½ kg. Dog har Buster ikke virket særlig glad for det set i
forhold til den pose foder vi fik med hjem fra dyrlægen som en prøve. Det
nye foder at fra Hill's - altså et dyrt mærke men det virker mere "lækkert"

Den er helt vild med det - guffer det i sig og så spiser den ikke så meget
af det fordi det åbenbart mætter mere end det andet fra Føtex. Godt nok er
det dyrere men hvis katten er bedre tjent med dette synes vi det er det
rigtige at gøre.

I dag opdagede jeg at den havde ret tynd og klistret afføring - kan det
skyldes det hurtige skift fra den ene slags foder til det andet? eller kan
det være orm? (ingen andre tegn på at der er noget galt).

En anden grund til vi har skiftet til det dyre foder er fordi jeg synes han
er for tynd. Han spiser godt hver dag og får tun om aftenen ved siden af sit
tørfoder som der står i skålen hele dagen så han ikke sulter. Hvad kan man
gøre for at fede ham op?

Venlig hilsen Helle

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 25-06-02 19:31

Helle Nielsen <helle@jirty.dk> wrote:
> Hejsa.

hej helle

> [...]
> for det set i forhold til den pose foder vi fik med hjem fra dyrlægen
> som en prøve. Det nye foder at fra Hill's - altså et dyrt mærke men

fornuftigt

> [...]
> meget af det fordi det åbenbart mætter mere end det andet fra Føtex.
> Godt nok er det dyrere men hvis katten er bedre tjent med dette synes

i længden vil du opdage det rent faktisk ikke er ret meget dyrere i
brug..... det er rigtigt det er dyrere i indkøb men du vil opdage at det er
mere drøjt ( det har du allerede*G*) og at han vil blive mere "sund" at se
på samt at du vil komme til at spare i dyrlægeregninger*G* ( den tager jeg
på mig selv.. jeg ved jo godt at mange katte kan leve et godt og langt liv
uden sygdom på whiskas)

> I dag opdagede jeg at den havde ret tynd og klistret afføring - kan
> det skyldes det hurtige skift fra den ene slags foder til det andet?
> eller kan det være orm? (ingen andre tegn på at der er noget galt).

jeg skal ikke kunne sige det men dit eget bud lyder da meget
sansyneligt......

> [...]
> ved siden af sit tørfoder som der står i skålen hele dagen så han
> ikke sulter. Hvad kan man gøre for at fede ham op?

nu skal du være varsom... det kan være han af natur er en "slank type"....
og derfor ike skal være større..... men det vil du ret hurtigt opdage på det
lødige foder......
jeg vil så mene at jeg ikke synes du skal give ham tun hver dag... nu og da
som snack er fint men undlad det dagligt..... så vidt jeg husker er det
noget med at der er et stort magnesium indhold som kan give nyresten......
( ret mig en eller anden hvis jeg tager fejl*G*)

hvis du gerne vil give ham lidt guf så køb enten et godt vådfoder eller
lignende...... nogle her i gruppen ( jeg selv inclusiv*G*) bruger det
billige som snack når der skal kræses om misserne.... jeg bruger selv
kitekats 100g poser med bidder i sovs... misserne elsker det ( sovsen*G*) og
kan sagtens nøjes med sådan en pose ca hver 3 dag..... derudover fodrer jeg
med RC Indoor.... det har hjulpet vores missere på to måder... min lille
slanke somali er blevet mere tæt i det*G* og min lidt "tykke" huskat har
tabt sig så nu er han bare stor*G*

hvis det skal være ekstra guf så får de lidt tun med vandet fra dåsen.... nu
og da får de også lidt råt kalkunkød eller oksekød...... ( hvis jeg feks
laver mad og synes de skal forkæles*G*) jeg har også ladet mig fortælle at
et kylingelår skulle være godt, men det kan mine kræ slet ikke hitte ud
af*GGGG*

håber da jeg kunne hjælpe lidt
--
knus sabina

Læs mine artikler på www.MandeZonen.dk
Spændende?? Vi kan altid bruge nye skribenter
send os en linie og lad os se hvad vi kan finde ud af.

Fra : Kate

Dato : 25-06-02 21:08

"Sabina Hertzum" <sabina@worldonline.dk> wrote in

> [...]
> husker er det noget med at der er et stort magnesium indhold som
> kan give nyresten...... ( ret mig en eller anden hvis jeg tager

Jeg kan jo nok ikke rette dig, men bare bekræfte at det med tunen også
er hvad jeg har fået ørerne tudet fulde af.
Nu er jeg så heldig at Johan og Sofie ikke bryder sig vældigt om tun og
Lante er så bare ikke blevet tilbudt det.

Kate

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 25-06-02 19:30

-- Ja, Buster har nok fået lidt ondt i maven af at skifte foder. Det er
bedst at skifte langsomt fra det gamle foder til det nye, start med at
blande en lille smule af det nye mad i det gamle og giv så lidt mere af det
nye for hver dag.
Han skal nok tage lidt mere på når han er så glad for det nye foder.
Hilsen Vibeke

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 25-06-02 22:06

Hej Helle
Vores første kat fik i sin tid "billig" kattemad fra Føtex, og ca. 6 mdr. gammel
fik han bøvl med nyrerne. Vi skiftede til Hills, og problemet forsvandt. Vi har
nu 4 år senere 6 katte der alle får Hill's, og har ikke haft et eneste problem
siden. Vi køber foderet i 15 kg poser, og betaler under 3 kr pr. dag pr. kat, så
egentlig er det slet ikke så dyrt på den måde. Og vores katte ææælsker også
dette mærke.

Et brat foderskift kan godt give dårlig mave hos misserne. Bedst er det hvis man
langsomt kan blande mere og mere af det nye fodder ind i det gamle, f.eks. over
en uge eller to.

Alt for megen tun er heller ikke godt, men vores katte vil nu også gøre næsten
hvad som helst for at få det. Skal katten fedes op, er det måske en ide at give
ham killingefoderet fra Hill's, der er flere kalorier i.

Hilsen Dorthe www.kishka.dk

Helle Nielsen skriver:

Fra : Niels Peter

Dato : 25-06-02 22:12

"Helle Nielsen" <helle@jirty.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa.

(...)
> [...]
> det dyrere men hvis katten er bedre tjent med dette synes vi det er det

Netop fordi den ikke behøver spise så meget pr. dag af Hill's, er det ikke
sikkert, det bliver dyrere udregnet i pris pr. dagsdosis.

> I dag opdagede jeg at den havde ret tynd og klistret afføring - kan det
> skyldes det hurtige skift fra den ene slags foder til det andet?

Ja, det er meget tænkeligt. Normalt er det bedst med en gradvis overgang,
hvor man blander mere og mere af det nye i. Nu, hvor "skaden er sket", kan I
prøve, om det hjælper at give ham lidt yoghurt.
Hvis den ikke kan lide yoghurt, kan I prøve med en Paraghurt tablet (fås i
håndkøb på apoteket, det er det, man bl.a. bruger mod "turistmave") om
dagen.

> eller kan
> det være orm? (ingen andre tegn på at der er noget galt).

Nok mest sandsynligt, at det er foderskiftet.

> [...]
sit
> tørfoder som der står i skålen hele dagen så han ikke sulter. Hvad kan man

Vent og se, om ikke det nye foder kan gøre det. Ellers tal med dyrlægen om
det - måske er han i virkeligheden bare slank fra naturens hånd?

Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 26-06-02 00:32

in article 3d18dc29$0$1529$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, Niels Peter at
mail@bluewhite.dk wrote on 25/06/02 23:11:

> Hvis den ikke kan lide yoghurt, kan I prøve med en Paraghurt tablet (fås i
> håndkøb på apoteket, det er det, man bl.a. bruger mod "turistmave") om
> dagen.

- eller ZooLac, det skulle så vidt jeg husker indeholde 4 forskellige slags
levende mælkesyrebakterier med hver sin helende og beskyttende virkning - og
så eeelsker kattene det

--
Knus fra Ann R, spin fra Donna & Ditte
Donna & Dittes katteside: http://www.geocities.com/ann_rudbeck

Fra : Jinnie Laursen

Dato : 26-06-02 22:41

Hej Helle.
Nu er du selv fra det sydfynske, og hvis du vil have gode fodertips eller
andet med hensyn til katte så er Gitte Sørensen i Møllergade den bedste
Dyrlæge.....
Da vi var dernede med mine forældres kat fik vi af vide at det eneste mad
der dur er det du selv laver.....
Lav en stor portione og frys det ned....tag det op til et par dage af
gangen.....
Du skal lave en blanding af 1 del kød (fisk, kylling, oksekød, svinekød osv)
og 1 del ris, kartofler, grønsager og evt flager (noget du kan købe til
hunde....kan ikke huske hvad det hedder).....lidt olie (mandel, Peanut eller
andet lidt fed olie) giver en flot pels........Men det er hvad hun anbefaler
og kan de ikke lide det med det samme så lad det stå til han bliver
sulten....og du må ikke give ham noget andet, for sulten driver ham.....ondt
ved jeg godt men det er dyrlægens anbefalning og jeg må indrømme at jeg
hellere vil hører på en dyrlæge end nogen anden.....og specielt hende fordi
hun er så dygtig til katte......men nu kan begge mine godt lide hjemmelavet
mad.....
Desuden kan du købe noget mad hos dyrlægen der hedder Specifik som er en
lidt billigere udgave af Hills men er i bund og grund det samme....kan ikke
huske prisen men mener det er 150 kr for omkring 3 kg og de skal ikke have
ret meget.......men hjemmelavet kattemad er i bund og grund Billigere og
bedre for katten.....
Held og lykke med madlavningen.
Knus Jinnie

Fra : marianne hellemose

Dato : 27-06-02 08:54

Jinnie skrev
<og kan de ikke lide det med det samme så lad det stå til han bliver
sulten....og du må ikke give ham noget andet, for sulten driver ham.....>

Til det skal måske lige tilføjes, at katte må IKKE
faste for mange dage ad gangen, da det er decideret farligt for deres
helbred, så hvis man har en stædig kat er
det en rigtig dårlig ide

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Katrine Nederby

Dato : 27-06-02 11:32

"marianne hellemose" <hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3d1ac486$0$177$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Til det skal måske lige tilføjes, at katte må IKKE
> faste for mange dage ad gangen, da det er decideret farligt for deres
> helbred, så hvis man har en stædig kat er
> det en rigtig dårlig ide

Yeps - Marianne har ret En kat, der faster vil på kort tid udvikle
fedtlever (leveren mister evnen til at uskadeliggøre giftige stoffer); En
tilstand, der giver katten kvalme og dermed endnu mindre ædelyst.
Da jeg flyttede i min nuværende lejlighed nægtede Afrodite pure at spise.
Hun blev undersøgt i alle ender og kanter (blodprøver,røntgen), men der var
tilsyneladende intet andet galt, end at hun "bare" nægtede at spise
(formentlig en stressreaktion pga. flytningen, som ellers foregik stille og
roligt, men Afrodite er følsom). Hun måtte indlægges og tvangsfodres (sonde)
i tre dage, netop fordi hun var i farezonen for at udvikle fedtlever.
Heldigvis kom hun sig hurtigt, for jeg har hørt/læst, at hvis først en kat
når at udvikle fedtlever, kan det være nødvendigt med tvangsfodring i op til
3 måneder.

Desuden er der grænser for, hvor længe man kan lade frisklavet mad stå
fremme.

Og Jinnie, så synes jeg du gør det lidt for simpelt med hjemmelavet mad.
Hjemmelavet mad kan være fint nok, men det er dælme vigtigt at sætte sig
ordentligt ind i kattens ernæringsbehov inden man går igang. Hvor er fedtet
f.eks. henne i den kost? Katten har jo altså også behov for fedtsyrer og
fedtopløselige vitaminer. Og så vil jeg give Sidsel ret i, at du skal skære
ned på grønsagerne. Kattens proteinbehov dækkes ikke ved halvt af
hver-metoden. Desuden er det meget vigtigt, at proteinkilderne hele tiden
varieres + 100 andre ting, som jeg ikke har sat mig ind i, og derfor fodrer
med færdigfoder. Hvis ikke dyrlægen har udleveret en mere detaljeret
kostplan, ville jeg ikke følge hendes råd.

Mange hilsner
Katrine.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 27-06-02 11:33

in article afep32$le$1@sunsite.dk, Katrine Nederby at katnederby@hotmail.com
wrote on 27/06/02 12:32:

> Yeps - Marianne har ret En kat, der faster vil på kort tid udvikle
> fedtlever (leveren mister evnen til at uskadeliggøre giftige stoffer); En
> tilstand, der giver katten kvalme og dermed endnu mindre ædelyst.

Ja - jeg faldt over det samme.
Forklaringen er så vidt jeg ved, at kattes stofskifte ikke falder når de
ingen næring får tilført (som vores, f.eks.) Det ræser videre deruda' og
begynder i mangel på mad at nedbryde katten selv Det kan ret hurtigt
blive en farlig tilstand.

Fra : Katrine Nederby

Dato : 27-06-02 11:56

"Ann Rudbeck" <ann_rudbeck@mac.com> skrev:

>Det kan ret hurtigt blive en farlig tilstand.

Ja, der gik kun 1½ døgn fra min Ditte holdt op med at spise til det blev
nødvendigt at indlægge hende. Selvfølgelig for at få hende undersøgt, men
også fordi det iflg. dyrlægen var vigtigt at få hende igang med at spise
igen.

Katrine

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 27-06-02 10:14

"Jinnie Laursen" <bobo@alf-bobo.dk> wrote
*snip*

> og 1 del ris, kartofler, grønsager og evt flager

Hvis du endelig vil lave mad til din kat selv, hvad så med at undlade
grøntsagerne? Altså, strengt set har en kat ikke brug for SÅ mange
grøntsager. Hvad med at fodre med hele byttedyr hvis det endelig skal være,
eller i det mindste bare med lidt færre grøntsager? Half n' half lyder ikke
specielt smart, og da slet ikke hvis man ta'r et kig på missens bisser... de
er jo slet ikke lavet til at spise grøntsager...

- Sidsel
(Der nu oxo har formået at ligge sig ud med en dyrlæge)

Fra : Jinnie Laursen

Dato : 27-06-02 12:28

Jeg svarede jo kun med det jeg fik af vide af min dyrlæge og jeg stoler
langt mere på hende end andre da hun er aktivt inde i både kattens værn og
Inges katte hjem.....Før i angriber mig så læs lige at jeg skrev at man skal
tilsætte noget olie.....nu har jeg været på kokkeskole og ved at olie er
rent fedt........ Og nej katte har ikke hun brug for Kød, men derimod også
grønt (hvilket jge ikke vidste)......rådet fik vi til min mors kastrat fordi
han har blærersten og derfor ikke kan tåle meget mad....Mine forældres
hunkat er allergisk for sig selv og har faktisk fået dert bedre efter hun
fik hjemmelavet kattemad.....desuden er det meningen at man suplere op med
tørkost fra Dyrlægen.......hvad er en dyrlæge hvis man ikke kan stole på
dem?????? desunde har jeg slanke katte, som i de perioder jeg giver dem
hjemmelavet ret faktisk tager på........Desuden....Hvor meget fedt er der i
en Sild??????
Læs lige indlæget ordenligt igennem for i angriber mig sådan......mine katte
har det faktisk så godt at ingen af dem nogensinde har været ved
dyrlæge.....
MVH Jinnie

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 27-06-02 13:10

"Jinnie Laursen" <bobo@alf-bobo.dk> wrote
*snip*
> Og nej katte har ikke hun brug for Kød
(Og en masse andet, men jeg er træt af at klippeklistre.)

Jeg vil godt lige sige at jeg ikke nævnte noget om at der var for lidt fedt
i, kun at der var for meget grønt!

http://www.felinefuture.com/nutrition/
Er en glimrende kilde til information om kattes ernæringsbehov, og jeg synes
siden virker gennemført.

Jeg tror ikke at katte spiser meget mere grønt end det der naturligt ville
være i byttedyrets mave, og det er bestemt ikke halvdelen af dyret.

Og så må jeg indrømme at jeg er ligeglad med hvor en dyrlæge er aktiv, for
selv de dygtigste kan have deres egne små petpeeves som de egentlig ikke har
nogen basis for virker, men kun deres egne anekdoter om hvor godt det har
hjulpet så og så mange katte.
- I såfald det er meget vigtigt for dig, kan jeg da sikkert godt få min
dyrlæge til at sige det modsatte, for jeg er 100% sikker på at hun er enig
med mig i at en kat ikke har brug for alle de grøntsager!

- Sidsel
(Som også godt ved at olie er rent fedt, uden at have gået på kokkeskole!)

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 27-06-02 13:24

in article 3d1af57b$0$173$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, Jinnie Laursen at
bobo@alf-bobo.dk wrote on 27/06/02 13:27:

> [...]
> Læs lige indlæget ordenligt igennem for i angriber mig sådan......mine katte
> har det faktisk så godt at ingen af dem nogensinde har været ved

Jinnie... Jeg tror altså ikke det var ment som et angreb på dig personligt.
Men når man læser noget, der er stik imod havd man selv har læst / hørt fra
dyrlæger, så kommer man bare lige med _sit_ lille input. Det er ikke alle
dyrlæger, der er lige velbevandret - jeg siger ikke at din er en af dem, men
lige det dér passer bare ikke på alle punkter med, hvad andre dyrlæger
siger. Og jeg tror - uden selvfølgelig at kunne tale for andre - bare det
var det, der motiverede folk til at svare.
Jeg tror i øvrigt at du glemte at skrive i det første indlæg at der
_samtidig_ skulle gives færdigmad fra dyrlægen, det ændrer lidt på tingene i
mine øjne.
Jeg tror for resten der er ret meget fedt i en sild - så vidt jeg ved hører
de til de fede fisk - du ved dem med omega3 fedtsyrer. Hvis du har prøvet at
skille en røget sild ad ved du hvor fedtet man bliver (adr). Om sild så er
naturlig kost for en kat kan så diskuteres. Sild er havfisk, og det kan nok
være svært for en kat at få fat i ad naturlig vej Men det var et
sidespring...
Jeg tror ingen betvivler at dine katte har det godt - igen, det var ikke et
angreb, snarere ment som en oplysning - og det var ikke møntet på dig

--
Knus fra Ann R til dig og dine katte, spin fra Donna & Ditte

Fra : marianne hellemose

Dato : 27-06-02 13:47

Jinnie skrev
> [...]
langt mere på hende end andre da
hun er aktivt inde i både kattens
hun er aktivt inde i både kattens værn og

At man er aktiv inden for KV og Inge's Kattehjem
gør ikke nødvendigvis en til katte-ernærings-ekspert,
Tom Kristensen og Raiku Sarvå er to af DK's førende
kattedyrlæger, højt respekteret også udenlands, hvis
de fik en kat ind med eks. alvorlige øjenproblemer,
er jeg ikke i tvivl om at de ville henvise til eks. Mogens
Aalund der er ekspert på det område.

At fodre katte med hjemmelavet mad er ikke bare at
rode noget sammen, jeg har været på 3forskellige BARF
lister i 1½ år nu og føler mig stadig ikke sikker nok
til udelukkende at fodre BARF, det er ikke "bare"
de garvede BARF-mennesker sender jævnligt til til
analyse, nogle vitaminer/mineraler/sporstoffer er
livsvigtige for katten, men kan også være en helbreds-
risiko hvis de ikke er nøje afmålt

Fra : Katrine Nederby

Dato : 28-06-02 02:41

Haj Jinnie.

Min kommentar var nu heller ikke ment som et angreb. Jeg prøvede bare at
påpege, at du får det til at lyde langt simplere end det rent faktisk er at
fodre med hjemmelavet mad. Det er muligt, du ved mere, end du egentlig
skriver, men hvis du vil give gode råd ang. hjemmelavet kost, så er det
altså vigtigt at få det hele med. Hvis nogle vælger at følge dit råd, som
det står skrevet, vil jeg æde min gamle hat på, at de ender med en
fejlernæret kat.

>Før i angriber mig så læs lige at jeg skrev at man skal
> tilsætte noget olie.....nu har jeg været på kokkeskole og ved at olie er
> rent fedt.

Indrømmet; Det overså jeg, og det må du undskylde, men jeg vil nu mene, der
er forskel på planteolie og animalske fedt (?)
-Og jeg har læst medicin.

>Og nej katte har ikke hun brug for Kød, men derimod også
> grønt (hvilket jge ikke vidste)......

-Der er vist ingen, der påstår, at man kun skal fodre med kød ?. Katten har
selvfølgelig også brug for kulhydrat, fiber osv., men den har stadig et
stort proteinbehov (langt større end en hunds f.eks.).

>desuden er det meningen at man suplere op med tørkost fra Dyrlægen

-Se, det skrev du jo ikke noget om i dit første indlæg, og det er endda en
ret vigtig detalje.

>hvad er en dyrlæge hvis man ikke kan stole på
> dem??????

-Øhh....-Stadig en dyrlæge går jeg ud fra. Se bare på Jens Breth
-Jeg har selv stor tillid til min dyrlæge, men jeg stoler ikke blindt på
ham, og jeg er ikke enig med ham i alt, hvad han siger. Det er tilladt at
være lidt kritisk.

>Desuden....Hvor meget fedt er der i
> en Sild??????

-Det skrev, du jo heller ikke noget om i dit oprindelige indlæg. Hvis du
mener kød _med_ fedt, bør du også skrive det, for det er særdeles vigtigt.

>Mine katte
> har det faktisk så godt at ingen af dem nogensinde har været ved
> dyrlæge.....

-Skader/sygdomme forårsaget af fejlernæring ses ikke nødvendigvis med det
samme. -Og det er ikke ment, som et angreb

Du må meget gerne uddybe dine kattes kostplan yderliger, så vi kan få det
hele med og undgå flere misforståelser

Mange hilsner
Katrine.