MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
LAN på Xp med adsl
Fra : HX

Dato : 25-06-02 15:56

Hej i NG.

Jeg kører et adsl netværk på 3 computere, alle med Win XP pro DK.

Netværket er opsat via en Linksys router/hub, og det virker da osse fint på
nettet.

Systemet er opsat på den simple måde, altså uden direkte værtscomputer.

Næhh, det er LAN delen der driller..

Både fordi det er mere sikkert, men også fordi at der kan være problemer med
denne type netværksopsætning via tcp/ip, har jeg under de advaceret
indstillinger slået "Fil og udskriftsdeling" fra på tcp/ip protokollen, og i
stedet prøvet at få LAN til at køre på ipx/spx protokollen.

Grunden til at jeg er nået dertil, er at jeg hele tiden har multi probs med
fil og udskriftsdeling via tcp/ip. I hele netværket findes såmænd
arbejdsgruppens computere, men prøver jeg at åbne de deri liggende mapper,
så fryser den pc´en. Uaset hvilken af de 3 maskiner jeg prøver det på, så
fryser den. Har også prøvet at sætte faste ip´er på dem efter routerens
standardgateway adresse, givet dem numre og opsat dns´erne. Det gik da helt
galt. Der var da slet igen ting der virkede ordenligt.

Derfor som ovennævt prøvede jeg at slå fil og udskriftsdeling fra for
tcp/ip, og køre det igennem ipx..

Men det virker sgu´ heller ikke. Skal det være så svært at få LAN og
internet til at køre på XP, for der var da ingen problemer i win 98. Der
kunne jeg snilt tage min pc med ud til vennerne og sætte den direkte til
hubben, og så kørte det hele bare.

Håber der her er en forstandig sjæl der kan hjælpe mig længere væk fra
hovedspring fra storebælts broen.

For desperat er hvad jeg er efter at have rodet med XP og LAN i 1 mnd. Uden
at det fungerer.

Mvh.

HX

Fra : J W Nielsen

Dato : 25-06-02 17:56

Hej !
Følger med på tråden, da jeg har nøjagtig de samme prbl. efter skift til XP.
Da vi kørte W98 her i huset var der ikke problemer...

Mvh
Jørgen

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 25-06-02 20:20

"J W Nielsen" <jwn@tdcadsl.dk> skrev:
> Følger med på tråden, da jeg har nøjagtig de samme
> prbl. efter skift til XP.
> Da vi kørte W98 her i huset var der ikke problemer.

Har I prøvet med Netbeui istedet for IPX?

Mvh.
Mikael
- Der har 3 WinXP og en Win2k kørende på LAN
med router, firewall, switch og ADSL.

Fra : HX

Dato : 26-06-02 08:14

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Har I prøvet med Netbeui istedet for IPX?
>
> Mvh.
> Mikael
> - Der har 3 WinXP og en Win2k kørende på LAN
> med router, firewall, switch og ADSL.

Næhh, det har jeg ikke prøvet.
Men det er vel fordi jeg ikke aner hvad Netbeui (netbøje?) er?????
Hvis jeg skal ind i hjælpefuntionen på XP DK, og studere hvad en "Netbeui"
er, hvad skal jeg så søge under?
Er det en protokol type?
Håber at du ser dette, og kan forklare lidt nærmere....

Mvh
HX

Fra : HX

Dato : 26-06-02 08:24

Ok, sorry. Jeg ser i hjælpefunktionen at "Netbeui" er en vpn forbindelse.
Har nu prøvet at få kontakt til de andre pc´er den vej men osse uden held.
Serverne er ikke tilgængelige.

HX

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 26-06-02 08:33

Wed, 26 Jun 2002 09:24:22 +0200, skrev "HX" <hxmalm@privat.dk>:

>Ok, sorry. Jeg ser i hjælpefunktionen at "Netbeui" er en vpn forbindelse.
>Har nu prøvet at få kontakt til de andre pc´er den vej men osse uden held.
>Serverne er ikke tilgængelige.

Har du slået simpel fildeling fra?

PS. Når du svarer på et indlæg, var rar at svar under det
citerede og klip det væk, du ikke direkte svarer på.

med venlig hilsen
Knud
http://home13.inet.tele.dk/smedpark

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 26-06-02 08:48

"HX" <hxmalm@privat.dk> skrev:
> Ok, sorry. Jeg ser i hjælpefunktionen at "Netbeui" er
> en vpn forbindelse.
> Har nu prøvet at få kontakt til de andre pc´er den vej
> men osse uden held. Serverne er ikke tilgængelige.

Ser forresten lige, at jeg selv bruger IPX/SPX NetBIOS
til LAN ;)

Mit LAN er sat op således:
TCP/IP:
Std. Gateway: Routerens IP
IP-adresse: Fast eller via DHCP (begge virker)
Undernetmaske: 255.255.255.0
DNS: Fået tildelt af min udbyder (TDC)

Og så har jeg bare tilføjes NetBIOS og IPX.

Hvordan er din router sat op?
- Tror forresten denne diskussion hører til i:

/Mikael

PS.
Gider du ikke lade være med at lave CC til mail,
når du alligevel skriver i NG.