Kryptering af text indtastede af brugeren
Fra : David Poulsen

Dato : 25-06-02 16:11

Hejsa

Hvordan kan jeg bruge/lave noget kryptering af text som brugeren har
indtastede og dernæst for at blive valideret i mit program.

Lad os sige at jeg vil lave en logon dialog i java og passwordet er statisk
det står i kildekoden men det er krypteret så man ikke umiddelbart kan læse
det. og så skriver brugeren passwordet i ren text "hejsa" og mit program
skal så kryptere passwordet for dernæst at sammeligne det med det statiske
password i programmet

Kan det lade sig gøre og hvorledes kan det udføres.

På forhånd tak

--
Best regards / Med venlig hilsen

David Poulsen
Email: dpoulsen@e-box.dk
ICQ: 150873892

Fra : Morten

Dato : 25-06-02 16:34

David Poulsen wrote:
> [...]
> password i programmet
>
> Kan det lade sig gøre og hvorledes kan det udføres.

Yep. Brug en secure hash (SHA1). Google: SHA1 java

Mvh Morten

Fra : Lars Mosegård

Dato : 25-06-02 16:46

"David Poulsen" <dpoulsen@e-box.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> password i programmet
>
> Kan det lade sig gøre og hvorledes kan det udføres.

Du kunne gemme en hash af passwordet i kildekoden (i stedet for selve
passwordet).
Når brugeren indtaster et password beregner du hash af dette og sammenliger med
det indbyggede.
Kig f.eks. på: java.security.MessageDigest.

Mvh
Lars

Fra : David Poulsen

Dato : 25-06-02 17:58

> [...]
sammenliger med
> det indbyggede.
> Kig f.eks. på: java.security.MessageDigest.

Har du nogle eksempler liggende?

Fra : Steen Jorgensen

Dato : 25-06-02 17:51

"David Poulsen" <dpoulsen@e-box.dk> wrote in message
> [...]
> password i programmet
>
> Kan det lade sig gøre og hvorledes kan det udføres.

Jeg har engang "leget" med den implementering i tomcat-webserveren, som
vist gør nøjagtigt det du leder efter. Og som jeg husker det vil der ikke
være
noget problem med at overføre funktionaliteten til en selvstændig
applikation.
Prøv at gå til java.apache.org, find der et link til tomcat 4 eller senere,
find
docs, og så er der er "opskrift " på den doc side som hedder Realm HowTo i
et afsnit som hedder Digested passwords.

Der er frames, så jeg kan ikke give dig en mere præcis henvisning, men
det skulle være til at finde.

Mvh. Steen

Fra : David Poulsen

Dato : 25-06-02 17:59

"Steen Jorgensen" <seldrup@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> docs, og så er der er "opskrift " på den doc side som hedder Realm HowTo i
> et afsnit som hedder Digested passwords.

Jeg har været inde på hjemmesiden men jeg kan ikke finde noget specifieret
omkring det du snakker om.

og så har jeg download hele kildekoden for tomcat serveren 4.0 men der er
heller ikke noget ?

Fra : Steen Jorgensen

Dato : 25-06-02 19:17

> [...]
> senere,
>

> Jeg har været inde på hjemmesiden men jeg kan ikke finde noget specifieret

Det forstår jeg ikke rigtigt!?

Var lige inde at checke. Et citat:

"If you are writing an application that needs to calculate digested
passowrds dynamically,
call the static Digest() method of the org.apache.catalina.realm.RealmBase
class,
passing the cleartext password and the digest algorithm name as arguments.
This method will
return the digested password."

Det kan da vist ikke være ret meget tættere på det du bad om.

Mvh. Steen

Fra : David Poulsen

Dato : 25-06-02 19:21

Hovsa det havde jeg ikke lige set !!!

Takker

Nu skal jeg bare lige skrive resten af programmet og så implementere det så
burde det virke

Tak

Fra : David Poulsen

Dato : 25-06-02 17:48

Takker for alle de inputs jeg har modtager

Tusind tak

Kunne I ikke også hjælpe mig med ét andet indlæg jeg har sendt i dag?

--

"

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-06-02 19:48

In article <fK%R8.86575$N46.2328155@news010.worldonline.dk>,
> [...]

> password i programmet
>
> Kan det lade sig gøre og hvorledes kan det udføres.

Password gemmes normalt ikke med en 2-vejs kryptering. Det anses for
usikkert at sysadm kan finde tilbage til dit password.

Normalt anvendes en 1-vejs hash. MD5 anvendes i dag på mange unix
kasser. Når brugeren så indtaster sit password tager du hashen af denne,
og sammenligner med den gemte hash. For at brugere med samme password
ikke skal have samme hash, så kan du evt tilføjge brugernavn før/efter
password inden du hasher. Så er hashen unik.

For et Java lib, søg på "Cryptix" på google.

Fra : David Poulsen

Dato : 26-06-02 09:16

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke skal have samme hash, så kan du evt tilføjge brugernavn før/efter
> password inden du hasher. Så er hashen unik.

Hm det du siger der er for mig russisk.

Har du nogle eksempler eller links hvor jeg kan læse om det du siger?

Hvordan kan man beregne en Hash?

Hvad er en 2-vejs kryptering?

Hvad er en 1-vejs kryptering?

Hvorfor kan man ved en 2-vejs kryptering finde frem til sit password?

Jeg håber du kan hjælpe mig

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 26-06-02 10:02

David Poulsen wrote:
> [...]
>>
> læse

> statiske

> Har du nogle eksempler eller links hvor jeg kan læse om det du siger?

Prøv at søge på sha1 eller md5.

> Hvordan kan man beregne en Hash?

F.eks. med en af de nævnte algoritmer.

> Hvad er en 2-vejs kryptering?

Det er når det krypterede kan dekrypteres tilbage til den oprindelige
text igen. Her vil størrelsen af det krypterede data være proportional
med størrelsen af det oprindelige data.

> Hvad er en 1-vejs kryptering?

Også kaldet hashing, one-way hashing, digest og andet. Her kan det
"krypterede" ikke dekrypteres. Et hash fylder typisk det samme (feks.
128 bit) uanset størrelsen på de oprindelige data.

> Hvorfor kan man ved en 2-vejs kryptering finde frem til sit password?

Fordi det krypterede data kan dekrypteres. Det eneste du skal bruge er
algoritmen (må antages at være indbygget i eller følge med dit program),
og nøglen som jo også må være til stede.

-dennis

Fra : David Poulsen

Dato : 26-06-02 11:02

Ok takker mange gange for din hjælp