Apport
Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 25-06-02 09:58

Hej!
Kan man lære sin kat at apportere? Norske skovkatte siges jo at have nemt
ved det, men mine to ballademagere har altså ikke vist tegn på at have den
slags lyster. De gider da godt løbe efter det man kaster (nej, spurte er
vist mere korrekt *G*), men komme tilbage igen med pelsmusen/hårpynten etc.,
nej, det er der ikke noget af.
Jeg har haft en golden retriever, og den apporterede jo helt af sig selv,
den race kan slet ikke lade være. Er det ligesådan med katte, at enten kan
de eller også kan de ikke - eller kan man træne dem på nogen måde?
Mvh. Else, der synes det kunne være en sjov leg.

Fra : marianne hellemose

Dato : 25-06-02 10:16

Hej Else
Jeg ved at somalier har et "apport-gen" som dukker
op helt af sig selv når man smider et eller andet, det
er sjovt de første 10 gange men når man for 117 gang
bliver "tvunget" til at kaste en gennensavlet mus el.lign.
går det sjove lidt af

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Denise

Dato : 25-06-02 10:49

Hej
Hihi, lige mine ord. Vores somalier apporterede _konstant_ da de var
killinger, de gider ikke så meget
mere. Blonde gider kun med en speciel mus, der er blevet væk igen, eller
vindruestilke.
Dino apporterede fjerkost, og når man gik i seng om aftenen og han kedede
sig, så kom han op med
den i sengen, så skulle man smide den ellers hylede han. Til sidst måtte jeg
gemme den under hovedpuden
for at få noget søvn. Han stod så og hylede et stykke tid fordi den ikke kom
flyvende .
Hilsen Denise

Fra : Jinnie Laursen

Dato : 26-06-02 22:20

> [...]
jeg
> gemme den under hovedpuden
> for at få noget søvn. Han stod så og hylede et stykke tid fordi den ikke

He he.....det lyder lidt som min mis.....(den som der var lidt diskution om
her på et tidspunkt hvor vidt hun var en Egyptisk mau eller ej, men Noget
oriantaler er der ihvertfald i hende)....Hun komme med sine mus (ret
gennemsavlet) op i sengen og sætter sig og STIRRE på mig.....og dette sker
kl. 3-4 om morgen.....så jamrer hun lidt og efter jeg har fået lagt mig oven
i musen (damn det gør sq ondt) så smider jeg den og så starter det hele
igen.......det skal dog lige nævnes at jeg har haft ro, i et stykke tid nu
fordi hun har bikset den ind under sofa'en og jeg har dårlig ryg så kan ikke
løfte sofa'en *LOL*:
Men jo....det lyder som min misser.
Knus Jinnie

Fra : Niels Peter

Dato : 25-06-02 10:19

"Else Gyldenkærne" <gyldenkaerne@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> slags lyster. De gider da godt løbe efter det man kaster (nej, spurte er
> vist mere korrekt *G*), men komme tilbage igen med pelsmusen/hårpynten

Efter min erfaring kan man ikke lære sin kat det - hvis katten har lyst til
at apportere, lærer den sit menneske det ...

> Jeg har haft en golden retriever, og den apporterede jo helt af sig selv,
> den race kan slet ikke lade være. Er det ligesådan med katte, at enten kan
> de eller også kan de ikke - eller kan man træne dem på nogen måde?

Det beror på de to to arters meget forskellige jagtmetoder - hunde jager i
flok og deler byttet efter rangorden, derfor falder det dem naturligt at
aflevere et bytte efter at have fanget det.
Når en kat "afleverer byttet", er det nok mere, fordi den har opdaget, at
mennesket kan fungere som de her maskiner, der skyder lerduer op, som man så
kan skyde til måls på....

MVH Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Camilla Baird

Dato : 25-06-02 10:18

On 25/06/2002 10:58, in article
3d18307d$0$1543$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "Else Gyldenkærne"
<gyldenkaerne@post.tele.dk> wrote:

> [...]
> de eller også kan de ikke - eller kan man træne dem på nogen måde?
> Mvh. Else, der synes det kunne være en sjov leg.

Det er min erfaring at apport ikke er noget man lærer katten - det er noget
katten lærer en Den kommer med et egnat stykke legtøj og lægger den
foran fødderne eller I skødet på en og forventer at man kaster den - de
bliver ved indtil man ikke gider kaste mere...
--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Pernille Scharff

Dato : 25-06-02 10:27

Hej Else,

tjaeh...jeg tror kun du kan lære katten at apportere hvis den selv vil!
Silk, vores Maine Coon, gider ikke. Og så er den ikke længere. Ce'Nedra
(skovkat) har til gengæld selv fundet ud af at det er sjovt. Det
startede med en bestemt blå pelsmus, som var sjovest når jeg smed den
hen ad gulvet. Da hun tilfældigvis lagde den ca. ½ m. fra mig, roste jeg
hende og kastede den igen. Det fandt hun ret hurtigt ud af, og så
udviklede hun et meget indviklet ritual som gik ud på at hun skulle
fange musen, slå den ihjel, bære den op i sofaen, myrde den igen, og
gemme den bag en sofapude hvorefter hun opfordrende kiggede på mig som
for at sige "find den så!". Det kunne vi sagtens gentage 15-20 gange før
enten hun eller jeg blev træt.

Efterfølgende har det udviklet sig til at hun helst vil apportere
sølvpapirskugler. Lige for tiden er det lidt sløjt med "træningen" fordi
der typisk kommer en flyvende "skovkilling" farende hver gang jeg kaster
med et stykke legetøj, og så er det jo lidt svært at koncentrere sig,
synes Ce'Nedra. Polgara har ved et tilfælde apporteret 2-3 gange i
træk - altså hvor hun lægger legetøjet fra sig forholdsvis tæt på hvor
jeg sidder. Så roser jeg hende, fanger hendes opmærksomhed med legetøjet
og kaster det afsted. Det er ikke altid det lander hos mig igen, men det
sker indimellem.

Måske kan man lokke missen med godbidder hvis hun apporterer, jeg har
ikke prøvet. Jeg tror dog de ville blive så distraherede af udsigten til
mad at de ville glemme legetøjet.... Konklusionen må altså være at det
er svært at lære katten at apportere hvis ikke den selv har fundet ud af
at den kan - forstår du hvor jeg vil hen?

/Pernille

Fra : KT

Dato : 25-06-02 10:48

> [...]
> de eller også kan de ikke - eller kan man træne dem på nogen måde?
> Mvh. Else, der synes det kunne være en sjov leg.

Nu ved jeg jo altså ingenting om indlæring hos katte og om det overhovedet
er muligt at lære en kat at apportere, men måske kan du bruge den samme
metode, som vi bruger med vores hunde?
Vi sidder med apportbukken (eller pelsmus eller hvad man nu vælger at bruge)
i den ene hånd og tonsvis af godbidder (af den virkelig lækre slags) i den
anden hånd. Vi holder så hænderne ved siden af hinanden foran hunden (hånden
med godbidderne er naturligvis *fast* knyttet)......og venter. Hunden vil
højst sandsynligt forsøge at grave/bide/tvinge hånden med godbidderne op
(det skal *ikke* lykkes den - selv om man får nok så mange skrammer), men
man må bare være tålmodig. På et eller andet tidspunkt vil hunden komme til
at berøre apportgenstanden med næsen - dette skal med det samme belønnes med
godbidder og masser af ros. Efter et par minutter eller 10 har hunden fattet
at: "aha, der vanker lever, hver gang jeg sætter næsen hen på
apportbukken!!" Når den så har fattet det, kan man bygge videre. Nu skal
hunden nemlig gabe over (ikke nødvendigvis holde) apportbukken, før den
belønnes. Det tager stort set heller ikke lang tid, før de fatter det.
Derefter skal hunden gribe om og holde apportbukken, før den belønnes og til
sidst lægger man apportbukken foran sig på gulvet og belønner hunden, når
den samler op og afleverer til dig. Derfra er det ikke noget problem at
smide apportbukken hen ad gulvet og få hunden til at hente og aflevere.
Vores hunde har brugt ca. 1-2 uger på at lære det..........jeg ved ikke,
hvor lang tid, det vil tage med en kat; et par år måske??
Held og lykke med projektet!

Mvh. Line

Fra : Anders Lorentzen

Dato : 25-06-02 11:32

> [...]

> slags lyster. De gider da godt løbe efter det man kaster (nej, spurte er
> vist mere korrekt *G*), men komme tilbage igen med pelsmusen/hårpynten

Ja det gjorde vores også. Så tænkte jeg bare de kune komme tilbage med dem!
Og så gik træningen i gang....

> [...]
> de eller også kan de ikke - eller kan man træne dem på nogen måde?
> Mvh. Else, der synes det kunne være en sjov leg.

Vi gjorde det på den måde, at vi have en pelsmus med snor på. Den kastede vi
så og når katten havde fat i den, lokkede vi ham tilbage med en godbid. Hvis
han begyndte at gå den anden vej med byttet, træk vi lidt i snoren. På den
måde læret vores Maine Coon på ca 15 min at "hente musen"! På et par dage
kunne han hente den lige meget hvor vi smed den hen. Ulempem, som jeg synes
du også skal vide, er at Maine Coon -ved ikke om skovkat gør det, men jeg
kunne forstille mig det- vasker sit bytte. Altså en tur i vandskålen og
pjaske lidt rundt med dem. Nå, når det er overstået skal vi lege vidre. Nu
kommer det ubehagelige så... Hvis man er gået i seng i mellem tiden, får man
sig noget af en forskrækkelse når der dumper en våde mus ned i sengen!!

God træning

Hilsen Mette

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 26-06-02 23:16

Tak for svarene allesammen.
Jeg kan se, at man skal være varsom med hvad man lærer sin kat - især hvis
man ikke er vild med våde pelsmus i sengen
Mvh. Else.