Raid bundkort
Fra : sharkandk

Dato : 24-06-02 23:01

Hej,

Kan jeg køre med 8 enheder med et RAID bundkort, hvis jeg ikke ønsker at
udnytte RAID funktionen ? Altså bruge de 2 sidste EIDE som normalt ?

På forhånd tak.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 24-06-02 23:27

> Kan jeg køre med 8 enheder med et RAID bundkort, hvis jeg ikke ønsker at
> udnytte RAID funktionen ? Altså bruge de 2 sidste EIDE som normalt ?
>
> På forhånd tak.

Det kommer an på hvilket bundkort du tænker på.
De fleste kan, men fx ASUS A7V333 kan kun kører Raid på de to master
positioner på Raid kontrolleren.
Hvad der sker hvis man sætter en HD og et CD drev på ved jeg ikke.

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : sharkandk

Dato : 25-06-02 01:34

> [...]
> positioner på Raid kontrolleren.
> Hvad der sker hvis man sætter en HD og et CD drev på ved jeg ikke.

Det var faktisk præcis det bundkort jeg tænkte på.

Er der andre som ved, om det kan køre med f.eks. 2 harddiske, cdrom, brænder
og dvd drev ?

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 25-06-02 12:11

"sharkandk" <sharkandk@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Det var faktisk præcis det bundkort jeg tænkte på.
>
> Er der andre som ved, om det kan køre med f.eks. 2 harddiske, cdrom,
brænder
> og dvd drev ?

Det kan det fint. Hvis du kun har 7 enheder er der ingen is på koen.

Raid controlleren bruger de to Master enheder og hvis du kun sætter en
harddisk på og lader den anden stå fri, så er der nul problemer.

Jeg glæder mig til jeg får mit board, for så vil jeg prøve med en hd og en
cd drev på raid controlleren og se hvilken raid kombination den tilbyder
mig!

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Michael Thomsen

Dato : 25-06-02 12:12

Det kan du saktens

Inde i Biosen (Raid biosen) kan du vælge hvilke harddiske der skal sidde
sammen, eller om de bare skal være alene.. På den måde kan du bare vælge at
alle skal være alene..

Bemærk. CD-Rom, brænder m.m. kan ikke kører på raid controlleren! Kun hdd's

Mvh Michael

"Michael Lund Sørensen" <hold-diskussionen-i@nyhedsgruppen-tak.dk> wrote in
message news:xdYR8.9440$va.787663@news000.worldonline.dk...

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 25-06-02 13:17

"Michael Thomsen" <gichael@hunters.dk> skrev....

> Bemærk. CD-Rom, brænder m.m. kan ikke kører på raid
> controlleren! Kun hdd's

Jeg kender ikke Promise 20276'eren specifikt, men andre softRAID
controllere er egentlig helt almindelige IDE controllere hvor man kan
montere enhver IDE enhed. I tillæg har controlleren så visse RAID
muligheder når der monteres harddiske.

Det betyder at CD-ROM, brændere og DVD drev godt kan køre fra en
softRAID controller, men kun som almindelige IDE enheder og ikke i
RAID. Det er også muligt at blande RAID- og almindelige IDE enheder
på en softRAID controller. Altså f.eks. have 2 harddiske der kører
RAID1, og CD-ROM og brænder på samme controller der kører almindelig
IDE.

Men som nævnt kender jeg ikke specifikt Promise 20276'eren, så det er
da muligt at den er anderledes, f.eks. fordi den er en hardware RAID
controller og ikke en softRAID løsning.

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 25-06-02 13:18

"Michael Thomsen" <gichael@hunters.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> alle skal være alene..
>
> Bemærk. CD-Rom, brænder m.m. kan ikke kører på raid controlleren! Kun

Jeg flyttede lige dit svar neden under - det gør det nemmere at se
sammenhængen.

Men så er det afklaret ! Fint.

Hilsen
Michael Lund Sørensen