Soldater i 1849 & 1864
Fra : Uffe Lund Sørensen

Dato : 24-06-02 21:43

Hej

Jeg søger en database, med navne på soldater i 1849 & 1864, da jeg har haft
2 oldeforældre der har været med, og en tipoldefar der var med i 1849.
Eller skal jeg på et arkiv, i det tilfælde hvilket arkiv?

Med venlig hilsen
Uffe Lund Sørensen

--
Fjern/remove "NOSPAM" ved/by e-mail

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 25-06-02 09:13

"> Eller skal jeg på et arkiv, i det tilfælde hvilket arkiv?

> Med venlig hilsen
> Uffe Lund Sørensen

Spørg efter på biblioteket:
"Register over døde i krigen" 1848 1850
Af Robert Lemming
1998
Et værk i fire ringbind over danske faldne, sårede, tilfangetagne m.v. under
de slesvigske krige. Registrene udkom 1997-2000 og bygger bl.a. på bøger af
Cohen og Hermann samt offentliggørelser i Berlingske Tidende. Værket findes
tillige på Landsarkivet for Sjælland (København), Fyn (Odense),
Sønderjylland (Åbenrå), Nørrejylland (Viborg) samt på Rigsarkivet
(Forsvarets Arkiver).
Bd. 1: En fuldstændig fortegnelse i tre dele over faldne eller døde af
sygdom o.l. samt med oplysning om, hvor de er begravet. Registret er tredelt
for opslag på henholdsvis militær kategori, efternavn eller fødested, og der
findes vejledning i brugen af listerne. Fortegnelsen er en afskrift af 2.
udgaven af Cohen, A.D.: "Krigen 1848, 1849, 1850 og de Faldnes Minde",
Odense 1853. - 1. del har tre store afsnit: "Døde i krigen 1848", "Døde i
krigen 1849" og "Døde i krigen 1850". - 2. del med titlen "Navneregister
over døde i 1848-1850". - 3. del med titlen "Fødestedsregister over døde i
krigen 1848-1850".
Slægtsforskning; Krigergrave; Faldne 1848-1850; Tabsliste 1848-1850;

Eller endnu bedre af A. D Cohen:
"De faldnes minde"
Om både 1848 og 1864
Hilsen Flemming Svendsen, Korsør.

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 25-06-02 10:01

On Mon, 24 Jun 2002 22:42:54 +0200, "Uffe Lund Sørensen"
<NOSPAMulund@mail.dk> wrote:

> [...]
>2 oldeforældre der har været med, og en tipoldefar der var med i 1849.
>Eller skal jeg på et arkiv, i det tilfælde hvilket arkiv?

Hvis de ikke faldt i krigen, tror jeg ikke, der findes nogen
fortegnelse. Men hvis de stadigvæk levede i 1876, har de muligvis fået
erindringsmedaljen. For at få den, skulle de udfylde et
ansøgningsskema, og disse skemaer ligger stadigvæk på Rigsarkivet.

Du kan få en kopi af skemaet, hvis du skriver til RA og oplyser de
pågældendes navn, fødested og fødselsdato. På disse skemaer kan du
bl.a. se, hvilken enhed de tilhørte, hvornår de deltog i krigen, om de
blev såret eller taget til fange og hvor de boede og hvad de lavede i
1876.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Søren

Dato : 25-06-02 18:28

"Uffe Lund Sørensen" <NOSPAMulund@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 2 oldeforældre der har været med, og en tipoldefar der var med i 1849.
> Eller skal jeg på et arkiv, i det tilfælde hvilket arkiv?

Se evt. http://home2.inet.tele.dk/hofris/

Søren

Fra : tovekrog

Dato : 05-09-02 23:07

http://www.kandu.dk/

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-09-02 07:26

>On Thu, 05 Sep 2002 22:06:34 GMT, tovekrog wrote:

.... ja, hvad wrote hun egentlig?

>har
>1849.

Gode råd om citatteknik kan findes på adressen:

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : tovekrog

Dato : 06-09-02 22:07

http://www.kandu.dk/

Fra : lafo

Dato : 08-07-02 15:27

Se evt.:

Om deltagere i krigene 1848-50 og 1864:
http://www.sa.dk/ra/salgservice/FOLDERE/Slegsvig.htm

Via lægdsruller og stambøger kan der også findes oplysninger:
http://www.sa.dk/ra/salgservice/FOLDERE/Laegd1.htm
http://www.sa.dk/ra/salgservice/foldere/stambog.htm

mvh Henrik Olsen

Fra : tovekrog

Dato : 05-09-02 23:16

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-09-02 07:27

On Thu, 05 Sep 2002 22:16:14 GMT, tovekrog wrote:

>haft

Kære Tove,

Du har sikkert noget på hjerte, men hvor er dine egne ord i alt dette?

Venlig hilsen
Kurt Hansen