Farver
Fra : Majer

Dato : 24-06-02 20:37

Hej med jer!
Er der et sted på nettet, hvor man kan finde alle farver (koder) for
kattenes pels??

VH
Majer

www.majer.dk

Fra : Grit Wessel

Dato : 24-06-02 22:20

> Er der et sted på nettet, hvor man kan finde alle farver (koder) for
> kattenes pels??

Hej Majer

Skovkattens farver kan du finde her:
http://www.norskskovkat.dk/dansk/colours.asp (på denne side er der en
beskrivelse af farverne og billeder. øverst på siden er der et link til
farvekoderne (EMS koder) opdelt i de ni grupper.)

Hvis du hellere vil have en komplet liste, så kig her:
http://www.darak.dk/EMS/EMS.htm

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 24-06-02 22:46

"Majer" <majbritt{REMOVE}@majer.dk> skrev i en meddelelse

> Hej med jer!
> Er der et sted på nettet, hvor man kan finde alle farver (koder) for
> kattenes pels??

Ja. På Daraks hjemmeside er der en oversigt:
http://www.darak.dk/EMS/EMS.htm

Mvh. Else.

Fra : Majer

Dato : 25-06-02 07:04

Hej Grit og Else!
Mange tak for hjælpen, men jeg stødte selv på det i går aftes, da jeg
finkæmmede Norsk Skovkatterings side. Men hold da helt op, det er jo en
total jungel af farver for en nybegynder!!... Hos Cruz, er hun vist lidt i
tvivl om Bully's farve, så jeg tænkte at jeg måske lige kunne hjælpe hende
lidt. Meeen det har jeg altså opgivet. Vi skal besøge hende i morgen, og så
tager vi en masse billeder. Så kan det være, at der er nogen der kan hjælpe
os her.

Mange hilsner fra
--
Majer

www.majer.dk

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 25-06-02 10:40

Jeg har været inde og se på billedet af Bully. Kunne det ikke se ud som om
er sølv i hende, altså rød/sølv eller creme/smoke?
Mvh. Else, der også synes, at farver og mønstre på skovkatte er hamrende
svære at afgøre.

Fra : Grit Wessel

Dato : 25-06-02 11:08

> Hos Cruz, er hun vist lidt i tvivl om Bully's farve, så jeg tænkte at jeg
måske lige kunne hjælpe hende
> lidt. Meeen det har jeg altså opgivet.

Jeg synes, at hun ser ud til at være rødsølv og ikke creme, men det er
fuldstændig umuligt at se på et billede, så det kan da sagtens være, at hun
er creme - det ved jeg ikke.
Men hendes bror (Bamse) derimod, er da helt tydelig blå/hvid. Jeg tror ikke
engang et billede kunne få en sortsmoke/hvid til at se SÅ blå/hvid ud.

Held og lykke med besøget i morgen. Håber, at du falder pladask for en ny
legekammerat til Peter

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Majer

Dato : 25-06-02 16:00

Hej Else og Grit!
Puha, klart at jeg ikke kan finde ud af det, når gavede katteejere heller
ikke kan 100 % *G*...
Men hvordan finder vi (Ina & Jeg) ud af det, så vi er sikker på hvad der
skal stå i stamtavlen??
Det betyder i virkeligheden ikke så meget, om hun er creme eller rød med
sølv, smoke eller hvad ved jeg. Bare hun er dejlig. Selvom mit udgangspunkt
var, at det skulle være en cremefarvet.
Er der noget med, at de kan ændre farve indtil de er 10 mdr?

Mange hilsner fra
--
Majer

www.majer.dk
"

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 26-06-02 23:24

"Majer" <majbritt{REMOVE}@majer.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Else og Grit!
> Puha, klart at jeg ikke kan finde ud af det, når gavede katteejere heller
> ikke kan 100 % *G*...

Hæ, det er vist kun Grit, der er garvet, selv har jeg kun været
skovkatte-ejer i 3½ uge
Men jeg lider af et Hermione-syndrom, så jeg har naturligvis læst op på alt
hvad jeg kunne finde om katte, fra genetik til adfærd, allerede inden jeg
fik kattene
Forresten er jeg stadig stærkt i tvivl om hvorvidt Emily er blotched eller
makrel. Det _er_ altså ikke nemt. Næh, Skovkatteklubben burde oprette en
farve-patrulje, der kunne hjælpe de stakkels opdrættere

Mvh. Else.
PS - hun er da bare rigtig sød, hende Creamy.

Fra : Grit Wessel

Dato : 27-06-02 07:25

> Hæ, det er vist kun Grit, der er garvet, selv har jeg kun været
> skovkatte-ejer i 3½ uge

Nej, mig kan du heller ikke kalde garvet. Jeg har opdrættet i tre år (= tre
kuld), og der skal vist lidt mere til, før man er "garvet"

> Men jeg lider af et Hermione-syndrom, så jeg har naturligvis læst op på
alt
> hvad jeg kunne finde om katte, fra genetik til adfærd, allerede inden jeg
> fik kattene

Samme her, jeg måtte vente 8 år på mine katte (det var dog kun de sidste fem
år, jeg vidste, at jeg ville have racekatte og udstille). Så i ventetiden
var der rigelig mulighed for at læse kattebøger.

> Næh, Skovkatteklubben burde oprette en
> farve-patrulje, der kunne hjælpe de stakkels opdrættere

Felis Danica har en - det hedder avlsrådet. Eller også kan man tage
killingerne med på en udstilling, og få dem farvebedømt (hjælper
selvfølgelig ikke lige når man skal søge stamtavler).
En sidste mulighed var, at invitere nogle garvede opdrættere på besøg, og
lade dem kigge på killingerne.

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Lars Dahl

Dato : 27-06-02 12:55

Hej Grit.

Nu er det jo os der har "lavet" Elses killinger, og vi er heller ikke helt
sikre *S* Det endte med klassisk tabby fordi der var mindst der talte imod
det - og noget skulle der jo stå.....
Den med de erfarne opdrættere har vi også prøvet - de kunne heller ikke se
det, så det må nok være op til en bedømmelse på en udstilling. Det er da
også irriterende at men ikke bare kan spraye dem i det mønster man vil ha'
*G*

Mvh. Lars
--
von Fribergs Norske Skovkatte
http://hjem.get2net.dk/vonfriberg/

Tjekket af NAV 2002

Grit Wessel <ng@dk-ginkgo.dk> skrev i

Fra : Majer

Dato : 27-06-02 15:50

"Grit Wessel" <ng@dk-ginkgo.dk> skrev i en meddelelse

> Samme her, jeg måtte vente 8 år på mine katte (>

8 år?... Det var da vildt!! Hvorfor dog så lang tid??

> Felis Danica har en - det hedder avlsrådet. Eller også kan man tage
> killingerne med på en udstilling, og få dem farvebedømt (hjælper
> selvfølgelig ikke lige når man skal søge stamtavler).

Jeg overvejer også om jeg skal tage hende med på uddstilling i Sorø d. 29.
Sep. Og så få hende farvebedømt der. Men er der ikke noget med at der er
tidsbegrænsning på, i forhold til at få ændret det i stamtavlen??

VH
--
Majer

www.majer.dk

Fra : Grit Wessel

Dato : 28-06-02 15:34

> 8 år?... Det var da vildt!! Hvorfor dog så lang tid??

Min kat døde da jeg var 12 år, og mine forældre ville ikke have en anden.
For at gøre det værre så fik min bror konstateret katteallergi kort tid
efter, og jeg måtte vente til jeg flyttede hjemmefra.
Jeg flyttede hjemmefra, da jeg var 19, og så brugte jeg omkring et år på at
finde ud af hvordan min økonomi hang sammen, og om der var råd til at have
kat... så det er omkring 8 års venten
(Men det var først da jeg var 15 år, jeg fandt ud af, at jeg ville
udstille).

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Grit Wessel

Dato : 28-06-02 18:08

> Jeg overvejer også om jeg skal tage hende med på uddstilling i Sorø d. 29.
> Sep. Og så få hende farvebedømt der. Men er der ikke noget med at der er
> tidsbegrænsning på, i forhold til at få ændret det i stamtavlen??

Det jeg kunne finde om farveændring er:

"Farveændring
Er killingen forkert farvebestemt, sendes stamtavlen til egen
stambogssekretær og der betales for nyt indlæg. Farveændring kan foretages
én gang administrativt indtil katten er 10 mdr. Derefter kan farven kun
ændres på en udstilling eller efter avlsrådets afgørelse i genetiske
tvivlsspørgsmål"

"Farveændring.
Er katten registreret med forkert farve, kan den farveændres af en dommer
med kompetence i pågældende kategori, hvor katten tilhører. Ligeledes kan
opdrætteren eller avlsrådet skriftlig farveændre katten. Har katten opnået
en titel, kan den dog kun farveændres af en dommer."

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Majer

Dato : 27-06-02 15:45

"Else Gyldenkærne" <gyldenkaerne@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
selv har jeg kun været
> skovkatte-ejer i 3½ uge

Åh, ja det ved jeg jo egentlig godt... *S*..

> Men jeg lider af et Hermione-syndrom, så jeg har naturligvis læst op på
alt
> hvad jeg kunne finde om katte,

Det syndrom kender jeg vist ikke noget til. Hvad går det ud på?? (Man skal
jo lære noget nyt, hele tiden *S*)

Skovkatteklubben burde oprette en
> farve-patrulje, der kunne hjælpe de stakkels opdrættere

Ja, det må da være den perfekte løsning på problemet *S*

> PS - hun er da bare rigtig sød, hende Creamy.

Jamen det er hun da. Er også vildt glad, for at vi fandt hende.

VH
--
Majer

www.majer.dk

Fra : Trine Piltoft

Dato : 28-06-02 22:27

Hej Majer

På DSO´s hjemmeside, er der også en hel sektion med farver og
møsntre, men dog kun dem der er anerkendt inden for vores race. Der
er billeder af rigtig mange af dem, så måske du alligevel kunne have
glæde af at kigge derind?

Adressen er: www.dso.dk

Hilsen Trine & co.