Mat opslagsbog
Fra : Martin Ehmsen

Dato : 24-06-02 20:12

Hejsa...

Er der nogen derude som kender en god matematisk opslagsbog til
uni-niveau.
Jeg tænker på noget i stilen: Jeg sidder og regner en opgave og mangler
pludselig definitionen på en homeomorfi, så slå jeg op i bogen og finder
definitionen i de forskellige grene af matematikken hvor en sådan bruges.
Et andet eksempel er, hvis man lige har glemt hvad en kompakt mængde er
(ikke fordi jeg har

Men pointen er at bogen skal bruges som opslagsbog, så man slipper for at
bladre sin egne noter og bøger igennem.

Det kunne evt. også være en hjemmeside, hvis en sådan findes (jeg synes
ikke mathworld.wolfram.com er så god i denne henseende).

På forhånd tak
Martin
--
Young man, in mathematics you don't understand things, you just get used
to them.

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 24-06-02 21:13

Martin Ehmsen wrote:
> [...]
> bruges. Et andet eksempel er, hvis man lige har glemt
> hvad en kompakt mængde er (ikke fordi jeg har

Man skal være forsigtig med den slags. Man kan godt komme
ud for hårfine forskelle mellem forskellige forfatteres
definitioner.

> Men pointen er at bogen skal bruges som opslagsbog, så
> man slipper for at bladre sin egne noter og bøger igennem.

Jeg kender ikke en bog, som kan bruges indenfor flere grene.
Hvis du kan nøjes med en bog om algebra, er Langs bog
ikke så tosset. Den hedder "Algebra". (Hvor mange bøger
er det nu, Lang har skrevet?)

Apropos, så har han et godt eksempel på homemorfier
Lede, lede. http://makeashorterlink.com/?T18145021

> Det kunne evt. også være en hjemmeside, hvis en sådan
> findes (jeg synes ikke mathworld.wolfram.com er så god i
> denne henseende).

Hvorfor, om man være så fri?

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Michael Knudsen

Dato : 25-06-02 07:15

On Mon, 24 Jun 2002 22:12:45 +0200, Jens Axel Søgaard wrote:

> Jeg kender ikke en bog, som kan bruges indenfor flere grene. Hvis du kan
> nøjes med en bog om algebra, er Langs bog ikke så tosset. Den hedder
> "Algebra". (Hvor mange bøger er det nu, Lang har skrevet?)

Mange! Lang er en meget mystisk mand. Hvis jeg ikke tager meget fejl, har
han også udgivet artikler om hiv og aids. Jeg erindrer noget med, at han
skulle have kædet hiv-smitte og stofmisbrug sammen på en helt forrykt
måde! Nu har jeg lige lavet en søgning på google, og jeg orker ikke at
slette det, jeg lige har skrevet... Se:

http://www.virusmyth.net/aids/books/slbpreface.htm

> Apropos, så har han et godt eksempel på homemorfier Lede, lede.
> http://makeashorterlink.com/?T18145021

He he, Lang ER mystisk! Jeg tror næppe personer, der forstår det
eksempel, læser om elementær gruppeteori. Jeg har selv bogen og jeg har
bestemt også studset over hint eksempel.

> Hvorfor, om man være så fri?

For mit vedkommende plejer stikordsregistre at virke fint. Dog er det
lidt irriterende med f.eks. en analysebog (H.L. Royden - Real Analysis),
hvor man ikke kan finde hverken Fubini eller Tonelli i stikordsregistret

-> Michael Knudsen

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 25-06-02 07:57

Michael Knudsen wrote:
> Mange! Lang er en meget mystisk mand. Hvis jeg ikke tager
> meget fejl, har han også udgivet artikler om hiv og aids.

Det var jeg ikke klar over.

> [...]
> forstår det eksempel, læser om elementær gruppeteori. Jeg
> har selv bogen og jeg har bestemt også studset over hint

Jeg tror, han har kedet sig bravt, da han nedskrev beviset for,
at parenteser i et produkt ikke ændrer på resultatet.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Michael Knudsen

Dato : 25-06-02 13:34

On Tue, 25 Jun 2002 08:56:33 +0200, Jens Axel Søgaard wrote:

> Jeg tror, han har kedet sig bravt, da han nedskrev beviset for, at
> parenteser i et produkt ikke ændrer på resultatet.

Tja, man må i hvert fald sige, at han er meget grundig. Det ser ret vildt
ud på de første sider. Der er stort set ikke andet en store pi'er
(produkter) overalt

-> Michael Knudsen

Fra : Klaus Petersen

Dato : 25-06-02 13:46

Der findes een der hedder "Matematisk Opslagsbog" (ISBN: 87-567-3913-3)
Men jeg ved altså ikke om den rækker til uni niveau, men jeg synes at den
omfatter
lang det meste matematik.

Fra : Simon Kristensen

Dato : 25-06-02 14:13

"Klaus Petersen" <spektual@hotmail.com> writes:

> Der findes een der hedder "Matematisk Opslagsbog" (ISBN: 87-567-3913-3)
> Men jeg ved altså ikke om den rækker til uni niveau, men jeg synes at den
> omfatter
> lang det meste matematik.

Er det W. Karush's opslagsbog, du tænker på? Jeg har en gammel version
(fra 1966), men har ikke rigtig brugt den efter de første par år på
uni. Selvom det er et godt værk, så er der mange mangler. I min
version kan jeg hverken slå op under mangfoldighed, homeomorfi,
homomorfi eller endsige kompakt mængde. Det er dog muligt at nyere
udgaver er mere omfattende.

Simon

--
The good Christian should beware of mathematicians, and all those who
make empty prophecies. The danger already exists that the

Fra : Klaus Petersen

Dato : 25-06-02 16:59

> [...]
> version kan jeg hverken slå op under mangfoldighed, homeomorfi,
> homomorfi eller endsige kompakt mængde. Det er dog muligt at nyere

Den er rigtignok skrevet af William Karush, men min er så 4. oplag fra
1986. Dog indeholder den hverken mangfoldighed eller homeomorfi og
kompakte mængder. Tjae.. det er den eneste matimatiske opslagsbog
jeg kender.

Fra : Kim Schulz

Dato : 25-06-02 13:52

On Mon, 24 Jun 2002 21:12:15 +0200
Martin Ehmsen <thames@get2net.dk> wrote:
> [...]
>
> Det kunne evt. også være en hjemmeside, hvis en sådan findes (jeg
> synes ikke mathworld.wolfram.com er så god i denne henseende).

Jeg bruger personligt nogle af Schaums matematik
opslagsværker/formelsamlinger og de er rimeligt gode synes jeg.

--
Kim Schulz - Freelance Development | Forgive and forget. --
www.schulz.dk - En nørds bekendelser | Cervantes