Hvordan kan det lade sig gøre ?
Fra : Allan Bach

Dato : 24-06-02 20:08

Nogen der vil forklare denne ehr ?

http://dekpower.free.fr/stuff/funpics/html/bizar.html

Fra : Niels Erik Danielsen

Dato : 24-06-02 20:23

"Allan Bach" <allanbach@mail.trillegaarden.dk> wrote in message
news:af7qmv$k9t$1@sunsite.dk...
> Nogen der vil forklare denne ehr ?

Ja, figuren er skæv.
Den røde og den grønne trekant har ikke samme vinkel.

5/2 er forskellig fra 8/3

Fra : Ulrik Smed

Dato : 24-06-02 21:24

In article <af7qmv$k9t$1@sunsite.dk>,
Allan Bach <allanbach@mail.trillegaarden.dk> wrote:
> Nogen der vil forklare denne ehr ?

> http://dekpower.free.fr/stuff/funpics/html/bizar.html

Cool!

Svaret er at 8/3 ikke er lig med 5/2. Dvs. at den grønne trekants
skrå streg er lidt stejlere end den rødes, så den samlede
trekants skrå streg er ikke en ret linie. Men det er lige tilpas
lidt til at man ikke ser det med det blotte øje!

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : Klaus Petersen

Dato : 25-06-02 13:49

> ..lidt til at man ikke ser det med det blotte øje!

Ah... det vil jeg nu ikke mene. Det er da tydeligt nok,
men umiddelbart vil man nok ikke tænke, at det har så
stor en betydning.

Fra : klaus

Dato : 24-06-02 20:36

Allan Bach wrote:
> Nogen der vil forklare denne ehr ?
> http://dekpower.free.fr/stuff/funpics/html/bizar.html

Ja - den er ganske sjov, men noget er der galt.
Den store trekant har jo arealet 5*13/2 = 32,5
De små figurer har til sammen arealet 12+8+7+5 = 32.
Der er altså en unøjagtighed i tegningerne som gør den nederste trekant
0,5 større og den øverste 0,5 mindre end hvad de giver sig ud for.

/Klaus

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 24-06-02 22:03

klaus wrote:

> Der er altså en unøjagtighed i tegningerne som gør den nederste trekant
> 0,5 større og den øverste 0,5 mindre end hvad de giver sig ud for.

Man kan godt se unøjagtigheden. Sammenlign krydset på det ternede papir
på den første tegning hvor den gule figur rammer diagonalen, med det
tilsvarende kryds på den anden tegning. Så kan man tydeligt se forskel.

Ellers en ret sjov figur.

-Claus

Fra : Chewie

Dato : 29-06-02 15:48

"klaus" <klaus@supertel.NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Der er altså en unøjagtighed i tegningerne som gør den nederste trekant
> 0,5 større og den øverste 0,5 mindre end hvad de giver sig ud for.

Unøjagtighed i tegningen?

Jeg har prøvet at tegne den øverste over på ternet papir, klippet delene ud
og har flyttet rundt på dem.

Resultat?
Som den nederste tegning.

Forklaring???

Chewie.

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 29-06-02 18:19

Chewie wrote:

> Jeg har prøvet at tegne den øverste over på ternet papir, klippet delene
> ud og har flyttet rundt på dem.
>
> Resultat?
> Som den nederste tegning.
>
> Forklaring???

Unøjagtighed i din klipning.

Kig en ekstra gang på den grønne trekant og beregn hældning på dens
diagonal: 2/5 = 0.4 . For den røde trekant finder i tilsvarende 3/8 =
0.375 . Det betyder, at diagonalen på den samlede trekant ikke er
lige og at den buer indad (det kan du også se, hvis du bruger et
stykke papir som lineal på din skærm). Den nederste trekant buer
omvendt udad.

Forskellen er meget lille: Trekanterne omspænder et areal på lidt
over 30 tern. For at du skal kunne tjekke det ved at klippe-klistre
skal du altså klippe stykker ud og samle dem igen med en unøjagtighed
på mindre end 3%.

-Claus