Skærme
Fijala 3554
Sony TFTSDM-S51 i 800x600?
Fra : Peter Henrichsen

Dato : 24-06-02 19:19

Hejsa

Jeg har netop købt en fladskærm/TFT, en 15" Sony SDM-S51

Jeg har installeret den originale driver og mit grafikkort er et S3 trioV64+

Skærmen kan max klare 1024x768 - der står det hele knivskarpt

Men går jeg ned i 800x600, som jeg bedre kan se i og med jeg har problemer
med en hjernerystelse, ja - så ser det helt forfærdeligt ud! Der er skygger
efter bogstaverne og de er helt uskarpe. Det kan læses, men det er værre en
end skærm fra starten af firserne.

Gør jeg noget forkert - jeg troede at man altid kunne gå ned i opløsning med
godt resultat. Er det noget specielt for fladskærme?

På forhånd tak for et evt. svar.

Mange venlige hilsner

Peter Henrichsen

Fra : Rasmus T

Dato : 24-06-02 21:35

> Gør jeg noget forkert - jeg troede at man altid kunne gå ned i opløsning
med
> godt resultat. Er det noget specielt for fladskærme?

Ja det er noget specielt for fladskærme. De er lavet til een bestemt
opløsning.
I dit tilfælde ville jeg vælge at bruge en større skriftype til windows.
I den engelske udgave af Windows 2000 sættes det under "Display" "Settings"
"Advanced" "General".

Mvh.
Rasmus T

Fra : Niels Sørensen

Dato : 24-06-02 21:35

"Peter Henrichsen" <peterpedal@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
skygger
> efter bogstaverne og de er helt uskarpe. Det kan læses, men det er værre

Jeg kan kun sige, at det samme gør sig gældende for skærmen på et par
bærbare jg har set (inkl. min egen) - som vel også kan karakteriseres som
fladskærme..
SÅ jeg forventer, at det noget generelt ved deres design - måske noget med,
at der ikke bruges almindelige pixels, men en eller anden tilpasset
"enhed"? - En officiel forklaring må du dog få fra en anden.

Venlig hilsen
Sørensen

Fra : Dr. Ralph

Dato : 24-06-02 22:58

>Gør jeg noget forkert - jeg troede at man altid kunne gå ned i opløsning med
>godt resultat. Er det noget specielt for fladskærme?

Det er én af de mange ulemper ved netop fladskærme - de kan kun køre
én opløsning optimalt - dén de er født med.

Visse nyere fladkærme - LÆS: OG dyrere - har evnen til at godt at
kunne nedskalere opløsningen uden at miste ret meget i kvalitet - men
de fleste af disse skærme er stadig i den dyre ende - læs over 10.000
kr.

Jeg har lige fået en 20,1' TFTDell FP2000, som jeg kun har haft tid
til at lege med en 20 minutters tid nu - og den er født med 1600X1200
- men jeg har lige testet den i 1024X768 - og den står aldeles
glimrende i denne opløsning - men den koster altså også 18.000 kr.

Vender tilbage med mere info om denne skærm i morgen aften/nat.

Hvis du absolut ikke kan tåle 1024X768 - og den er pløk umulig i
800X600, så kan du gøre 2 ting:

1. prøv at køre med 1024X768 - og vælg at køre med store skriftyper i
windows. Dette gør du ved, at gå ud på windows skrivebordet ,
højreklikke,vælge egenskaber/properties og vælge det sidste faneblad
(settings/indstillinger) vælge knappen advanced/avanceret og så hér
vælge at sætte skriftstr. til f.eks 125 %.

Ydermere kan du så vælge en skrifttype, du bedre kan se (arial, times
new, etc) - dette gør du ved at gå højreklikke på windows
skrivebordet, vælge egenskaber/properties og vælge appearance/udseende
- hér kan du så vælge skriftyoe og skriftastr. for hver enkelt ting i
windows - ikoner, text, titel etc. Det virker lidt rodet første gang,
man roder med det - men vil du beholde skærmen - så SKAL du prøve at
lege med det, da det kan få skærmen og skrifttyperne til at blive
meget mere læselige end nu. Ikonerne kan du også gøre lidt større.

2. Henvend dig hos din forhandler, og forklar ham situationen - at du
ikke vidste, at man på de fleste TFT skærme ikke kan ændre opløsning
uden mærkbart kvalitetstab - og at du har pådraget dig en
hjernerystelse og har svært ved at læse lille skrift.

Han vil tilbyde dig pengene retur - eller en ny skærm, der kan tåle
nedjustering af opløsningen. Er den dyrere, så må du nok enten op med
flere penge/tage lån eller tilbage til de store CRT skærme - for de
kan alle tåle op- og nedjusteringer af opløsningen.

Held og lykke !
-------------------------------
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : Peter Henrichsen

Dato : 25-06-02 07:41

Hej alle

Mange tak for svarene.

Det var rart med en forklaring, så man ikke ligger flere nætter og roder med
grafikkort ell. lign. fordi man tror det er dér den er gal.

Jeg prøver lige en ekstra gang om jeg kan ændre skrifttyper eller lignende,
da det er en ret lækker skærm og den står fantastisk klart. Ellers må jeg jo
se mig om efter noget dyrere som også kan klare 600x800.

Tak for nu.

Mange venlige hilsner

Peter Henrichsen

Fra : Dr. Ralph

Dato : 25-06-02 12:23

Kører du win xp, så kan du yderligere sætte noget, der kaldes "clear
type" til - det forbedrer VIRKELIG meget tydeligheden af skrifttyper.

Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk