Spørgsmål om discus unger
Fra : MichaelH

Dato : 24-06-02 16:50

Hej,

Jeg har nogle spørgsmål om discus unger. Jeg håber at her er nogen som kan
hjælpe.

Hvor store / gamle skal discus unger være, når de tages fra forældrene ?
Pladsen kan hurtigt blive trang, i et yngle akvarie (har delt et 250L op i
2. et par i hver).

Kan de sættes direkte sammen med en flok voksne discus eller skal de helst
gå i et akvarie for sig selv til de er større ?

Hvornår skal de have varme-kur ? Er det nødvendigt ?

Mvh
Michael
(hvis du vil sende en mail, skal 909mail rettes til sol)

Fra : Kim Gam-Jensen

Dato : 24-06-02 17:22

Hej Michael,

> Jeg har nogle spørgsmål om discus unger. Jeg håber at her er nogen som kan
> hjælpe.

Jeg vil da gerne prøve

> Hvor store / gamle skal discus unger være, når de tages fra forældrene ?

Typisk 3-4 uger. Forældrene "siger selv fra" når de har fået nok. Flyt
forældrene i stedet for ungerne.

> Pladsen kan hurtigt blive trang, i et yngle akvarie (har delt et 250L op i
> 2. et par i hver).

Når forældrene bliver fjernet, kan ungerne fint gå der i nogle uger eller
måneder mere - eller så længe du kan holde skak med nitrit-værdien.

> Kan de sættes direkte sammen med en flok voksne discus eller skal de helst
> gå i et akvarie for sig selv til de er større ?

De bør gå i et akvarie for sig selv indtil de når mindst 3-4 måneders
alderen. Svaret er ikke entydigt, idet det selvfølgelig kommer an på, hvilke
fisk du vil sætte dem sammen med.

> Hvornår skal de have varme-kur ? Er det nødvendigt ?

For din egen skyld; ja. Giv dem en mild varmekur på 33 grader i 5-7 dage når
de er 10-12 uger gamle.

--
Mvh. Kim
http://www.gam-jensen.dk

Fra : Steen Suder

Dato : 25-06-02 01:40

On Mon, 24 Jun 2002 18:21:36 +0200, Kim Gam-Jensen wrote:

<KLIP>

> For din egen skyld; ja. Giv dem en mild varmekur på 33 grader i 5-7 dage
> når de er 10-12 uger gamle.

Hvilken funktion har denne varmekur?
Hvis 33 grader er mildt hvad er så en skrap varmekur?

--
Steen

Fra : Kim Gam-Jensen

Dato : 25-06-02 17:04

Hej Steen,

> Hvilken funktion har denne varmekur?

F.eks. kan den, hos discus der af den ene eller anden årsag ikke spiser
(eller ikke spiser nok) hjælpe med til at øge appetitten, men den kan også
(som i dette tilfælde) være med til at modvirke interne parasitter som
f.eks. indvoldsorm.

> Hvis 33 grader er mildt hvad er så en skrap varmekur?

35-36 grader. Den (hårde varmekur) kan, hvis enkelte sygdomme opdages i
tide, til gengæld helt kurere dem uden brug af medicin.

--
Mvh. Kim
http://www.gam-jensen.dk

Fra : MichaelH

Dato : 25-06-02 17:07

> Hvilken funktion har denne varmekur?
> Hvis 33 grader er mildt hvad er så en skrap varmekur?

www.shm.dk/discus står der meget om discus.
Under sygdomme, kan du bl.a. læse om varmekur.
Der står bl.a. at indvoldsparasitter som forårsager hexamita/hulsyge, kan
kureres med en varmekur.
("skrap" varmekur = 35 grader i 5-7 dage)

Jeg kunne ikke finde svar på mine spørgsmål der, men tak for en god side

Mvh
Michael

Fra : MichaelH

Dato : 25-06-02 17:09

> [...]
hvilke
> fisk du vil sætte dem sammen med.

> For din egen skyld; ja. Giv dem en mild varmekur på 33 grader i 5-7 dage

Tak for svaret/hjælpen...

Mvh
Michael