Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
"Ligegyldige" contra "bevidste"
Fra : ab

Dato : 24-06-02 12:15

- Kan man opfattes som seriøs "foto-udøver", når man ikke engang gør sig den
ulejlighed f.eks. at have en vandret horisont på sine landskabsbilleder ?

- Eller når ens fotos - uden grund - konsekvent savner billedmæssige
elementer som forgrund / baggrund, udnyttelse af / manglende dybdeskarphed
m.v., der kan understøtte billedopbygning og motiv ?

- Er det ønskeligt, at det er nødvendigt med en billedtekst, for at afsløre
hvad motivet er ?

- Er det ligegyldigt eller bevidst, at lade uforpligtende kvantitet gå frem
for velovervejede forsøg på at skabe unik kvalitet ?

ab

(Ikke et ord om digital contra analog).

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 24-06-02 13:00

In article <3d16ff50$0$53196$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, ab wrote:
> - Kan man opfattes som seriøs "foto-udøver", når man ikke engang gør sig den
> ulejlighed f.eks. at have en vandret horisont på sine landskabsbilleder ?

Tja, hvad nu hvis horisonten ikke er vandret ??

> - Eller når ens fotos - uden grund - konsekvent savner billedmæssige
> elementer som forgrund / baggrund, udnyttelse af / manglende dybdeskarphed
> m.v., der kan understøtte billedopbygning og motiv ?

Det kan det vel.

> - Er det ønskeligt, at det er nødvendigt med en billedtekst, for at afsløre
> hvad motivet er ?

nej, det kan være (et forsøg på) abstrakt kunst.

> - Er det ligegyldigt eller bevidst, at lade uforpligtende kvantitet gå frem
> for velovervejede forsøg på at skabe unik kvalitet ?

Det kan kun fotografen svare på.

JonB

"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Fra : Niels Svendsen

Dato : 24-06-02 13:31

Hvad FFFFFFF er en seriøs foto-udøver?
Lad dog folk tage de billeder de synes om.
Læs Piet Heins gruk om alvor.

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-06-02 17:49

ab wrote:

> - Er det ligegyldigt eller bevidst, at lade uforpligtende kvantitet
> gå frem for velovervejede forsøg på at skabe unik kvalitet ?

Hva' er "unik kvalitet"...?

Der er nok lige så mange definitioner på "unik kvalitet" som
der er brugere i denne gruppe, det skyldes en størrelse som kaldes
mangfoldighed, og den er mere værd end nogle få snæversynede
smagsdommeres meninger om hvad der er "unik kvalitet"...!

Det er iøvrigt en kæmpe stor misforståelse, at du og nogle få andre tror
at denne gruppe kun bør dyrke det elitære fotografi, og I absolut i
mindretal med jeres ønsker om at bremse folks fotografiske udfoldelser,
med jeres helt urealistiske idealer, hvor intet mindre end det perfekte
pletskud duer.

Du må lide af nogle fryglige mindrværdskomplekser, eller så må du være
blevet forsmået da du kandiderede til at blive dommere i den lokale
fotoklub, for du er dælme exstremt destruktive at høre på.

Jeg synes du skulle gå ind på www.groupcare.dk og oprette en
mailingsliste, og så kan du invitere Hans, Kurt, Clark andre ligesindede
til at deltage i listen, og der kan I så kritisere hinaden, for I
publiserer jo ikke selv nogen billeder, der kan kritiseres.

Fra : Clark Kent

Dato : 24-06-02 22:42

"Niels Ebbesen" skrev i en

> [...]
> til at deltage i listen, og der kan I så kritisere hinaden, for I
> publiserer jo ikke selv nogen billeder, der kan kritiseres.

Hvad søren, manden følte sig truffet?

Fra : Niels Andersen

Dato : 24-06-02 20:12

ab wrote in <3d16ff50$0$53196$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:
> - Kan man opfattes som seriøs "foto-udøver",

Der er mange forskellige måder at gøre tingene på, og flere af dem er
seriøse.
Det er vel også et spørgsmål om *hvem* der skal tage fotografen seriøst.
Fotografen? Dig? Kunderne? Kreditorerne?

> når man ikke engang gør sig
> den ulejlighed f.eks. at have en vandret horisont på sine
> landskabsbilleder ?

Det kan i princippet være en helt bevidst effekt at den er skæv, men det
kan også have en effekt at det er ligegyldigt. Så vidt jeg ved er
"Schindlers liste" en film der blev meget vellykket, og der er brugt
håndholdt kamera for helt bevidst at fremkalde en bestemt effekt. Og det
har sikkert givet en masse skæve horisonter.

Men en useriøs fotograf vil da sikkert også få en pæn sjat skæve horisonter.

> - Eller når ens fotos - uden grund - konsekvent savner billedmæssige
> elementer som forgrund / baggrund, udnyttelse af / manglende dybdeskarphed
> m.v., der kan understøtte billedopbygning og motiv ?

Hvis det er helt konsekvent, så må der vel være en grund.

Anyway, måske kender fotografen ikke så meget teori, og er derfor ikke så
opmærksom på at opfylde de skematiske krav for et godt billede.

Så vidt jeg husker har Dirch Passer aldrig taget nogen relevant uddannelse
til at lave det, han er så berømt for. Men det gik da meget godt alligevel.
Ville han overhovedet have haft så stor success, hvis han startede sin
skuespiller-karriere med at blive uddannet? Jeg tror det ikke.

> - Er det ønskeligt, at det er nødvendigt med en billedtekst, for at
> afsløre hvad motivet er ?

Det kan det sagtens være.
Prøv at slå op i et leksikon. Du vil næppe finde et eneste billede uden
billedtekst. Jeg tror nu fotograferne har været ganske seriøse.

> - Er det ligegyldigt eller bevidst, at lade uforpligtende kvantitet gå
> frem for velovervejede forsøg på at skabe unik kvalitet ?

Det kan da være begge dele.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 24-06-02 22:46

ab skrev: (messageID:

> - Kan man opfattes som seriøs "foto-udøver", når man ikke engang gør
> sig den ulejlighed f.eks. at have en vandret horisont på sine
> landskabsbilleder ?

Ja sagtens! Det kommer da helt an på, hvad du vil med billedet. OK, hvis
det er en bestillingsopgave til forsiden af et feriekatalog, så er en
vandret horisont som regel pænest - men ellers hidrører spørgsmålet under
den kunstneriske frihed.

> - Eller når ens fotos - uden grund - konsekvent savner billedmæssige
> elementer som forgrund / baggrund, udnyttelse af / manglende
> dybdeskarphed m.v., der kan understøtte billedopbygning og motiv ?

Jeg vil give dig ret i, at de nævnte billedmæssige elementer ofte er det
der hæver et fotografi over gennemsnittet. Dog er jeg i tvivl om hvad du
mener med "uden grund - konsekvent", hvem er det du hentyder til? Og
hvorfor?

> - Er det ønskeligt, at det er nødvendigt med en billedtekst, for at
> afsløre hvad motivet er ?

Det kommer an igen an på formålet.

Jeg synes din tankgang er meget snævert sporet ind på det fotografiske
håndværk (modsat en mere kunstnerisk tankegang). Hvem/hvad er det, som
gør dig så sur, at du indirekte skal kritisere alle, der ikke tager
perfekte billeder (efter din mening)?

Har du forøvrigt eksempler på nogle fotografier, du har taget? Jeg er
nysgerrig efter at se "det perfekte billede".

Et billede kan stadig sige mere end 1000 ord - også selvom horisonten
hælder mere end 5 grader til venstre...

--
Kasper Damkjær

http://www.damkjaer.net/

Fra : WebCat

Dato : 26-06-02 07:34

Den eneste regel er at der ingen regler er.

Fra : 2rb1

Dato : 26-06-02 08:53

Jøsses - mindreværd, smagsdommer og elitær. Ord der bliver brugt i flæng, af
en person som nok burde læse hvad han selv skriver og så lave en analyse for
at se hvor de ord passer bedst ind.

Det som "ab" gør er da kun at stille nogle spørgsmål og som jeg ser det,
ikke en skid andet.

Mvh. 2rb1