Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
digitalt Minolta S404 : overbelysning ?
Fra : Jesper Bach

Dato : 24-06-02 12:13

Hej

Har lige købt et S404 som egentlig tager nogle rigtig gode billeder.

Imidlertid ser det ikke godt ud hvis jeg tager et "landskabsbillede" hvor
himlen er "hvid" i stedet for blå/skyer. Typisk overskyet og et skærende
gråt/hvidligt lys.

Her bliver grænsen mellem land/luft nærmest udvisket fordi der sker noget
der ligner en overbelysning.

Der må kunne kompenseres for dette, men da jeg ikke er inde i de nærmere
finesser i fotograferingens verden, kunne en måske komme med en
bud/forklaring så jeg ikke skal eksperimentere mig gennem alle
menuindstillingerne ?

S404 har masser af indstillinger, lukketid, blænde, ISO (?), men på auto går
lige netop denne billedkombination ikke godt. Virkede meget bedre på mit
"gamle" Olympus 3030 når man brugte "auto" indstillingen dér.

Jeg sender gerne et billede til selvsyn

Mvh. Jesper

jesper.bach@nospam 12move.dk

(slet nospam)

Fra : PI \(4293\)

Dato : 24-06-02 12:32

Hej

Jeg har ikke svar på det!
men kig her
http://www.digit.no/Tester/minolta_dimage_s404/minolta_dimage404_intro.htm

Den er på norsk, men er let at forstå!

Mvh
PI

Fra : Anders C. Madsen

Dato : 24-06-02 13:06

Hej Jesper

> [...]
> finesser i fotograferingens verden, kunne en måske komme med en
> bud/forklaring så jeg ikke skal eksperimentere mig gennem alle

Jeg ved ikke om det er det samme problem som kan observeres med D7i'eren
- check eventuelt denne tråd på dpreview.com, som både har en mulig
forklaring på fænomenet samt et forslag til løsningen:

http://www.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1024&message=2902649

Det er ganske vist et andet kamera, men det lyder unægtelig som om, det
er de samme vejrmæssige forhold, der driller.

Anders C. Madsen
webmaster@digitalfotografen.dk

Digitalfotografen.dk - mere sjov med dit digitalkamera!

Fra : Niels Svendsen

Dato : 24-06-02 13:35

Det er lysmåleren der snyder dig, prøv at stille om på manuel, måle lyset på
den part af motivet, der skal være mellemtonen (evnt. gråkort eller hud).
Hold den indstilling til motivet, og klik!

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.

Fra : Anders C. Madsen

Dato : 24-06-02 13:44

> Det er lysmåleren der snyder dig, prøv at stille om på manuel, måle lyset på
> den part af motivet, der skal være mellemtonen (evnt. gråkort eller hud).
> Hold den indstilling til motivet, og klik!

Jeg prøvede lige at eksperimentere lidt med mit DiMAGE 5 - der er en del
forskel på, om der bruges multi-segment, centervægtet eller spot-måling,
så det kan muligvis også gøre lidt ved problemet.

Hvis S404 minder om DiMAGE 5 kan du finde indstillingerne ved at trykke
på "Menu" og finde punktet "Metering mode". Kombineret med Niels'
forslag burde du nu være tilbage i førersædet...