Kattegræs :- )
Fra : Lene

Dato : 24-06-02 08:19

Hejsa allesammen :- )

Alle vores katte er meget glade for kattegræs, og vi har stort set altid
noget stående...Meen der er nu ikke noget som en helt frisk krukke med
græs...Så er der i hvert fald samling på misserne :- ) Vi fik taget et
billede af dem alle her den anden dag, da der kom nyt græs til dem...De
sidder alle rundt om krukken med græs :- ) Billedet er lige nu
forside-billede på vores hjemmeside, og hvis I har lyst kan det ses på :

www.erler.dk
Vi har opgivet selv at dyrke kattegræs **ss**. Felix graver og hiver det
nemlig op lige så snart det ligner græs, og så er det ødelagt...Det får
aldrig en chance for at blive kraftigt. Så vi har nu fået Klaus´ mor til
at dyrke det for os...Vi afleverer frø og krukke og får en deeeejlig
krukke med friskdyrket kattegræs retur, som er "spiseklart" i stedet for
"riveklart" :- )) Og som I kan se på billedet er det bare lykken hver
gang der kommer en ny krukke ( og det gør der tit, for en krukke holder
ikke så lang tid her )...Og af en eller anden grund er det ekstra mums,
hvis græsset er bredbladet :- ) Så vi køber selvfølgelig kattegræsfrø,
som giver dejligt bredt græs til misserne :- )
Jeg ville blive meget glad, hvis I ville skrive en lille hilsen i
gæstebogen, hvis I alligevel går ind på siden for at se billedet :- ))

Mange hilsner fra Lene
www.erler.dk

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 24-06-02 15:18

In article <3D16C7D9.D013C88D@gmx.net>, Lene_lock@gmx.net says...

> Hejsa allesammen :- )

Hej Lene,

hvad ER kattegræs egentlig til for ? Jeg ved at de kaster op af det vist
nok, men hvad ellers ?

Jeg har lige købt to potter kattegræs til misserne, og Djamal var FLUKS
oppe ved den ene, og er lige nu ved at fortære hele vindueskarmen tror
jeg ))

Men han var også ved at få gnasket godt og grundigt i den ene af mine
planter. Som jeg så senere læste var lidt skidt for katten (Yucca
palme), så nu er den ude. Planten altså

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 24-06-02 16:38

in article MPG.17814869d3faae5c9896c2@news.cybercity.dk, Jacob Saaby Nielsen
at jay@dontspamme.kode-fu.net wrote on 24/06/02 16:17:

> hvad ER kattegræs egentlig til for ? Jeg ved at de kaster op af det vist
> nok, men hvad ellers ?

Hej Jacob

Ja, dels hjælper det dem til at få de hår op som de har slikket i sig, når
de renser pelsen. Og ja, så kaster de op :-/
Men man mener også at de har brug for et eller andet i planten. Der er
gættet på at det er folinsyre (et b-vitamin), men jeg tror stadig ikke man
ved det helt sikkert. Men at det er et hit - det er i hvert fald sikkert

Jacob, jeg var lige inde i din profil på gruppens hjemmeside for at beundre
Scottie igen - han er altså så sød Du skriver at han er en blanding af
siam- og burmeser, men at én mener at der også kan være tonkineser i ham.
Men der er mere sådan at selve den blanding (siameser/burmeser) i udlandet
_hedder_ tonkineser. Den er bare ikke anerkendt som race her hjemme, fordi
man aldrig kan avle den rent - altså undgå at der dukker siamesere og
burmesere op i kuldet (er det rigtigt forstået Camilla S?
--
Knus fra Ann R, spin fra Donna & Ditte
Donna & Dittes katteside: http://www.geocities.com/ann_rudbeck

Fra : Camilla Scharff

Dato : 24-06-02 16:46

"Ann Rudbeck" <ann_rudbeck@mac.com> skrev...
> [...]
> man aldrig kan avle den rent - altså undgå at der dukker siamesere og
> burmesere op i kuldet (er det rigtigt forstået Camilla S?

Helt korrekt - en blanding mellem en Siameser og en Burmeser ER en
Tonkineser - de er bare ikke godkendte i Danmark (eller rettere i FIFe, og
herunder Danmark).
Og nej, det kan ikke undgås, at der kommer dels Siamesere, Burmesere og
Tonkinesere i kuldene, hvilket giver noget bøvl omkring registrering af
killingerne...
Man kan se masser af billeder af Tonkinesere her:
http://www.tonkaholics.fsnet.co.uk/

Mvh. Camilla
--
Camischa's burmesere
http://www.burmese.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 24-06-02 18:06

in article af7f30$1e9m$1@news.cybercity.dk, Camilla Scharff at
camischa@jubiimail.dk wrote on 24/06/02 17:45:

> Man kan se masser af billeder af Tonkinesere her:
> http://www.tonkaholics.fsnet.co.uk/

Det kan godt være det er noget bøvl - men de er nu søde
Tak for linket, Camilla

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 24-06-02 17:23

In article <B93D096D.2A56%ann_rudbeck@mac.com>, ann_rudbeck@mac.com
says...

> [...]
> man aldrig kan avle den rent - altså undgå at der dukker siamesere og
> burmesere op i kuldet (er det rigtigt forstået Camilla S?

Hehe, ja han er dejlig

Jeps, jeg er godt klar over det med tonkineseren... nu... Men det
vidste jeg ikke da jeg skrev profilen ))

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Kate

Dato : 25-06-02 19:53

Jacob Saaby Nielsen <jay@dontspamme.kode-fu.net> wrote in

> planter. Som jeg så senere læste var lidt skidt for katten (Yucca
> palme), så nu er den ude. Planten altså

Tja...jeg har godt nok også hørt det om Yuccaen, men er lidt i tvivl
for jeg har haft en i årevis som et godt gnasket.....Hmmmm.
Den står der endnu. Godt nok er jeg meget opmærksom på hvis og især
hvilke _ikke_ men Yuccaen hørte jeg først om flere år efter og kattene
havde heller ikke hørt om det.

Kate

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 26-06-02 05:51

In article <afae6f$kuj$2@sunsite.dk>, kate@oliwer.dkligeher says...

> [...]
> Den står der endnu. Godt nok er jeg meget opmærksom på hvis og især
> hvilke _ikke_ men Yuccaen hørte jeg først om flere år efter og kattene

Hej Kate,

jeg mener Yucca'en blev nævnt som Elefantfod et eller andet sted, på et
af de sites. Skal se om ikke jeg kan finde den info igen

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 26-06-02 08:35

in article MPG.178366a44413127e9896c7@news.cybercity.dk, Jacob Saaby Nielsen
at jay@dontspamme.kode-fu.net wrote on 26/06/02 6:51:

> Hej Kate,
>
> jeg mener Yucca'en blev nævnt som Elefantfod et eller andet sted, på et
> af de sites. Skal se om ikke jeg kan finde den info igen

Hurtig søgning på Botanisk Haves side: elefantfod = Yucca elephantipes
Så den er vist god nok..., den er fra familien yucca

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 26-06-02 16:43

In article <B93F3B5B.2C72%ann_rudbeck@mac.com>, ann_rudbeck@mac.com
says...

> Hurtig søgning på Botanisk Haves side: elefantfod = Yucca elephantipes
> Så den er vist god nok..., den er fra familien yucca

Og jeg fandt linket her:

http://www.kattehotel.dk/giftige_planter.htm

Den står under Yucca. Så, hvis I har sådan nogle, er det på tide I
kommer forbi planteskolerne og henter noget andet ))

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : marianne hellemose

Dato : 26-06-02 17:06

Hej Jacob
Som gammel katte-ejer i mere end en forstand, *suk*
er potteplanter stort set en by i Rusland hos mig, dog
har jeg rigtig gode erfaringer med Rosen-Geranie, kattene
hader den, så den får lov at leve og opfylde mit behov
for grønt

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Kate

Dato : 26-06-02 20:20

> Og jeg fandt linket her:
>
> http://www.kattehotel.dk/giftige_planter.htm

Tak for linket. Er gemt under mine bogmærker. Må dog indrømme at jeg
efterhånden kun køber to forskellige slags, den ene en lille palme-ting
som de ofte har i Netto eller Føtex til en tyver (spørg mig ikke om
hvad den hedder) Den anden er stuebambus, de to ved jeg misserne kan
tåle. Mit problem med planter er at jeg ikke kan finde ud af hvad der
er hvad.

Kate

Fra : Kate

Dato : 26-06-02 20:15

> Hej Kate,
>
> jeg mener Yucca'en blev nævnt som Elefantfod et eller andet sted,
> på et af de sites. Skal se om ikke jeg kan finde den info igen

Jo, det må du godt. Yuccaen har godt nok flyttet plads og jeg har ikke
set nogle af kattene spise af den siden, og den flyttede egentligt kun
fordi der manglede noget i det hjørne af stuen

Kate

Fra : Kate

Dato : 25-06-02 19:57

Lene <Lene_lock@gmx.net> wrote in news:3D16C7D9.D013C88D@gmx.net:

> [...]
> altid noget stående...Meen der er nu ikke noget som en helt frisk
> krukke med græs...Så er der i hvert fald samling på misserne :- )

Sjovt nok så synes Johan og Sofie at kattegræs er fuldstændigt
ligegyldigt. Jeg har også forsøg at så det selv, det fik skam lov til
at blive stort og kraftigt. Mine potteplanter smager ganske enkelt
bedre.
Stuebambus er derimod et kæmpehit, men da de koster 20-30 kr og kan
være svære at støve op her i nabolaget og kattene som regel skralder
den i løbet af et par dage, så bliver det ikke så ofte de får sådan en.
Jeg købte en i lørdags da jeg alligevel var hos blomsterhandleren,
første gang siden Lante flyttede ind. Kæmpehit. Lante sprang op på
køkkenbordet og glemte alt omkring sig i ca. ½ time. De sidste par dage
har jeg så tørret opkast op over det hele, men det følger jo med.

Kate

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 26-06-02 05:53

In article <afaeeg$kuj$3@sunsite.dk>, kate@oliwer.dkligeher says...

> De sidste par dage har jeg så tørret opkast op over det hele, men det følger jo med.

Tell me about it... Djamal har også kastet op sådan ca. 1 gang i døgnet
siden der kom kattegræs i huset. Heldigvis har jeg været vågen hver
gang.

Den lille er til gengæld ret ligeglad. Jo jo, han gnasker da lidt på det
græs ind imellem, men han kaster ikke op af det.

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Camilla Baird

Dato : 26-06-02 17:25

Det er min erfaring med mine mange katte i tidens løb at kattegræs (spiret
hvede) er uinteressant. Derimod er stuebambus et kæmpehit - jeg kan ikke få
det ind i huset før de gnaver af det (det er stadig i papiret fra
blomsterhandleren og i den pose jeg havde det i).
Mvh Camilla

--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk