sur sangthans aften
Fra : h.h

Dato : 23-06-02 21:49

hej alle her
jeg har været ude for noget meget frygtelig i dag
i morges da jeg var ude art ride morgen tur blev min labadore væk den kom
slæbende hjem ved16 tiden og tænk en jæger havde skudt den i halsen så den
nu er blevet opereret dyrlægen pillede både haglskål og ca 30 hagl ud den så
den er skudt tæt påden havde et meget kraftigt halsbånd på det har redet den
men sikke noget svineri at skyde på alt der bevæger sig hunden er kun 9 mdr
gammel
nu bliver det ikke til så mange rideture da jeg selfølgelig ikke kan forlade
min vuffer
er der nogle her inde der har oplevet noget lignende???

hilsen helle

Fra : Kim

Dato : 23-06-02 22:17

Selvfølgelig er det forfærdeligt for den ejer det går ud over.
Men om det er rimeligt, afhænger meget af, hvor hunden har strejfet omkring
henne,
og hvad den har lavet.
Umiddelbart lyder det IKKE som en jæger, da jagtsæsonen ikke er startet, så
det lyder
mere som én, der har villet forsvare sine egne dyr mod en omstrejfende hund.
Det er trods alt dig, som har ansvaret for, at de ikke strejfer.

Mvh, Kim

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 23-06-02 22:48

"Kim" <vækmeddettekimspur@tdcspace.dk> wrote:

>Umiddelbart lyder det IKKE som en jæger, da jagtsæsonen ikke er startet, så
>det lyder mere som én, der har villet forsvare sine egne dyr mod en omstrejfende hund.

Stop lige en halv.... !!!

Hvad våben er der brugt...? Et haglgevær...! OK! Så er det en
jæger... Damn..!

Har selv observeret klapjagt fra nabogrunden hvor alt der endnu lever
bliver jaget op for at blive skudt. Uanset hvad der er der bevæger
sig. Jeg har fået det stoppet med trusler (løfter) om at skære halsen
over på dem alle sammen.

Hvad der her er sket undrer mig ikke. Uanset hvor hunden/katten/fuglen
har været henne berettiger det ikke til en nedskydning. Basta...!

Vildtpleje??? Vorherrepålokum

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : mus

Dato : 24-06-02 09:56

> [...]
>
>Hvad der her er sket undrer mig ikke. Uanset hvor hunden/katten/fuglen
>har været henne berettiger det ikke til en nedskydning. Basta...!

Hvad berettiger så til at true folk på livet. Det er da også ulovligt og
ikke vejen frem. Om man skyder dyr eller truer folk med likvidering er da
lige så ulovligt.

Vi er enige om at det er noget svineri at skyde andre folks dyr.

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 24-06-02 10:46

"mus" <spoi@sol.dk> wrote:

>Hvad berettiger så til at true folk på livet. Det er da også ulovligt og
>ikke vejen frem. Om man skyder dyr eller truer folk med likvidering er da
>lige så ulovligt.

En hund der er kommet på afveje ved det ikke selv.

En jægerflok der skyder vildt på nabogrunden så haglene daler ned i
haven som snevejr ved godt at den er gal.

Derfor den kraftige reaktion. Desuden forstor den slags folk ikke en
venlig henvisning, så fuld damp på advarslen fra starten af...!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Kim

Dato : 24-06-02 22:14

Hmm...Gad vide hvordan folk i denne gruppe havde reageret,
hvis overskriften havde været:
Hund angriber for 3. gang mine heste....Kan ikke finde ejeren.

Mvh, Kim

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 25-06-02 07:13

Kim wrote:
> Hmm...Gad vide hvordan folk i denne gruppe havde reageret,
> hvis overskriften havde været:
> Hund angriber for 3. gang mine heste....Kan ikke finde ejeren.

Interessant spørgsmål. Men ligefrem at skyde den, er nok lidt overdrevet.

-dennis

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 25-06-02 07:31

On Mon, 24 Jun 2002 23:14:16 +0200, "Kim"
<vækmeddettekimspur@tdcspace.dk> wrote:

>Hmm...Gad vide hvordan folk i denne gruppe havde reageret,
>hvis overskriften havde været:
>Hund angriber for 3. gang mine heste....Kan ikke finde ejeren.

   Politianmeldelse straks. Og opslag i samtlige lokalaviser og
supermarkeder jeg kunne finde om at den hund skal holdes inde.....

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 24-06-02 07:17

On Sun, 23 Jun 2002 23:17:22 +0200, "Kim"
> [...]

>mere som én, der har villet forsvare sine egne dyr mod en omstrejfende hund.
>Det er trods alt dig, som har ansvaret for, at de ikke strejfer.

   Iflg. loven om mark og vejfred _skal_ man give en advarsel til
ejeren af både kat og hund inden man skyder dyret - _rimelig advarsel_
Det vil sige at man som skal henvende sig skriftligt til ejeren -
eller hvis denne ikke kan findes skal man sætte sedler op i
lokalområdet.... Det er der alt alt for mange der ikke ved. Det gælder
også katte.
   I øvrigt er det ikke umiddelbart tilladt at besidde et
haglgevær medmindre man har jagttegn - eller har erhvervet retten til
det inden for de sidste 10 år. I sidste tilfælde må man så ikke
opbevare ammunition hjemme.
   Dog vil jeg sige til ejeren at en ung hund på 9 måneder måske
er lige ung nok at have rendende løs (?) - jeg ville i hvert fald ikke
selv stole helt på at den var trænet godt nok til at komme tilbage
hvis jeg kaldte og slet ikke hvis den ikke er kastreret (Men det
stammer så fra erfaringer fra familiehunden da jeg var lille :)
Anyways så er jeg så glad for at hunden i det mindste overlever - det
er svineri at skyde på andre folks hunde/katte/heste/whatever uden
lovlig anmeldelse i henhold til loven om mark og vejfred. Om ikke
andet så er anskydning noget af det værste der findes. (Undskyld - men
jeg vill næsten hellere se hunden - eller min egen kat - død end
anskudt og da især når det er skud tæt fra så der er mange hagl)

Fra : Holm

Dato : 24-06-02 11:23

h.h <h.f.hax@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d163430$0$227$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]

forlade
> min vuffer
> er der nogle her inde der har oplevet noget lignende???

Sikke en grim oplevelse.
Jeg er selv en af de ryttere der har hunde med på rideture.
Jeg har brugt meget tid på at træne mine hunde fra hesteryg og jeg lader dem
aldrig af syne.
De løber foran hesten hele tiden så jeg har opsyn med dem.
Det kan ske for enhver at ders hund pludselig stikker af , og uanset hvad så
har andre ikke ret til at skyde på alt hvad der bevæger sig ( selvom der
findes tåber som mener de er ders gode ret til dette ).
Det kunne ha´været et barn....:0((

Jeg tager ikke mine hunde med hvis jeg ved at rideruten vil krydse
trafikerede veje eller andres gårdspladser, grunde mm.
Man kan , hvis man har en rolig hest , have hunden i snor , så kan man jo
træne på samme tid , med begge dyr.
Det kræver godt nok lidt øvelse , men det er ret sjovt.
Jeg håber ikke din hund er blevet ødelagt for livet , det er jo ikke sikkert
den vil med dig ud at ride igen...forbinder det med noget dårligt...
Jeg håber det bedste for jer, hunden vidste jo ikke bedre vel ?

Giv vovse et klap fra mig !
Hilsen Holm

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 24-06-02 11:38

In article <3d16f312$0$53128$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Holm wrote:

> [...]
> har andre ikke ret til at skyde på alt hvad der bevæger sig ( selvom der
> findes tåber som mener de er ders gode ret til dette ).

Tja, der var jo også nogle jægere der skød et barn for nogle år siden,
i den tro at det var en ræv. De skød vist endda på lang afstand.

Jeg er dog ikke selv specielt glad for hunde, og mener slet ikke at
hunde og heste hører sammen, da hunden bare gør af hesten, der derved
bliver bange.
Der hvor jeg rider må folk have deres hund gående løs, omend den
skal være under opsyn. Jeg synes ikke at hunden er under opsyn, når
1) den er mere end 10 meter væk
2) den ikke kommer øjeblikkeligt når der kaldes på den.
3) den gør af hesten

JonB

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 24-06-02 11:53

Jon Bendtsen wrote:
> [...]
> Der hvor jeg rider må folk have deres hund gående løs, omend den
> skal være under opsyn. Jeg synes ikke at hunden er under opsyn, når

Det er jeg ikke enig i. Det *kan* være helt uproblematisk.

> 2) den ikke kommer øjeblikkeligt når der kaldes på den.

Enig.

> 3) den gør af hesten

Det må vel så komme an på afstanden. Hvis den gør af heste på en lang
afstand, er der jo ikke meget at gøre ved det. Hos nogle typer hunde er
det meget svært - og i nogle situationer umuligt - at undertrykke deres
instinkt for at gø.

-dennis

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 24-06-02 12:57

In article <3D16FA18.3030002@netnord.dk>, Dennis Thrysøe wrote:

> Det er jeg ikke enig i. Det *kan* være helt uproblematisk.

Det er ikke et spørgsmål om det er uproblematisk eller ej.
Det er et spørgsmål om de kan se hunden, og hvad denne laver.
Om de kan nå at gribe ind før hunden angriber, men mest af
alt nr. 2.

Jeg har oplevet at jeg kommer skridtende langt fra en hund,
den løb så op til mig, og jagtede mig ned af en skrænt/slugt,
hvor vandet havde lavet en snæver fordybning i jorden. Ejer
forsøgte forgæves at tilkalde hunden flere gange. Det var
ret ubehageligt. Heldigvis skete der ikke mig noget.

> [...]
> afstand, er der jo ikke meget at gøre ved det. Hos nogle typer hunde er
> det meget svært - og i nogle situationer umuligt - at undertrykke deres

hmm, så synes jeg de må fjerne hunden, det går jo ikke at den
gør af tilfældige dyr og mennesker, vi skal alle være her, og
hunden er nu engang et rovdyr. Det hjælper ikke at børn og andre
bliver bange for hunden, hvis den ikke kan tie på kommando, så
mener jeg ikke den er under opsyn/kontrol.

JonB

Fra : Holm

Dato : 24-06-02 19:01

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:slrnahe295.506.bendtsen@brok.diku.dk...

>snip<

Det er nu ikke alle hunde der gør af heste...der findes endda heste der
vrinsker af hunde :0)))
( mine gør, for de er meget glade for hinanden )

> [...]

> forsøgte forgæves at tilkalde hunden flere gange. Det var
> ret ubehageligt. Heldigvis skete der ikke mig noget.

Det er ubehageligt at blive skræmt af hunde, især hvis man ikke bryder sig
om dem.
Måske har du bare ikke rigtigt mødt en ordentlig hund endnu....?
Jeg tror faktisk at din hest bliver bange for hunde fordi du selv gør...

> [...]
> bliver bange for hunden, hvis den ikke kan tie på kommando, så
> mener jeg ikke den er under opsyn/kontrol.

ja...vi skal alle være her..også hunde !!
Nåeee ..tag nu en slapper...at gø er at tale, ikke andet. Jeg tror at
mennesker der ikke forstår "hundsk" er meget tilbøjelige til at hidse sig
gevaldigt op over ting de ikke forstår . Men jeg har stor forståelse for
hvor ubehageligt det må føles, at være bange for hunde, men er man rytter,
så rider man jo oftest der hvor der også kan forekomme hunde, især da hvis
man krydser andres ejendomme/marker/skove mm. og er man selv på privat grund
så har de der bor der jo ret til at have deres hund gående frit ikke ? Så er
det klart at den lige vil fortælle dig at her bestemmer den altså .

Nå det var egentlig heller ikke det indlægget handlede om, men om en hund
der var blevet skudt tæt på.........:0((

Venlig hilsen Holm

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 24-06-02 22:32

In article <3d175e5e$0$53171$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Holm wrote:

> Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:slrnahe295.506.bendtsen@brok.diku.dk...

> Det er ubehageligt at blive skræmt af hunde, især hvis man ikke bryder sig
> om dem.

jeg bryder mig ikke om hunde, men jeg er heller ikke bange.

> Måske har du bare ikke rigtigt mødt en ordentlig hund endnu....?

dem lægger man jo ikke mærke til.

> Jeg tror faktisk at din hest bliver bange for hunde fordi du selv gør...

tja, jeg mener ikke jeg er bange for hunde, jeg kan bare ikke lide
dem.

JonB

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 24-06-02 11:37

Nogle jægere har en besynderlig indstilling til tingene.

Jeg mødte engang en jæger i en skov, der fortalte mig, at det "ikke var
så godt, at jeg var det". "Han kunne jo have skudt mig".

På grund af hans fremtoning, og overlegne tone valgte jeg (vi) at sige
ja og ammen og komme videre, i stedet for at spørge ham om han ikke bare
kunne kigge først og skyde bagefter.

Oh well. Der er heldigvis også masser af fornuftige jægere. Men som i så
mange andre sammenhænge, kan de få meget let ødelægge det for de fleste.

-dennis

Fra : Pia

Dato : 24-06-02 12:02

"Dennis Thrysøe" <dt@netnord.dk> wrote in message
> Nogle jægere har en besynderlig indstilling til tingene.

Ja.

> Jeg mødte engang en jæger i en skov, der fortalte mig, at det "ikke var
> så godt, at jeg var det". "Han kunne jo have skudt mig".

Så må de fandeme sætte skilte op ved indgangen når der er jagt. Offentlig
skov er til fri afbenyttelse, det kan ikke være rigtigt at alle skal sidde
og finde ud af, om der er sæson for det ene og det andet inden familien
drager på udlflugt. De som har en generende hobby (jagt) må selv sørge for
sikkerheden, som der bliver sat røde bånd op når der er cykelløb osv. osv.

:Pia

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 24-06-02 12:04

Pia wrote:
> [...]
> sikkerheden, som der bliver sat røde bånd op når der er cykelløb osv. osv.

Præcis. Eller holde godt øje med folk (og/eller deres hunde).

Jagt og våben er ikke farlige, hvis man har den rigtige indstilling.

-dennis

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 24-06-02 14:05

On Mon, 24 Jun 2002 13:04:14 +0200, Dennis Thrysøe <dt@netnord.dk>
wrote:

>Præcis. Eller holde godt øje med folk (og/eller deres hunde).
>
>Jagt og våben er ikke farlige, hvis man har den rigtige indstilling.

   Jeg mener at der skal gives varsel hvis der afholdes jagt i
områder der på den ene eller den anden måde er åben for offentligheden
(Og så kan offentligheden være naboens unger der har fået lov at bygge
en hule - eller hele den danskebefolkning).

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 24-06-02 14:27

Trine Stubbe Teglbjærg <snoe@nospam.dk> writes:

> [...]
> (Og så kan offentligheden være naboens unger der har fået lov at bygge
> en hule - eller hele den danskebefolkning).

Jeg kan kun give dig ret. Men langt de fleste privatejede skove er
åbne for offentligheden i den forstand at de ikke er aflukkede. Jeg
mener derfor man må sætte sig ind i hvilke skove der er statsejede og
hvilke der er private. Det samme gælder brakmarker osv. Jeg mener
faktisk, men fandt desværre ikke lovgrundlaget, at der skal afmærkes
når der holdes jagt på statsejet grund.

Mvh Trine, som aldrig ville kunne skyde lille Bambi, men som hjertens
gerne vil spise den.

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 24-06-02 13:48

"h.h" <h.f.hax@mail.dk> writes:

> jeg har været ude for noget meget frygtelig i dag
> i morges da jeg var ude art ride morgen tur blev min labadore væk

Du må have befre styr på hunden før du tager den med.

> den kom slæbende hjem ved16 tiden og tænk en jæger havde skudt den i
> halsen

Du har forhåbentlig meldt det til politiet. De begynder sikkert ikke
en efterforskning, men så har de det i hvert fald i deres filer, hvis
noget tilsvarende skulle ske. Du skal bare tænke på at du ikke selv er
uden skyld:

Hundeloven
§ 3, Stk. 4. Uden for byer og områder med bymæssig bebyggelse påhviler
det besidderen af en hund at drage omsorg for, at den ikke strejfer
om.

Lov om vej- og markfred
§ 13. Når husdyr, som uden hjemmel færdes løse på fremmed grund,
forgæves er søgt optaget, kan besidderen straffes med bøde for ufred.

§ 14 Stk. 2. Nedskydning eller anden direkte på drab af dyret sigtende
fremgangsmåde må dog kun anvendes, når dyrets besidder i forvejen
indenfor det sidste år er advaret. Er besidderen ukendt, kan advarsel
indeholdende en kort beskrivelse af det pågældende dyr ske gennem et
på egnen udbredt dagblad. Advarsel er dog ufornøden, når dyret
angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person
eller ejendom.

Det sidste betyder faktisk at jægeren har været i sin fulde ret, hvis
din hund måske har været ved at "lege" lidt med hans høns eller hvis
han har følt at din hund var ved at angribe ham.

Jeg håber at hunden er ved at få det rigtig godt igen og at du finder
den der har gjort det og finder ud af hvorfor. Har han bare skudt
efter noget der bevægede sig håber jeg at han får en passende
straf. Skulle din hund, mod forventning, havde været aggressiv håber
jeg I finder ud af hvorfor og handler derefter.

Mvh Trine, som ikke ville tænke før hun overfaldt den der angreb
hendes hund.

Fra : JBH

Dato : 24-06-02 16:38

Hej.

Jeg ved ikke hvad der foregår i hovedet på folk som finder på sådan noget.De
må da have en brist.
Der er ingen tvivl om at hensigten har været at dræbe hunden. En 9 mdr.
gammel labrador kunne da nemt have været skræmt bort med et skræmmeskud.

For nylig blev en gravhundetæve med hvalpe skudt her i området. Hunden havde
halsbånd på men det var (ifølge ejeren) fjernet da han fandt sin hund i en
sort affaldssæk foran hans hoveddør.
Heldigt at din hund overlevede.

mvh
JBH

Fra : Nina Svanholm

Dato : 24-06-02 20:19

Hej

Uanset hvorfor din hund er et sted den måske ikke burde være, så berettiger
det *ikke* folk til at skyde løs på folks dyr. Alle ved at en hund er et
kæledyr der hører til et eller andet sted, derfor vil ethvert normalt
menneske opsøge ejeren og meddele denne at man ikke er interesseret i at
have andre folks hunde rendene.

Det er *ikke* hunden der er den skyldige!!!

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 25-06-02 06:29

"Nina Svanholm" <hammer@telefona.dk> writes:

> [...]
> kæledyr der hører til et eller andet sted, derfor vil ethvert normalt
> menneske opsøge ejeren og meddele denne at man ikke er interesseret i at

Loven giver faktisk hjemmel til at man tager hunde/katten/dyret med
sig, og så kræver optagelsespenge for at udlevere dyret. Det er
småpenge, men måske kan fremgangsmåden virke lidt bedre end snak over hegnet.

> Det er *ikke* hunden der er den skyldige!!!

Misforstå mig ikke, jeg mener at krybskytter, hvad enten de skyder
hunde eller krondyr, burde have en seriøs straf. Men i dette tilfælde
kan vi faktisk ikke vide om manden skød i selvforsvar. Selv den mest
nuttede lille labrador kan faktisk finde på at gå efter mandens høns,
eller i værre tilfælde, ham selv, hvis hunden føler sig truet. Som jeg
postede den anden dag, har han faktisk ret til at skyde hunden, og det
kan jeg godt forstå. Kom der en truende hund hen mod mine børn der
leger på marken garanterer jeg også for at jeg ville gøre hvad je
gkunne for at få den hund væk! Det er ejerens problem at holde hunden
hjemme.

Men igen, hvis det bare er en jæger der har set noget bevæge sig og så
har skudt, og det er vist desværre mest sandsynligt, så bør han
fanges, have inddraget jagttegnet, miste rettigheden til at have med
dyr igen, betale dyrlægeregningen og en klækkelig erstatning oveni og
et par dage på vand og brød ville da heller ikke skade.

Hvad nu hvis det var et barn, der havde fået lov til at gå tur i
skoven?

Mvh Trine

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 25-06-02 07:28

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> wrote:

>Men igen, hvis det bare er en jæger der har set noget bevæge sig og så
>har skudt, og det er vist desværre mest sandsynligt,

Efter at have set hvordan jægere praktiserer deres "hobby", så tror
jeg du har ret

>Hvad nu hvis det var et barn, der havde fået lov til at gå tur i
>skoven?

Jammen, kender du da ikke historien om ham med frilandsgrisene der var
plaget af ræven der stjal pattegrisene?
Griseejeren fik en jæger til at holde vagt for at ordne ræven. Jægeren
tog opstilling og hørte så noget i mørket pusle, og skød ind i mørket.
Desværre var det griseejerens søn der kom hjem efter en kælketur. Han
døede selvfølgelig. Drengen altså.

Historien er sand!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 25-06-02 07:35

On Tue, 25 Jun 2002 08:27:55 +0200, Ole Braad-Sorensen
<braadso@soholm.com> wrote:

>Efter at have set hvordan jægere praktiserer deres "hobby", så tror
>jeg du har ret

   Hov hov - jeg er ikke alså ikke sådan. Lad os nu ikke skære
alle over samme kam. :)

> [...]
>tog opstilling og hørte så noget i mørket pusle, og skød ind i mørket.
>Desværre var det griseejerens søn der kom hjem efter en kælketur. Han

   Der er jo osse historien om pigen der fik skudt sin
frederiksborger på marken - eller fritidshjemmets fjoller der blev
skudt i næsen. Det betyder ikke at alle jægere er sådan og jeg er ret
sikker på at Trine Kornum _ikke_ har ret i at det er lovligt at skyde
andres hunde - heller ikke vis de angriber dig selv. Det er nemlig
fint nok at man fx. må skyde hunde/ræve der æder dine høns - men man
må ikke skyde inden for 25 m. fra beboet ejendom (Det er ca. inden for
den radius man normalt har sine høns) og man må heller ikke skyde på
steder hvor man ikke er i besiddelse af jagtretten.
   :)

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 25-06-02 16:53

Trine Stubbe Teglbjærg <snoe@nospam.dk> writes:

> Det betyder ikke at alle jægere er sådan

Nej, heldigvis er det et fåtal. Men som bekendt har 1 fjer det med at
blive til 5 høns, så hvis en jæger opfører sig dumt smitter det
desværre af og til af på andre jægeres omdømme.

> [...]
> (Det er ca. inden for den radius man normalt har sine høns) og man
> må heller ikke skyde på steder hvor man ikke er i besiddelse af

<lovtekst>

Bekendtgørelse af lov om mark- og vejfred

§ 14. Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner og fjerkræ,
omstrejfende hunde og katte har den optagelsesberettigede ret til på
hensigtsmæssig måde at fjerne fra sin grund og er ikke pligtig at yde
erstatning, såfremt dyret derved kommer til skade eller omkommer. Den,
der var besidder af dyret, kan fordre det beskadigede eller dræbte dyr
udleveret mod betaling af erstatning for voldt skade. For dræbte eller
beskadigede dyr skal der ikke betales optagelsespenge eller
ufredsbøder.

[...]

<\lovtekst>

Her er det så et fortolkningsspørgsmål. Jeg tror at stk. 2, sidste
sætning "overgår" jagtloven. Naturligvis er det stadig kun tilladt at
besidde våben, hvis man har en våbentilladelse. Jeg vil også selv
syntes at det er i orden at skyde et dyr, der angriber en eller ens,
uanset om det er et vild dyr eller et tamdyr.

Mvh Trine

FUT til dk.videnskab.jura, så kan den juridiske debat fortsætte der

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 25-06-02 08:13

In article <ubsa053ks.fsf@trinekc.dk>, Trine Kornum Christiansen wrote:
> "Nina Svanholm" <hammer@telefona.dk> writes:

> Hvad nu hvis det var et barn, der havde fået lov til at gå tur i
> skoven?

Sikke velopdrene børn du har, jeg plejede bare at gå uden
at spørge eller ellers sige hvor jeg var.

JonB

Fra : Nina Svanholm

Dato : 25-06-02 14:22

Hej igen

Hunden er 9 måneder gammel! Jeg er meget overbevist om at der ikke er den
store sandsynlighed for at den har virket truende, husk på at den iøvrigt
også befandt sig på fremmed teritorium!Den har gået med næsen i jorden og
har gået efter duften, den har ikke kunne vide at lige netop den mark må man
ikke gå på.

Fra : h.h

Dato : 25-06-02 07:36

tak for de mange reraktioner ja jeg ved godt at hvis den angriber et eller
andet må den skydes men ingen hunde ejer kan sige sig fra at deres hund lige
er gået ud på naboens ejendom slet ikke i vores omeåde hvor der er mininum
600m til nærmeste ejendom og ellers marker hunden er på ingen måder agrasiv
vi har selv løsgående høns, katte og killinger og han angriber dem ikke
hunden har været til lydighedstræning men kom altså lige til at strefe
naboens mark
at skyden med hagl ude på marken ( vi hart fundet anskydningsstedet ca 300m
her fra) over 1 km fra ejerens hus er da ulovligt og der er ikke noget man
må skyde med hagl lige i tiden så hvorfor gå med geværet??? det må politiet
tage sig af
nå men hunden er opereret igen so nu er der pillet ca 50 hagl ud og
hagsskålen (et lille plastikrør på ca 6cm.)og stadig indlagt han er
heldigvis en stærk hund han overlever hvis ikke der går infektion i blodet
dyrlægen siger han er skudt og faldet på stedet likket bevistløs i mange
timer rejst dig og fundet hjem sej lille gut
dyrlægen syntes det er utroligt at den overhovet lever
hvis man havde skudt den ved egen hus ville man da bort skaffe den???

jeg er glad for han er fundet overlever han ikke så er det øv men vi har
gjort hvad vi kunne og vi hved hvor han er en anden nabo her ude nistede
hans ungarsk wissla for 1,5 år siden den er aldrig fundet moske vi har en
der vil regulere hundebestanden i vores område

helle

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 25-06-02 16:57

"h.h" <h.f.hax@mail.dk> writes:

> [...]
> likket bevistløs i mange timer rejst dig og fundet hjem sej lille
> gut dyrlægen syntes det er utroligt at den overhovet lever.

Jeg håber det går godt med ham, så han kan få en masse gode oplevelser
med andre mennesker og hunde.

Mvh Trine

PS. Hold os lige opdateret med både hunde og politisagen.