MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Format af c:
Fra : Gossa

Dato : 23-06-02 18:31

Hejsa...

Jeg vil formatere mit c: drev, men kan ikke rigtig finde ud af det.
Jeg køre windows xp og NTFS-filsystem, hvis det har nogle betydning?
Jeg har prøvet at skrive format c: i kommandopromt men det kunne den ikke.
Hvad skal jeg gøre helt præcis?

På forhånd tak...

Mvh
Gossa

Fra : Søren

Dato : 23-06-02 18:33

"Gossa" <G_Mathisen@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg køre windows xp og NTFS-filsystem, hvis det har nogle betydning?
> Jeg har prøvet at skrive format c: i kommandopromt men det kunne den ikke.

Bruge din logik. Du kan jo ikke slette den partition hvor XP ligger på, mens
du er inde i win XP.
Du skal ude i dos. Der kan du heller ikke bruge format C: da den kan ikke se
din C-drev, da det er NTFS system. Dertil ville jeg bruge fdisk. Tager 2min
og så er den partition slettet

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 23-06-02 18:53

Søren wrote:

> [...]
> kan ikke se din C-drev, da det er NTFS system. Dertil ville jeg
> bruge fdisk. Tager 2min og så er den partition slettet

Nu skriver "Gossa" ikke hvorfor drevet skal formateres, men hvis der er for
at geninstallere WinXP, er der en meget lettere metode.

Boot på WinXP CD'en (skal måske lige indstilles i BIOS'en). Installations
programmet vil spørge hvor Windows skal installeres (HD/partition). Vælg den
hvor WinXP allerede ligger og vælg muligheden "formater". Lettere kan det
næsten ikke være.

Hvis du hellere vil have en boot-disk med DOS tilhørende værktøjer, så kik
dig lidt omkring på http://bootdisk.com

--
Lars

Fra : Sønderborg

Dato : 23-06-02 18:51

"Gossa" <G_Mathisen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg køre windows xp og NTFS-filsystem, hvis det har nogle betydning?
> Jeg har prøvet at skrive format c: i kommandopromt men det kunne den ikke.

Hvis du har en startdiskette.........bare en eller anden.......start din pc
op på den og skriv fdisk, derefter kan du slette "non DOS partition"........
Men ærlig talt, når du ikke kan formatere en harddisk....Hvordan vil du så
installerer det hele fra bunden af?
Mon ikke du skulle få en til at vise hvordan man gør............ellers kan
det blive noget værre rod.......
Bare et godt råd..........
//ole

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 24-06-02 11:43

"Sønderborg" <polo@mail-online.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men ærlig talt, når du ikke kan formatere en harddisk....Hvordan vil du så

Nu er det jo ikke fordi installationen af nyere m$ OS er den helt store opgave.
Bare fordi man ikke lige har været med siden filsystemets oprindelse (noget med
nogen stentavler!?) kan man godt installere Windows....

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk (Ja, erstat selv...du kan godt)

Fra : Gossa

Dato : 24-06-02 15:24

"Stig Meyer Jensen" <stig@mine_3_initialer.dk> skrev i en meddelelse

> "Sønderborg" <polo@mail-online.dk> skrev i en meddelelse

Takker for hjælpen. Den start diskette jeg havde duede ikke, det var der for
jeg kom i tvivl.

Fra : Madsen

Dato : 23-06-02 20:28

Søren skrev:

> Du skal ude i dos. Der kan du heller ikke bruge format C: da den
> kan ikke se din C-drev, da det er NTFS system. Dertil ville jeg
> bruge fdisk. Tager 2min og så er den partition slettet

Man kunne også bruge delpart.exe som bla. kan hentes her:
<http://www.windows2000faq.com/Articles/Index.cfm?ArticleID=13718>
- men jeg ville nu også vælge at boote på WinXP-cd'en og starte en
ny installation, hvor man så vælger at formatere drevet inden
installationen.

Madsen.