MS Windows
briani 27239
Geninstallation af Windows XP
Fra : Mr_Smith

Dato : 23-06-02 16:43

Hej!
Min XP er blevet lidt langsom, og den opfører sig også mere og mere
mærkeligt. Bl.a. når jeg starter maskinen, starter Windows blot med standard
interface - og ikke det tema jeg har ellers har valgt. Sådan lige
pludseligt.

Men mit spørgsmål går på om jeg skal geninstallere mine programmer hvis jeg
vælger at geninstallere XP?

/smith/

Fra : Madsen

Dato : 23-06-02 16:48

Mr_Smith skrev:

> [...]
> mere mærkeligt. Bl.a. når jeg starter maskinen, starter Windows
> blot med standard interface - og ikke det tema jeg har ellers har

Har du prøvet Ad-aware og har du testet pc'en for virus?

> Men mit spørgsmål går på om jeg skal geninstallere mine programmer
> hvis jeg vælger at geninstallere XP?

Hvis du blot installerer WinXP oveni så skal du ikke. Jeg tvivler blot
på at det vil hjælpe på problemet.

Madsen.

Fra : Mr_Smith

Dato : 24-06-02 09:29

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote

> Har du prøvet Ad-aware og har du testet pc'en for virus?

Jeg kører regelmæssigt Ad-aware og Norton Antivirus er min faste følgesvend.

> Hvis du blot installerer WinXP oveni så skal du ikke. Jeg tvivler blot
> på at det vil hjælpe på problemet.

Grrr, det skal det sgu! =) Det er som om Windows ikke husker de ændringer
jeg foretager.

/smith/

Fra : Madsen

Dato : 24-06-02 12:55

Mr_Smith skrev:

> Det er som om Windows ikke husker de ændringer
> jeg foretager.

Ja, det oplever jeg også, eller det vi sige at den ikke glemmer alt
hvad jeg beder den om, men den kan sjældent huske hvordan jeg ønsker
at mapper skal vises og det irriterer mig, men jeg har ikke oplevet
at den bliver langsommere.
Ud over det andre har nævnt, så kunne du også prøve at tjekke om
dine harddiske stadig står til den rigtige UDMA-hastighed*. Der har
tidligere været et indlæg her i gruppen fra en som havde oplevet at
WinXP lige pludselig havde valgt en anden hastighed, og så går det
langsomt.

* Du finder indstillingen inde i enhedshåndtering under egenskaber
for den primære og sekundære IDE-kanal under din harddiskcontroller.
Hvis din harddisk kører ATA100 eller UDMA mode 5 i BIOS, så skal der
også stå UDMA Mode 5 inde i WinXP.

Madsen.

Fra : Henning Lund

Dato : 24-06-02 14:11

Madsen skrev:

> [...]
> for den primære og sekundære IDE-kanal under din harddiskcontroller.
> Hvis din harddisk kører ATA100 eller UDMA mode 5 i BIOS, så skal der

Ved min sekundær
står der flerords DMA, hvad betyder det så, noget forkert i bios, eller?

--
Mvh.
Henning Lund

Fra : Madsen

Dato : 24-06-02 14:50

Henning Lund skrev:

> Ved min sekundær står der flerords DMA, hvad betyder det så, noget
> forkert i bios, eller?

Jeg ved ikke hvad 'flerords DMA' svarer til, men jeg tror det er en
lavere hastighed end UDMA mode 2, som svarer til ATA33.
Hvad er det for et drev der sidder på controlleren og hvad fortæller
BIOS at drevet kører under opstart?

Prøv evt. følgende indlæg/tråd: http://makeashorterlink.com/?D20221F11

Madsen.

Fra : Henning Lund

Dato : 24-06-02 15:50

Madsen skrev:

> Jeg ved ikke hvad 'flerords DMA' svarer til, men jeg tror det er en
> lavere hastighed end UDMA mode 2, som svarer til ATA33.
> Hvad er det for et drev der sidder på controlleren

Cd´rom og brænder

og hvad fortæller
> BIOS at drevet kører under opstart?

UDMA

Fra : Madsen

Dato : 24-06-02 16:12

Madsen skrev:

> Jeg ved ikke hvad 'flerords DMA' svarer til, men jeg tror det er en
> lavere hastighed end UDMA mode 2, som svarer til ATA33.

Der står noget om det her:
http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/modes_UDMA.htm

Der har åbenbart været uhyggelig mange standarder gennem tiden.

PIO:
Mode 0 = 3.3 MB/sec.
Mode 1 = 5.2 MB/sec.
Mode 2 = 8.3 MB/sec.
Mode 3 = 11.1 MB/sec.
Mode 4 = 16.7 MB/sec.

Singleword:
Mode 0 = 2.1 MB/sec
Mode 1 = 4.2 MB/sec
Mode 2 = 8.3 MB/sec

Multiword:
Mode 0 = 4.2 MB/sec.
Mode 1 = 13.3 MB/sec.
Mode 2 = 16.7 MB/sec.

UDMA.
Mode 0 = 16.7 MB/sec.
Mode 1 = 25.0 MB/sec.
Mode 2 = 33.3 MB/sec.
Mode 3 = 44.4 MB/sec.
Mode 4 = 66.7 MB/sec.
Mode 5 = 100.0 MB/sec.

På det sidste har Mode 6 så også set dagens lys. Altså den standard man
kalder ATA133.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 24-06-02 16:14

Henning Lund skrev:

> UDMA

Ikke andet end det?

Hvordan det ser ud hos mig har jeg beskrevet her:
http://makeashorterlink.com/?V3D422F11

Madsen.

Fra : Henning Lund

Dato : 24-06-02 16:55

Madsen skrev:

> Ikke andet end det?

Nej ikke hvis jeg kigger det korrekte sted, hvad der evt kan være gået galt.

Fra : Madsen

Dato : 24-06-02 18:48

Henning Lund skrev:

> Nej ikke hvis jeg kigger det korrekte sted, hvad der evt kan være
> gået galt.

Jeg tør ikke sige det. Det eneste jeg ved er, at det BIOS viser
under opstarten og det WinXP viser, gerne skulle stemme overens,
men det er jo ikke nemt når BIOS kun skriver 'UDMA'.
Der er mange forskellige UDMA-modes, så jeg synes informationen
er lidt mangelfuld.
Det er 'Multiword DMA' i WinXP for øvrigt også. Som du ser i det
andet indlæg jeg sendte, så er der 3 forskellige Multiword-modes,
hvis man ellers kan tro på det link jeg henviste til.

Spørgsmålet er hvor meget det har at sige når det kun er et cd-
drev der er tale om. Det er langt fra alle cd-drev der kan køre
UDMA-modes fordi det ikke gør nogen forskel på hastigheden.
Et 32x cd-rom-drev f.eks. kan maks. sparke 4800 KB ud i sekundet
så her kan selv PIO Mode 1 følge med. Den eneste fordel ved at få
et cd-drev eller en brænder op i UDMA er, at der ikke bliver brugt
ret mange procent af CPU'en når drevet er i brug. Det er en fordel,
da CPU'en så kan bruge kræfterne på noget andet i stedet.

Madsen.

Fra : Henning Lund

Dato : 24-06-02 19:29

Madsen skrev:

> Spørgsmålet er hvor meget det har at sige når det kun er et cd-
> drev der er tale om.

Njae jeg ved det heller ikke, det kører da så den store betydning har det
nok ikke, jeg studsede bare over forskellen.

Fra : Loke

Dato : 23-06-02 17:32

Har du prøvet et gendannelsespunkt fra før maskinen blev langsom og
mærkelig?
Har du kørt scandisk fornylig?
Har du kørt defrack fornylig?
Hvis ikke - prøv det først.
/Loke

Fra : Mr_Smith

Dato : 24-06-02 09:31

"Loke" <kat6NOSPAM@email.dk> wrote

> Har du prøvet et gendannelsespunkt fra før maskinen blev langsom og
> mærkelig?

Har tænkt på det, men frygter at maskinen mister for meget. Vil lige sætte
mig ind i gendannelses-proceduren og overveje det....

> Har du kørt scandisk fornylig?
> Har du kørt defrack fornylig?

Ingen af delene, det er vist også på tide...

Takker.

/smith/