Registering
Fra : katja

Dato : 23-06-02 13:27

Efter en stormfuld søndag [Troede misseren var løbet væk!] har jeg måtte
konstatere at jeg blev grebet i panik!

Jeg er jo så kommet til den konklusion at det lille pus skal øremærkes!

Så er spørgemålet --> Chips eller øretatovering!

Personligt hælder jeg til øretatoveringen, da man jo ikke kan se chipsen ?

Hvad ligger det på prismæssigt ?

Og er det alle dyrlæger som kan tilbyde, et sådan mindre kirurgisk indgreb ?

Katja

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 23-06-02 15:56

Hej Katja!
Godt at din kat ikke er løbet væk, og fint at du nu overvejer mærkning! Mine
katte er alle øretatoverede, mens hunden er chippet. De to metoder har jo hver
deres fordele og ulemper. Tatoveringerne kan ses ret tydeligt af alle, og man
vil ofte hurtigt se at der er tale om en kat der har en ejer. Tatoveringen sker
under narkose, og udføres ofte samtidig med kastration af katten. Jeg er
personligt ikke så vild med at putte et dyr i narkose, så jeg ville nok ikke
gøre det kun for tatoveringen. Chippen sættes ind med en kanyle, hurtigt og uden
problemer. Problemet er som du siger, at man ikke kan se chippen, og i langt de
færreste tilfælde tænker man nok på at scanne katten. Det er desuden ikke alle
steder man har det nødendige udstyr.

Tjah, når man ser sådan på det, virker øretatoveringen jo som det mest
fornuftige, der er bare lige det der med narkosen...Husk dog også på at en
mærkning jo kun hjælper efter at skaden er sket, dvs. når katten er løbet væk
eller er blevet kørt over. Vil man virkelig sikre sin kat, må man holde dem inde
og gå i snor med den udenfor, eller bygge en udendørs løbegård.

Hilsen Dorthe

katja skriver:

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 23-06-02 16:58

On Sun, 23 Jun 2002 16:55:30 +0200, Dorthe Prip Lahrmann
<dplahrmann@hotmail.com> wrote:

> [...]
>eller er blevet kørt over. Vil man virkelig sikre sin kat, må man holde dem inde
>og gå i snor med den udenfor, eller bygge en udendørs løbegård.

   Jeg vil vove den påstand at man ikke kan være 100% sikker på
at man kan holde katten inde. Vores ene kat som ellers er halvnervøst
anlagt og helst ikke kommer for tæt på stående/gående folk og som har
vist alle tegn på at det "store blå udenfor" med stor sikkerhed var
farligt stak alligevel ud her forleden aften - _mens_ jeg stod i døren
som kun var åbnet på klem så jeg ku smide en pose brugt kattegrus ud
og lægge bakkeskeen. Og værst af det hele _jeg så ikke at katten
smuttede ud!_ Til gengæld hørte vi så tydeligt mors lille mis da hun
10 minutter senere ikke helt kunne forstå at vi ligefrem havde lukket
døren så hun var derude helt alene. (De er forresten øretatoveret alle
vores 3 - samt kastreret og vaccineret - selv om det er indekatte)
   Men i øvrigt hælder jeg mest til øretatoo - fordi den kan ses
af alle. :)

--
/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : katja

Dato : 23-06-02 18:41

> [...]
> vores 3 - samt kastreret og vaccineret - selv om det er indekatte)
> Men i øvrigt hælder jeg mest til øretatoo - fordi den kan ses

Nemlig - for min er skam også indekat! fik gæster, eller en levering var det
og var koncenteret om at få begge mænd ind af døren med pakken, ind i stuen
hvor den skulle samles og jeg skulle skrive en check og væk var katten.
[godt gemt under sengen dog *GG*]

Egentlig kan jeg ikke finde ud af hvad der er bedst. Nu er det en perser jeg
har og løber den væk, kan 90 % af befolkningen jo godt se det er en racekat
og derved konkludere den nok har en ejer. Men derfor kan man jo ikke vide
sig sikker alligevel

Er der forresten nogle der har et billede af sådan en øretatovering, så jeg
kan se hvordan det ser ud ?

Men jeg vil tale med dyrlægen om det.

Katja

Og tak for svarene Trine og Dorthe

Fra : Grit Wessel

Dato : 23-06-02 19:24

> Er der forresten nogle der har et billede af sådan en øretatovering, så
jeg
> kan se hvordan det ser ud ?

Jeg har to billeder, jeg tog ca. en uge efter Phizackerley fik lavet sin
tatovering. Du kan se dem her:
http://www.dk-ginkgo.dk/pics/tatoo1.jpg og
http://www.dk-ginkgo.dk/pics/tatoo2jpg

Phizackerleys tatovering er tydelig og let at læse, men alligevel lækker vi
aldrig mærke til den. Jeg har lige været inde og studere de billeder jeg har
af ham på min hjemmeside, og det er utrolig få af dem, hvor man kan se
tatoveringen. Så du skal ikke være bange for, at en tatovering vil gøre din
kat grim.

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Katrine Nederby

Dato : 23-06-02 20:11

"Grit Wessel" skrev:

> [...]
> af ham på min hjemmeside, og det er utrolig få af dem, hvor man kan se
> tatoveringen. Så du skal ikke være bange for, at en tatovering vil gøre

-Det samme her. Jeg synes også, de er svære at se, med mindre man lige
"fanger" katten i den rigtige vinkel. Jeg fandt kun et billede på min side,
hvor man kunne se den (De to lilla var dog slet ikke øretatoveret endnu, da
jeg sidst tog billeder af dem)

Mht. pris, så har jeg een gang været ved dyrlægen med en kat - kun for at få
lavet øretatovering (fordi han skulle sælges), så det har jeg en "fin"
kvittering på: Det kostede 347,50 kr. alt incl. De andre gange, hvor det er
gjort i forb. med, at katten alligevel var i narkose kostede øretatoveringen
alene 120,- kr (uden moms).

Mange hilsner
Katrine
Beydana Burmesere
http://pandoras_burmese.tripod.com

Fra : katja

Dato : 23-06-02 21:54

Katrine Nederby <katnederby@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:af560e$b7t$1@sunsite.dk...

> [...]

er
> gjort i forb. med, at katten alligevel var i narkose kostede

Tak for svaret - troede faktisk det var noget dyrere :)

Så er det jo jeg sidder og overvejer [Det er min første kat, så ved stort
set intet...*GG*] Når den skal under kniven, for ikke længere at kunne glæde
de små hunmissere med sin sæd **GG** Dvs den ære får den vist aldrig *GG*

så skal den vel også under narkose ? - og så kan jeg vel slå to fluer med et
smæk ??

katja

Fra : Helle Andersen

Dato : 23-06-02 22:07

katja" <katja.bk@email.dk> skrev i en meddelelse
> Når den skal under kniven, for ikke længere at kunne glæde
> de små hunmissere med sin sæd **GG** Dvs den ære får den vist aldrig *GG*
>
> så skal den vel også under narkose ?

Ja, det kan klart anbefales, at den kommer i narkose - det vil katten
sætte pris på, tror jeg (avs) *gg*

> - og så kan jeg vel slå to fluer med et
> smæk ??

Sagtens, det vælger de fleste.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Katrine Nederby

Dato : 23-06-02 22:49

"katja" <katja.bk@email.dk> skrev i en meddelelse

> Tak for svaret - troede faktisk det var noget dyrere :)

Hej Katja

-Jeg glemte helt at skrive, at du skal påregne yderligere 100,- kr som
betaling for registrering i Det Danske Katteregister. Det foregår via et
girokort, som man får med fra dyrlægen. Men det er et eengangsbeløb, og så
er katten registreret for livstid og ejeren kan altid findes

> så skal den vel også under narkose ? - og så kan jeg vel slå to fluer med
et
> smæk ??

Yeps. Alle mine misser er også blevet tatoveret samtidig med
neutraliseringen (På nær lige ham, jeg solgte. Han var allerede kastreret,
da jeg fik ham).

Mange hilsner
Katrine

Fra : Grit Wessel

Dato : 24-06-02 11:14

> [...]
> girokort, som man får med fra dyrlægen. Men det er et eengangsbeløb, og så
> er katten registreret for livstid og ejeren kan altid findes

Der er faktisk TO katteregistre! Og det er en god idé, at få katten
registreret i begge to - just in case. Det ene koster 100,- (Kattens Værn)
og det andet er gratis (Inges Kattehjem).

Kattens Værns register bliver man tilmeldt ved at betale det girokort, man
får med fra dyrlægen, når katten er blevet chipset/tatoveret.
Inges Kattehjems register kan man selv tilmelde sig på nettet:
http://www.dansk-katteregister.dk/

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Katrine Nederby

Dato : 24-06-02 11:58

> [...]
> får med fra dyrlægen, når katten er blevet chipset/tatoveret.
> Inges Kattehjems register kan man selv tilmelde sig på nettet:

Jeg troede, de havde indledt et samarbejde ?
-Men mine er også registreret begge steder.

Mange hilsner
Katrine

Fra : Kate

Dato : 25-06-02 19:49

"Katrine Nederby" <katnederby@hotmail.com> wrote in

> Jeg troede, de havde indledt et samarbejde ?

Ja, det troede jeg da også. Godt nok er alle mine registreret begge
steder, men da Oliwer døde meldte jeg det kun på nettet. Måske skal jeg
også gi' KV besked?

Kate

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 23-06-02 20:13

"katja" <katja.bk@email.dk> skrev

> Er der forresten nogle der har et billede af sådan en øretatovering, så
jeg
> kan se hvordan det ser ud ?

På min side er der nogle enkelte billeder, hvor Neo's tatoo kan ses *S*

Hilsen
Joan
www.haarbolden.dk

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 24-06-02 08:12

Hej Gruppe

En enkelt detalje som jeg synes I overser er at der er en risiko for at en chip
begynder at vandre i kroppen på katten. Jeg ved ikke hvor stor eller hvor lille
denne risiko er, men den er tilstede, og jeg kender hundeopdrættere som fravælger
chippen med den begrundelse.

Mvh
Kim

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 24-06-02 10:27

Hej Kim
En chip kan ganske rigtigt begynde at vandre, jeg mener det hos katte sker i ca. 1 ud
af 100 tilfælde. Chippen kan sagtens aflæses alligevel, den skal bare findes. Risikoen
er så selvfølgelig at man hos katten opgiver, og tror den ikke er mærket.
Dorthe

Kim Vestergaard Hornbech skriver:

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 24-06-02 13:35

Hej Dorthe

Er det virkelig en ud af hundrede tilfælde?!? Det synes jeg er foruroligende højt, er der
ikke ligeledes en risiko for at chippen sætter sig et sted hvor katten kan tage skade af
det?

Mvh
Kim

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 24-06-02 13:52

Hej Kim
Ja, 1% er da et temmeligt højt tal. Jeg har det fra en engelsk dyrlæge, men mener at
proceduren er den samme som herhjemme. Om der er en sundhedsrisiko ved jeg ikke, har aldrig
hørt om det, men måske andre herinde kan komme med en kommentar til dette?

Fra : Jinnie Laursen

Dato : 26-06-02 22:08

Hej Katja....
Jeg stillede min dyrlæge samme spørgsmål og fik svaret at man i DK ikke
tjecker katten for Chiper hvis de finder en bortløbet kat......
Jeg overvejede meget Chippen fordi at tatoveringerne kan være svære at se +
at de ikke skal bedøves, men jeg fik af vide at de godt 800 kr det kostede
(mener det....kan altså ikke helt huske det) var spildt....
Men held og lykke med det og husk at det er gratis hvis katten alligevel er
under narkose.
Knus Jinnie

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 26-06-02 22:16

"Jinnie Laursen" <bobo@alf-bobo.dk> skrev i en meddelelse
<klip>

> Men held og lykke med det og husk at det er gratis hvis katten alligevel
er
> under narkose.

A-hva'????

Det skal jeg da vist liiige fortælle min dyrlæge.....

Men ellers holder jeg også på at øretatovering er den eneste "rigtige" form
for mærkning af en kat!

Hilsen
Lisbeth

Fra : Kate

Dato : 27-06-02 21:40

"Jinnie Laursen" <bobo@alf-bobo.dk> wrote in

> Men held og lykke med det og husk at det er gratis hvis katten
> alligevel er under narkose.

Ja, okay det har det nu ikke været de tre gange jeg har fået det gjort,
men da man jo i forvejen har katten i narkose for kastratione (typisk)
så "sparer" man den udgift det ville være at lægge den i narkose.

Nu er det snart 9 år siden jeg sidst har fået en kat fikset så priserne
har jo nok ændret sig, men da Johan blev snippet for 12 år siden tror
jeg ikke jeg gav over 100 kr. for tatoveringen (som Sofie iøvrigt stort
set vaskede væk indenfor et par år, men det er en anden sag).

Kate