1,5 ton vand i stuen ?
Fra : Frank

Dato : 12-02-01 08:19

Hej igen,

Ja det der 1300 liters spøger stadig

Hvis jeg nu vælger at slå til, er der så nogen problemer med bæreevnen i min
stue ? Med andre ord er der noget jeg skal være speciel opmærksom på hvis
jeg "planter" godt 1,5 ton i huset ?

Huset er oprindelig fra 1963, og stuen er med parket gulv og kælder
nedenunden ?

/Frank

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 12-02-01 08:31

Hej Frank,

"Frank" <frankwodstrup@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
opmærksom på hvis
> jeg "planter" godt 1,5 ton i huset ?
>
> Huset er oprindelig fra 1963, og stuen er med parket gulv og

Det, det handler om er nærmere hvad der er under parketgulvet,
men altså stadig over kælderen
For mig at se er betongulv klart at foretrække, og vel også det
sandsynligste i et hus af den alder...

Fra : Klaus Peter Nielsen

Dato : 13-02-01 18:54

Det er ikke gulvet som har den store betydning, men derimod hvor stort et
område du spreder vægten over. Har du f.eks. kun fire ben under kan du
næsten være sikker på at gulvet vil taget skade.
Et dæk fra tresserne er dimensioneret for en belastning på ca. 3,0 kN/m2 som
svarer til 300 kg/m2 over hele dækket, og ca 200 kg i punktlast ( hvis det
er dimensioneret korrekt ). Antager vi at akvariet skal bæres ved punkter
giver dette altså 1500kg/200kg = 7,5.
Der skal altså mindst være 8 ben. Ellers må du sprede vægten på en anden
måde.
Dette er selvfølgelig rent teoretisk men det sætter forhåbentligt tingene
lidt i perspektiv.

Mvh Klaus

Fra : Carsten Gall

Dato : 13-02-01 19:43

Klaus Peter Nielsen <lineogklaus@nielsen.mail.dk> skrev i en
> [...]
> måde.
> Dette er selvfølgelig rent teoretisk men det sætter forhåbentligt tingene

Kan belastningen ikke fordeles mere ved at lægge en træplade oven på det
bærende gulv?
Et alternativ kunne vel være at lave bordet uden ben, således at det
faktisk er to overrammer
med nogle stænger til at give noget højde. (er lidt uklart formuleret, men
mon i ikke for meningen)
Ulempen er at det ikke er muligt at stille akvariet i vatter, men det er
vel og umuligt alligevel, da det jo
først er når der kommer vand i at evt. uligheder kommer frem.

Carsten

Fra : Klaus Peter Nielsen

Dato : 14-02-01 17:40

En bundramme vil selvfølgelig sprede vægten over et stort område. En plade
vil være det mest hensigtsmæssigt da man er sikker på at vægten er
distribueret optimalt. Dette kræver dog at pladen er meget stiv = tyk og at
den har et større grundareal end akvariet. Jeg ville nok vælge en bundramme
f.eks af rekler.

mvh Klaus

Fra : Morten Skatka

Dato : 18-02-01 19:16

Hvis jeg ikke husker helt forkert, fra min tid som teknisk assistent,
spreder man ikke vægten særlig meget ved at bruge en bundramme, man siger
vægten kun spredes ud i en vinkel på ca. 45 grader.
/Morten