Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sortering af fotos på computeren
Fra : Ditte

Dato : 23-06-02 10:37

Vi er fornyligt blevet digitale og har et udmærket fotoprogram, der
sorterer billederne ift. dato og tid for importen. Mit problem er så
alle de gamle fotos jeg har scannet ind. Jeg kan simpelthen ikke regne
ud, hvilket system jeg skal sætte dem i. Indtil nu har jeg forsøgt at
give dem navne udfra indholdet, men det bliver efterhånden noget værre
rod - og alt for lange filnavne. Skal jeg give dem numre - fra 1 og
fremefter, eller er der et andet oplagt system?

--
Mvh Ditte

Fra : Yes-Jes

Dato : 23-06-02 11:40

Giv dem et film nr. og billede nr. fra filmen eks. 128-0008 = film nr.128
og billede 8 fra denne film

Mvh Jes

Fra : rick

Dato : 23-06-02 13:08

> [...]
> rod - og alt for lange filnavne. Skal jeg give dem numre - fra 1 og
> fremefter, eller er der et andet oplagt system?

Jeg plejer at oprette et bibliotek, som har et nummer og en beskrivelse, fx:

0001 - Turen til Tyskland
0002 - Nede ved stranden
:
:

Her lægger jeg så billederne ind

Ved de indscannede billeder giver jeg filerne et nummer:
0001.jpg, 0002.jpg osv.
Ved billederne fra kameraet overlader jeg bare navngivningen til det
automatiske.

Hvis du vil, kan du jo også navngive dem, men jeg plejer at lave en lille
txt-fil i biblioteket, som beskriver dem alle lidt på en gang.

Der findes sikkert et hav af andre muligheder, men dette er i hvert fald den
metode, som jeg bruger.

Hilsen rick...

Fra : Madsen

Dato : 23-06-02 20:39

Ditte skrev:

> [...]
> er så alle de gamle fotos jeg har scannet ind. Jeg kan simpelthen
> ikke regne ud, hvilket system jeg skal sætte dem i.

Har du set tråden fra d. 05/06 her i gruppen som hedder 'Arkivering af
digitale billeder' <news:3cfdf9c8$0$14592$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>

Her kom der ret mange forslag til programmer og metoder.

Hvis du ikke kan se tråden på din newsserver længere, kan du nå den via
Google Groups. <http://makeashorterlink.com/?Z12223E11>

Madsen.

Fra : Ditte

Dato : 23-06-02 22:25

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
> Her kom der ret mange forslag til programmer og metoder.
>
> Hvis du ikke kan se tråden på din newsserver længere, kan du nå den via

Jo, jeg startede med at tage et vue over de tråde der kunne handle om
mit problem. Den omtalte tråd går imidlertid mest på programmer - og jeg
har jo et program, der er udmærket. Problemet med de indscannede fotos
er, som jeg skrev, at jeg - inden "digitiden" og iphoto - gav filerne
navne efter indholdet, hvilket er uoverskueligt i længden. Og der er
stadig mange jeg gerne vil scanne ind - fx. billeder fra 18grønhvidkål.
Så spørgsmålet er om de - ligesom de nye fotos fra kameraet - skal have
dato/tid for importen som navn eller bare et nummer. Alt det med
indholdet kan man jo tilføje, når først de ligger i programmet.

Nå, men ellers vil jeg da i hvert fald sige mange tak til jer der har
svaret mig. Om ikke andet så giver det jo lidt inspiration at få det
vendt engang.

--
Mvh Ditte

Fra : Madsen

Dato : 23-06-02 23:33

Ditte skrev:

> Jo, jeg startede med at tage et vue over de tråde der kunne handle
> om mit problem. Den omtalte tråd går imidlertid mest på programmer
> - og jeg har jo et program, der er udmærket.

Nå ja. Undskyld. Jeg havde vist ikke læst dit indlæg godt nok i første
omgang.

Madsen.

Fra : Pia Klit Larholm

Dato : 23-06-02 22:35

Ditte wrote:

> [...]
> rod - og alt for lange filnavne. Skal jeg give dem numre - fra 1 og
> fremefter, eller er der et andet oplagt system?

Jeg kører med et system efter motivtype.
fx. et billede af gl. Estrup kommer til at hedde:
"1210 Gl Estrup.tif" og så kommer den til at ligge i en mappe
"d:\mine billeder\slotte og herregårde\gl estrup\"
Jeg har simpelthen lavet mapper og undermapper der passer til mine
motivtyper og så startet med at nummere alle billederne fra 1 af og fremad.
Det gør det lettere evt. senere hen at lave en database over alle
billederne og hvis (især til digi-foto) raw-filen har samme nummer, den
store tiff-opløsning ligeså og så et lille thumbnail, som jeg så browser
igennem når jeg skal lede efter billeder.

Det er et system det er let at starte på, men nok noget omstændigt og
besværligt hvis man allerede har masser af billeder på computeren.

Du kunne også evt. tænke på, hvordan dine billeder er arkiveret nu, og
så følge det samme system (hvis der er system i det).

Pia