Hvordan fanger man et tastetryk i en textb~
Fra : Ronnie Jensen

Dato : 23-06-02 05:22

Hej Gruppe..
Jeg kunne godt tænke mig at vide når det sidste tastetryk i en textbox er
chr(13), så jeg derudfra kan bestemme om det er <ENTER> tasten er trykket..
Er der nogen der har en ide om hvordan det gøres?

På forhånd tak..
Ronnie

Fra : Jakob Blaavand

Dato : 23-06-02 19:58

Det burde kunne lade sig gøre vha. JScirpt. Men nærmere detaljeret kode, kan
jeg ikke finde på lige nu, det skulle være noget med at man tjekker hver
gang der er tastet noget ind i tekstboxen om den sidste karakter var
chr(13).

Mvh
Jakob Blaavand

Fra : Torben Brandt

Dato : 23-06-02 20:24

Jakob Blaavand wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> jeg ikke finde på lige nu, det skulle være noget med at man tjekker hver
> gang der er tastet noget ind i tekstboxen om den sidste karakter var
Jeg har prøvet at skrive noget her:
---------------
<script>
function isEnter () {
tekst = document.forms.formen.texareaet.value;
sidstetegn = tekst.charAt(tekst.length - 1);
if (sidstetegn == "\r")
alert("juhuuu!");
else
alert("ikke juhuuu!");
}

</script>
<form action="#" name="formen">
<textarea cols="50" rows="10" name="texareaet"
onChange="isEnter();"></textarea>
</form>
---------------
Måske kan det files lidt til, så du kan bruge det.

I JavaScript skrives chr(13) som "\r". Hvis det dog er <enter> du vil søge på,
så skal du være opmærksom på at i Windows er <enter> det samme som chr(10) +
chr(13) mens det på fx linus kun er chr(13). Så du skal vel søge på begge dele.
chr(10) hedder i JavaScript "\n".

Læg også mærke til at jeg har valgt at bruge onChange. Den bliver kun aktiveret
når textareaet mister fokus, så hvis du vil undersøge for alle tastetryk, så
skal du nok bruge onKeyUp.

Hvis du har flere spørgsmål, så spørg endelig igen :)

mvh Torben

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne