Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Dia fotografering
Fra : Pia Klit Larholm

Dato : 22-06-02 23:22

Hejsa

Er der nogen af de garvede der har nogle gode råd og tips til
dia-fotografering.
Jeg står overfor at skulle lære mediet at kende og har en fuji velvia
50ISO film til testskud. Tricket er, at jeg skal bruge dia-film til en
fotoopgave om en uges tid.

Motiverne vil hovedsageligt være landskaber, by-billeder og des lige.

Kamera er Canon EOS500, dvs. indbygget lysmåler, desværre har jeg ikke
en ekstern.

Alt jeg ved om dia er at den ikke tåler ret meget fejl-eksponering (½
blænde ell. så) og at man skal måle efter det lyseste man vil have
detaljer i, og så håbe på, at skyggepartierne kommer med.

Men hvad kan jeg regne med?
Noget specielt jeg skal tage højde for?
Nogle tips eller tommelfingerregler?
Er det så besværligt som det lyder?

Jeg håber på nogle gode råd og en god diskution fra de "gamle" i gårde,
som næsten er opvokset i den gamle analoge tid.

Pia

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-06-02 00:20

Pia Klit Larholm wrote:

> Alt jeg ved om dia er at den ikke tåler ret meget fejl-eksponering (*
> blænde ell. så) og at man skal måle efter det lyseste man vil have
> detaljer i, og så håbe på, at skyggepartierne kommer med.

Hvis du skal ha' en perfekt eksponering af en diasfilm, så har du
faktisk kun +/- en kvart blænde at gøre godt med, og filmens omfang er
sådan ca. 2 blænder, d.v.s. at hvis der er mere en 2 blænders forskel på
højlys og skygge, så kan du ikke forvente tegning i begge dele.

Jeg vil foreslå at du først laver en lysmåling hvor du sigter mod
højlysområderne, og derefter en hvor du sigter mod skyggepartierne, så
kan du ud fra lysmålingerne vurdere om der mere en 2 blænders forskel,
hvis der er det, så skal du afgøre hvad der er vigtigst, og lægge din
eksponering derefter.

Hvis f.eks. højlyset siger bl. 22 og skyggen siger bl. 8, så vil en
middeleksponering være bl. 11,5 men det vil resultere i udbrændt højlys
og blokerede skygger, vælger du derimog bl. 16, så vi højlyset tegne, og
du vil få større blokeringer i skyggeområderne, og omvendt hvis du
lægger eksponeringen på bl. 11.

Et tidsstep fra f.eks. 1:60 del til 1:125 del sec. har samme værdi som
et bl. step.

Når man laver on-location reklameoptagelser på diasfilm, så laver man
som regel 5 skud af det samme motiv, med: + en halv bl. / + en kvart bl.
/ 0 / - en kvart bl. / - en halv bl. i forhold til lysmålingen, det er
selvfølgelig en dyr løsning, men fejeksponerede billeder der skal ta's
om er som regel meget dyrere...:)

En dag med tynde skyer som solen lige akkurat kan lyse igennem, giver de
bedste billeder, det tynde skylag virker som en softbox på lyset, en god
tommelfingerregel er, at hvis du står ude i solen og kan se tegning i
skyggen under din bil, så er kontrasten tilpas, hvis der derimod er helt
sort, så er der mere end to blænde step mellem højlys og skygge.

Start med at lave en film og få den fremkaldt, så kan du se om det du
laver er ok eller noget møj, og få løbende fremkaldt, så du hele tiden
har tjek på resultaterne, de fleste proff. labs laver E6 på 2 - 3 timer.

Fra : Niels H. S. Nielsen

Dato : 23-06-02 10:47

Hej Pia,
Dias fotografering kan være lige så let eller 'besværligt' som man vil gøre
det til, men generelt må du give din eksponering en lille smule mere
opmærksomhed end hvis du brugte negativfilm -hvilket du tilsyneladende
allerede er opmærksom på.

*Teoretisk* kan dias gengive ca. 6 blænder, men i praksis skal du ikke regne
med at du får detaljer med i et område på mere end 3.5-4 blænde trin.

>Alt jeg ved om dia er at den ikke tåler ret meget fejl-eksponering (½
>blænde ell. så) og at man skal måle efter det lyseste man vil have
>detaljer i, og så håbe på, at skyggepartierne kommer med.

Hvor man ved negativ film skal eksponere med tanke på det mørkeste område
hvor man ønsker detaljer, så har du ret i at det er omvendt med dias.

Dog skal du være opmærksom på at det IKKE betyder at du skal måle lyset på
det lyseste (hvor du ønsker detaljer) og eksponere derefter! Du vil i så
fald instruerer kameraet til at opfatte det målte område som 18% reflektion,
hvilket vil gøre det alt for mørkt.

Hvis du ønsker at vide hvorfor og have fuld kontrol over dine optagelser
bør du tage et lille lynkursus i zonesystemet.
I så fald kan jeg anbefale denne simplificeret indføring:
http://www.normankoren.com/zonesystem.html
(Hvis du vælger at følge ovenstående er det en klar fordel hvis dit kamera
har spot måling -jeg kan ikke lige huske om EOS500 har det?)

Jeg tror ikke du kan nå at blive komfortable med zone evaluering af et motiv
inden din opgave, men jeg vil klart anbefale et fremtidig studie i dette
emne hvis du ønsker maksimal kontrol.

Da du har kun en uge til at blive fortrolig med dias/velvia, og du har et
kamera med gode justeringsmuligheder, vil jeg anbefale at du istedet gør
følgende for at teste din rulle Velvia:

1. Brug den anbefalede ISO rating (50)
2. Sæt dit kamera til matrix måling (måling i mange zoner) og manuel
kontrol.
3. Tag et foto med den foreslåede tid/blænde kombination og yderligere 2
eksponeringer hhv. 2/3 (to-tredie-dele) blænde over og 2/3 under. Hvis
motivet har en meget høj kontrast kan du forsøge yderligere kompensation i
trin af 2/3 blænde.

Når du evaluerer din fremkaldte film vil du bemærke om der er en sammenhæng
mellem indstilling og det du opfatter som det bedste resultat. Mange er feks
ikke enige i at det som står på pakken nødvendigvis er den bedste
indstilling -men det er en subjektiv vurdering som dels afhænger af
kameraets måde at måle lys på og din personlige opfattelse af et godt
fotografi og derfor noget som kun du kan afgøre. Hvis du feks skønner at
dine billeder generelt bliver bedre med lidt over-eksponering, kompenserer
du på ISO indstillingen nedefter når du fremover benytter Velvia.

Ved fremtidig Velvia fotografering kan du så være nogenlunde sikker på at
kameraets eksponeringsforslag ikke er helt ude i skoven, men du skal stadig
være opmærksom på at motiver med høj kontrast sansynligvis kræver
kompensation, hvilket lettest gøres ved at skyde lidt over og under
kameraets anbefalede forslag.

Held og lykke med dit projekt

Mvh
Niels
Niels H. S. Nielsen
http://www.forloren.dk

Fra : Pia Klit Larholm

Dato : 23-06-02 22:40

Hejsa Niels & Niels

Jeg takker for jeres svar og kaster mig ud i det ;)

Pia