Hvor skaffer jeg Helium, bare til en 20 - ~
Fra : Morten Simonsen

Dato : 22-06-02 16:15

Hejsa
Ved en kommende selslablighed skulle jeg meget gerne have nogle helium
balloner.
Jeg har muligheden at finde et sted der sælger dem, og give 15 - 20,- stk.
eller købe en hel beholder med helium selv, men begge dele syns jeg er alt
for dyrt.

Er der nogle der kender et sted hvor man kunne tage hen og få fyldt nogle
helium ballonner op, mod en mindre betaling, eller er der måske en venlig
sjæl med adgang til noget helium som ville lade mig komme forbi og fylde
lidt ballonner op, også mod lidt betaling el. en flaske vin eller noget ?

Jeg bor ved Holdbæk men har ikke noget imod at køre langt (dvs. ca. hele
sjælland har interasse)

MVH Morten Simonsen

Fra : Brian Lund

Dato : 22-06-02 17:27

Vi købte en hel beholder i skolen en gang sidste år, den kostede 300 kr og
der var 2 m² gas i. Der var så et depositum på 1000 kr på flasken...

Fra : Morten Simonsen

Dato : 22-06-02 17:41

Okay, 2 m² er da forholdsvis meget, for 300,- ... hvor kan man få det henne
?

Fra : Simon Kamber

Dato : 23-06-02 00:22

On Sat, 22 Jun 2002 18:26:31 +0200, "Brian Lund"
<loneogejner.REMOVE@mail.tele.dk> wrote:

>Vi købte en hel beholder i skolen en gang sidste år, den kostede 300 kr og
>der var 2 m² gas i. Der var så et depositum på 1000 kr på flasken...
2 kvadratmeter gas??? (og hvordan skriver man det der lille to-tal når
vi nu er igang)
--
Simon "Black" Kamber
ved email, fjern REMOVETHIS fra adressen

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 23-06-02 10:57

On Sat, 22 Jun 2002 23:22:08 GMT, simon_kamber@hotREMOVETHISmail.dk
(Simon Kamber) wrote:

>2 kvadratmeter gas???

Mon ikke der skulle stå 2m³ = kubikmeter

>(og hvordan skriver man det der lille to-tal når
>vi nu er igang)

³ = Alt+252 giver et "i tredie"
² = Alt+523 giver et "i anden"

Hvis du bruger Windows...

--

/Dan MOrtensen

Fra : Simon Kamber

Dato : 23-06-02 14:29

On Sun, 23 Jun 2002 11:56:57 +0200, Dan MOrtensen <dd@bagggesen.dk>
wrote:

>³ = Alt+252 giver et "i tredie"
>² = Alt+523 giver et "i anden"

Tak

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 23-06-02 15:38

On Sun, 23 Jun 2002 13:29:12 GMT, simon_kamber@hotREMOVETHISmail.dk
(Simon Kamber) wrote:

>Tak

Der skulle selvfølgelig have stået
² = Alt+253 giver et "i anden"

--

/Dan MOrtensen

Fra : Jan Pedersen

Dato : 23-06-02 02:12

> Vi købte en hel beholder i skolen en gang sidste år, den kostede 300 kr og
> der var 2 m² gas i. Der var så et depositum på 1000 kr på flasken...

Kan man ik bare bruge alm gas fra en Gul BP flaske ???

--
http://www.cuk.dk/
Det nemmere at få tilgivelse end

Fra : Johnnie Hougaard Nie~

Dato : 23-06-02 10:57

Jan Pedersen wrote:
> Kan man ik bare bruge alm gas fra en Gul BP flaske ???

Det er sikkert en anvendelig metode for pyromaner.

Mvh. Johnnie

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-06-02 12:08

Jan Pedersen skrev:

>Kan man ik bare bruge alm gas fra en Gul BP flaske ?

Nej, det er tungere end luften.

--
Bertel

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 23-06-02 17:31

Jan Pedersen wrote:

> Kan man ik bare bruge alm gas fra en Gul BP flaske ???

Ikke hvis du ikke vil indstilles til Darwin Prisen.

-Claus

Fra : Ingolf

Dato : 22-06-02 18:07

"Morten Simonsen" <post@simonsen.mail.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg bor ved Holdbæk men har ikke noget imod at køre langt (dvs. ca. hele

Apropos Helium.

Under en fødselsdagsfest, var der ophængt et hav af balloner, alle fyldt med
helium. Efter kort tid var der nogle stykker der syntes det var sjovt at
fange disse balloner, for stile roligt at åbne dem, og indånde heliummet.
Som alle vel ved, får man en meget sjov stemme af dette, og griner man
samtidigt, virker det nærmest akkumulerende. Hyldende skægt.

Men er det ikke ret farligt?

Jeg mener at have læst et sted at indånder man helium to gange efter
hinanden, kan lungerne klappe sammen, pga undertryk.. eller hvordan er det?

Det skal da lige siges at der intet skete under festen med nogle af
gæsterne, men det hele endte i ren "Rasmus Radiomus"/"Smølfe" fest, indtil
alle balloner var tømte.

Fra : Morten Simonsen

Dato : 22-06-02 18:11

"Ingolf" <DontSpamMes_ingolf@excite.com> wrote in message

> [...]
> Som alle vel ved, får man en meget sjov stemme af dette, og griner man
> samtidigt, virker det nærmest akkumulerende. Hyldende skægt.

Jeg ved meget lidt om det, det eneste er at jeg har hørt at der ikke skulle
ske noget ved at gøre det meget sjældent, men at der kan ske skader hvis man
gør det for tit

Men jeg må lige påpege at de ballonner jeg skal bruge, altså ikke skal
bruges til at suge, men kun til noget sjov/pynt (til et bryllup faktisk)

MVH Morten

Fra : Psyman

Dato : 22-06-02 19:26

> [...]
>
> Jeg mener at have læst et sted at indånder man helium to gange efter
> hinanden, kan lungerne klappe sammen, pga undertryk.. eller hvordan er

Heliumet fortrænger ilten i lungerne, så hvis du indånder helium flere gange
i træk, kan man godt blive lidt svimmel. Man bliver sådan set kvalt uden at
føle den kvælningsfornemmelse der normalt opstår, hvilket er ret
ubehageligt. Hvis man holder sig til at tage en indånding engang imellem
(hver 3-4 min) skulle der dog ikke være fare på færde! Men ellers gør som
dykkerne: Lav en blanding af ilt og helium

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-06-02 12:18

Psyman skrev:

>i træk, kan man godt blive lidt svimmel. Man bliver sådan set kvalt uden at
>føle den kvælningsfornemmelse der normalt opstår, hvilket er ret
>ubehageligt.

Du mener at den normale kvælning er ubehagelig, mens en
heliumkvælning ikke ville blive bemærket af offeret?

Kvælningsfornemmelsen stammer (primært) fra overskud af CO2 i
blodet, og hvis der er ren helium i lungerne, kan den refleks
ikke virke.

--
Bertel

Fra : Psyman

Dato : 23-06-02 22:23

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message

> Du mener at den normale kvælning er ubehagelig, mens en
> heliumkvælning ikke ville blive bemærket af offeret?

Jeg mente at det var ubehageligt (rent psykisk) at man ikke opdager
helium-kvælningen før det næsten er for sent.

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-02 19:36

Jeg mener kun det kan tage skade hvis man tager en for stor mængde helium i.
En ballon eller to tror jeg næppe nogle kan tage skade af. Så skulle det
være hjertestop pga. latter ;0)

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 22-06-02 22:17

Ingolf wrote:

> Jeg mener at have læst et sted at indånder man helium to gange efter
> hinanden, kan lungerne klappe sammen, pga undertryk.. eller hvordan er
> det?

/Ren/ helium er en ædelgas som er komplet ufarlig kemisk. Men det, der
kan gøre det farligt er, at helium kan fortrænge ilten samtidigt med at
vores indbyggede jeg-mangler-ilt varslingssystem, der normalt får os til
at trække vejret, bliver snydt: Det reagerer nemlig ikke på mangel på ilt
men på ophobning af CO2.

Så hvis du indånder helium i et stykke tid, vil du få for lidt ilt
samtidigt med at al din ånden ind/ud tømmer dit blod for CO2 og dermed
snyder dit varslingssystem. Du får altså ikke åndenød men bliver kun en
smule svimmel før du besvimer af iltmangel.

En sidste ting: Jeg skriver /ren/ helium. Det er ikke sikker, at der også
er andre ubehagelige ting i det, man fylder i ballonerne. En rest fra
produktionen af heliummet eller sådan noget.

> Det skal da lige siges at der intet skete under festen med nogle af
> gæsterne, men det hele endte i ren "Rasmus Radiomus"/"Smølfe" fest, indtil
> alle balloner var tømte.

Hehe. Det har jeg også været med til engang. Det er ret sjovt. Og alle
ligger flade af grin.

-Claus

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 24-06-02 15:27

Claus Rasmussen wrote:
> /Ren/ helium er en ædelgas som er komplet ufarlig kemisk.
Så vidt jeg har hørt kan man bruge Xenon som bedøvelsesmiddel.

At det er en ædelgas betyder ikke at de ikke kan have
interessante fysiologiske effekter. Vi er jo designet
til at 80% N2, 20% O2 krydret med lidt Ar og Co2.

Fx. er tungt vand kemisk næsten det samme som let vand,
men det skulle vist være ganske giftigt at drikke. Jeg
ved dog ikke hvor meget der skal drikkes for at det er
dødeligt.

Formodeligt fordi proteiners konformation er designet til
at være korrekt i vandigt miljø, men kan ændres i tungt vand.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
Where do you not want to go tomorrow:

Fra : Simon Kamber

Dato : 23-06-02 00:22

On Sat, 22 Jun 2002 19:06:51 +0200, "Ingolf"
<DontSpamMes_ingolf@excite.com> wrote:

>Men er det ikke ret farligt?
Ren ehlium er ikke farligt som sådan(udover at det som beskrevet
fortrænger ilten). Det er derimod de blandingsgasser som idag er meget
anvendte som helium-erstatning i letvægtsballoner.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-06-02 12:16

Ingolf skrev:

>fange disse balloner, for stile roligt at åbne dem, og indånde heliummet.

>Men er det ikke ret farligt?

Jeg er noget i tvivl. Jeg har selv prøvet det trick nogle gange,
og jeg har ladet mine elever prøve det også. Det samme gjorde
mine fysiklærerkolleger - alt sammen uden problemer. Senere har
jeg læst advarsler imod det.

Jeg *tror* at hvis man sørger for god gennemluftning bagefter -
hvilket jeg understregede over for ungerne fordi de naturligvis
skulle have frisk ilt at leve af - så sker der ikke noget. Bl.a.
trækker nogle dykkere jo heliumblandet luft fra deres flasker
igennem længere tid, og de har alle den Anders And-stemme hvis de
altså kunne snakke under vandet eller når de kommer i en tryktank
bagefter.

Men det er ren tro baseret på en strækt begrænset praktisk
erfaring så dette er sagt uden nogen garanti. Det kan jo være at
chancven for uheld ikke er vildt stor, men blot til stede hele
tiden.

Selv ville jeg ikke være bange for at prøve igen.

PS. Jeg har prøvet det flere gange i træk, men sørgede hver gang
for gennemuftning og for at der ikke var det mindste spor af
svimmelhed tilbage før næste forsøg (om den så kom af for lidt
eller for meget luft).

--
Bertel

Fra : Steen Jørgensen

Dato : 24-06-02 07:55

> [...]
>
> Det skal da lige siges at der intet skete under festen med nogle af
> gæsterne, men det hele endte i ren "Rasmus Radiomus"/"Smølfe" fest, indtil

Der har været skrevet meget om at det kunne være farligt at inhalere helium,
primært pga. at heliummet fortrænger ilten fra lungerne, så man bliver
kvalt.

Jeg har hørt, at der skulle være en risiko for skader på stemmebåndene, hvis
man taler eller synger i længere tid med helium i lungerne, fordi
stemmebåndene ikke er konstrueret til at svinge ved så høje frekvenser.

Er der nogen, som kan be- eller afkræfte?

Mvh Steen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-06-02 11:40

Steen Jørgensen skrev:

>Der har været skrevet meget om at det kunne være farligt at inhalere helium,
>primært pga. at heliummet fortrænger ilten fra lungerne, så man bliver
>kvalt.

Det er både rigtigt og forkert, men mest forkert. Ligesom man kan
holde vejret i en del tid med 'tomme' lunger, kan man 'fylde' dem
med helium fordi der står en luftrest i bunden som ikke bliver
udskiftet. Desuden behøver man jo ikke fylde dem med helium på
den mest effektive måde, men bare tage en dyb indånding. Det sker
der som forklaret ikke noget ved.

Man får et kortvarigt underskud af ilt, som mærkes en smule, men
når man har snakket heliummen ud af lungerne, trækker man bare
vejret dybt nogle gange, så er man helt i orden igen.

>Jeg har hørt, at der skulle være en risiko for skader på stemmebåndene, hvis
>man taler eller synger i længere tid med helium i lungerne, fordi
>stemmebåndene ikke er konstrueret til at svinge ved så høje frekvenser.

Det er rent teoretisk. Hvis man skal tale så længe at de kan tage
skade, så er man død mindst tre gange af kvælning forinden. Og
glem ikke at falsetsangere presser stemmen op i et leje som den
ikke er 'beregnet' til. Det kan man sagtens gøre på en forkert
måde så den relativt hurtigt tager skade, men man kan også gøre
det så den ikke gør.

Den skade jeg taler om kan også opstå ved personens normale brug
af sin stemme. Egoistiske drenge der spiller fodbold, løber en
stor risiko for at få det der (i den forbindelse) lidt misvisende
kaldes sangerknuder. Jeg er bekendt med en dreng der blev
fritaget for - sang - på grund af det problem. Problemet var
naturligvis at han skreg sig hæs fordi han altid ville have
bolden og ville dirigere spillet.

--
Bertel