Fidusen til kolde øl/sodavand på stranden/~
Fra : Astrup

Dato : 22-06-02 15:48

(Så ved jeg godt at der sidder en kløgtig person og tænker! Fyr den sgu da
ned i vandet!)

Min fysik lærer forklarede mig engang at man skulle tage et viskestykke og
gøre det vådt og vikle det rundt om øllen og stille det i solen!

Når vandet fordampede ville det bruge lidt at energien fra temperaturen på
øllen og på den måde ville øllen blive koldere!!!

Virker det? Hvor fugtigt og stort skal det viskestykke være? Hvor langt kan
temperaturen komme ned!!! Osv. Hvordan virker det egentligt fysisk og
praktisk.

Når jeg skal ned på stranden og imponerer damer hvad man dog får ud af sin
Htx uddannelse! :)

Håber der nogle kloge fysiker! :)

Ses hygge Aske

Fra : Morten Simonsen

Dato : 22-06-02 16:30

"Astrup" <mr_bean007@ofir.dk> wrote in message

> [...]
kan
> temperaturen komme ned!!! Osv. Hvordan virker det egentligt fysisk og

Ja, det virker skam, men hvis du vil forbedre det skal du bruge noget andet
end vand.
Vand fordamper ved 100 grader
Sprit fordamper ved 79 grader
Acetone fordamper ved 46 grader

Så det er bedst at bruge Acetone, men f.eks. husholdningssprit kan jo også
sagtens bruges...
Viskestykkets størrelse er ligemeget sådanset, det skal bare dække det meste
af øllen...du kan sagtens bruge toiletpapir i stedet for ellers... og hvor
fugtigt...tjaa, det komemr sig heller ik så nøje...bare så du kan se/mærke
det er vådt, men uden det direkte drypper fra den (dog hellere for meget end
for lidt)

Det virker ved at solen tilføre væsken energi når den fordamper, og når den
så rammer flasken, afsætter den energien igen, og bliver kold...det er også
derfor at vasketøj der hænger til tørre i solen, faktisk bliver koldt !

Hvor kold din øl bliver ?...det ved jeg ikke :) ... det er forskellige alt
efter hvilken væske du bruger og sådan...

MVH Morten Simonsen

Fra : Astrup

Dato : 22-06-02 16:41

Hehe! :)

Det lyder godt! Men slæber ikke acetone med på stranden!
Og vil ikke spilde mit sprut på den slags! :)

Hvis der er andre der har noget smart at tilføje så skal i bare gøre det!

Andre smarte triks er også velkomne! :)

Og mange tak morten! :)

Fra : Morten Simonsen

Dato : 22-06-02 16:49

"Astrup" <mr_bean007@ofir.dk> wrote in message

> Og vil ikke spilde mit sprut på den slags! :)

heh :)...det ska' du skam heller ik...bare sprit (1 liter Husholdningssprit
koster vist en 8 - 10,- )

Fra : Emil

Dato : 22-06-02 17:20

On Sat, 22 Jun 2002, Astrup wrote:

>Hvis der er andre der har noget smart at tilføje så skal i bare gøre det!
>Andre smarte triks er også velkomne! :)

Hvis du er kommet til stranden med en sød studine og to lunkne øl
i en plastpose, så tømmer du først posen.

Grav det køligste *tørre* sand frem og kom det i posen. Fyld
havvand og øllene i posen, og varm studinen op i ventetiden.

Da det tørre sand indeholder meget salt fra havet, vil opløsning
af saltet tage varme fra sand og øl. Giv dig god tid.

Du vil selvfølgelig få et bedre resultat (med øllen) hvis du
medbringer en pose køkkensalt til formålet.

m.v.h. Emil

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 22-06-02 17:16

Morten Simonsen skrev :
> [...]
> Acetone fordamper ved 46 grader
>
> Så det er bedst at bruge Acetone, men f.eks. husholdningssprit kan jo også

Temperaturændringen har ikke (direkte) noget med kogepunktet at gøre.
De to mest betydningsfulde faktorer er :
1. Den specifikke fordampningsvarme - og den er ikke speciel høj for acetone
og ethanol (= 840 kJ/kg). Her er almindelig vand altså bedst.
2. Fordampningsraten - dvs. hvor mange gram, der fordamper pr. sekund under
de givne forhold. Her er ethanol ganske rigtig udmærket.

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Ivar

Dato : 22-06-02 17:26

Morten Simonsen skrev:

> Så det er bedst at bruge Acetone

Jeg tror ikke Aske kan få kapslerne af ølflaskerne,
hvis han har ligget en halv time ved siden af et håndklæde
der er gennemvædet af acetone.

Ivar

Fra : itgrafen

Dato : 22-06-02 16:56

"Astrup" skrev d. 22-06-02 15:48 dette indlæg :
> [...]
> praktisk.
> Når jeg skal ned på stranden og imponerer damer hvad man dog får ud af

Hej Aske

Jeg kan ikke give dig en lang videnskabelig udredning på det, men jeg
ved at det virker.
Det handler om fordampningen, på næsten samme måde som når sved afkøler
kroppen ved
at fordampe.
Tag du bare et par almindelige (pæne) viskestykker med til øllerne, så
skal de nok blive
kølige.

tag evt. også en lang snor med og sænk et par stykker i vandet - det
virker også

venlig hilsen
dorthe

http://www.kandu.dk/

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 22-06-02 16:53

Astrup skrev :
> [...]
kan
> temperaturen komme ned!!! Osv. Hvordan virker det egentligt fysisk og

Denne metode skal nok virke, selv om jeg ikke lige har prøvet.
Årsagen er, at den specifikke fordampningsvarme er væsentlig større end den
specifikke varmekapacitet, hvilket betyder, at der kræves forholdsvis meget
energi til fordampning.
Et eksempel :
En øl omvikles med et fugtigt viskestykke, hvorfra 100 mL vand fordamper.
Fordampningen kræver flg. energi : E = m*L = 0,1kg * 2260 kJ/kg = 226000 J
Hvis al energien hentes fra øllen fås flg. temperaturændring : T = E/(m*c)
= 226000J / (0,33kg*4180 J/(kg*grad)) = 164 grader.

For at kunne beregne det virkelige temperaturfald, skal man vide, over hvor
lang tid fordampningen sker - dette afhænger bla. af luftens temperatur og
vindhastigheden.
Solindstrålingen i samme tidsrum skal selvfølgelig medregnes
(solarkonstanten er ca. 1360 W/m2), ligesom omgivelserne (luften) også
påvirker systemet direkte.
Endelig skal viskestykket og glasset med i beregningerne, så det ender alt i
alt med at blive en ret kompliceret affære.

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 22-06-02 22:09

Astrup wrote:

> Min fysik lærer forklarede mig engang at man skulle tage et viskestykke og
> gøre det vådt og vikle det rundt om øllen og stille det i solen!
>
> Virker det?

Nej.

Jeg har prøvet. Det virker ad h...... til. Og du når at blive meget
mere tørstig end øllerne når at blive kolde. Så det virker altså ikke
i /praksis/.

Men teoretisk har din fysiklærer ret. Når vand fordamper bliver det,
vandet fordamper fra, koldere. Så det /burde/ virke at vikle noget vådt
omkring en flaske.

Det, der sker, er, at når flasken og viskestykkerne har stået et stykke
tid, er der en masse vandmolekyler, der er lige ved at fordampe fra
viskestykket, men de har ikke helt energi nok.

Så er det så sådan, at de forskellige molekyler af og til bytter energi.
Eet molekyle får mere fart på og fordamper, mens det andet molekyle får
tilsvarende mindre fart på og bliver i viskestykket.

Så det, der sker, er, at de vandmolekyler, der bliver i viskestykket
bliver langsommere (=koldere) hele tiden, mens der er noget andet vand,
der fordamper. Så hvis du venter længe nok, burde din øl blive helt
kold og drikkelig.

Men som sagt: Du er blevet alt for tørstig inden, så du når aldrig at
opleve det.

-Claus

Fra : Klaus Seiersen

Dato : 09-07-02 14:11

Claus Rasmussen wrote:

> Nej.
>
> Jeg har prøvet. Det virker ad h...... til. Og du når at blive meget
> mere tørstig end øllerne når at blive kolde. Så det virker altså ikke
> i /praksis/.

Enig. Jeg lavede en måling på det engang, og det virker faktisk ikke ret
godt (det afhænger dog kraftigt af luftfugtighed og - temperatur). Hvis
du alligevel er ved stranden, og vandtemperaturen ikke er alt for høj,
så tror jeg, det virker bedre, hvis du lægger øllene ned i vandkanten.
Generelt er det bedre at ligge øl i koldt vand end i et koldt køleskab.
Vandet køler bedre end luften.

---Klaus

Fra : Fie & Erik

Dato : 23-06-02 18:27

Det der med at stille dem i solen er der ikke meget fidus i. Stil dem
hellere i skyggen under en parasol f.eks. og helst så vindomsust som muligt.
Kom noget vådt stof stof eller avispapir omkring dem og hold så hele tiden
øje med at det ikke tørrer. Du kan nedkøle øllet til det som kaldes
kølegrænsen. Denne kølegrænse ligger på en temperatur som afhænger af
lufttemperaturen og den relative luftfugtighed. Af Molliers diagram for
fugtig luft kan man aflæse den opnåelige temperatur, når lufttemperaturen og
luftfugtigheden kendes.
Et par eksempler:
T = 20, RF = 10 %, kølegrænsen ligger ved ca. 7 grader
T = 20, RF = 50 %, kølegrænsen ligger ved ca. 14 grader
T = 20, RF = 100 %, kølegrænsen ligger ved 20 grader

Effekten er altså bedst i tørt klima.

Iøvrigt er metoden i nær familie med en metode til bestemmelse af den
relative luftfugtighed:

I et isoleret rør indsættes 2 termometre og en propel. Propellen trækker
luft igennem røret. Termometret nærmest luftindtaget er tørt og termometret
nærmest propellen er omviklet med vådt stof. Propellen startes. Luften
rammer først det tørre termometer hvorpå temperaturen aflæses - dernæst det
våde termometer som nedkøles til kølegrænsen. I Molliers diagram for fugtig
luft findes det punkt på 100 %-kurven som skærer den våde temperatur. Herfra
tegnes en linie parallelt med de skrå linier (isenthalper) op til
skæringspunktet med den tørre temperaturs vandrette linie. Dette punkt er
luftens tilstandspunkt. Her kan aflæses relativ luftfugtighed, temperatur,
enthalpi (energiindhold) samt det absolutte vandindhold. Jeg fandt selv et
diagram på nettet på et tidspunkt, da mit eksemplar i pap var bortkommet, så
det kan du evt. prøve hvis ølkøleriet skulle gå hen og blive en lidenskab -
men pas så på at det ikke går ud over nogle af de andre lidenskaber.

Mvh. Erik D.

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-02 19:51

Hvad med en køletaske med køleelementer istedetfor..................

Fra : Søren Badstue

Dato : 23-06-02 21:45

<Thomsen> skrev i news:k26chuoc56pevg088ho6t1l2a6tt6il6hi@4ax.com
> Hvad med en køletaske med køleelementer istedetfor..................

"Nu skal du se hvad jeg har brugt tre år på HTX for at lære...."

Søren

Fra : Fie & Erik

Dato : 25-06-02 15:14

Tja......selv plejer jeg at vente med at tage til stranden til det bliver
vinter - så er øllet dejligt koldt. Om sommeren sidder jeg hjemme i skyggen
af køleskabet.

Mvh. Erik D