Sammenkobling af Garmin - Autohelm
Fra : Dolan Sund Nielsen

Dato : 22-06-02 05:30

Jeg kan ikke få sammenkoblingen af en Garmin 128 GPS og Autohelm ST2000 til
at virke sammen. Jeg har fået at vide at jeg skal investere i et Seatalk
Interface til ca. 2000,. kr. Kan det være rigtigt og hvis - er der nogle som
har et gammelt interface liggende til en 500,- eller så??

Hilsen Dolan

Fra : Lasse Sørensen

Dato : 22-06-02 09:52

"Dolan Sund Nielsen" <dsn@tdcadsl.dk> skrev i melding
> [...]
som
> har et gammelt interface liggende til en 500,- eller så??

I følge spesifikasjonene for ST2000 på www.raymarine.com skal denne
autopiloten både ha NMEA 0183 og Seatalk interface.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 23-06-02 12:01

Autohelm ST2000 har da en NMAE udgang in/out?

Jeg kører selv med en Simrad TP20 koblet direkte til min Garmin120 via NMEA
hvilket virker ubeklageligt, så jeg undrer mig om ikke også Autohelm har
denne facilitet. eller er de bagefter? *S*

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 23-06-02 17:53

Hej Dolan.
ST2000 pin 6 (hvid) er NMEA+
ST2000 pin 5 (grøn) er NMEA- (stel eller minus fra batt. ?)
Kik i din Garmin manual, der er der et billede af forbindelserne - det er
der i hvert fald i min (Garmin 152)
Venlig hilsen
Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 23-06-02 18:08

et hint : hvis du nu fortalte lidt om hvorledes du har sammenkoblet, så var
det måske nemmere at hjælpe dig
MVH.

Fra : Karsten

Dato : 23-06-02 22:51

Jeg kører selv med en Garmin 128 og en ST3000. ST3000 har ikke noget
NMEA in/ud, skønt der af uransalige årsager i manualen står nævnt
hvilke NMEA sætninger den kan skrive! Måske er der nogle årgange, der
har interfacet og andre der ikke har?

Jeg har selv bygget og programmeret et kredsløb, der kan konvertere
GPS'ens data om til Seatalk (Autohelms proprietære dataformat), så
hvis der ikke er NMEA input på din autopilot kan jeg bygge en ekstra
til dig.

Fra : Dolan Sund Nielsen

Dato : 24-06-02 18:14

Hej Karsten,

Tak for dit svar......

Det er eksakt de samme oplevelser jeg har haft. Manualerne skriver at man
"bare" kan koble NMEA fra GPS'en direkte til ben-3 på indgansstikket. Men
der bliver ikke overøfrt data fra GPS'en til Selvstyren.

Jeg har derfor haft ringet til Autohelm der bedyrer at det ikke kan fungere
medmindre man køber en seatalk infacenehed. (Jeg synes det er rigtig dårligt
af Autohelm at de skriver sådan i manualen.

Hvis du kan bygge et interface til mig ville jeg være meget glad. Indbygning
i en boks osv. kan jeg selv klare.

Hvad skal du have for en sådan operation???

Hilsen
Dolan

Fra : Karsten

Dato : 25-06-02 19:46

Hej.
Jeg skal lige have ætset nye print til det først.
Jeg har ikke solgt nogen før, men 500,- kroner, som du skriver
tidligere, løber det ikke op i. Jeg vil lige finde ud af hvad
komponenterne egentlig koster, og komme så tilbage med svar til dig.

Karsten.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 25-06-02 22:17

Hvad med at hænge Autohelm op på deres specifikationer, og hvis de ikke vil
makke ret, så gengiv korespondancen her på gruppen. og lad endelig Autohelm
vide at alle Danske sejlere kan følge med i udspillet, nu er i jo to i samme
båd

Fra : Karsten

Dato : 28-06-02 18:51

Jeg har nu fundet komponentpriserne frem.
Jeg skal have kr. 250,- for den færdige opstilling uden kabinet.

Der går lige lidt tid inden jeg kommer igang, da jeg først lige skal
have rettet printet (monteret en sikring og have fjernet en
"fuglerede").

Fra : Ole

Dato : 28-06-02 21:39

Hej Karsten
Har du lyst til at lave en til ?
Hilsen Ole
--
mail: ole.lautrup@mail.dk

Fra : Karsten

Dato : 01-07-02 00:15

OK. Jeg laver nogle stykker.
Smider lige en mail til dig, så vi kan komme i kontakt.

Fra : Dolan Sund Nielsen

Dato : 29-06-02 09:15

Hej Karsten,

Det lyder rigtig godt........ Glæder mig til at høre fra dig igen.

Jeg fik iøvrigt en mail fra Karl Erik som også har samme problem. Han har
mail: karlering@edbnorden.dk han vist også gerne have et kort med i farten.

PS: Måske kan du starte en lille business med at fremstille prints til
ulykkelige Autohelm brugere.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 30-06-02 15:47

Hej Dolan, Karsten m.fl.
Ja, det er korrekt at jeg sendte Dolan en mail for at høre om han havde hørt
nærmere fra Karsten.
Jeg vil gerne med i fabrikationen da jeg har Garmin GPS 152 og Autohelm
2000.
Jeg har dog ikke problemer med sammenkobling, fordi jeg endnu ikke har
sammenkoblet disse Jeg har blot undersøgt i manualerne, og er kommet til
den konklusion, at begge skulle kunne forstå hinanden vha. NMEA 183.
Men da dette efter fleres udsagn er en and, vil jeg gerne for alle
eventualiteters skyld, sikre mig et "Karsten-interface" - er det ok Karsten
?

Fra : Karsten

Dato : 01-07-02 00:17

OK. Mailer dig lige, så vi kan kontakte hinanden.

Fra : Lars Andersen

Dato : 02-07-02 08:40

Hallo - hvad er det lige I har gang i?? Jeg har selv en Garmin 152 og
en ST2000 pilot koblet sammen - ingen problemer overhovedet!!! Ikke
noget med særlig konvertering til Seatalk eller noget andet 'fusk'.
NMEA+ (ud) fra GPS'en skal til NMEA- (ind) på piloten - og ikke andet!
Altså kun én ledning. Minus har de jo i forvejen til fælles via
batteriet. Og så skal GPS'en sættes op til at sende NMEA protokol og
ikke Garmin, som den er indstillet til fra fabrik, eller når man
kobler den til PC for at administrere waypoints.

v.h. Lars A.

Fra : Ole

Dato : 03-07-02 19:19

Magellan DLX-10/ST3000
--
Ole

Fra : Karsten

Dato : 03-07-02 22:27

Nu er min egen en ST3000.
Og der er kun en dataport (3 forbindelser i stikket ialt), og da NMEA
og Seatalk også er forskellige rent elektrisk siger det sig selv, at
den ikke kan bruges til begge dele. Jeg har iøvrigt prøvet. Det virker
ikke. Efter en forespørgsel til Autohelm viste det sig også, at den
ikke har NMEA output.
Men som du kan læse, hvis du gider læse hele diskussionen, snakkede vi
også om, at nogle modeller tilsyneladende har porten og andre ikke
har...

Fra : Karsten

Dato : 03-07-02 22:28

Og der skulle selvfølgelig have stået: Input...

Fra : Karsten

Dato : 07-07-02 21:28

Konverteren er nu færdigbygget og -testet...