Mine erfaringer med trådløst netværkkort/a~
Fra : Martin Kierkegaard

Dato : 21-06-02 23:24

Hej NG

Jeg vil her kort beskrive mine erfaringer med forskellige trådløse netkort.

Jeg har prøvet følgende kort:
Netgear USB adapter MA101
Netgear PCMCIA kort MA401
Linksys USB Adapter 2.5

3Com AirConnect 11 Mbps Wireless LAN PCI Card
NetGear Wireless PCI Netadapter til Pc-card MA401GE

Først USB:
Fordelen ved at have en USB adapter er klart at man har muligheden for at
flytte rundt på den hvis signalkvaliteten ikke er god.

Der var ikke den store forskel på Linksys og Netgear, dog synes jeg hvis man
så på signalstyrken, så var Netgear lidt bedre end Linksys.
Linksys adapteren var til gengæld lidt mindre og havde en smart klemme så
man kan klistre den på siden af computeren.
Netgear er meget billigere end Linksys, så jeg valgte Netgear USB adapteren.

PCMCIA
Netgear kortet virker fint og kan anbefales, se evt andre meninger på:
http://www.practicallynetworked.com/item.asp?pid=351

Jeg har også kort prøvet et Orinoco kort og et Linksys. Umiddelbart virker
Linksys og Netgear meget ens. Mens Orinoco er lidt bedre.

PCI:
Først vil jeg lige anbefale at man prøver at købe et PCI USB kort og en USB
adapter, for så undgår man at netkortet er tæt på gulvet som giver dårlig
modtagerkvalitet. Hvis man ikke kan det fx fordi man bruger win95 så vil jeg
klart anbefale 3Com kortet, det var virkelig nemt at installere, den eneste
ulempe jeg umiddelbart kan se er at det PCMCIA som bruges i PCI kortet
umiddelbart ikke kan fjernes og jeg ved ikke om man kan bruge det i en
bærbar.

Netgaer PCI kortet bruger man sammen med Netgaer PCMCIA kortet, Desværre fik
jeg det ikke til at virke ordentligt.

Så her anbefaler jeg 3Com kortet.

Håber det hjalp lidt hvis du skal ud og købe
Hilsen Martin

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-06-02 07:11

In article <hHNQ8.4212$va.468219@news000.worldonline.dk>,
"Martin Kierkegaard" <mkie@worldonline.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg har også kort prøvet et Orinoco kort og et Linksys. Umiddelbart virker
> Linksys og Netgear meget ens. Mens Orinoco er lidt bedre.

Netgear og Linksys kortet er sammen med en lang række andre bare
standard Prism2 kort, og du kan bruge den samme firmware uanset
fabrikat. Så den primære forskel er antennen.

Kører selv med NetGear kort på en PC, og bruger en anden PC som AP (den
kører alligevel mail etc) også med Netgear. Har en bærbar med Orinoco
kort.

> [...]
> ulempe jeg umiddelbart kan se er at det PCMCIA som bruges i PCI kortet
> umiddelbart ikke kan fjernes og jeg ved ikke om man kan bruge det i en

Jeg er Linux bruger. Netgear MA401 PCMCIA adapteren er ikke helt en
PCMCIA adaper til din PC - PLX chippen på kortet giver ikke den
nødvendige intelligens. Så du kan ikke bruge den til andet. Men
netkortet man smider i er bare Prism2, så under Linux kan man smide
næsten alt heri.

> Netgaer PCI kortet bruger man sammen med Netgaer PCMCIA kortet, Desværre fik
> jeg det ikke til at virke ordentligt.
>
> Så her anbefaler jeg 3Com kortet.

Virker OK her. Måtte dog flashe mit kort til mit Linux AP med gammel
0.8.3 firmware for at få det til at spille. 1.3.4/1.3.6 kørte ikke godt
nok. Der er andre Prism2 kort hvor det skulle virke.

Jeg har 2 NetGear kort. Det ene melder sig i BSD som et referencedesign
kort, det andet som et rigtigt NetGear. Det betyder også, at Windows
bruger forskellige drivere (dog de samme filer), og ser dem som
forskellige kort.