Transport af fisk
Fra : Jakob Griffel

Dato : 21-06-02 18:24

Hej NG!

Er der nogen der ved, hvor længe fisk kan overleve i en plastikpose..?
Jeg har lovet min lillesøster nogle af mine (efterhånden alt for mange)
fisk, nogle guppyer og nogle platyer samt rimelig ungt afkom. Vi skal på en
togtur på ca. 2½ time, så jeg er lidt i tvivl om de kan tåle den tur.
jeg havde tænkt mig at lægge et par planter med i posen, men kan de holde
varmen, eller skal de ha det lidt køligt for ikke at bruge al ilten
undevejs...

Håber nogen kan hjælpe.

Hilsen Jakob

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 21-06-02 18:39

Hej

Jeg har før flyttet fisk i poser i mere end 10 timer (10 cm
malawicichlider), dog pakket så der er få fisk eller kun 1 i hver pose, og
så med avis omkring eller isoleret på anden måde, køletaske eller lign kan
fint bruges selvfølgelig uden køleelementer, planterne vil jeg nok pakke
seperat uden vand men med fugtig avis omkring rødderne og i poser på samme
måde som fiskene.

Jeg plejer at pakke med ca. 1/3 del vand og resten luft, nej ikke pustet ned
i posen, men forsøg at "fange" så meget som muligt når posen lukkes.

Hvis du bruger alm fryseposer så tape hjørnerne op så de bliver runde.

Når fiskene så kommer frem så gør som du plejer når du har fået fisk fra
akvarieforretningerne, Lad poserne flyde indtil temperaturen stemmer
nogenlunde overens og så lad fiskene svømme ud af poserne af egen fri vilje,
så vidt muligt :)

mvh jeppe

Fra : Aardvark

Dato : 21-06-02 21:10

Hej

Jeg har sendt fisk i plast-pose med posten (jaja...fy må ikke sende levende
dyr med posten)...
Sådan en tur tager over 24 timer, og alle overlevede.
Disse fisk var ungfisk også.

/Aardvark

Fra : Jakob Griffel

Dato : 24-06-02 22:14

Tak for hjælpen! Fiskene kom derover i god behold. Jeg troede de ville dø af
stress undervejs, men de ser ud til at have det fint.

Hilsen Jakob