dele ADSL mellem nabor'er
Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-06-02 17:49

Jeg mener ikke at TDC tillader at 2 eller flere naborer deler en BB
eller NE, men hvad med P@?
Og hvad med de andre ADSL udbyder, incl dem der er i testfasen,,,

--
news.milli.dk føre pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Fra : \(8700\) Brian Mark ~

Dato : 21-06-02 21:21

Ha ha... det er sgu' lige meget med TDC.. det opdager de da aldrig..

Få en router - grav et kable ned til nabo og vupti - han betaler ½-delen - i
deler og alt er skønneste orden...

--
Mvh / Best Regards

Brian Mark Madsen

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 21-06-02 23:44

"(8700) Brian Mark Madsen" <brianm@mobilixnet.dk> wrote:

> Ha ha... det er sgu' lige meget med TDC.. det opdager de da aldrig..

Nej.

> Få en router - grav et kable ned til nabo og vupti - han betaler ½-delen -
> deler og alt er skønneste orden...

nåå, lige som når man arbejder sort, snyder i skat eller stjæler i
supermarkedet, ingen opdager det, og der er derfor i sin skønneste orden.

....eller som når man springer lektierne over, og næsten ingen opdager at man
ikke kan stave til kabel.

....eller når tele udbyderen snyder kunderne, de opdager det ikke, og det er
derfor i sin skønneste orden.

Der findes heldigvis en del mennesker der overholder de udstukne regler, og
derfor er de fleste ting i en næsten skøn orden.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Rudi Stegen

Dato : 22-06-02 08:36

Hej Ivar Madsen, du skrev i dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Og hvad med de andre ADSL udbyder, incl dem der er i testfasen,,,

Der er helt legalt, at flere deles om en ADSL fra Tiscali, blot det er
en af deres routerløsninger.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Ivar Madsen

Dato : 22-06-02 09:13

On Sat, 22 Jun 2002 09:36:03 +0200, Rudi Stegen
<rudis_spamfilter.001@stegen.dk> wrote:

>Der er helt legalt, at flere deles om en ADSL fra Tiscali, blot det er
>en af deres routerløsninger.

Hvor intiligente er de router Tiscali levere, kan de styre at der skal
være båndbrede til alle, også selvom den ene råsuger i flere tråde?

Fra : Nicolai

Dato : 22-06-02 09:42

> Hvor intiligente er de router Tiscali levere, kan de styre at der skal
> være båndbrede til alle, også selvom den ene råsuger i flere tråde?

Nej, routeren kan ikke, i hvert fald ikke hvis du får Cisco677'eren. Så skal
du selv ofre på en bedre router, men så kommer den vist ret højt op i pris.
Jeg har ladet mig fortælle, at man kan sætte en server op til formålet, vist
nok linux. Ellers kører routeren fint hos mig, har ikke haft problemer med
den, som andre har haft med deres SS.

Men prøv at tjekke disse sider:

http://www.paikin.dk/adsl-faq.phtml

Der står en ret stor del om tiscali adsl.

> --
> news.milli.dk føre pga. HD problem på min arbejdsmaskine
> kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

--
*Nicolai

"Winning isn't everything - but wanting to win is."
/Vince Lombardi

Fra : Rudi Stegen

Dato : 22-06-02 10:03

> [...]

> Hvor intiligente er de router Tiscali levere, kan de styre at der
> skal være båndbrede til alle, også selvom den ene råsuger i flere

Som Nicolai skriver kan de ikke selv styre det (men man kan *ikke* selv
købe en, der kan, da det kun er Tiscalis egne, der må anvendes).

Jeg kender dog meget lidt til den ypperste, Cisco 827, men har du
energi, kan du bladre ned til ADSL-sektionen på
<http://stegen.dk/wol.htm> og finde links til oplysninger om også
denne. Muligvis kan den mere, end jeg tror..(?)

Svjv. er der kun to metoder: Enten en hundedyr switch af slagsen hvor
man i nogen grad kan ændre på fordelingen. Eller bedre: En Linuxboks
mellem routeren og diverse pc'ere. Her kan du mig bekendt stort set
styre det vilkårligt.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-06-02 18:26

"Rudi Stegen" <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> skrev i en meddelelse
> Som Nicolai skriver kan de ikke selv styre det (men man kan *ikke*
selv
> købe en, der kan, da det kun er Tiscalis egne, der må anvendes).

Man kunne jo sætte en ether-ether router efter den...

Fra : Rudi Stegen

Dato : 23-06-02 09:32

Hej Martin Højriis Kristensen, du skrev i
dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Man kunne jo sætte en ether-ether router efter den...

Dét må man selvfølgelig gerne, men det ville ligne en Storm P.-løsning
temmelig påfaldende

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-06-02 09:37

> Dét må man selvfølgelig gerne, men det ville ligne en Storm P.-løsning
> temmelig påfaldende

Det er jo konsekvensen når man ikke får et råt grænsesnit
Men en ether-ether router adskiller sig jo ikke fra en linux-boks på det
punkt.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 23-06-02 10:14

Hej Martin Højriis Kristensen, du skrev i
dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Men en ether-ether router adskiller sig jo ikke fra en linux-boks
> på det punkt.

I praksis har flere nok adgang til en gratis eller meget billig lille
pc end til en gratis eller meget billig "ether-ether router", der kan
opfylde kravene. Derudover kunne en gammel pc evt. anvendes til andet
derudover, hvis behovet og lysten skulle melde sig, da den er mere
fleksibel of alsidig.

Det var mest derfor, jeg foreslog en lille Linuxboks i stedet for en
rimelig avanceret router bag Tiscalirouteren.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-06-02 11:11

On Sun, 23 Jun 2002 10:32:10 +0200, Rudi Stegen

>Dét må man selvfølgelig gerne, men det ville ligne en Storm P.-løsning
>temmelig påfaldende

Tiscali's router går jo ind istædet for TDC's ADSLmodem, den kan bare
lidt mere, så hvad er forskællen?

Fra : Rudi Stegen

Dato : 23-06-02 20:38

Hej Ivar Madsen, du skrev i dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Tiscali's router går jo ind istædet for TDC's ADSLmodem, den kan bare
> lidt mere

Ja - omend nogen vil sige en del mere, men det afhænger jo af, hvad man
har brug for.

> så hvad er forskællen?

På TDC's modem og Tiscalis router ved jeg ikke - udover forskellen på
modemer og router i almindelighed, selvfølgelig.

På Tiscalis modemløsning må man ikke stoppe flere maskiner bag det, det
må man med routerløsningen. (Plus naturligvis også her forskellen på
modemmer og routere generelt).

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 22-06-02 20:01

"Ivar Madsen" <news-12-04-02@milli.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg mener ikke at TDC tillader at 2 eller flere naborer deler en BB
> eller NE, men hvad med P@?

Med TDC Pro@ er det legalt hvis der oprettes en foregning med regnskab osv.

For. eks. hvis en boligblok skulle have deres eget net...

Mvh
Hans

,,,

Fra : Ivar Madsen

Dato : 22-06-02 20:14

On Sat, 22 Jun 2002 21:00:32 +0200, "Hans Mouridsen" <hom@mailme.dk>
wrote:

>Med TDC Pro@ er det legalt hvis der oprettes en foregning med regnskab osv.

Og hvor mange IP'er kan man få på en sådan, alså IP'er der kan
tildeles en computer?

>For. eks. hvis en boligblok skulle have deres eget net...

Der hvor jeg bor har man besluttet at bruge ~300.000 på at ombygge
antennenettet, og så lade TDC bruge ~800.000 på det samme, mod at TDC
får eneret til at levere såvel TV, Radio som internet, dvs. webspeed.
Jeg tænker så på om nogle i opgangen, måske naboopgangene vil være med
til at dele en ADSL 2Mbit,,,

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-06-02 20:24

> Og hvor mange IP'er kan man få på en sådan, alså IP'er der kan
> tildeles en computer?

Alle dem man dokumentere et behov for overfor RIPE

Fra : Ivar Madsen

Dato : 22-06-02 20:40

On Sat, 22 Jun 2002 21:24:08 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Alle dem man dokumentere et behov for overfor RIPE

Vil det i praktisk sige, at hvis man er en 4-5 stk. der går sammen om
en P@ så kan man godt få en offentlig IP hver?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-06-02 21:19

> Vil det i praktisk sige, at hvis man er en 4-5 stk. der går sammen om
> en P@ så kan man godt få en offentlig IP hver?

Det burde ikke være umuligt, men RIPE bliver tiltagende nærig.
Kan I ikke klare jer med NAT?

Fra : Ivar Madsen

Dato : 22-06-02 22:11

On Sat, 22 Jun 2002 22:19:19 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Det burde ikke være umuligt, men RIPE bliver tiltagende nærig.

Tja, indtil IPv6 bliver en relitet til menigmand, så må det vel gå den
vej.

>Kan I ikke klare jer med NAT?

Tja, måske, ved ikke, pt. er det bare mig der har indset at der er to
måder at få billigere internet, flytte til hvor det findes, eller gå
sammen med naborene. Inden jeg så vil gøre noget for at kontakte dem,
så vil jeg selv undersøge mulighederne, for at se hvad man kan sætte
op.

Fra : Martin Mann

Dato : 23-06-02 11:18

Martin Højriis Kristensen wrote:
> "Ivar Madsen" <news-12-04-02@milli.dk> skrev i en meddelelse

> Alle dem man dokumentere et behov for overfor RIPE

Hvad er kriterierne for at få flere ip addresser?

Hvis man, som det blev nævnt tidligere, havde en forening med regnskab
osv, og man gennem denne, gerne ville have mulighedden for at udbyde
fast ip til egne servere.

Mvh
Martin Mann

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-06-02 11:28

"Martin Mann" <news@poundbang.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er kriterierne for at få flere ip addresser?

At man ikke kan løse et givet problem/forehavende på anden måde.
Men kig på RIPEs hjemmeside, der er noget om det

Fra : Henning

Dato : 23-06-02 08:10

On Sat, 22 Jun 2002 21:14:27 +0200, Ivar Madsen
<news-12-04-02@milli.dk> wrote:

>Og hvor mange IP'er kan man få på en sådan, alså IP'er der kan
>tildeles en computer?

Kører du med router, sætter du vel bare den til at være DHCP-server,
og dele interne IP-adresser ud. Så er der i princippet uendelig mange
indenfor, selvom du kun har een udenfor.

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-06-02 09:02

On Sun, 23 Jun 2002 09:09:36 +0200, Henning <newsmail@mailme.dk>
wrote:

>Kører du med router, sætter du vel bare den til at være DHCP-server,
>og dele interne IP-adresser ud. Så er der i princippet uendelig mange
>indenfor, selvom du kun har een udenfor.

Det er korrekt, men det giver nogle ulæmper jeg godt kunne tænke mig
at komme udenom.

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 23-06-02 09:11

"Ivar Madsen" <news-12-04-02@milli.dk> wrote in message

> Det er korrekt, men det giver nogle ulæmper jeg godt kunne tænke mig
> at komme udenom.

Hvilke ?

Ikke fordi jeg ikke tror på dig, men måske er der en løsning alligevel..

--
Mvh Henrik.

Fra : Tumlehund

Dato : 26-06-02 14:19

"Henrik Aarfeldt" <rivmin@rivmin.dk> wrote in message

> Hvilke ?
>
> Ikke fordi jeg ikke tror på dig, men måske er der en løsning alligevel..
>
> --
> Mvh Henrik.

Der findes masser af NAT-fjendtlige applikationer. ICQ, Net meeting, Age of
Kings etc. Hvis man vil undgå disse problemer er eneste vej frem en
IP-adresse pr maskine...

Fra : Henning

Dato : 23-06-02 09:51

Læs evt. http://ezine.daemonnews.org/200202/multiweb.html - Multiple
webservers behind one IP address .

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 28-06-02 13:33

Ivar> On Sat, 22 Jun 2002 21:00:32 +0200, "Hans Mouridsen" <hom@mailme.dk>
Ivar> wrote:

> [...]

Ivar> Og hvor mange IP'er kan man få på en sådan, alså IP'er der kan
Ivar> tildeles en computer?

Ivar> Der hvor jeg bor har man besluttet at bruge ~300.000 på at ombygge
Ivar> antennenettet, og så lade TDC bruge ~800.000 på det samme, mod at TDC
Ivar> får eneret til at levere såvel TV, Radio som internet, dvs. webspeed.
Ivar> Jeg tænker så på om nogle i opgangen, måske naboopgangene vil være med
Ivar> til at dele en ADSL 2Mbit,,,

Til sammenligning kostede det ca 4000 kr at lave netværket i vores
andelsforeing (men i nok flere lejligheder). Se:
www.agol.dk
Vi bruger Tiscali. De skriver meget klart på deres hjemmeside at
boligforeninger mm. må dele deres ADSL forbindelser. Nu gælder det vist kun
deres ruterløsninger.

Vi laver ingen trafficshaping fordi det ikke har været et problem endnu.
Hvis det bliver et problem, må vi lade en linuxmaskine tage sig af det.

--
Niels Elgaard Larsen
email: elgaard@diku.dk <URL:http://elgaard.linux.dk>

Fra : Morten Isaksen

Dato : 22-06-02 21:39

In article <k6m6hu0artlmf6sj1tjpftifbtehf0jlkr@4ax.com>, news-12-04-02
@milli.dk says...
> Jeg mener ikke at TDC tillader at 2 eller flere naborer deler en BB
> eller NE, men hvad med P@?
> Og hvad med de andre ADSL udbyder, incl dem der er i testfasen,,,

Jeg ringede og spurgte TDC's kundecenter for ½ år siden, om man måtte
bruges deres BB i en boligforening. Deres svar var at så længe regningen
blev betalt, så var de ligeglade hvem man delte den med.

Mvh
Morten

Fra : Troels Thomsen

Dato : 05-07-02 12:39

Hvad TDC samt andre danske udbydere siger er underordnet.

DU har købt linjen og DU har råderet over den - hvis dig og dine naboer har
etableret et lokalnetværk og du derfor sætter en router eller gateway op -
er det jeres beslutning.

Hvis TDC alligevel kontakter jer og fortæller jer det ikke er tilladt, så
tag en snak med tele-/konkurrencestyrelsen, reglerne er nemlig helt på jeres
side

Mvh

Troels Thomsen, troels(@)judoo(prik)dk

Fra : Jesper Skriver

Dato : 05-07-02 14:14

On Fri, 5 Jul 2002 13:38:50 +0200, Troels Thomsen wrote:

> [...]
>
> Hvis TDC alligevel kontakter jer og fortæller jer det ikke er tilladt,
> så tag en snak med tele-/konkurrencestyrelsen, reglerne er nemlig helt

Vrøvl, når man køber produktet accepterer man de vilkår som gælder for
produktet, hvis de siger at man ikke må dele med andre hustande, så er
det en juridisk gældende aftale mellem dig og udbyderen.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Troels Thomsen

Dato : 05-07-02 14:24

> Vrøvl, når man køber produktet accepterer man de vilkår som gælder for
> produktet, hvis de siger at man ikke må dele med andre hustande, så er
> det en juridisk gældende aftale mellem dig og udbyderen.

Prøv du at kontakte konkurrencestyrelsen, forbrugerrådet e.lign. og hør hvad
de siger, har nemlig været i den pågældende situation og har fået ret før.

Det er det samme som at teleselskaberne nu skal fjerne SIM-locken med det
samme, de må godt binde abonnementet, men ikke telefonen, som man har købt.

Fra : Troels Thomsen

Dato : 05-07-02 14:26

Glemte lige noget, det svarer jo lidt til at du køber en sofa der kun må
placeres i soveværelset, hvis man vil bruge den i stuen så skal du købe en
anden.

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 05-07-02 14:29

"Troels Thomsen" <troels@judoo.dk> wrote in

> Glemte lige noget, det svarer jo lidt til at du køber en sofa der kun
> må placeres i soveværelset, hvis man vil bruge den i stuen så skal du
> købe en anden.

Hvis det er med i salgskontrakten, så ja.

--
Mvh. Simon Pedersen

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 05-07-02 22:47

> [...]

> placeres i soveværelset, hvis man vil bruge den i stuen så skal du købe en

Hvad nu hvis møbelsælgeren siger at du kan få præsis den samme sofa til halv
pris, imod at i aftaler at du kun selv må side i den.

Fin ide hvis du kun selv sider i din sofa, jeg kan ikke se at der skulle
være noget forkert i at lave en sådan aftale.

Det samme gælder for internet forbindelser, du får samme hastighed som den
lille boligforening, men aftaler at forbindelsen kun må bruges af din
husstand.

Jeg kan heller ikke se det forkerte i det.

Fra : Simon Skals

Dato : 06-07-02 21:23

It seems Troels Thomsen wrote:
>Glemte lige noget, det svarer jo lidt til at du køber en sofa der kun må
>placeres i soveværelset, hvis man vil bruge den i stuen så skal du købe en
>anden.

Ovenstående er muligvis den dårligste analogi, jeg nogensinde har
set på Usenet!

Du kunne dog have givet den et sidste pift ved at lade den handle
om biler:

"Det svarer jo lidt til at du køber en bil der kun må køre hver
anden dag, hvis du vil køre de andre dage skal du købe en anden."

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 05-07-02 22:42

> [...]

hvad
> de siger, har nemlig været i den pågældende situation og har fået ret før.

Sluder!

> Det er det samme som at teleselskaberne nu skal fjerne SIM-locken med det
> samme, de må godt binde abonnementet, men ikke telefonen, som man har
købt.

Det er ikke så enkelt som du fremstiller det her.

Du kan jo sammenligne med at købe et månedskort til DSB, bare fordi du kan
skifte billedet ud, og dermed lade alle dine venner køre på kortet behøver
ikke at betyde at du må.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-07-02 13:47

"Troels Thomsen" <troels@judoo.dk> skrev i en meddelelse
> Prøv du at kontakte konkurrencestyrelsen, forbrugerrådet e.lign. og
hør hvad
> de siger, har nemlig været i den pågældende situation og har fået ret
før.

Prøv at læse en aftaleretsbog

Fra : Simon Skals

Dato : 06-07-02 21:24

It seems Troels Thomsen wrote:
>Prøv du at kontakte konkurrencestyrelsen, forbrugerrådet e.lign. og hør hvad
>de siger, har nemlig været i den pågældende situation og har fået ret før.

Så må jeg vel også dele mit kabel-tv med alle de andre husstande
i min opgang, ikke?

--
Simon Skals <spam@gid.dk>