Indekat til udekat
Fra : Kenneth Nygaard

Dato : 21-06-02 16:14

Hejsa,

Tyson er en indekat på knap 2 år, som har været indekat fra starten,
bortset fra at han på det sidste har haft sele på og gået lidt
udenfor.

Nu er vi ved at købe hus, og da Tyson elsker at gå ude skal han
selvfølgelig være udekat.

Hvad skal vi være opmærksom på i forbindelse med overgangen, skal han
fortsætte med at gå i sele et par måneder for at vænne sig til
overgangen?

Med venlig hilsen

Jette, Kenneth og Tyson

Fra : Camilla Baird

Dato : 21-06-02 16:27

On 21/06/2002 17:13, in article lfg6hu423ai1ai9imefrr9q8q2i0dlj6a2@4ax.com,
"Kenneth Nygaard" <kenneth@justme.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvad skal vi være opmærksom på i forbindelse med overgangen, skal han
> fortsætte med at gå i sele et par måneder for at vænne sig til

Tillykke med huset

Personligt ville jeg ikke lade katten løbe frit uden opsyn. Jeg ville hegne
hele haven eller en del af haven ind til katten. Man kan bruge volierenet
ca.1,80m op og hønsenet ca.0,5m vandret foroven.

Mvh Camilla

--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 21-06-02 19:17

Hej Kenneth og Jette.
Vi har flyttet 2 indekatte til udekatte. Vi fik dem da de var 2 år, og
indtil da havde de været udekatte. Vi boede i en lejlighed, så de næste 2 år
var de indekatte (uden overhovedet at brokke sig over det). Så flyttede vi i
hus, og jeg havde egentlig planlagt at starte forsigtigt med at vænne dem
til haven iført sele. Men det endte alligevel med, at vi bare lod dem komme
ud, og det var helt problemløst. Siden flyttede vi til et andet hus, og her
lukkede vi dem også bare ud efter en uges tid, igen helt uden problemer.
Nu har vi så to killinger, og med dem kører jeg "det store seleprogram". De
har jo kun boet hos os nogle få uger, så jeg vil være sikker på, at de ved,
det er hos os, de hører til. Samtidig mangler de jo livserfaring, så jeg er
ikke tryg ved at lukke dem ud uden sele endnu. Hvornår det så bliver, må
tiden vise.
Jeg tror at årsagen til, at det var så nemt med de første katte, dels er at
de var voksne og dels at det var burmesere, der er ret tæt knyttet til deres
familie.
Jeg kan selvfølgelig ikke garantere, at det altid vil gå så godt, det er
bare mine erfaringer.
Mvh. Else.
PS: Det er selvfølgelig vigtigt, at han er kastreret, men det er han vel
også.

Fra : jensenjs

Dato : 23-06-02 00:45

Hold ham inde, eller giv ham selen på de første 2-3 uger
for at han kan vende sig til at han bor et nyt sted
mvh JensenJS

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 23-06-02 10:57

Hej Jette og Kenneth

Nogle af vores venner gjorde det at de første gange katten blev lukket ud
var kort tid inden spisetid. Nå så det blev spisetid blev der rystet godt
med madskålene, og kattene var der som ..... en mis!

Held og lykke
Kim

Fra : Birgitte Krogh

Dato : 23-06-02 13:14

Det vil måske også være en god ide, de første par gange, han er ude, at være
med ude selv, så han kan se, at det er "vores" have, og sådan...uden at vide
noget om det tror jeg, at det, at menneskene er med, vil hjælpe ham til
opfattelsen af, at haven er hans territorium...det her sidste er altså bare
lommefilosofi, men ihvert fald kan vores to godt lide at vide, hvor vi er,
når de er ude.

Hilsen Birgitte