/ Forside / Teknologi / Netværk / TCP/IP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
TCP/IP
#NavnPoint
Per.Frede.. 4668
BjarneD 4017
severino 2804
pallebhan.. 1680
EXTERMINA.. 1525
xou 1455
strarup 1430
Manse9933 1419
o.v.n. 1400
10  Fijala 1204
cat 3 mv.
Fra : Sørensen


Dato : 21-06-02 14:34

Hvor kan jeg finde en side med beskrivelse at cat 3 og cat5 ? kabellængder
hastighed mm.

Er det ikke noget fusk når TDC`s teknikker laver 100 m-bit. vetværk for mig
med telefonledning og cat3 stik ? eller er det OK på afstande under 20
meter.

vh.
Sørensen



 
 
Bertel Lund Hansen (21-06-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 21-06-02 16:16

Sørensen skrev:

>Hvor kan jeg finde en side med beskrivelse at cat 3 og cat5 ? kabellængder
>hastighed mm.

http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=kategori

>Er det ikke noget fusk når TDC`s teknikker laver 100 m-bit. vetværk for mig
>med telefonledning og cat3 stik ?

Nej. De har en teoretisk maksimumgrænse på 160 Mbps.

>eller er det OK på afstande under 20 meter.

Afstanden afhænger ikke af kategorien, men af netværkstypen.

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Arne Keller (24-06-2002)
Kommentar
Fra : Arne Keller


Dato : 24-06-02 22:29

On Fri, 21 Jun 2002 17:16:12 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospam@lundhansen.dk> wrote:

>Sørensen skrev:
>
>>Hvor kan jeg finde en side med beskrivelse at cat 3 og cat5 ? kabellængder
>>hastighed mm.
>
>http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=kategori
>
>>Er det ikke noget fusk når TDC`s teknikker laver 100 m-bit. vetværk for mig
>>med telefonledning og cat3 stik ?
>
>Nej. De har en teoretisk maksimumgrænse på 160 Mbps.
>
Mig bekendt er Cat 3 kun specificeret til 16 Mhz og mig bekendt kræver
100Base-TX minimum Class D/Cat 5


--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.
Spørgsmål om netværk ? www.net-faq.dk

Bertel Lund Hansen (24-06-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 24-06-02 23:53

Arne Keller skrev:

>>Nej. De har en teoretisk maksimumgrænse på 160 Mbps.
>Mig bekendt er Cat 3 kun specificeret til 16 Mhz

Ja. 16 MHz != 16 Mbps.

>og mig bekendt kræver 100Base-TX minimum Class D/Cat 5

Korrekt. 100BaseT4 kræver kun cat 3 (4 par). 100BaseTX kræver
cat. 5 (2 par) og 100BaseTF bruger fiber (1 par).

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Arne Keller (25-06-2002)
Kommentar
Fra : Arne Keller


Dato : 25-06-02 00:24

On Tue, 25 Jun 2002 00:53:06 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospam@lundhansen.dk> wrote:

>Arne Keller skrev:
>
>>>Nej. De har en teoretisk maksimumgrænse på 160 Mbps.
>>Mig bekendt er Cat 3 kun specificeret til 16 Mhz
>
>Ja. 16 MHz != 16 Mbps.

Du skrev 160 Mbps
Mhz oh Mbps har intet med hinanden at gøre, man overfører idag
væsentligt mere end 1 bit pr Hz.
Se f.eks på 1000base-T som er 4x250Mhz ved ca 125Mhz

>
>>og mig bekendt kræver 100Base-TX minimum Class D/Cat 5
>
>Korrekt. 100BaseT4 kræver kun cat 3 (4 par). 100BaseTX kræver
>cat. 5 (2 par) og 100BaseTF bruger fiber (1 par).
>
Til en installation idag, hvor stor chance er der for at en kunde skal
køre 100Base-T4 ??
Eller en fiberapplikation på cat 3


--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.
Spørgsmål om netværk ? www.net-faq.dk

Bertel Lund Hansen (25-06-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 25-06-02 13:06

Arne Keller skrev:

>>>>Nej. De har en teoretisk maksimumgrænse på 160 Mbps.
>>>Mig bekendt er Cat 3 kun specificeret til 16 Mhz

>>Ja. 16 MHz != 16 Mbps.

>Du skrev 160 Mbps

Nu er jeg forvirret. Jeg anførte den maksimumgrænse som jeg fandt
i min håndbog, nemlig 160 Mbps. Så slog du over i Mhz hvorefter
jeg svarede at 16 MHz og 16 Mbps ikke er det samme.

>Mhz oh Mbps har intet med hinanden at gøre

Det var dig der begyndte med at blande dem sammen.

>Til en installation idag, hvor stor chance er der for at en kunde skal
>køre 100Base-T4 ?

Det ved jeg så ikke. Jeg troede at det var okay når blot man
kunne køre 100 Mbps.

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Asbjorn Hojmark (25-06-2002)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 25-06-02 14:12

On Tue, 25 Jun 2002 14:05:34 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospam@lundhansen.dk> wrote:

>> Til en installation idag, hvor stor chance er der for at en
>> kunde skal køre 100Base-T4 ?

> Det ved jeg så ikke. Jeg troede at det var okay når blot man
> kunne køre 100 Mbps.

Der er praktisk talt ikke noget FE-udstyr, der kører T4 i dag.
Det kører stort set altid 100base-T.

-A

Bertel Lund Hansen (25-06-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 25-06-02 14:29

Asbjorn Hojmark skrev:

>Der er praktisk talt ikke noget FE-udstyr, der kører T4 i dag.
>Det kører stort set altid 100base-T.

Okay. Vil du så kalde det fusk hvis et it-firma sætter et privat
netværk op med cat. 3-kabler?

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Asbjorn Hojmark (25-06-2002)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 25-06-02 14:36

On Tue, 25 Jun 2002 15:28:33 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospam@lundhansen.dk> wrote:

>> Der er praktisk talt ikke noget FE-udstyr, der kører T4 i dag.

> Okay. Vil du så kalde det fusk hvis et it-firma sætter et privat
> netværk op med cat. 3-kabler?

Ja.

Det er noget fusk, hvis kunden tror, han får noget tidssvarende,
for det gør han ikke. Selv hvis kunden specifikt beder om Cat3,
synes jeg, man skal spørge ham tre-fire gange, om han nu også er
sikker på, han ønsker det.

-A

Christian E. Lysel (25-06-2002)
Kommentar
Fra : Christian E. Lysel


Dato : 25-06-02 14:48

Asbjorn Hojmark wrote:
> for det gør han ikke. Selv hvis kunden specifikt beder om Cat3,
> synes jeg, man skal spørge ham tre-fire gange, om han nu også er
> sikker på, han ønsker det.

Det er bedre at få det på skrift, mange skifter mening eller bliver
usikre når de skal bekræfte noget på skrift.



Arne Keller (25-06-2002)
Kommentar
Fra : Arne Keller


Dato : 25-06-02 18:17

On Tue, 25 Jun 2002 15:28:33 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospam@lundhansen.dk> wrote:

>Asbjorn Hojmark skrev:
>
>>Der er praktisk talt ikke noget FE-udstyr, der kører T4 i dag.
>>Det kører stort set altid 100base-T.
>
>Okay. Vil du så kalde det fusk hvis et it-firma sætter et privat
>netværk op med cat. 3-kabler?
>
Man skal nogle gange være lidt forsigtig med hvad man kalder navngivne
firmaer

Men min opfattelse vil da helt klart være, at det må dreje sig om en
misforståelse, enten hos kunden eller hos montøren.

Hvis de taler sammen kan dette sikkert løses.

Det er mange år siden man installerede Cat 3 som det natrurlige valg.
Cat 5 slog igennem først i 90érne.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.
Spørgsmål om netværk ? www.net-faq.dk

Arne Keller (25-06-2002)
Kommentar
Fra : Arne Keller


Dato : 25-06-02 18:12

On Tue, 25 Jun 2002 14:05:34 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospam@lundhansen.dk> wrote:

>Arne Keller skrev:
>
>>>>>Nej. De har en teoretisk maksimumgrænse på 160 Mbps.
>>>>Mig bekendt er Cat 3 kun specificeret til 16 Mhz
>
>>>Ja. 16 MHz != 16 Mbps.
>
>>Du skrev 160 Mbps
>
>Nu er jeg forvirret. Jeg anførte den maksimumgrænse som jeg fandt
>i min håndbog, nemlig 160 Mbps. Så slog du over i Mhz hvorefter
>jeg svarede at 16 MHz og 16 Mbps ikke er det samme.
>
Man kan ikke angive et kabelsystems teoretiske maksimumgrænse i Mbps.
Specifikationerne på et kabelsyetem opgives i Mhz, det er alene dagens
kodningsteknikker som sætter begrænsningen i Mbps.
Da Cat 5 kom frem kunne man kun køre 16 Mbps på det, idag kan man køre
100Mbps, på de bedste systemer kan man også køre 1000Mbps.

Jeg skrev det måske ikke så tydeligt men jeg skal gentage:
Cat 3 er et 16 Mhz kabelsystem.
Det fortæller noget om den ydeevne systemet har.

Derefter skrev jeg at 100Mbps Ethernet (100Base-TX) kræver minimum Cat
5 (som var et 100 Mhz system)

Jeg kan ikke se hvor du svarer at det ikke er det samme ?
Er det her: Ja. 16 MHz != 16 Mbps.

>>Mhz oh Mbps har intet med hinanden at gøre
>
>Det var dig der begyndte med at blande dem sammen.
>
Så har jeg ikke udtrykt mig tydelig nok.

>>Til en installation idag, hvor stor chance er der for at en kunde skal
>>køre 100Base-T4 ?
>
>Det ved jeg så ikke. Jeg troede at det var okay når blot man
>kunne køre 100 Mbps.
>
Da man stort set ikke kan købe 100Base-T4 produkter idag kan man jo
heller ikke køre 100 Mbps.


--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.
Spørgsmål om netværk ? www.net-faq.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177556
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408865
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste