månens faser...??
Fra : ThomasLagoni

Dato : 21-06-02 10:53

Hallo hallo

sidder og arbejder på en lille CDrom præsentation,hvorunder tingende er
katalogiseret med dato,kort fortalt en kalender..... intet problem,
kender (efterhånden...) systemet.
Det kunne være rigtigt fint om der desuden kom oplysninger om hvad dagen
hedder,hvilken religioner har helligdag idag o.s.v. Der hvor problemet
opstår er månen og dens faser, hvis jeg tæller på min kalender er der
nogle gange så og så mange dage mellem fuldmåner og andre noget helt
andet.....?? Er der nogle herude der kan se igennem "det store system",
så jeg er sikker på det også passer selvom den benyttes i 2005?
hvad med skudår?
og vil den kunne bruges i columbia såvel som i danmark, med uret som
reference?

på forhånd tak

Thomas

Fra : Ingolf

Dato : 21-06-02 16:19

"ThomasLagoni" <thomaslagoni@mac.com> wrote in message
> [...]
> hvad med skudår?
> og vil den kunne bruges i columbia såvel som i danmark, med uret som

Jeg har en Pascal funktion der beregner månens faser. Det er et stykke tid
siden jeg har brugt den, og efter hvad jeg lige kan huske er den rimelig
nøjagtig.

{----------------------------------------------------------------------}
{-- Calculate Approxmiate Phase of the Moon: --}
{----------------------------------------------------------------------}
{-- Uses formula by P. Harvey in the "Journal of the British --}
{-- Astronomical Association", July 1941. Formula is accurate to --}
{-- within one day (or on some occassions two days). If anyone knows --}
{-- a better formula please let me know! Internet: as544@torfree.net --}
{----------------------------------------------------------------------}
{-- Calculates number of days since the new moon where: --}
{-- 0 = New moon 15 = Full Moon --}
{-- 7 = First Quarter 22 = Last Quarter (right half dark) --}
{----------------------------------------------------------------------}
Function Moon_age(y : word; m : word; d : word) : byte;
var i : integer;
c : word;
begin
c:=(y div 100);
if (m>2) then dec(m,2) else inc(m,10);
i:=((((((y mod 19)*11)+(c div 3)+(c div 4)+8)-c)+m+d) mod 30);
moon_age:=i;
end;

Spørg mig ikke om beregningen, det er en jeg har fundet for længe siden.
Håber det giver mening, og du kan bruge det.

Fra : ThomasLagoni

Dato : 23-06-02 11:18

prøver..... mange tak

Thomas

Fra : Ingolf

Dato : 13-07-02 15:05

Jeg fandt et andet site da jeg ledte efter noget Delphi hjælp... der er en
masse om datoberegning og sol/måne beregninger:
http://www.gnomehome.demon.nl/uddf/