Pontoppidan
Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 20-06-02 20:13

I slægten Pontoppidan forekommer gennem generationer pigenavnet Onse.
Er der nogen der kender etymologien til dette navn?

Poul Erik Jørgensen
--
Remove YYY from my email-address before emailing me.
Enlevez YYY de mon adresse email pour me contacter.

Fra : Krabsen

Dato : 20-06-02 21:29

Man kunne jo spørge et af de nulevende medlemmer af slægten, nemlig

Onse Marie Pontoppidan

der tilfældigvis? var gæst i DR1 i dag (Koplev) - og en tydeligvis _meget_
åndsfrisk 91-årig.

Hun kan tænkes at kende til en evt. familietradition..

mvh
Krabsen

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 20-06-02 21:19

Krabsen wrote:
> Man kunne jo spørge et af de nulevende medlemmer af slægten, nemlig
> Onse Marie Pontoppidan
> der tilfældigvis? var gæst i DR1 i dag (Koplev) - og en tydeligvis
> _meget_ åndsfrisk 91-årig.

Ja, jeg hørte udsendelsen.
Men kan du ikke anvise en mere "operabel" metode?

Eller er der en anden der kender svaret?

Poul Erik Jørgensen

Fra : Krabsen

Dato : 20-06-02 22:44

> Ja, jeg hørte udsendelsen.
> Men kan du ikke anvise en mere "operabel" metode?

Næ, jeg synes da, det er meget operabelt at spørge familien direkte.
Siger man ikke altid i slægtsforskerkredse, at man skal opsøge de primære
kilder

/Krabsen

Fra : Lotte Jensen

Dato : 21-10-02 21:47

Jag vet att namnet Onsa har funnits på Gotland vid ett tillfälle.
Kan någon säg aifall det är ett namn med stark lokalanknytning
till något speciellt ställe eller släkt. Ar det danskt, tyskt ?

mvh Lotte Jensen

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 22-10-02 08:15

Citeret fra George Søndergaards lille bog om danske efternavne:

Citat:
Latinsk form af dansk stednavn, Broby.
Oprindelig dansk præsteslægt (embedsmænd, officerer, erhvervsfolk)

Skuespilleren Clara P. præsten Dines P. biskop Erik P. forfatteren Henrik P.
præsten Morten P.
Citat slut.
Hilsen Flemming Svendsen
----------------------------

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 21-06-02 18:37

Hej P.E. Jørgensen.
Uden at have en dyt forstand på dette, ville det ikke være en idé at spørge
"Institut for navneforskning"?
http://www.hum.ku.dk/navnef/
der forresten ikke har Onse som godkendt pigenavn.
Hilsen Flemming Svendsen, Korsør.

Fra : Annelise Christensen

Dato : 21-06-02 21:40

Uden at være 100% sikker mener jeg det er en omskrivning af Agnes.

med venlig hilsen
annelise

Fra : Bodil Madsen

Dato : 21-06-02 21:57

Jeg gætter også på at det er en omskrivning af et andet navn, hvilket har
jeg ikke noget bud på, men måske Hortense.
Jeg kender et eksempel, hvor navnet Ursula blev skrevet som Orsele i
kirkebogen.
Venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Steen Christensen

Dato : 22-06-02 18:15

Min ane nr. 33 hed Onse Christensdatter (1770-1838), og levede i Taaning,
Skanderborg amt.
Hendes barnebarn hed Onse Christensen (f. 1847), også født i Taaning.
Jeg har overvejet om 'Onse' kunne betyde elleve, men sidstnævnte er nummer 5
af 10 i søskendeflokken.
Har læst i en bog om navne (kan ikke lige huske hvilken), at 'Onse' er et
sjældent fornavn i 1800-tallet.
I kirkebøger er det stavet 'Onse', men i folketællinger har jeg også set det
stavet 'Ontze' og 'Unce'.

Venlig hilsen
Steen Christensen
stchr@mail.dk
stchr.homepage.dk

Fra : Palle Kvist

Dato : 23-06-02 20:10

Onse ved ikke hvorfra det stammer.
Gættet går på en omskrivning af Odin.
Ligesom Onsevig på Lolland skulle være en omskrivning af Odins Vig.

Palle Kvist