MS Windows
briani 27239
XP Pro problemer
Fra : Kim Larsen

Dato : 20-06-02 20:13

Hej i gruppen

Hvor skal jeg gå hen med problemet ?

I er så flinke, så jeg prøver nu her, jeg har været i grafik-gruppen

Jeg er ved at bygge mig en hjemmeside, til det bruger jeg Frontpage,
PhotoShop
og Image Ready.
Jeg har sørget for at PhotoShop har sin egen "swapfil" på et drev for sig
selv
og XP Pro en disk for sig.
Når jeg har PhotoShop, Image Ready og
Frontpage åben samtidig, så kæmper min stakkels maskine helt vildt med at
holde styr på det hele. Der arbejdes helt vildt og længe på mine harddiske,
selv bare jeg skal sætte et billede ind i min hjemmeside. Det er kun ganske
små filer (3-19kb) jeg arbejder med.
Jeg har 256Mb RAM at gøre godt med, men der bliver arbejdet vildt på
diskene. Hvis jeg lukker Adobe programmerne ned, så hjælper det ikke noget,
men lukker jeg det hele, og booter om, og starter Frontpage alene op, så
giver
det noget. Kan det virkelig være PhotoShop & Co der laver dette, eller er
det
XP Pro de er problemet.
Jeg mener ikke at have stødt på problemet med Windows 98SE

Håber jeg har ramt rigtige gruppe, og at der er en der kan hjælpe.

Kim Larsen

Fra : Madsen

Dato : 21-06-02 02:40

Kim Larsen skrev:

> [...]
> Frontpage alene op, så giver det noget. Kan det virkelig være
> PhotoShop & Co der laver dette, eller er det XP Pro de er

Jeg tror du vil gøre klogt i at få slukket for nogle services og
pillet lidt på systemcachen når du vil have så mange tunge programmer
kørende på samme tid. Photoshop 7 bruger 36 MB bare på at stå
maksimeret i tomgang her hos mig. Når jeg minimerer den bliver de
fleste af dem dog frigivet igen.
Derudover har den oprettet en scratchdisk på 40 MB som den bare venter
på at kunne få lov til at udvide, efterhånden som jeg åbner billeder,
så du skal have masser af fri sammenhængene plads på den disk du har
tildelt Photoshop. Den bruger dog generelt ikke scratchdisken ret
meget før den løber tør for ægte ram, men scratchdisken står og falder
og stiger i størrelse, efterhånden som du åbner og lukker for filer.

Hvis du kigger nede i venstre hjørne af Photoshop, hvor meget ram har
den så at råde over? Åben et billede, klik på den lille pil nede i
venstre hjørne og stil den til 'Scratch Sizes'. Tallet til højre for
skråstregen er den mængde ram Photoshop har at råde over.

Hvis du kører med en standardinstallation af WinXP, uden at have
slukket for noget som helst, så har du sikkert mange services kørende
i baggrunden, og mange af dem har du ikke brug for.
http://www.pcworld.dk/Default.asp?Mode=2&ArtikelID=2437
Selvom artiklen omhandler Win2000 er der mange services der går igen
på WinXP.

Jeg kan også anbefale dig at lave en ændring i registreringsdatabasen
som forøger systemcachen ret voldsomt. Det er noget der hjælper hvis
du vil have flere tunge programmer kørende på samme tid. Det kunne i
hvert tilfælde mærkes her på både Win2000 og XP.

http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=2034&SegmentID=5793
'DisablePagingExecutive' og 'LargeSystemCache' kan du med fordel stille
til 1. 'IoPageLockLimit' er så vidt jeg husker ikke en værdi der findes
derinde som standard. Den skal oprettes. Genstart efter ændringerne.

Ovenstående ville du også kunne slå til med et program som TweakXP,
hvis du helst vil undgå at rode i registreringsdatabasen.
http://www.totalidea.de/frameset-tweakxp.htm

Derudover skulle du måske prøve at slå nogle af de tungeste effekter
i WinXP fra. Du kan prøve Control Panel > System > Advanced > Settings
ud for Performance > Visual Effects og så klikke på 'Adjust for best
performance' eller måske lave en Custom-indstilling.

Madsen.

Fra : Kim Larsen

Dato : 21-06-02 09:48

> [...]
> ud for Performance > Visual Effects og så klikke på 'Adjust for best
> performance' eller måske lave en Custom-indstilling.

Det var ellers en ordenlig smørre, og det er jeg da glad for, og har nu et
projekt til weekenden. Jeg skal nok melde tilbage om resultatet

Kim Larsen

Fra : Madsen

Dato : 21-06-02 14:42

Kim Larsen skrev:

> Det var ellers en ordenlig smørre,

Jeg kunne ikke gøre det kortere.

> og det er jeg da glad for

Nå, det er da altid noget. :)

> ,og har nu et projekt til weekenden.

Håber du får det løst.

> Jeg skal nok melde tilbage om resultatet

Det må du meget gerne.

Madsen.

Fra : Kim Larsen

Dato : 21-06-02 20:17

> Jeg kunne ikke gøre det kortere.

> Nå, det er da altid noget. :)

> Håber du får det løst.

> Det må du meget gerne.
>
> --
> Med venlig hilsen
> Madsen.

Nu har jeg lavet to, og kun to ændringer i min reg. og det er dem på denne
side http://www.pcworld.dk/Default.asp?Mode=2&ArtikelID=2437 og jeg må
indrømme at jeg kan mærke betydelig forskel fra før. Så skal jeg bare finde
ud af resten. Normalt er jeg ikke glad for at roder i denne reg. men det er
åbenbart nødvendigt.

Kim Larsen

Fra : Madsen

Dato : 21-06-02 21:31

Kim Larsen skrev:

> [...]
> http://www.pcworld.dk/Default.asp?Mode=2&ArtikelID=2437 og jeg må
> indrømme at jeg kan mærke betydelig forskel fra før.

Ja, det kunne jeg som sagt også. Ret voldsom forbedring endda.
Jeg har bemærket at ændringen resulterer i at følgende knap bliver
ændret fra 'Programs' til 'System Cache'.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/system_cache.gif>

> Så skal jeg bare finde ud af resten. Normalt er jeg ikke glad for
> at roder i denne reg. men det er åbenbart nødvendigt.

Jeg synes nu ellers at samtlige Windowsversioner skal tweakes for at
få dem til at køre optimalt, men det er muligvis kun mig der ser
sådan på det. :)

Madsen.