Modtager hvalp.......
Fra : Torben

Dato : 20-06-02 11:25

Hopla........

Jeg har haft hund i snart tredive år......... og vil gerne fortsætte med at gå min tur om natten......
så hvis du har en lille stakkel som ikke er mere end et par år .....tager jeg gerne opgaven......
jeg ved alt om hvad vi taler om her...... sender gerne billeder af min sidste kærlighed.

Leif

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 20-06-02 11:04

"Torben" <Spica@c.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Ja tilgiv det er muligt at jeg misforstår dig .. og at du er en
undtagelse men af en eller anden grund stejler jeg altid når jeg ser
den slags tråde .. ...det minder mig for meget om at det er en gratis
hund man er ude efter og enten bare ikke vil betale for en hund eller
mener at man ikke har råd til det .. og har man ikke råd til at
anskaffe sig en hund .. ja så vil jeg generelt stille spørgsmålstegn
ved om man har råd til i det hele taget at holde hund .. hvor
anskaffelsen trods alt er den mindste de. ...

Jeg stejler vildt over din sætning ... "så hvis du har en lille
stakkel som ikke er mere end et par år .." hvis hunden er en stakkel
af en eller anden grund ville det da være total vanvittigt at sende
den ud i et nyt hjem .. bare min mening .. og endelig er du så
interesseret i hunde at du har lyst og energi til en lille
genbrugshund hvorfor søren kontakter du så ikke f.eks dyrenes
Beskyttelses internater der har masser af små og store hunde der har
været udsat for omsorgssvigt og de kan erhverves for omkring 12-1300
kr. og er dyrlægetjekket, chippet, vaccineret bare i orden ..

Du får lige link til Dyrenes Beskyttelse

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/internat.nsf/internater?openview&
exp=af4e4ead8a84f31ac1256b740068a2ad

Havengoddaghils fra Ami

Fra : Helle

Dato : 20-06-02 12:15

"Anne-Marie Prange Madsen" <ampm@ribe.bynet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kr. og er dyrlægetjekket, chippet, vaccineret bare i orden ..
>
> Du får lige link til Dyrenes Beskyttelse

Hej Ami

Jeg kunne ikke være mere enig. Jeg var lige forbi linket - har du lagt mærke
til hvor unge de fleste af hundene er? Typisk tegn på indkøb af den lille
nuttede hvalp, der pludselig blev for besværlig. Der skal sørme både bruges
tid, energi og penge på at have hund - ja det kan altså ikke lige passes
ind i vores liv. Væk med hunden igen - ren smid ud mentalitet. ØV! Jeg
bliver så frustreret over den slags.
Helle

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 20-06-02 12:38

"Helle" <helle@geranium.dk> skrev i en meddelelse

> "Anne-Marie Prange Madsen" <ampm@ribe.bynet.dk> skrev i en
meddelelse

Hej Helle

> Jeg kunne ikke være mere enig. Jeg var lige forbi linket - har du
lagt mærke
> til hvor unge de fleste af hundene er?

Ja trist læsestof .. og du har ret et typisk tegn på at folk ikke
sætter sig ind i hvad det vil sige at have hund .. hvilken race der
passer til dem osv osv .. det at købe hund er i nogle tilfælde et
impulskøb eller i al fald et ikke særligt overvejet køb .. måske for
at få fred for børns plageri om hund .. som de åh og ih og uh nok skal
passe .... og køb hvor man mere ser på hvad man selv vil have og
stiller af krav til vovse end hvilke krav og betingelser vovse... med
rette ...kan stille til sine mennesker ..

Typisk tegn på indkøb af den lille
> nuttede hvalp, der pludselig blev for besværlig.

Ja eller et tegn på at ferien nu står for døren og så er det lettere
at komme af med hunden end sætte den i pension eller tage vovse med på
ferie .. man kan godt blive lidt deprimeret af at sidde og læse om
alle de svigtede vovser .. men heldigvis er det jo da de dårlige
eksempler der kommer frem i sådanne DB annoncer .. nemlig de hunde der
er blevet svigtet osv .. alle de gode vovser der har gode hjem hører
vi jo ikke om ...

> [...]
passes
> ind i vores liv. Væk med hunden igen - ren smid ud mentalitet. ØV!

Enige .. hundene betaler prisen for vore dumheder ..

havengoddagtrodsalthils fra Ami

Fra : Holm

Dato : 20-06-02 13:00

Anne-Marie Prange Madsen <ampm@ribe.bynet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aeser9$1kl$1@tux.netsite.dk...
> [...]
> at komme af med hunden end sætte den i pension eller tage vovse med på
> ferie .. man kan godt blive lidt deprimeret af at sidde og læse om

Enig !

Det er trist med alle de "smid-væk-hunde"
Fra mit arbejde på internatet ved jeg at sommeren er højtid for mennesker
der pludselig er blevet allergiske overfor deres firbenede ven som ca er 2
år.......!!

Da jeg for 12 år siden hentede min egen hund , havde jeg hele tiden det
opslag i baghovedet , som jeg fandt ham under . Det var nemlig en god
annonce, selvom den hang nede i Brugsen....der stod som det vigtigste : " Vi
er små og søde , men husk at vi også bliver store en dag ! "

Det glemte jeg aldrig !

Jeg har prøvet at finde en hund bundet til et træ i Internatets have, blot
fordi det var for dyrt at betale 300,- kr. for at aflevere den.
Det var iøvrigt den dejligste blandings tæve, som heldigvis fik et godt
hjem!!
Det er trist at mennesker ikke kan se længere i deres egoisme og hellere
fravælge en hund helt , end tænke " nå men det går nok ellers kan vi jo bare
skille os af med den igen...." Trist!
Hilsen Holm

Fra : Nina El Falaki

Dato : 20-06-02 16:53

> [...]
> ved om man har råd til i det hele taget at holde hund .. hvor
> anskaffelsen trods alt er den mindste de.

Det kunne jo også være at Torben er for meget hjemmefra til at have hund. Og
for gamle fru Hansen er det da herligt at nogen vil gå tur med hunden efter
mørkets frembrud

> [...]
> stakkel som ikke er mere end et par år .." hvis hunden er en stakkel
> af en eller anden grund ville det da være total vanvittigt at sende

Jamen ville Torben ikke bare gå tur med den om aftenen?? Det ville da være
alletiders for en stakkels understimuleret hund.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 20-06-02 17:27

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hund. Og
> for gamle fru Hansen er det da herligt at nogen vil gå tur med

<> OK men det er i al fald slet ikke det jeg ser i Torbens indlæg ..
hvor der står modtager hvalp .. tvært i mod .. men så kunne Torben jo
have udtrykt sig klarere .. som jeg ser af både emnelinie og indlæg
drejer det sig om at han gerne vil modtage en hvalp eller unghund ..

> Jamen ville Torben ikke bare gå tur med den om aftenen?? Det ville
da være
> alletiders for en stakkels understimuleret hund.

<> som sagt kan det da godt være det er det du får ud af at læse
indlæget men det er altså godt nok ikke det budskalb jeg får .. men
selvfølgelig kan jeg da læse/tolke forkert ..

og hvis du har ret i din antagelse .. jamen så er det jo fin løsning
men jeg tror det er ønsketænkning fra din side..

Havengodaftenhils fra Ami

Fra : Pepsi

Dato : 21-06-02 13:25

-Og sa koerer toget igen for Ane-Marie!!!
Henhold dig venligst til teksten og forhold dig til forespoergslen.
Denne fremtidige henstilling er ogsaa til de af de oevrige brugere af
gruppen der alt for ofte koerer frem med andre hunde-udflugter.
Kaere Torben jeg haaber du finder din hund om den saa er gratis kan den
nemlig vaere lige saa god som en koebt hund. Good Luck

Venlig hilsen
Pepsi

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 21-06-02 14:06

"Pepsi" <worldgems@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> -Og sa koerer toget igen for Ane-Marie!!!

<> du kunne nu da i det mindste stave mit navn rigtigt også selv om
det er fredag eftermiddag og altså sidst på ugen ..

> [...]
af
> gruppen der alt for ofte koerer frem med andre hunde-udflugter.

<>Nu bor vi jo i et land hvor vi blandt mange andre goder har
ytringsfrihed . .. og den agter jeg i al fald at bruge når det passer
mig ..

> Kaere Torben jeg haaber du finder din hund om den saa er gratis kan
den
> nemlig vaere lige saa god som en koebt hund.

<>Ja men for søren da, har nogen sagt noget andet ... ? altså har
nogen på noget som helst tidspunkt givet udtryk for at en gratis hund
ikke kan være lige så god som en købt hund?? men har man ikke råd
til at betale for en hund vil jeg tillade mig at sætte et meget stort
spørgsmålstegn ved om man har råd til i det hele taget at holde hund
... for anskaffelsesværdien er for mig at se den mindste udgift i
forbindelse med hundehold .. og en uforudset dyrlægeregning kan let
overskride den sum man har betalt for hunden/hvalpen .. da ikke
mindst når vi snakker om priser på f.eks internatshunde ...

Endelig er jeg af den opfattelse at dyr .. det være sig hunde, katte
eller hvilket som helst andet dyr *aldrig* bør være gratis da det kan
være med til at nedprioritere dyret .. og intet er gratis .. så
hvorfor i al verden skulle en et dyr så være det ... ikke en gang en
slikkepind til ungerne kan du få uden at betale mindst 2 kr og et dyr
må da for mig at se være væsentlig mere værd ... Min indstilling til
anskaffelsesprisen for et dyr er at det skal op i en pris hvor folk
tænker sig om inden de bare anskaffer sig et dyr og en af de bedste
måder at få folk til at tænke sig om er nu en gang at ramme dem på
tegnebogen.

For slet ikke at snakke om at netop det at et dyr er gratis kan være
med til at skabe impulskøb med evt manglende omtanke osv. før man
anskaffer hunden .. for den er jo gratis og man kan jo altid komme af
med den hvis ikke det går osv osv ..

Blot lidt tanker ..
Godfredagshils fra Ami

Fra : Karina og Christian

Dato : 21-06-02 15:12

"Anne-Marie Prange Madsen" <ampm@ribe.bynet.dk> wrote in message
[klip]
> [...]
> med til at skabe impulskøb med evt manglende omtanke osv. før man
> anskaffer hunden .. for den er jo gratis og man kan jo altid komme af

Tja, mig bekendt koster det ingen penge at anskaffe sig et barn af naturlig
vej, hvor det derimod koster en (mindre) formue at adoptere. Konklusion:
Folk der adopterer er pr. definition bedre forældre.

Jeg håber, at min lidt groteske sammenligning dog kan illustrere, at det da
er håbløst at opstille tingene på den måde, som det bliver gjort - at det,
som udgangspunkt, kun er folk, der har betalt mange penge for deres hund,
der er ansvarlige hundeejere.

At man gerne vil slippe for at betale en større formue for en hund, og i
stedet få en billig en af slagsen, er da ikke ensbetydende med, at man af
den grund ikke har *råd* til en dyrere hund. Jeg har set adskillige
hjemmesider, hvor vordende eller nybagte forældre kan få en pakke med gratis
bleer eller lignende. At tage imod en sådan gratis pakke er da ikke
ensbetydende med, at de ikke har råd til at forsørge barnet, eller hvad?

At hævde, at prisen på en hund burde være et sted mellem 5.000 - 10.000 kr.
vil betyde, at mange mennesker ikke har råd til at få hund. I hvert fald
ville vi ikke have den slags penge på én gang. Dermed er det da min mening,
at der vil være to gode hundeejere mindre i denne verden, for vi passer
sørme på vores hund, sørger for, at han kommer til dyrlægen, når dette er
tiltrængt og så videre.

At hæve prisen på hunden op til ovenstående beløb vil efter sigende
forhindre impulskøb. Tja muligvis, men der findes altså mennesker, for hvem
et sådant beløb ikke betyder noget som helst - bare er et lille, bitte dyk i
lommen.

Nej for mig at se er det afgørende moment ejerens personlighed. Man kan både
være rig og fattig og være god ved din hund - og så afgjort også omvendt.
Hvor er det forkerte i det udsagn?

Såfremt vi i vores familie på et tidspunkt bestemmer os for at få atter en
hund, vil vi da afgjort også se os omkring efter en hund, der ikke koster
ret meget, og vi vil uden tvivl holde af den hund og passe på den
*alligevel*. En hund er og bliver et levende væsen uanset prisen. De
mennesker, der tænker anderledes vil gøre dette uagtet en høj pris - det er
ikke økonomien, der styrer folks indstilling til den slags. Er man uening
heri, siger man samtidig, at rige mennesker er bedre mennesker, og så er vi
vist ude et sted, hvor det hele bare bliver for....

På den baggrund synes jeg, det ville være klædeligt, såfremt man ikke uden
videre ligefrem næsten føler sig *kaldet* til at mistænkeliggøre folk
*alene* fordi man ikke vil betale i dyre domme for en hund. Det kan godt
være, at der er en knap så behagelig grund dertil - men det kan sørme også
være, der ikke er!

Karina
--
NB: Slet "FJERNDETTE" fra adressen ved svar pr. e-mail
----

Fra : Brian C

Dato : 21-06-02 16:11

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Karina
> --
> NB: Slet "FJERNDETTE" fra adressen ved svar pr. e-mail

Jeg kan kun erklære mig 100% enig, jeg valgte også et meget billigt kryds,
frem for en dyr race, og mener ikke selv at jeg er dårligere hundeejer af
den grund, jeg lader stadig dyret komme i første række, hvad angår økonomi
til dyrlæge, foder mm. og ville have gjort nøjagtigt det samme hvis hunden
havde været gratis

og du har ret det er ikke prisen, der afgør om man er en god
hundeejer/familie eller ej

mvh. Brian C

Fra : Carina Bach Hansen

Dato : 21-06-02 17:50

"Brian C" <remove-this.conradsen@paradis.tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> havde været gratis
>

> og du har ret det er ikke prisen, der afgør om man er en god

Enig. Selvom jeg godt kan se hvad Ami mener. Men der er vel ikke nogen grund
til at male fanden på væggen, når man intet kender til den stakkels
herre....Man må håbe at det ikke er hans første indlæg, for så kan det da
godt være at det blev det sidste...
Det er vel meget nærliggende at gå ind på en nyhedsgruppe for hunde, hvis
man gerne vil adoptere en. Uden at være en person der er ludfattig,
hundehader eller bare en der gerne spiser hunde med en go´sovs...

Mange hilsner fra Carina

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 22-06-02 08:34

> [...]
atter en
> hund, vil vi da afgjort også se os omkring efter en hund, der ikke

Det er netop den indstilling jeg ikke for alt i verden begriber ..
altså at en hund/kat ikke må koste ret meget ... folk betaler
gladeligt for bil, fjernsyn, tøj osv og også gerne ret høje priser for
god kvalitet men så snart det drejer sig om en hund eller kat må det
helst ikke koste ret meget ... hvorfor?? også her er der jo trods alt
på nogle måder sammenhæng mellem "kvalitet" og pris .. i al fald får
man hvis man køber en racehund garantien for at man kender dens aner
....og det kendskab til dens gener osv ... og det synes jeg er meget
værd og vil gerne betale for .. hvorfor jeg da også nu ved at min
næste hund bliver en racehund netop fordi jeg vil have en hund med
helt bestemte kvaliteter og uden andre islæt ..

Jeg har selv haft både racehunde og blanddanois ... og de to sidste
hunde jeg har haft/h har været/er dejlige blanddanois .. men det
var/er ikke på grund af prisen jeg dengang valgte blandingshund ..
jeg betaler nemlig også gerne en høj pris for en blandingshund
....netop fordi den for mig som hund er lisså meget værd som en
racehund og stort set .. hvis det er ansvarlige mennekser der har
"opdrættet" den været ligeså dyr "i drift" som racehunden ...

For mig drejer det sig om at få den hund med de kvaliteter jeg sætter
pris på og jeg ser på hunden ikke på hvad den koster .. men må da
tilstå at jeg med glæde ser at folk også når det drejer sig om
blandingshunde f.eks forlanger 1500 -2000 for en hvalp ... det siger
for mig en del om at de ikke er ligeglade med hvor hunden havner ..
Havengodlørdaghils fra Ami

Fra : Karina og Christian

Dato : 22-06-02 10:56

> [...]

> næste hund bliver en racehund netop fordi jeg vil have en hund med
> helt bestemte kvaliteter og uden andre islæt ..

Jamen det er også helt fint med mig, at du næste gang har tænkt dig at købe
en racehund, hvis du føler, at det giver dig sikkerhed for, at du får lige
præcis den hund, der passer til dig. Havde jeg på samme måde følt, at der
var samme sammenhæng mellem "pris og kvalitet" som du, ville jeg givetvis
have foretaget samme valg. De erfaringer jeg har gjort mig (vi har i vores
familie også haft såvel blandings- som racehunde) tilsiger mig imidlertid
langt hen ad vejen det modsatte, og det er på den baggrund, jeg træffer
*mit* valg.

> [...]
> blandingshunde f.eks forlanger 1500 -2000 for en hvalp ... det siger
> for mig en del om at de ikke er ligeglade med hvor hunden havner ..

Jamen igen, det er fint, at du vælger at lægge vægt på de ting, du gør.

Jeg synes imidlertid ganske der mangler respekt for, at folk træffer valg,
der ikke er identiske med dine. Således som jeg forstår dig, er en hundeejer
stort set kun en ansvarlig én af slagsen, såfremt vedkommende ønsker at
betale mange penge for hunden. Det er vedkommende måske også - eller måske
er vedkommende ikke.

Jeg kender utrolig mange mennesker, der ikke har betalt og heller ikke ville
have betalt ret mange penge for en hund. Disse mennesker er da for mig at se
mindst lige gode ved deres dyr og elsker dem lige så højt, som hvis det de
havde betalt mange penge for hunden.

Jeg forstår ærlig talt ikke, hvorfor det (udelukkende) skal gøres til et
spørgsmål om økonomi dette her. For mig at se handler alt dette om, hvilken
type af person, man er. Er man en dyreven er man god ved sit dyr *uanset*
prisen - og det er i sidste ende dét, det handler om - at være god ved
dyrene og elske dem, det kan vi formentlig godt være enige om, går jeg ud
fra?

Det er også på den baggrund, at jeg synes det er frygtelig synd, at den
person, der skrev det første indlæg i denne tråd med det samme skal
mistænkeliggøres *udelukkende* fordi vedkommende ikke skrev, at han da
naturligvis uden at kny vil betale et sted mellem 5.000 - 10.000 kr. for
hunden. Da dette ikke var tilfældet fik han læst og påskrevet i
ytringsfrihedens hellige navn - uden at vi i øvrigt helt vidste, hvad det
egentlig var, han ville. Det er da også altsammen meget godt, at vi kan give
vores mening til kende, men hvorfor føle sig kaldet til at knalde "pladen"
på *før* vi lige har det på det rene, *hvad* det nu lige er, vedkommende vil
og hvilken type af person, vi efter bedste evne kan bedømme, vi "står"
overfor?

Mamge hilsner
Karina

Fra : Kosmonauten

Dato : 27-06-02 21:37

> [...]
> prisen - og det er i sidste ende dét, det handler om - at være god ved
> dyrene og elske dem, det kan vi formentlig godt være enige om, går jeg ud

Hej Karina,
har lige næ læst dit indlæg og kan kun sige det du har skrevet er *knald
godt*.
Og det med at man *kun* er en rigtig god hundeejer hvis man har givet et x
antal kroner for sin hund er imho en hån imod de af os som ikke har betalt
så meget for vores 4 benede følgesvend.
At ex. med TV og Video køb kommer ind i billedet er jo helt ude af
øjenkrogen idet disse vare nok bliver købt på afbedrag.
Hvis godhed og ansvarlighed overfor dyr skal måles i penge så er jeg stået
af og må hellere aflevere min 1200 kr.s hund igen hvis kvalitet åbenbart
*ikke* hænger sammen med prisen! (christ for en gang ...)
(men heldigvis tænker jeg ikke sådan)
Hvis en person køber en Skoda passer vedkomne vel lige så godt på den som en
Ferrari ejer passer på sin eller hva??
Hygge og (forhåbentligt en god sommer)
Martin

Fra : Brian C

Dato : 27-06-02 22:30

"Kosmonauten" <kraz_no@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> (men heldigvis tænker jeg ikke sådan)
> Hvis en person køber en Skoda passer vedkomne vel lige så godt på den som

Jeg kan kun give jer begge ret.
min vuffer, verdens bedste bland danois kostede "kun" 300,- så jeg
tilhører vist heller ikke det "rigtige" selskab"

og til jer andre, er jeg en dårligere hundeejer, fordi jeg ikke har givet
mere for min hund ??
det mener jeg *ikke* at, jeg er.
kan vi ikke for en gangs skyld blive fri for racehundesnobberi og
spørgsmålet om hvor meget man skal betale for at være "fornuftig og
velovervejet, (vi bliver aldrig enige alligevel), og så koncentrere os om
vores kæledægger, det være bland danoiser eller Racer, og de glæder, sorger,
problemer og gode oplevelser de giver os, vi er vel alle glade for vores
hunde ikk.

mange glade hilsner
Brian ( der snart har ferie)

Fra : Karina og Christian

Dato : 27-06-02 22:50

"Brian C" <remove-this.conradsen@paradis.tdcadsl.dk> wrote in message
[klip]
> [...]
sorger,
> problemer og gode oplevelser de giver os, vi er vel alle glade for vores

Hejsa Brian med firbenet ven

Helt enig. Det aller-vigtigste er, at vi holder af vores dyr. Alt andet er
sekundært i forhold til det.

Karina,
der ønsker dig rigtig god snarlig ferie, og sender også en hilsen til
danois'en

Fra : Karina og Christian

Dato : 27-06-02 22:37

"Kosmonauten" <kraz_no@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> (men heldigvis tænker jeg ikke sådan)
> Hvis en person køber en Skoda passer vedkomne vel lige så godt på den som

Hejsa Martin

Tusind tak for dit svar.

Jeg er helt enig i dine betragtninger. Godhed mod og ansvarlighed over for
dyr kan *ikke* måles i penge. Det er helt og aldeles et spørgsmål om
personligheden hos den eller de person(er), der anskaffer sig dyret, og ikke
om størrelsen på deres pengepung, så behold du bare din forbenede ven

Det er, som jeg har nævnt tidligere, min personlige erfaring, at der *ikke
nødvendigvis* er sammenhæng mellem "pris og kvalitet". På den baggrund
vælger vi også i fremtiden at købe os en "billigudgave". Jeg synes
naturligvis ikke selv, at jeg bliver en dårligere hundejer af den grund, og
at dømme efter Vaks' meget tilfredse ansigtsudtryk lige nu, så tror jeg nu
også, han synes, han har det ret godt dér midt på den bedste plads i sofaen,
hvor han, mæt og veltilpas, ligger og sover og savler en smule

I øvrigt er det da skægt. Vi har også betalt kr. 1.200 for Vaks

Karina,
der afgjort synes, det er helt fint, at folk vælger at køre Skoda frem for
Ferrari.

PS: Også rigtig god sommer til dig og din vuffer herfra.

Fra : Kosmonauten

Dato : 28-06-02 04:55

> [...]
ikke
> om størrelsen på deres pengepung, så behold du bare din forbenede ven
Det har jeg så sandelig også tænkt mig ;c)
> I øvrigt er det da skægt. Vi har også betalt kr. 1.200 for Vaks
Okay, og jeg fornemmer helt klart at i har fået fuld valuta for pengene ;c)
> Karina,
> der afgjort synes, det er helt fint, at folk vælger at køre Skoda frem for
> Ferrari.
>
> PS: Også rigtig god sommer til dig og din vuffer herfra.
Tak skal du ha, tager en uges ferie fra i dag og selvom vejret ikke lover
godt så betyder det ikke en disse fordi den står på i standsættelse inde
døre og lange ture med Laika som har fået tilføjet en ny titel:
"Discounthunden" ;c)
Hygge og klaps til Vaks
Martin & Laika
Som kan ses her:
http://home13.inet.tele.dk/dinah

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 28-06-02 06:14

Hej

Jeg har lige en kommentar til debatten her..

Som jeg selv har det, kan jeg ikke se noget forkert i at folk vælger
at købe hunde billigt, men der hvor jeg synes man burde tænke sig om
er hvor man vælger at avle på hunde f.eks. uden stamtavle, for her har
man INGEN garantier for sygdomme der kan være arvelige, hvis man har
stambog hvor div. sygdomme fra generationer er nedskrevet, kan man
derved undgå at lade hunde give disse arveligheder videre, og køber
man en hund uden stamtavle man VED man gerne vil avle på, mener jeg
det er et skidt grundlag at vælge ud fra.

Og mange som vælger "billigudgaven" som du siger selv, er de så klar
over hvad de går ind til som ejer, eller er det blot en fiks ide de
har valgt for at få aktiveret et barn? - dette tror jeg man overvejer
mere, hvis man har brugt tiden på at finde den rette race, der passer
til ens personlighed...

Jeg ser det ikke som et mål af ansvarlighed overfor dyr, alt efter
hvor meget man har givet for de dyr man har, men jeg tror bare at folk
ER mere ansvarlige hvis de har brugt TID, ikke penge, på at sætte sig
ind i hvad det vil sige at købe et dyr, og at priserne på f.eks. race
rene dyr er høje, det gør jo netop at køberne tænker sig mere om end
hvis de kun skulle gi' et symbolsk beløb...der er jo også en grund til
at de fleste hunde der ender på internater ER blandinger - dette kunne
jo netop ha' at gøre med man ikke har givet så meget for hunden og at
de racer der er blandet sammen måske giver en for aktiv hund...

det var blot en mening fra mig

Mange hilsener

Jeannette Svensson/asko

Fra : Brian C

Dato : 28-06-02 07:29

> [...]
> hvor meget man har givet for de dyr man har, men jeg tror bare at folk
> ER mere ansvarlige hvis de har brugt TID, ikke penge, på at sætte sig

Det med tiden kan vi være enige om, for uanset hvilket dyr man vil anskaffe,
om det er en Hamster eller en afrikansk elefant, så er man pinedød nød til
at sætte sig ind i dyrets pleje.
hvad angår penge så har jeg i min tid som medhjælper ved en dyrehandel
oplevet adskillige, der med glæde betaler 2000, 5000 eller 10.000,- uden at
have sat sig særlig meget ind i hvad de egentlig var ved at købe, udover at
det var en slange, abe, papegøje (stor Ara, lille bur).
så jeg har oplevet mange 5000,- impulskøb

> [...]
> jo netop ha' at gøre med man ikke har givet så meget for hunden og at
> de racer der er blandet sammen måske giver en for aktiv hund...

kunne også være fordi man sælger racehunden videre ikk.
og det behøver man absolut ikke blive en bedre hundeejer af

> det var blot en mening fra mig

det er det der er så dejligt her inde
vi har alle lov at have vores meninger

> Mange hilsener
>
> Jeannette Svensson/asko

I lige måde

Brian

Fra : Kosmonauten

Dato : 28-06-02 15:21

"Jeannette Svensson" <asko1@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
Selv Hej ;c)
> Jeg har lige en kommentar til debatten her..
Det lyder fint.
> [...]
> har valgt for at få aktiveret et barn? - dette tror jeg man overvejer
> mere, hvis man har brugt tiden på at finde den rette race, der passer
Enig og igen ikke helt, men det skal vi heller ikke være.
Debatter fremmer forståelsen.
> [...]
> jo netop ha' at gøre med man ikke har givet så meget for hunden og at
> de racer der er blandet sammen måske giver en for aktiv hund...
Jamen du har ret, folk sætter sig ikke altid ind i hvad det er for et dyr de
får ind i deres hjem.
Men igen, der sker nogle "uheld" og i langt de fleste tilfælde er resultatet
"discount" hunde.
Der er en klar forskel på at "avle" og så et "uheld".
Men det berettiger ikke påstanden om at jo "billigere" ens hund er, jo
"dårligere" hundeejer er man.
For så er jeg nok at finde øverst på listen over disse "skarn og
dyremishandlere" idet jeg udelukkende har haft "Discount" hunde aka
"Nettobjæffere".
Spørgsmål som "min hvalp bider, napper osv" el. "min hund gø´r" eller "min
kat den spiller banko" vidner da om at man ikke helt har sat sig ind i hvad
det vil sige at have fået en hund i hjemmet. Og disse spørgsmål kommer også
fra mennesker som har købt en hund til måske 4-5000.
Selvfølgelig er der en første gang for alle
Spørgsmålet om garanti for hvad man får, det har du nok ret i, men du har
ingen garanti for at den lille Rollo med stamtavlen pludselig bliver til et
frådende moster som napper postbudet i det han aflevere den sidste nye CD
med Sussi & Leo(hvilket vidner om en god smag ;c) )
Kort sagt så er ens interesse og lad os kalde det "kærlighed" til hunden
ikke bestemt af pengepungen, for selvom man "kun" har givet et lille beløb
for sin hund, så ved enhver ansvarlig hundeejer godt at dyrlæge regningen
ikke altid er billig.(Dyrlæge= Dyr-Læge ;c) )
> det var blot en mening fra mig
Dejligt.
> Mange hilsener
> Jeannette Svensson/asko
Ditto hilsner fra
Martin & Discount Laika

Fra : Ukendt

Dato : 24-06-02 00:38

Hej

Jeg synes at Anne-Marie har en god pointe. Hver gang fremmede folk har
spurgt til prisen på mine racekatte er de nærmest ved at gå i baglås. En
pris på 2000kr og mere....er åbenbart for meget for en kat, men det kommer
som regel også fra folk som er vant til at en kat leverer 5-10 killinger
ganske gratis i løbet af en facon.....hvorfor i alverden så betale noget.
Jeg bruger derfor altid eksemplet med at det ikke er værre at bruge penge på
katte end f.eks idræt....osv.
At sætte et beløb på et dyr, ja det er jo en svær sag....for hver enkelt dyr
må være unikt og ganske uvurderligt.
Men jeg tror at det at dyret ikke er umiddelbart tilgængeligt for nogle
mennesker.....f.eks en kat for 2000kr, ja det gør jo, at hvis man virkelig
ønsker katten, ja så må man spare op, og den tid kan man jo passende bruge
til at klargøre sig til rollen som katteejer/hundeejer eller hvilket dyr man
nu køber. Altså at man måske er mere velovervejet i situationen end hvis man
kunne hente en hund/kat gratis ligenu og her.

Blot en tanke og egentlig ikke en kommentar til det oprindelige indlæg, da
jeg ikke kender personen bag dette.

Mac