MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Mange installationer
Fra : Kasper

Dato : 20-06-02 08:57

Hej ng.
På mit arbejde installerer jeg rigitgt mange windows installationer,
primært w2k og xp. Mit problem er nu at det er meget tidskrævende, og
jeg tænkte derfor om det ikke er muligt at installere fra en server
vha. en bootdiskette.
Nogen forslag?

Mvh. Kasper Lund
It Partner Danmark
Vævergangen 22c
2690 Karlslunde

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 20-06-02 16:54

On Thu, 20 Jun 2002 09:57:14 +0200, Kasper <kl@itpdk.com> wrote:

> [...]
>primært w2k og xp. Mit problem er nu at det er meget tidskrævende, og
>jeg tænkte derfor om det ikke er muligt at installere fra en server

Måske kan du få inspiration af den måde, vi anvender på mit arbejde.
(Vi laver primært W95-installationer, og maskinerne i en serie er helt
ens, bortset fra netværks- og printerindstillinger)

Vi bruger Symantec,s Ghost V.6.01 på 2 måder.

Metode 1. Installation over netværket.
Her bruger vi Ghost's multicast-funktion.

På netværket har vi oprettet en multicast-server på en W2K
Workstation (der er altså ikke tale om en netværksserver -
multicast-serveren er blot en del af Ghost-programpakken).

På W2K-maskinen ligger der Ghost-images af de forskellige
installationer, f.eks. W95. Disse images har vi lavet ud fra
"model-maskiner", som vi først har installeret og tilrettet efter
behov.

Multicast-serveren startes først, hvorefter installationsmaskinerne
kobles på netværket og bootes fra en Ghost multicast-diskette.
Disketten indeholder de nødvendige drivere til netkort og TCP/IP.

Multicast-serveren venter nu, indtil et forud indstillet antal
installationsmaskiner (f.eks. 10) har meldt sig på netværket.
Derpå lægger den det valgte image ud på alle 10 installationsmaskiner
på én gang.

Operationens varighed afhænger selvfølgelig af netværk, maskiner og
imagets størrelse, men det går faktisk temmelig hurtigt.

Metode 2. Installation fra CD-ROM
(forudsætter naturligvis, at maskinen har CD-ROM-drev

Her har vi brændt en bootable CD-ROM indeholdende selve
Ghost-programmet og det ønskede Ghost-image.

Efter boot varer en typisk installation af en W95-maskine mindre end 5
minutter.

Ved begge metoder foretages der efterfølgende de nødvendige
tilretninger af netværks- og printeropsætning.

Da du primært installerer W2K og XP-maskiner og måske anvender NTFS,
skal du nok have fat i en nyere Ghost-version end 6.01.

--
Venlig hilsen
Gert

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 20-06-02 19:00

On Thu, 20 Jun 2002 17:53:48 +0200, Gert Søgaard Jensen
<geso@post3.tele.dk> wrote:

>Vi bruger Symantec,s Ghost V.6.01

Oops. Hukommelsen er ikke hvad den var engang.
Vores Ghost-version er 6.51

--
Venlig hilsen
Gert