vacumventil - volvo penta
Fra : FRANK JANLEV

Dato : 19-06-02 22:14

Hejsa.

Vi er netop blevet de glade ejere af en lille sejlbåd. Da det er vores
første er der en del ting der driller og bekymrer - derfor dette spørgsmål
vedr. vores ferskvandskølede penta 2001.

Når vi starter denne drypper der vand fra vacumventilen, ikke meget men det
drypper og nu blotter jeg vores totale uvidenhed;

- skal den det ?

hvis ikke;

- hvor kritisk er det at "lade stå til" ?
- hvordan afhjælper man det ?
- hvor meget haster det med at få det repareret ?

På forhånd tak
Trine og Frank.

Fra : Mikael Wahlgren

Dato : 20-06-02 06:28

> drypper og nu blotter jeg vores totale uvidenhed;
> - skal den det ?

Nej, den skall inte droppa

> - hvor kritisk er det at "lade stå til" ?

Det spelar ingen större roll att den droppar, så länge ni inte tycker det
blir för mycket vatten. Å andra sidan är det ganska lätt att avhjälpa.

> - hvordan afhjælper man det ?

Du kan försöka att öppna ventilen och rengöra gummimembranet som sitter
inuti. Var noga med att få in det korrekt i "hålet" när du sätter tillbaka
det. Annars kan man köpa ett nytt membran för några tior.

> - hvor meget haster det med at få det repareret ?

Som sagt, det är inget akut, så länge som droppet inte stör er. Ventilen
har med stor sannolikhet kvar sin viktigaste funktion, att släppa in luft
när motorn är avstängd (om jag inte tänker helt fel nu?).

Fra : Bent E.

Dato : 20-06-02 17:08

> [...]
men det
> drypper og nu blotter jeg vores totale uvidenhed;

Det gør ikke noget at den drypper lidt.
Hvis den ikke drypper, kan det være farligt!, så er den måske kalket
til.
Og så virker den ikke. Det kan medføre at du får vand i motoren.
Så vacuumventilen er en meget vigtig del af din installation, som du bør
checke med mellemrum.
I hvert fald mindst hvert år når du sætter i vandet.

Mvh
Bent E.

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-02 14:41

FRANK JANLEV wrote:
> Hejsa.
>
> - skal den det ?

Tjaa... kender til samme problem (ikke sikker på hvilken model motor,
men år 1999 volvo penta) som også drypper fra vacuumventilen. Har
skiftet gummimembranen, uden at det har hjulpet. Betyder tilsyneladende
ikke noget. Tag og forlæng slangen det sidder på ventilen, og set en
dunk/flaske under, så du slipper for at vandet løber ned i sumpen.

Fra : Palle Klintrup

Dato : 22-06-02 08:01

Hej Frank

Volvos system med en varkumventil er et rigtig møjsystem det tror jeg at
mange kan skrive under på, man skal ikke have noget der kan giver vand i
båden hvis det kan undgås.

Der findes et andet system med en lille potte med overløbsrør hvor der går
en slange til et T stykke der er sat på udstødningen det er der aldrig
problemer med, og aldrig vand i båden, det koster lidt, men er pengene værd
syntes jeg.
Prøv at kikke i masnedø kataloget 2002 side 293.antihævert/strømningsbryder
( det er i stedet for u bøjningen med varkumventil ) og anslutningsrør det
er det T stykke der skal sættes på udstødningsslangen og så skal der sættes
en lille slange mellem disse 2. Eller Vetus katalog 2000 side 93 der er den
lille slange bare ført ud i fribordet. Håber at du kan finde ud af min
forklaring.

Mvh Palle Klintrup.

Fra : Mikael Wahlgren

Dato : 22-06-02 17:45

> Der findes et andet system med en lille potte med overløbsrør hvor der går
> en slange til et T stykke der er sat på udstødningen det er der aldrig

Det finns ett kombinerat sjövattenfilter/antihävert från VP. Artnr.
3581591-9.