MSI K7D Master - kun én CPU ses
Fra : Jan Jonasen

Dato : 19-06-02 21:12

Jeg har for nyligt anskaffet mig et MSI K7D Master bundkort og 2 tilhørende
AMD Athlon 1900+ CPU'er. Jeg har dog på fornemmelsen at noget er galt med
kortet, da jeg nærmest tilfældigt kun kan se én CPU i Windows' (XP pro)
task manager efter boot.

Typisk efter en kold start kan både task manageren samt et medfølgende
værktøjs program (kaldet PC-Alert) kun se den ene, denne benævnes altid
CPU1, hvilket jeg ikke er klar over om det betyder "jeg ser én" eller "CPU
i slot 1 er tilstede". Maskinen fik jeg samlet hos forhandleren af alt
indmad, kabinettet (et Noise Control) blev købt andetsteds. Er der en eller
anden måde hvorpå jeg kan tjekke at bundkortet ikke fejler noget? Eller
burde jeg køre hørdt på forhandleren og få denne til at skifte igen? Igen,
idet jeg fik et første kort skiftet, da der var en eller anden fejl på det.

Et lille side spørgsmål. MSI levere noget Live BIOS opdaterings software,
er noget sådan "sikkert" at bruge?

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 20-06-02 16:19

Jan Jonasen wrote:
> [...]
> at noget er galt med kortet, da jeg nærmest tilfældigt kun kan se
> én CPU i Windows' (XP pro) task manager efter boot.

Hva' med ved "post"? Altså lige når du tænder? Finder BIOS'en to CPU'er der?

Kik i "Device Manageren" under punktet "Computer". Der skulle gerne stå
noget i retningen af "Dual CPU system" eller lignende.
Ved systemer med kun én CPU registreret står der "ACPI PC" eller "Standard
PC"

> [...]
> denne benævnes altid CPU1, hvilket jeg ikke er klar over om det
> betyder "jeg ser én" eller "CPU i slot 1 er tilstede".

Der er vist noget med at nå man har to CPU'er, hedder de CPU0 og CPU1.

> [...]
> burde jeg køre hørdt på forhandleren og få denne til at skifte
> igen? Igen, idet jeg fik et første kort skiftet, da der var en

Har din WinXP installation kørt på samme maskine heletiden? WinXP kan bedst
lide at have begge CPU'er ved installationen. Hvis der pludselig kommer en
ekstra i senere, er det ikke sikkert at den kan ses.

Prøv at geninstallere Windows.

> Et lille side spørgsmål. MSI levere noget Live BIOS opdaterings
> software, er noget sådan "sikkert" at bruge?

Tjae... MSI tror vel på det. Jeg ville fortrække at det foregik i "ren DOS",
men det kan da godt være at det efterhånden virker
Lad være med at opdatere "for sjovt"... det kan jo gå galt.

--
Lars

Fra : Jan Jonasen

Dato : 20-06-02 18:59

In article <aesrod$lvs$1@news.net.uni-c.dk>, lagojo@hotmail.DOT.com says...
> Hva' med ved "post"? Altså lige når du tænder? Finder BIOS'en to CPU'er der?

Jeg har nogle gange prøvet at gribe den i BIOS for at se om problemet kunne
registres der, men der har indtil nu altid været begge processore.

> [...]
> noget i retningen af "Dual CPU system" eller lignende.
> Ved systemer med kun én CPU registreret står der "ACPI PC" eller "Standard

Den melder netop nu ACPI Multiprocessor PC, næste gang kun én er tilstede
vil jeg kigge der igen.

> Der er vist noget med at nå man har to CPU'er, hedder de CPU0 og CPU1.

Når de begge er der, benævnes de CPU1 og CPU2, derfor mit åbne spørgsmål.

> Har din WinXP installation kørt på samme maskine heletiden? WinXP kan bedst
> lide at have begge CPU'er ved installationen. Hvis der pludselig kommer en
> ekstra i senere, er det ikke sikkert at den kan ses.

Systemet har været med to hele tiden, men der kunne naturligvis være en
pointe i at der måske under selve installationen kun kunne ses én.

> Prøv at geninstallere Windows.

Fra bunden på frisk disk, eller blot oveni?

> Tjae... MSI tror vel på det. Jeg ville fortrække at det foregik i "ren DOS",
> men det kan da godt være at det efterhånden virker
> Lad være med at opdatere "for sjovt"... det kan jo gå galt.

Sommetider hjælper det at tænke lidt selv ovenpå noget input fra en
nyhedsgruppe Kiggede lige forbi MSI's side, og efter en del søgen rundt
fandt jeg et sted, hvor de rent faktisk skriver hvad deres BIOS
opdateringer gør:
Ver 1.3      Frigivelse: 05 / 30 / 2002 (efter jeg har købt)
1. Fix bug that sometimes only one processors shown in Windows task manager
while dual ones installed
2.Improve memory compatibility

Specielt punkt 1 kunne nok have min interesse. De har endda en download
version, som kan smides på en bootbar floppy, hvilket jeg nok også er mere
tilhænger af end den mere moderne metode. Nu skal der så lige samles mod
til denne operation. Indtil videre tak til alle som tog interesse i sagen.

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 20-06-02 19:57

Jan Jonasen wrote:
[snip]
> [...]
> Ver 1.3 Frigivelse: 05 / 30 / 2002 (efter jeg har købt)
> 1. Fix bug that sometimes only one processors shown in Windows

Ahhh... nu er der et formål med en BIOS opdatering. Herligt

> [...]
> jeg nok også er mere tilhænger af end den mere moderne metode. Nu
> skal der så lige samles mod til denne operation.

Husk lige at stikke hovedet ud at vinduet og kik op på himlen. Hvis der er
store tunge tordenskyer... så vent lidt

Held og lykke

--
Lars

Fra : Jan Vennike

Dato : 20-06-02 17:44

"Jan Jonasen" <jonasenREMOVE@THISit.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> AMD Athlon 1900+ CPU'er. Jeg har dog på fornemmelsen at noget er galt med
> kortet, da jeg nærmest tilfældigt kun kan se én CPU i Windows' (XP pro)

Øhh - skal det ikke være MP Athlon'er, for at du kan køre dual ???

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me

Fra : Hans

Dato : 20-06-02 18:18

"Jan Vennike" <janGARFIELD@vennike.dk> skrev i en meddelelse
> Øhh - skal det ikke være MP Athlon'er, for at du kan køre dual ???

Jow-da.. AMD giver heller ikke ved dørene, ganske som Intel.

mvh
Hans

Fra : Jan Jonasen

Dato : 20-06-02 18:39

In article <_CnQ8.657$PD4.2705@news.get2net.dk>, janGARFIELD@vennike.dk
says...

> Øhh - skal det ikke være MP Athlon'er, for at du kan køre dual ???

Beklage, det glemte jeg at nævne, det er begge MP modeller.

Fra : Hans

Dato : 20-06-02 18:19

"Jan Jonasen" <jonasenREMOVE@THISit.dk> skrev i en meddelelse

> Et lille side spørgsmål. MSI levere noget Live BIOS opdaterings software,
> er noget sådan "sikkert" at bruge?

Det virker fint, men du skal vide hvad du gør. Det går grueligt galt hvis du
ikke følger anvisningerne.

mvh
Hans

Fra : Dennis Jakobsen

Dato : 21-06-02 20:32

Jan Jonasen wrote:
> [...]
> AMD Athlon 1900+ CPU'er. Jeg har dog på fornemmelsen at noget er galt med
> kortet, da jeg nærmest tilfældigt kun kan se én CPU i Windows' (XP pro)

normalt ville jeg altid pege på Windows som skyldneren.. men nu da du
har et MSI bundkort er det jo nok højst sansynligt det der er noget i
vejen med.. prøv en BIOS upgrade..

ellers, hvis du opgraderede fra 1 til 2 processorere EFTER du
installerede XP på 1, skal du ind i Device Manager'eren og Update din
Computer Driver manuelt til en 2 processors ACPI PC eller sådan noget..
Windows fatter jo ikke sådan noget selv.. det er jo ikke BeOS vel!?!?

> [...]
>
> Et lille side spørgsmål. MSI levere noget Live BIOS opdaterings software,

nej, du skal have en UPS for at lave HELT SIKRE bios upgrades.. :)